2022-07-31, 20:44
Medlem
Symptms avatar
i det förflutna så testade jag kronofogden lite, fick kanske 10 påminnelsebrev och dom var hemma hos mig och frågade om skulder osv. fick ändå ingen prick, just sayin.
Citera
2022-07-31, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Det fungerar inte riktigt så att man kan ringa banken och lova att man betalar tillbaka. Dom kommer göra en kreditprövning på dig och kolla hur mycket du tjänar så ser verkligheten ut. Och dom kommer även se dina skulder du har. Du kan ringa banken och förklara läget och säga att du får in lön i september. Kan även hända att dom kommer kräva ett anställnings bevis.

10 000 är ingenting,det lånar väl vilken bank som helst ut till utan nåt större krav.
Det är som sagt småpengar idag.

Tog själv ett lån för länge sedan på 10 k, det var kanske 20 år sedan visserligen och jag hade inget fast jobb, men angav att jag hade ett ett jobb på gång, vilket stämde och de godkände det.
Citera
2022-07-31, 21:16
Medlem
Juggernawts avatar
Du lånade/tog på faktura för konsumtion? Ungefär just så man gräver ner sig i skiten. Var glad att det bara blev en skitsumma som 6000kr. Kanske testa returnera något av det onödiga du handlat?
Kontakta alla som du fått räkning ifrån och tala om hur det står till och att du gjort en grav felbedömning av din ekonomi, försök få anstånd med betalningen nån månad.
Eller så ansöker du om ett kreditkort hos din bank med t.ex 10 000kr som kreditgräns och betalar med kortet. Borde inte vara några svårigheter att få ett sånt om du har bra kreditvärdighet.

Allmänt tips för framtiden - konsumera bara med pengar du faktiskt har, och inse att du aldrig löser några problem genom att handla massa skit
Senast redigerad av Juggernawt 2022-07-31 kl. 21:21.
Citera
2022-07-31, 21:35
Medlem
Ta ett sms-lån/snabblån. Ja, dom är en katastrof för folk som halkar ner i att ta mängder av dom, men för enstaka "unika" fall som det här så är det smartaste lösningen för dig. Betala det direkt när du får pengar igen, och se till att du inte arbetat upp ännu mer skulder tills dess. Jag tog ett smslån för 10 år sedan i ett desperat läge och har aldrig tagit något mer sedan dess, och kommer inte heller göra det. Så lugnt.

Dessutom kan du ofta få schysta deals på första lånet eftersom dom räknar med att folk halkar dit och tar fler eller missar betalningarna osv, så räntan behöver inte ens bli särskilt hög.
Citera
2022-07-31, 22:58
Medlem
Jiiimboohs avatar
Ifall det är flera fakturor det handlar om är det nog bäst att ta ett snabblån/sms-lån, även om man helst ska undvika det. Vid en snabb googling hittar jag flera låneföretag som lånar ut 6000 kr. Du får jämföra ränta/avgifter och vad folk skriver på nätet om de olika bolagen. EDIT: Om din vanliga bank lånar ut pengarna är det ju skitbra.

Du skriver inte exakt hur många fakturor det rör sig om, men ifall du låter alla gå till inkasso och det rör sig om flera stycken kommer vi snabbt upp i ganska saftiga belopp med tanke på hur små summor det handlar om här. Obetalda räkningar brukar först gå till ett inkassobolag och sedan till Kronofogden. Det är först när de kommer till Kronofogden du kan få en betalningsanmärkning. Företaget du är skyldig pengar brukar först ta ut en påminnelseavgift på 60 kr och sedan tar inkassobolaget ut en inkassoavgift på 180 kr, utöver påminnelseavgiften. Det innebär 240 kr bara i påminnelse- och inkassoavgift oavsett det ursprungliga beloppet. Därutöver tillkommer en del ränta. Om fakturan går vidare hela vägen till Kronofogden tillkommer ytterligare avgifter plus en betalningsanmärkning.

Ifall du bara är försiktig med att köpa saker du inte har råd med i framtiden, så ska det nog lösa sig.
Senast redigerad av Jiiimbooh 2022-07-31 kl. 23:05.
Citera
2022-07-31, 23:03
Medlem
jattelokas avatar
Vad är det för efterblivna råd du får i den här tråden. Du ska absolut inte ta ett SMS lån eller söka dig till andra liknande lösningar. 6000kr i obetalda fakturor är inte ett jättestort problem och förmodligen så hinner det inte gå till kronofogden på så kort tid.

Ring dom som ställt ut fakturorna och ber om att få delbetala eller skjuta upp fakturorna fram tills det att du kan betala dom. Oftast så kommer det nya påminnelser för varje månad och sedan går det till inkasso och sist till kronofogden. Det tar lång tid. Detta fixar du. Lycka till.
Citera
2022-07-31, 23:10
Medlem
Jiiimboohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jatteloka
Vad är det för efterblivna råd du får i den här tråden. Du ska absolut inte ta ett SMS lån eller söka dig till andra liknande lösningar. 6000kr i obetalda fakturor är inte ett jättestort problem och förmodligen så hinner det inte gå till kronofogden på så kort tid.

Ring dom som ställt ut fakturorna och ber om att få delbetala eller skjuta upp fakturorna fram tills det att du kan betala dom. Oftast så kommer det nya påminnelser för varje månad och sedan går det till inkasso och sist till kronofogden. Det tar lång tid. Detta fixar du. Lycka till.
Ts skrev att förfallodagen redan flyttats fram en månad. Du har rätt i att det tar ett tag innan det går till Kronofogden. Det kan ändå bli rätt dyrt om flera av dem hinner gå vidare till inkasso.
Citera
2022-07-31, 23:17
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggernawt
Du lånade/tog på faktura för konsumtion? Ungefär just så man gräver ner sig i skiten. Var glad att det bara blev en skitsumma som 6000kr. Kanske testa returnera något av det onödiga du handlat?
Kontakta alla som du fått räkning ifrån och tala om hur det står till och att du gjort en grav felbedömning av din ekonomi, försök få anstånd med betalningen nån månad.
Eller så ansöker du om ett kreditkort hos din bank med t.ex 10 000kr som kreditgräns och betalar med kortet. Borde inte vara några svårigheter att få ett sånt om du har bra kreditvärdighet.

Allmänt tips för framtiden - konsumera bara med pengar du faktiskt har, och inse att du aldrig löser några problem genom att handla massa skit

Helt rätt. Folk köper saker för pengar dom inte har och sen blir det mer o mer tills dom sitter i skiten. Att det ska vara så jävla svårt att spara ihop till det man vill ha?🤔
Citera
2022-07-31, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Helt rätt. Folk köper saker för pengar dom inte har och sen blir det mer o mer tills dom sitter i skiten. Att det ska vara så jävla svårt att spara ihop till det man vill ha?🤔

Det är svårt, jag har varit i skiten själv.

Jag flyttade hemifrån när jag var 16. Hade inte en enda krona till nånting. Så fort jag blev 18 så blev det krediter för att kunna ha råd att köpa något som jag behövde.

Tjänade nästan ingenting så alla pengar gick till att överleva, därav krediterna för att kunna köpa saker som möbler eller annat som man behöver i en bostad.

Spara säger vissa. Ja visst, men ska man då leva som en hund och inte ha de mest basala saker man behöver under lång tid innan man hunnit spara dessa pengar?
Nej folk lånar ju inte för att det är så jävla kul att låna, men gör det för att det är nödvändigt. Man behöver vissa saker nu på en gång och inte om 12 månader när man hunnit spara ihop till det.
Citera
2022-07-31, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U22
Har lån på ca 6000 kr totalt uppdelat i fler olika fakturor av varor som jag köpt. Det var under en period då jag led av psykisk ohälsa och unnade mig för att må bättre. Jag tänkte "äh betalningen löser sig säkert senare". Och nu sitter jag här i skiten.

Jag har kanske 10-20 fakturor, vet inte exakt. Totalbeloppet är iaf runt 6000. Alla fakturor har förfallodagar nån gång nu i augusti. Har redan flyttat fram dem en gång så kan inte göra det längre. Det värsta är dock fakturan på 900 kr som jag redan har fått påminnelse på. Den har förfallodag imorgon (måndag).
Jag har just nu 250 kr på kortet. Har precis pluggat klart och ska börja jobba i september. Men första lönen kommer inte förrän om 2 månader.

Jag har försökt lösa sitsen på bästa sätt. Har frågat släktingar och familj om jag kan få låna lite pengar tills jag får min första lön, det gick de inte med på.

Har inget av värde att sälja heller, kanske skolböcker från plugget men de lär jag inte få några jättepengar av. Just nu har de inte heller särskilt hög efterfrågan på sommaren.

Kan jag ta ett lån av Zmarta på 6000, betala alla fakturor och sen betala tillbaka hela lånet nu i höst? Eller ska jag vända mig till en skuldrådgivare? Eller hur ska jag lösa detta egentligen?

Jag vill verkligen inte hamna hos kronofogden. Det är min största mardröm.

Ta inte ett dyrt lån till. Ring som sagt till de som lånat ut till dig.

Har du inget som du kan sälja? Köksbordet för någon hundralapp på Facebook? Något i källaren? Ofta har man mer än vad man tror. Bli lite sen med betalningen och tjäna ihop pengarna på kreativa sätt.
Citera
2022-08-01, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GritGrit
Ta inte ett dyrt lån till. Ring som sagt till de som lånat ut till dig.

Har du inget som du kan sälja? Köksbordet för någon hundralapp på Facebook? Något i källaren? Ofta har man mer än vad man tror. Bli lite sen med betalningen och tjäna ihop pengarna på kreativa sätt.

Vem fan säljer kösbordet? Det behöver man väl?
Man säljer ju inte saker man behöver.

Anledningen är att senare måste man köpa ett nytt bord som bli mycket dyrare än man sålde bordet för = Puckkat.
Citera
2022-08-01, 00:55
Medlem
pelle.baumgarths avatar
1. Gå till bank (ansrändig klädsel !) och
försök låna. Var ärlig, i alla fall så långt
att du varit oansvarig, och slösat, men in-
te ett ord psykiska problem ! !

Om du inte kan få lånet själv försök ord-
na borgensman. Föräldrar, flickvän, eller
någon kompis. Kanske farmor, farfar, mor-
mor, morfar.