2022-07-31, 16:59
Avstängd
Unobosss avatar
En man har dött efter ett ingripande vid en tunnelbanestation.

Två ordningsvakter har anhållits misstänkta för vållande till annans död.

Enligt Aftonbladets uppgifter har vakterna tagit stryptag på mannen
Citera
2022-07-31, 16:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 42-43-44
Jo, men ekot säger att "han fördes till sjukhus där han senare avled" och inte "dödförklarades"
Tro mig, han dog på plats.
Citera
2022-07-31, 17:00
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diggepang
Nu står ingenstans att något stryptag skulle tagits. Trir du på allt du läser
Det står så både på AB och Expressen
Citera
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 42-43-44
Ekot: “Han fördes till sjukhus där han senare avled” Har svårt att koppla ihop dessa uppgifter med vissa press-spekulationer enligt vilka han avled på grund av syrebrist till följd av strypning.
De gav HLR som sannolikt avslutades på sjukhuset.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Brutus73
Jo men absolut, dödsstraff på att bete sig hotfullt.
Vilket straff ska vi ha på mord då? Avrätta hela släkten?
Du får inte, varken ordningsvakt eller polis, ta stryptag på en misstänkt, så enkelt är det.
Såvida hen inte var ett uppenbart hot mot någons liv, så ska dom endast hålla personen under uppsikt, tills polisen kommer.
Att slänga ner någon i backen å ta strypgrepp, det ger konsekvenser för vakten ifråga.
Man ser ju på tv programmet, att vakterna vill ju lösa nästan varenda situation med våld, dom tar allt som sägs mot dom, personligt osv.
Dom har inte kunskapen att hantera en situation som denna, dom ska övervaka ordningen thats it.
Måste dom ingripa med våld, då ska det vara ett direkt hot mot deras eller annans liv eller hälsa och dom kan alltid välja att backa och invänta hjälp.
Antar att hade dom inväntar polis, så hade personen levt idag

Ordningsvakterna har rätt att ingripa och använda våld om personen uppträder sig hotfullt vilket BO gjorde.

Återigen.

"Befogenheter

Ordningsvakter får omhänderta berusade personer som på grund av sitt tillstånd inte kan ta hand om sig själv eller annars utgör fara för sig själv eller för någon annan.

• Ordningsvakter får avvisa eller avlägsna personer som genom sitt uppträdande stör eller utgör en omedelbar fara för den allmänna ordningen. Om det inte är tillräckligt får ordningsvakter tillfälligt omhänderta personer. Detsamma gäller om en sådan åtgärd behövs för att en straffbelagd handling ska kunna avvärjas.

• I första hand ska ordningsvakten försöka prata personer tillrätta, men får använda våld om uppgiften inte kan lösas på annat sätt. Det får inte vara fråga om mera våld än vad som är nödvändigt för att lösa uppgiften. Batong och handfängsel är vanlig utrustning som kan kompletteras med hund och i sällsynta fall skjutvapen."

https://polisen.se/lagar-och-regler/ordningsvakter/
Citera
2022-07-31, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diggepang
Nu står ingenstans att något stryptag skulle tagits. Trir du på allt du läser

Nacklås är en form av strypgrepp.
Citera
2022-07-31, 17:02
Medlem
Är det jag som läser slarvigt eller har det inte kommit fram vem den avlidna är?
Citera
2022-07-31, 17:02
Medlem
Frihet2010s avatar
Står i media att många skall ha filmat händelsen. Någon som sett någon film än?
Citera
2022-07-31, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Det står så både på AB och Expressen
Det är vad woke -flingorna i fjollträsk säger ja. Det tar jag med en stor nypa salt. Och även om det är så så tackar jag för insatsen, en sopa mindre för mig att försörja.
Citera
Medlem
sonicyouthzs avatar
Alla som faktist rör sig utomhus i Sthlm vet att ordningsvakterna består av obildade småsinta människor som kollat för mycket på Jason Statham filmer. Oftast blattar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjuvsmall
Är det jag som läser slarvigt eller har det inte kommit fram vem den avlidna är?
Nej bara att det är en neger.
Citera
2022-07-31, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Tydligen härjat runt ute på gatan också:
Ingen jag kommer sakna .. sen får ballongpundarna här skrika sig hesa.
Om övervåld och all annan smörja Och nej ni är ingenting innan ni bekräfta erat värde.. oavsett vad era föräldrar sagt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in