2022-07-31, 16:52
Medlem
Ekot: “Han fördes till sjukhus där han senare avled” Har svårt att koppla ihop dessa uppgifter med vissa press-spekulationer enligt vilka han avled på grund av syrebrist till följd av strypning.
Citera
2022-07-31, 16:52
Medlem
Polis i tunnelbanan ska det vara inte dessa amatörer.
Citera
2022-07-31, 16:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 42-43-44
Ekot: “Han fördes till sjukhus där han senare avled” Har svårt att koppla ihop dessa uppgifter med vissa press-spekulationer enligt vilka han avled på grund av syrebrist till följd av strypning.
Som många andra så dödförklaras man på sjukhus. Det innebär inte att man faktiskt dog på sjukhuset.
Citera
2022-07-31, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ytmamz
Vi vet också att BO betedde sig hotfullt mot omgivningen.

Jag skulle inte säga att vi vet det. Man formulerar detta väldigt luddigt från polisens sida i Ab's artikel:

Vid 01-tiden, natten mot söndag, slog ordningsvakter larm till polisen om en stökig man vid Rådmansgatans tunnelbanestation i Stockholm.
Han ska ha sprungit runt, ofredat och misshandlat personer på perrongen, men det är lite oklart i nuläget. De uppgav att det var tumult och att de behövde hjälp, säger polisens presstalesperson Tove Hägg.

Så jag skulle säga att det är öppet för tolkning.
Citera
2022-07-31, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrgbw
Ja o snattare ska man väl hugga händerna av

Citat:
Ursprungligen postat av ytmamz
Kvittar om personen är psykist sjuk eller inte om du beter dig hotfullt så får du förvänta dig konsekvenser.

Vilka konsekvenser det blir beror på hur hotfullt du beter dig.

Eller du vill ha ett samhälle där alla går runt oprovocerat och misshandlar varandra på stan och sexuellt ofredar människor? Låter idealt för dig kanske?

Du kanske trivs bättre i en hotfull miljö än i en miljö där det finns lagar och en civilisation?
Jo men absolut, dödsstraff på att bete sig hotfullt.
Vilket straff ska vi ha på mord då? Avrätta hela släkten?
Du får inte, varken ordningsvakt eller polis, ta stryptag på en misstänkt, så enkelt är det.
Såvida hen inte var ett uppenbart hot mot någons liv, så ska dom endast hålla personen under uppsikt, tills polisen kommer.
Att slänga ner någon i backen å ta strypgrepp, det ger konsekvenser för vakten ifråga.
Man ser ju på tv programmet, att vakterna vill ju lösa nästan varenda situation med våld, dom tar allt som sägs mot dom, personligt osv.
Dom har inte kunskapen att hantera en situation som denna, dom ska övervaka ordningen thats it.
Måste dom ingripa med våld, då ska det vara ett direkt hot mot deras eller annans liv eller hälsa och dom kan alltid välja att backa och invänta hjälp.
Antar att hade dom inväntar polis, så hade personen levt idag
Citera
2022-07-31, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unoboss
Stryptag? Fan vad oprofessionellt!
Men det är det man får av ordningsvakter idag. Bara (nästan) tomtar som tar sig själva på för stort allvar och bär på ett för litet IQ.

Nu står ingenstans att något stryptag skulle tagits. Trir du på allt du läser
Citera
2022-07-31, 16:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Raven2.0
Eller en formidabel succé?

Att döda någon är aldrig en formidabel succé.
Citera
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Min uppfattning är att ordningsvakter/väktare på terminaler och tunnelbanor är riktigt vidriga de flesta verkar ha tagit jobbet av helt fel anledning. Såg en pensionär (kvinna) snubbla på bussen fick ett djupt sår (smalbenet). Chauffören kunde inte köra iväg och väktarna kom.

Istället för att ringa efter sjuktransport eller hämta första hjälpen kit så skriker idioten på kvinnan och frågar om hon är påtänd!? Jag säger att personen ska lugna ner sig och att man inte behandlar äldre så i Sverige. Vad gör denna stolta vakt? Han blir förbannad på mig och säger att jag minsann inte är utbildad ordningsvakt och ska hålla tyst. Han ringer polisen och ljuger ihop en historia om att det förmodligen rör sig om ett LOB fall, när kvinnan uppenbarligen behöver taxi eller ambulans för att sy såret.

Vet inte hur det är i Stockholm då jag sällan besöker den staden men i Göteborg är väktarna absolut meningslösa det verkar fördriva tiden med att röka tillsammans med ungdomar (rök förbud verkar inte gälla för dessa) och bröstar upp sig när de vandrar på perrongerna.

Såg ett bra exempel för några år sedan på Skanstulls t-banestation. Det ligger en utslagen kille på en bänk med två ordningsvakter ståendes över sig. Polisen kommer lufsandes på perongen och väl framme frågar de ordningsvakterna om de är dumma i huvudet som tillkallat dom istället för ambulans då personen i fråga var medvetslös. Kan tänka mig att många poliser inte har mycket till övers för ordningsvakter vilket inte vore så konstigt.
Citera
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazdockans
Jag skulle inte säga att vi vet det. Man formulerar detta väldigt luddigt från polisens sida i Ab's artikel:

Vid 01-tiden, natten mot söndag, slog ordningsvakter larm till polisen om en stökig man vid Rådmansgatans tunnelbanestation i Stockholm.
Han ska ha sprungit runt, ofredat och misshandlat personer på perrongen, men det är lite oklart i nuläget. De uppgav att det var tumult och att de behövde hjälp, säger polisens presstalesperson Tove Hägg.

Så jag skulle säga att det är öppet för tolkning.
Tydligen härjat runt ute på gatan också:
Citat:
Mannen, som var i medelåldern, ska enligt uppgifter till Expressen ha attackerat människor på Sveavägen innan han gav sig på flera personer på Rådmansgatans tunnelbaneperrong.
Citera
2022-07-31, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Som många andra så dödförklaras man på sjukhus. Det innebär inte att man faktiskt dog på sjukhuset.

Jo, men ekot säger att "han fördes till sjukhus där han senare avled" och inte "dödförklarades"
Citera
2022-07-31, 16:58
Avstängd
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diggepang
Jo det gör det.
Citera
2022-07-31, 16:59
Medlem
Kiiingdomofheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diggepang

Det står dock i artikeln på Aftonbladet att just strypgrepp har tagits...

https://www.aftonbladet.se/a/28E214
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in