2022-08-01, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Spara säger vissa. Ja visst, men ska man då leva som en hund och inte ha de mest basala saker man behöver under lång tid innan man hunnit spara dessa pengar?
Japp! Det är precis det man ska! Soffa från grovsoprummet, kastruller från Myrorna, ta med sängen från sitt föräldrahem, ta vara på gamla tjock-TV:n moster Märta har stående i garaget, osv. Samla burkar, cykla istället för månadskort på kollektivtrafiken och leta extrapriser på kort datum när man handlar!
Fan vad bortskämda folk är nu för tiden...
Citera
2022-08-01, 02:15
Medlem
patriss avatar
Eventuellt om du kan lösa kreditkort och kan betala räkningarna med det för att köpa dig en månad. Sen kan du säkert skriva till dom att få skjuta upp att betala nästa månad.
Citera
2022-08-01, 02:31
Medlem
JuniorDahlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astralhopp
En skuldrådgivare låter klokt som då samlar ihop och tar över lånen och så gör ni en återbetalningsplan.
Med Kronofogden kan du göra en avbetalningsplan som passar just din ekonomiska situation - om det nu skulle gå den vägen. 6000kr är ett litet belopp i skuldvärlden - detta fixar du!

Haha, vad tror du att en budget- och skuldrådgivare gör egentligen?

Och nej. KFM beviljar inga avbetalningsplaner.
Citera
2022-08-01, 04:57
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U22
Har lån på ca 6000 kr totalt uppdelat i fler olika fakturor av varor som jag köpt. Det var under en period då jag led av psykisk ohälsa och unnade mig för att må bättre. Jag tänkte "äh betalningen löser sig säkert senare". Och nu sitter jag här i skiten.

Jag har kanske 10-20 fakturor, vet inte exakt. Totalbeloppet är iaf runt 6000. Alla fakturor har förfallodagar nån gång nu i augusti. Har redan flyttat fram dem en gång så kan inte göra det längre. Det värsta är dock fakturan på 900 kr som jag redan har fått påminnelse på. Den har förfallodag imorgon (måndag).
Jag har just nu 250 kr på kortet. Har precis pluggat klart och ska börja jobba i september. Men första lönen kommer inte förrän om 2 månader.

Jag har försökt lösa sitsen på bästa sätt. Har frågat släktingar och familj om jag kan få låna lite pengar tills jag får min första lön, det gick de inte med på.

Har inget av värde att sälja heller, kanske skolböcker från plugget men de lär jag inte få några jättepengar av. Just nu har de inte heller särskilt hög efterfrågan på sommaren.

Kan jag ta ett lån av Zmarta på 6000, betala alla fakturor och sen betala tillbaka hela lånet nu i höst? Eller ska jag vända mig till en skuldrådgivare? Eller hur ska jag lösa detta egentligen?

Jag vill verkligen inte hamna hos kronofogden. Det är min största mardröm.

Låt det gå till Inkasso, ring sedan inkassobolagen och be dom skjuta upp på betalningen. Där har dina två månader gått och du kan betala tillbaka.
Inkasso vill hellre få det betalt än att dom skall behöva betala hög avgift till kronkalle, inte gratis för dom att skicka det dit direkt.
Citera
2022-08-01, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Njae, det är kronofodgen som delar ut anmärkningen om man inte betalar på anmodan.
Nope. Det är kreditupplysningsföretagen som registrerar betalningsanmärkningar.
Citera
2022-08-01, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Astralhopp
En skuldrådgivare låter klokt som då samlar ihop och tar över lånen och så gör ni en återbetalningsplan.
Med Kronofogden kan du göra en avbetalningsplan som passar just din ekonomiska situation - om det nu skulle gå den vägen. 6000kr är ett litet belopp i skuldvärlden - detta fixar du!

Kronkalle gör inga avbetalningsplaner.... Det är existensminimum som gäller tills skulden är betald. Avbetalningsplaner ska göras med den som äger skulden.....
Citera
2022-08-01, 09:14
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugbug
Nope. Det är kreditupplysningsföretagen som registrerar betalningsanmärkningar.
Vi pratar nog förbi varandra här. Det är kronofodgen som ger utslaget betalningsanmärkning som sedan kreditupplysningsföretagen får reda på och registrerar.
Citera
2022-08-01, 11:33
Medlem
U22s avatar
Hur tar man ett kreditkort? Har aldrig tagit några såna lån förut.
Citera
2022-08-01, 11:34
Medlem
Citat:
Hur tar man ett kreditkort? Har aldrig tagit några såna lån förut.

Du ansöker om ett, inget konstigare än så.
Citera
2022-08-01, 11:35
Medlem
U22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Du ansöker om ett, inget konstigare än så.

Efter hur lång tid brukar man få pengarna?
Citera
2022-08-01, 12:32
Medlem
Var i din sits för många, många år sen.

Tog ett sms-lån... det tog mig 8 år att betala tillbaka. Lånet var på 13k och jag betalade allt som allt ungefär 40-50K till dom pga den höga räntan.

OM du ska ta sms-lån så var 110% på att du kan betala tillbaka det DIREKT när du får pengar för räntan är absurd på dom lånen.
Citera
2022-08-01, 13:34
Medlem
Citat:
Efter hur lång tid brukar man få pengarna?

Jag sökte om et klarna kort för nån månad sedan. Kunde använda kortet samma dag. Först får man ett digitalt kort som man kan använda med Google pay/wallet eller vad det nu heter och går att handla med på en gång. Sen får man väl det riktiga kortet efter typ 3 dagar.

Ångrar dock Klarna kortet och kommer säkert avsluta det. Det kostar visserligen inget, men det ger inga fördelar heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in