Citat:
Ursprungligen postat av
Krimkoll
Alkohol är en drog. Skillnaden är att den är legal och det du kallar narkotika inte är det.
Det skulle kunna vara annorlunda att alkohol vore illegalt och en annan drog legal som nästan alla använde.
Så jo. Oavsett så kan en kraftigt påverkad och våldsam person behöva behandlas på ett sätt som medför risker i det tillståndet. Det händer relativt ofta att personer dör vid ingripanden från polisen och som anhållna i celler med mera. Till exempel av överdos, hjärtstopp och annat som är självförvållat i viss mån med den berusningsgraden och långvariga missbruket och liknande.
Diskussionen om narkotika är ganska menlös. Personligen dricker jag väldigt sällan alkohol men däremot röker jag cannabis desto mer. En drog betydligt mildare än alkohol. Vi kan även nämna somaliernas favoritdrog kath som närmast kan liknas vid en prilla Röda lacket. Gränsen för grovt narkotikabrott avseende kath är 200kg.
Tycker du gör helt rätt i att påpeka att alkohol är en drog även om den är legal. Många som är emot narkotika har aldrig testat och har således inte den blekaste om vad de talar om. Om uppgifterna stämmer om vem den avlidne var är det knappast en ”pundare” vi talar om, förmodligen bara en överförfriskad Svensson på väg hem efter en våt kväll på krogen som ordningsvakterna kände att de kunde trakassera utan risk att skadas själva. En något cynisk uppfattning kan tyckas men jag tror tyvärr att framtiden kommer ge mig rätt. Undrar fortfarande varför inga vittnesmål framkommit om den avlidnes härjningar mot vanligt folk.