2022-07-31, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Ja, precis så är det. Det är verkligen bedrövligt. Och sedan kräva drogfrihet av dem som då befinner sig längst ner på botten.....

Bostad först, säger jag, fixa fram fler stödboenden. Varför tillåter vi hemlöshet i Sverige? På 1970-talet något år gjorde man forskning, det fanns 273 stycken hemlösa i hela Sverige! Och de var väl egentligen psykfall, de ville inte ha kontakt med soc.

Jag skäms verkligen för Sverige .
Jag med men inte alls av ovan anledningar.
Citera
2022-07-31, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Det är tyvärr inte så konstigt som det låter då ordningsvakter knappast skulle riskera att själva åka på spö genom att ingripa mot någon med våldskapital på riktigt.

Hur menar du? Ordningsvakter drabbas ofta av våld vid ingripande och avvisningar. Det är en del av vardagen.
Citera
2022-07-31, 19:10
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
De gav HLR som sannolikt avslutades på sjukhuset.

Undrar om det var ordningsvakterna själva som startade återupplivningsförsök eller om detta utfördes av tillkallad polis och ambulanspersonal? Hoppas innerligt att ordningsvakterna gjort bort sig ordentligt så att branschen granskas ordentligt i sömmarna så vi får se ett slut på alla de övergrepp ordningsvakter beviserligen utsätter folk för dagligen. Anser även att ordningsvakter ska jämställas med polis avseende att de ska räkna med att utsättas för våld i tjänsten och därmed inte kunna dryga ut lönen med skadestånd titt som tätt för att de gör sitt jobb. Det finns ett skäl till att de får bära batong samt skyddsväst och det är just för att de riskerar att utsättas för våld i tjänsten, det bör även nämnas att de sällan skadas av ”våldet” de utsätts för.
Kika bara på det där avsnittet av Tunnelbanan där en väktare råkar skada sig vid Fridhemsplans t-banestation. Samma incident där en kvinnlig ordningsvakt tappar sin batong så att den kommer i fel händer. Att ordningsvakterna gråter hejvillt i programmet för att deras kollega stukat en fot eller vad skadan nu var (den var inte allvarlig) tycker jag visar på att reellt våld är ovanligt.

Men det är klart, ribban för våldsamt motstånd är rejält lågt lagd och med tanke på det är väl en örfil mot en ordningsvakt närmast att betrakta som mordförsök eller åtminstone grov misshandel.
Missförstå mig rätt, jag tycker inte att ordningsvakter ska utsättas för våld men så som systemet är uppbyggt idag kan de tjäna tusentals kronor på att eskalera en situation i syfte att få skadestånd istället för att bete sig vettigt. Se tråden jag startade igår avseende en ordningsvakt som började leka ”luften är fri” med mig, han hoppades säkerligen att jag skulle knuffa till honom eller liknande för att sedan kunna anmäla mig för våld mot tjänsteman och därmed kunna kvittera ut sitt skadestånd.
Citera
2022-07-31, 19:13
Medlem
Ärligt Flashback kan vara det sjukaste stället för troll o övrigt skräp.
Killen är redan namn droppad hade toppjobb på ett stort telecom företag noll kriminell historik en vanlig Svensson.Redan skrivit det att han fick en sne fylla på pub anchor.Polisen sa redan inatt till medföljande sällskap att ordningsvakterna kommer gripas pga besinningslöst övervåld..Ge upp för fan killen var världens finaste
Citera
2022-07-31, 19:13
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Jo påminner en del om kille som blev dödad av poliser. Osmano Vallo
Nej, det påminner ingenstans om fallet Osmo Vallo ... Enda likheten är väl att båda dog.
Citera
2022-07-31, 19:14
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ytmamz
Ordningsvakter får omhänderta berusade personer som på grund av sitt tillstånd inte kan ta hand om sig själv eller annars utgör fara för sig själv eller för någon annan.

Precis som när Lob:ade personer avlider i fyllecell är det rejält skevt när en vårdlag som är till för att skydda individen leder till individens död.
Citera
2022-07-31, 19:14
Medlem
Citat:
Undrar om det var ordningsvakterna själva som startade återupplivningsförsök eller om detta utfördes av tillkallad polis och ambulanspersonal? Hoppas innerligt att ordningsvakterna gjort bort sig ordentligt så att branschen granskas ordentligt i sömmarna så vi får se ett slut på alla de övergrepp ordningsvakter beviserligen utsätter folk för dagligen. Anser även att ordningsvakter ska jämställas med polis avseende att de ska räkna med att utsättas för våld i tjänsten och därmed inte kunna dryga ut lönen med skadestånd titt som tätt för att de gör sitt jobb. Det finns ett skäl till att de får bära batong samt skyddsväst och det är just för att de riskerar att utsättas för våld i tjänsten, det bör även nämnas att de sällan skadas av ”våldet” de utsätts för.
Kika bara på det där avsnittet av Tunnelbanan där en väktare råkar skada sig vid Fridhemsplans t-banestation. Samma incident där en kvinnlig ordningsvakt tappar sin batong så att den kommer i fel händer. Att ordningsvakterna gråter hejvillt i programmet för att deras kollega stukat en fot eller vad skadan nu var (den var inte allvarlig) tycker jag visar på att reellt våld är ovanligt.

Men det är klart, ribban för våldsamt motstånd är rejält lågt lagd och med tanke på det är väl en örfil mot en ordningsvakt närmast att betrakta som mordförsök eller åtminstone grov misshandel.
Missförstå mig rätt, jag tycker inte att ordningsvakter ska utsättas för våld men så som systemet är uppbyggt idag kan de tjäna tusentals kronor på att eskalera en situation i syfte att få skadestånd istället för att bete sig vettigt. Se tråden jag startade igår avseende en ordningsvakt som började leka ”luften är fri” med mig, han hoppades säkerligen att jag skulle knuffa till honom eller liknande för att sedan kunna anmäla mig för våld mot tjänsteman och därmed kunna kvittera ut sitt skadestånd.

Poliser drygar också ut lönen med skadestånd titt som tätt, brukar ge ca 5000 per gång. Håller helt med om bla våldsamt motstånd, det räcker med att kränga med kroppen…
Citera
2022-07-31, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prdtr
Kanske inte samma person.

Med största sannolikhet är det inte samma person. Fyra timmar emellan. Den ena påväg mot Skarpnäck från Gamla Stan och den andra vid Rådmansgatan.
Citera
2022-07-31, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av densuratanten
I spanien så kör poliserna alltid övervåld, men inte klagar befolkningen för det.. Guardia civil & National polisen är folk stolta över. Hur kommer det sig att alla i Sverige klagar på vakterna, ska det dela ut saft och bulla till gärningsmannen som misshandlat familjer och folk vid perrongen?

Vet inte om det stämmer att alla i Spanien hyllar övervåld. Men sedan är den här tråden ett bra exempel på att det för all del finns personer i Sverige som tycker att övervåld är något som ska användas mot samhällets utslagna. Det är väl därför T-banevakterna gör det också, det finns ju stöd för det hos en stor del av befolkningen.

Själv har jag ingenting till övers för töntarna till vakter, som är lågbegåvade och tar sig själva på alldeles för stort allvar. Har man en tvåveckorsutbildning i ryggen är det tveksamt om man ska få gå runt och upprätthålla ordningen på allmän plats. Såklart finns det duktiga OV, men alltför många som jobbar tunnelbanan på kvällar och nätter är ett sjuhelvetes slödder, som förmodligen var mobboffer själva i skolan och nu tar ut det på andra istället.

Ofta upprätthåller inte OV ordningen ens, det är frid och fröjd och ingen kommer till skada, sedan kommer ett par tre stycken fula feta ordningsvakter som tar sig själva på alldeles för stort allvar, och griper någon som "är lite för full".

De här fjantarna ska sköta sina jobb, och använda så mycket våld som nöden kräver. Man har inte rätt att ta död på någon bara för att det är en skitig pundare.
Citera
2022-07-31, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Jo påminner en del om kille som blev dödad av poliser. Osmano Vallo
Nu blev Osmo inte dödad av polisen, han blev biten av en polishund och fick en del skador men domstolen dömde inte poliserna för dödsfallet utan bara för mindre skador.

I obduktionsrapporten angavs att dödsorsaken inte säkert kunnat fastställas, men att fysisk och psykisk ansträngning i anslutning till händelsen sannolikt varit av väsentlig betydelse för den dödliga utgången, samtidigt som skador av yttre våld inte betraktades som så omfattande att de skulle kunna förklara dödsfallet.
Citera
2022-07-31, 19:16
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 80talaren
Det är vad woke -flingorna i fjollträsk säger ja. Det tar jag med en stor nypa salt. Och även om det är så så tackar jag för insatsen, en sopa mindre för mig att försörja.

På vilket sätt anser du det avlidna offret vara en sopa? Vidare kan du berätta om er relation och varför du försörjt honom?
Citera
2022-07-31, 19:17
Medlem
Citat:
Jag tror inte det varit överdrivet stökigt. Om uppgifterna stämmer att den avlidne stökat först uppe på Sveavägen för att sedan ge sig på flertalet personer nere på tunnelbaneperongen borde vi hört flertalet konkreta vittnesuppgifter kring detta vilket vi inte gjort trots att det förflutit nästan 17h sedan händelsen. De enda vittnesuppgifter som kommit fram tycks vara att ordningsvakterna tagit strypgrepp på offret. Väldigt märkligt tycker jag.

Hade offret börjat stöka uppe på Sveavägen genom att ofreda och försöka misshandla folk borde polis tillkallats från första början och inte ordningsvakter om nu inte stöket skedde i direkt anslutning till tunnelbanan. Oavsett är det underligt att inga vittnesmål om offrets våldshandlingar mot allmänheten kommit fram. Skulle tyvärr inte förvåna mig om det i slutänden visar sig att offret endast var för berusad för att åka med tunnelbanan och att ordningsvakterna agerat vårdslöst med dödsfall som följd.

Du har ungefär noll info precis som oss andra men kan lätt avgöra att det handlar om någon medelmåttigt stök eller inget alls. Det är ju ren spekulation och det är väl vad tråden är till för men det låter som att du snarare vill skapa en historia som du vill att vi andra ska tro.

Ordningsvakter finns väl av en anledning, prova att ringa polisen när du utsätts för trakasserier en lördagkväll mitt i semestern och i Stockholm.

Men visst, det är inte mycket vittnesuppgifter kring hur mannen betett sig. Inte till det påstådda övervåldet heller ska tilläggas.

Om ordningsvakterna gjort fel så hoppas jag dom straffas för det. Men det känns konstigt att ta det för givet enbart för att man har väldigt lite information om vad som hänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in