2022-07-31, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raven2.0
Det begicks inget mord på storknarkaren floyd.

Du har rätt. Det är just därför de fick sparken och dömdes till mord och kommer att sitta i fängelse under överskådlig framtid.
Citera
2022-07-31, 12:46
Medlem
Astralhopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Att personen som ska omhändertas dör måste ju ses som ett totalt misslyckande = komplett fiasko.

Du har inte sett händelsen och känner inte till några närmare detaljer om dödsorsaken.
Om du blir knivhotad av en skrikande galen pundare i ett trängt läge - vad gör du? Går in på Pressbyrån och köper blommor och choklad så att mannen blir lugn och snäll igen?

Du agerar blixtsnabbt för att skydda ditt liv. Vi vet inte om mannen avled av tex hjärtstopp eller tidigare skada - han låg tidigare på sjukhus.

Så att döma ut hela händelsen som ett "fjasko" innan du vet alla detaljer är väldigt omoget av dig.
Citera
2022-07-31, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Somalimonkey
Varför är du så arg på användaren som tror sig sett mannen? Varför är detta en så öm punkt för dig? Var "offret" din pundarkompis eller?

Kan man inte bete sig ute bland får man ta konsekvenserna. Säger varken bu eller bä om vakternas ingripande, utan poängterar mest att det alltid är risker när våld blandas in. Risker han själv valt att blunda för när han satt sig i en sådan situation, samt att han verkar ha utsatt andra för sitt våld och därmed varit likgiltig för riskerna han utsattit andra för.
Är "offret" en våldbejakande pundare skulle jag ljuga om jag säger att jag tycker utgången blev tragisk. Är det en 18åring som bara druckit för mycket är det såklart synd.

Dock får vakterna använda den del våld som krävs för att kunna skydda sig själv och andra, om det har brukats övervåld för utredning visa.

För att du skall förstå bättre ska jag ge dig ett exempel på en sådan situation:
Du är ordningsvakt, en påtänd pundarfitta springer mot dig med kniv. Din kollega som står en bit ifrån uppmärksammar detta och tacklar pundaren bakifrån med full kraft (vilket i denna liv-och-död-situation var nödvändig) pundarjäveln flyger i backen och skallar betonggolvet, smällen tar så hårt att han sen avlider. Who's to blame? Din kollega som precis räddat ditt och andras liv, eller en beväpnad och påtänd pundare som inte borde ha varit ute på gatorna alls från första början?

Man har rätt att använda våld i nödvärn, men inte att döda, och om polislagen hade följts till punkt och pricka hade det inte skett.
Citera
2022-07-31, 12:52
Medlem
Om pundaren varit utagerande och enligt vittnen misshandlat folk på perrongen, kan man föreställa sig att säkerhetsvakter hunnit bli uppstressade och det är aldrig positivt när du ska ingripa. Leder lätt till övervåld, för att du känner dig hotad, och rädd.
Citera
2022-07-31, 12:52
Avslutad
Hoppas ingen oskyldig blev för svårt skadad av mannen innan han blev stoppad. Det skrivs "misshandel" så förhoppningsvis ingen som får bestående men.
Citera
2022-07-31, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Astralhopp
Du har inte sett händelsen och känner inte till några närmare detaljer om dödsorsaken.
Om du blir knivhotad av en skrikande galen pundare i ett trängt läge - vad gör du? Går in på Pressbyrån och köper blommor och choklad så att mannen blir lugn och snäll igen?

Du agerar blixtsnabbt för att skydda ditt liv. Vi vet inte om mannen avled av tex hjärtstopp eller tidigare skada - han låg tidigare på sjukhus.

Så att döma ut hela händelsen som ett "fjasko" innan du vet alla detaljer är väldigt omoget av dig.

Att inte följa polislagen som ordningsvakt har att arbete med är ett fjasko.
Citera
2022-07-31, 12:53
Medlem
fendadens avatar
Ur juridisk synvinkel krävs att det förelåg nödvärnsrätt. Ordningsvakterna kan endast dömas för brott om deras agerande anses vara uppenbart oförsvarlig i förhållande till mannens agerande. Vid dessa bedömningar tillämpas proportionalitetsprincipen, man ser till om vakterna hade kunnat hejda mannen med mindre ingripande åtgärder och ändå åstadkommit samma resultat (att stoppa honom).

Finner man att gärningen är straffbar torde rubriceringen "vållande till annans död" vara närmast till hands i detta fall, med eventuella straffmildrande hänsyn sett till hur situationen utspelade sig och eventuella vittnesmål.
Citera
2022-07-31, 12:55
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Somalimonkey
Varför är du så arg på användaren som tror sig sett mannen? Varför är detta en så öm punkt för dig? Var "offret" din pundarkompis eller?

Kan man inte bete sig ute bland får man ta konsekvenserna. Säger varken bu eller bä om vakternas ingripande, utan poängterar mest att det alltid är risker när våld blandas in. Risker han själv valt att blunda för när han satt sig i en sådan situation, samt att han verkar ha utsatt andra för sitt våld och därmed varit likgiltig för riskerna han utsattit andra för.
Är "offret" en våldbejakande pundare skulle jag ljuga om jag säger att jag tycker utgången blev tragisk. Är det en 18åring som bara druckit för mycket är det såklart synd.

Dock får vakterna använda den del våld som krävs för att kunna skydda sig själv och andra, om det har brukats övervåld för utredning visa.

För att du skall förstå bättre ska jag ge dig ett exempel på en sådan situation:
Du är ordningsvakt, en påtänd pundarfitta springer mot dig med kniv. Din kollega som står en bit ifrån uppmärksammar detta och tacklar pundaren bakifrån med full kraft (vilket i denna liv-och-död-situation var nödvändig) pundarjäveln flyger i backen och skallar betonggolvet, smällen tar så hårt att han sen avlider. Who's to blame? Din kollega som precis räddat ditt och andras liv, eller en beväpnad och påtänd pundare som inte borde ha varit ute på gatorna alls från första början?

"Skydda sig själv och andra"

Ditt exempel är uruselt och speglar mer pojkfantasier än verkligheten. Jobbat ett par år nära ordningsvakter, tunnelbanevakterna är jävligt speciella och skryter till varandra om vilka som utövat mest våld.

En pundare med kniv ska inte tacklas som i en amerikansk film. Proffsigt hanterande gör alla säkrare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen08
Hoppas ingen oskyldig blev för svårt skadad av mannen innan han blev stoppad. Det skrivs "misshandel" så förhoppningsvis ingen som får bestående men.

Tack för omtanken. Jo, en fick allvarliga skador som ledde till döden. Annars kom ingen till skada.
Citera
Medlem
postaposcouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nepodsladen
Du var förmodligen en av de första som såg honom. Men när du såg honom borde du ha följt efter honom men på säkert avstånd och ringt 112. Det är ditt fel att allt blev som det blev och att han är död.
I den bästa av världar, japp. Men kolla bara på reaktionerna på perrongen när det gäller Hökarängen. Kan bli lite hur som helst irl. Nu tycker jag vederbörande verkar ha agerat förhållandevis nyktert och ska fan inte skuldbeläggas bara för att. Fullständigt onödigt. Går självklart alltid att göra bättre, säger inte det. I synnerhet i efterhand. Men här skulle jag dock isf snarare peka finger på uppföljningen på nämnda samtal. Med alla kameror, ledningscentraler, strategier osv har SL, Polisen samt SLs div olika entreprenörer möjlighet att dra alla möjliga och omöjliga nödbromsar. Utan att veta så känns det dock som att situationen inte direkt högprioriterats. Tror inte det var för att den nu förolyckade var omöjlig att hålla reda på / hitta. Verkar ju dessutom ha varit rätt utåtagerande. En fysisk Flashback-detektiv i hasorna hade kanske inte skadat, vet ej, men heller inte så säkert att det nödvändigtvis lett till ett mindre tragisk slut. Någon specifik individ kan ha agerat fel. Hanterandet efter samtalet (och säkerligen hos en eller annan myndighet som dessförinnan haft att göra med denna klient) samt ev själva det dödliga ingripandet är annars snarare typiska symtom på systemfel.

Känns naturligtvis skönt att veta att du kommer göra allt som står i din makt om du har möjlighet att hjälpa utsatt människa i nöd, eller för den delen följa upp potentiellt farliga människor som du stöter på... Uppriktigt... Civilkurage blir tyvärr mindre och mindre självklart...
Citera
2022-07-31, 12:56
Medlem
Förmodligen bara invandrare inblandade, väktare+den döde knarkaren, hursomhelst finns allt på film, det sitter kameror överallt i t-banan
Citera
2022-07-31, 12:59
Avslutad
Min uppfattning är att ordningsvakter/väktare på terminaler och tunnelbanor är riktigt vidriga de flesta verkar ha tagit jobbet av helt fel anledning. Såg en pensionär (kvinna) snubbla på bussen fick ett djupt sår (smalbenet). Chauffören kunde inte köra iväg och väktarna kom.

Istället för att ringa efter sjuktransport eller hämta första hjälpen kit så skriker idioten på kvinnan och frågar om hon är påtänd!? Jag säger att personen ska lugna ner sig och att man inte behandlar äldre så i Sverige. Vad gör denna stolta vakt? Han blir förbannad på mig och säger att jag minsann inte är utbildad ordningsvakt och ska hålla tyst. Han ringer polisen och ljuger ihop en historia om att det förmodligen rör sig om ett LOB fall, när kvinnan uppenbarligen behöver taxi eller ambulans för att sy såret.

Vet inte hur det är i Stockholm då jag sällan besöker den staden men i Göteborg är väktarna absolut meningslösa det verkar fördriva tiden med att röka tillsammans med ungdomar (rök förbud verkar inte gälla för dessa) och bröstar upp sig när de vandrar på perrongerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in