Citat:
Ursprungligen postat av
Antivalent
Jag var entrevärd på en mycket populär krog i innerstaden runt 2007-2012. Såg med egna ögon vilka OV som orsakade mer skada än nytta (typ 20% av dom). Eftersom det är rotation i bolaget kunde det ibland vara biffiga juggar som var ute efter att veva, ibland nördiga småkillar, ibland tjejer.
Och gissa vad! De kvällar som wanna-be-maffia (och ex-maffia) stog i dörren blev det _alltid_ bråk och stök. När tjejer eller lugna och vänliga småkillar stod i dörren var det nästan aldrig bråk.
Om det blev bråk när icke-våldsamma personer stod i dörren deeskalerades situationen, inte med att ha en högre våldsnivå utan att mjukt leda bort personen.
Knappast förvånande.
Har sedan -99 jobbat inom bevakningen och träffat en massa folk som sedmera gått från väktare till att bli OV, några till den så beryktade tunnelbanan, och gissa vad - det är och har alltid varit de största rövhålen alt de största fåntrattarna som blivit OV.
Inte en enda gång har det varit någon som inte varit missanpassad i yrket som suktat efter att bli OV.
Sedmera har jag också sett under fortutbildningarna vilka slags människor som är OV, gissa om språkkunskaperna blir sämre och sämre för varje gång jag träffar dessa. Då pratar vi inte bara språkförståelse, för den har varit dålig sedan minst 2010, men även (än mer häpnadsväckande då man BÖR kunna prata och göra sig förstådd) själva momentet med att ens kunna för dialog är under all jävla kritik.
Nu behöver ju inte detta röra sig om OV med språkbrister, MEN jag vågar nog påstå att hälften av alla OV är av utländsk börd nu mera.
Vad gäller deras restrerande vis att förhålla sig mot folk...ja inte sällan alltid så passande.