2022-07-31, 21:04
Medlem
nidbilds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shotter
Inte för att vara sådan, men tycker du att Ordningsvakt är ett yrke att inkvoteras till?

Sänker man intagningskraven för polisen kan man även sänka intagningskraven för analfabeter som ordningsvakter.
Citera
2022-07-31, 21:06
Medlem
Gamla hedeliga ordninggubbar o väktar gubbar är borta, nuförtiden är det bara babbar o somalier som är väktare…helt annan branch än va det var för 20år sen..
Citera
2022-07-31, 21:07
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Skulle vara förvånad om det blir högre straff än villkorligt det vill säga att personerna inte behöver sitta inom lås och bom. Men villkorligt leder till att de inte längre kan arbeta kvar som OV (eller väktare).

Jag tror tack och lov att dessa ordningsvakter gjort bort sig ordentligt vilket kommer rendera i ett (efter omständigheterna) hyfsat fängelsestraff samt att SL kommer tvingas se över sina rutiner. Mycket kommer segla upp till ytan nu då det inte är första gången SL:s ordningsvakter begår övergrepp. Ett dödsfall går liksom inte att sopa under mattan och ger program som Kalla fakta och Uppdrag granskning att anledning att göra program de troligtvis redan har mer än nödvändigt av material till.

Att dessa ordningsvakter någonsin kommer kunna jobba som ordningsvakter kan vi utesluta, de lär sluta sina dagar med att rensa kräftstjärtar eller liknande.
Citera
2022-07-31, 21:10
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Även väldigt sansade människor kan reagera våldsamt om någon börjar ingripa fysiskt. O situationer kan lätt eskalera o urarta om man hanterar människor kränkande.

Uppenbart så har vakterna misslyckats i sin utövning.

De misslyckades p.g.a. för lite kraft.....
Citera
2022-07-31, 21:11
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Nej, se det som direktuppfostran.

En del av mina polare åkte på spö av tunnelbanepolisen som fanns på den tiden. Stökade de i tuben efter det? Inte en chans.

Direktuppfostran fungerar i många fall.

Direktuppfostran är ett begrepp uppfunnet av dig ser man vid en enkel googling då det inte förekommer någonstans förutom i dina inlägg på Flashback, har du lust att berätta vad begreppet innebär?
Citera
2022-07-31, 21:15
Medlem
MrEarnests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngieD
övervåld av vakterna?

Ja, det låter inte helt otroligt, kanske fick kraken ett batongslag i skallen av någon av vakterna, segnade ner och avled av skadorna. Inte helt otroligt, men i nuläget en ren spekulation.
Citera
2022-07-31, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ang_rita
Vi kan ju inte ha dårar lösa som springer runt och slår folk i tunnelbanan. En sådan mindre nu. Jag vill kunna åka tunnelbana utan att bli slagen av en dåre. Jag vill att min familj ska kunna åka tunnelbana utan att bli ofredade och slagna. Synd om ordningsvakterna använt övervåld. Synd för dem om det behövdes innan polisen kom.
Som vanligt i detta land, blir de professionella anklagade för att ha begått tjänstefel medan förövaren ömkas och tycks synd om. Så ser det mesiga Sverige ut anno 2022.
Citera
2022-07-31, 21:18
Medlem
itsallalies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Jag var entrevärd på en mycket populär krog i innerstaden runt 2007-2012. Såg med egna ögon vilka OV som orsakade mer skada än nytta (typ 20% av dom). Eftersom det är rotation i bolaget kunde det ibland vara biffiga juggar som var ute efter att veva, ibland nördiga småkillar, ibland tjejer.

Och gissa vad! De kvällar som wanna-be-maffia (och ex-maffia) stog i dörren blev det _alltid_ bråk och stök. När tjejer eller lugna och vänliga småkillar stod i dörren var det nästan aldrig bråk.

Om det blev bråk när icke-våldsamma personer stod i dörren deeskalerades situationen, inte med att ha en högre våldsnivå utan att mjukt leda bort personen.

Knappast förvånande.

Har sedan -99 jobbat inom bevakningen och träffat en massa folk som sedmera gått från väktare till att bli OV, några till den så beryktade tunnelbanan, och gissa vad - det är och har alltid varit de största rövhålen alt de största fåntrattarna som blivit OV.

Inte en enda gång har det varit någon som inte varit missanpassad i yrket som suktat efter att bli OV.

Sedmera har jag också sett under fortutbildningarna vilka slags människor som är OV, gissa om språkkunskaperna blir sämre och sämre för varje gång jag träffar dessa. Då pratar vi inte bara språkförståelse, för den har varit dålig sedan minst 2010, men även (än mer häpnadsväckande då man BÖR kunna prata och göra sig förstådd) själva momentet med att ens kunna för dialog är under all jävla kritik.

Nu behöver ju inte detta röra sig om OV med språkbrister, MEN jag vågar nog påstå att hälften av alla OV är av utländsk börd nu mera.

Vad gäller deras restrerande vis att förhålla sig mot folk...ja inte sällan alltid så passande.
Citera
2022-07-31, 21:19
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
De misslyckades p.g.a. för lite kraft.....

Enligt TV4 o vittnen så drog vakterna batong o matade kraftiga slag över hela kroppen på mannen.
Så kraft fanns det.

Det lutar åt att de bokstavligen slog ihjäl mannen.
Citera
2022-07-31, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrEarnest
Ja, det låter inte helt otroligt, kanske fick kraken ett batongslag i skallen av någon av vakterna, segnade ner och avled av skadorna. Inte helt otroligt, men i nuläget en ren spekulation.
”Kraken”? Är det alltid synd om förövare numera?
Citera
2022-07-31, 21:22
Medlem
Stackarn betedde sig inte korrket. Innan gick han runt och misshandlade folk men inte förtjäna att bli slaktad av dessa . Jag har skådat en snubbe som försökt slå på två väktare och fick rejält med batong. Lite försiktig får man också vara!
Senast redigerad av Babyspenat 2022-07-31 kl. 21:24.
Citera
2022-07-31, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunchyrob
Gamla hedeliga ordninggubbar o väktar gubbar är borta, nuförtiden är det bara babbar o somalier som är väktare…helt annan branch än va det var för 20år sen..

Så sant och sorgligt.
Extremt aggressiva och mycket dålig temprament, dem flesta umgås i kriminella kretsar på fritiden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in