2022-07-31, 13:15
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Sen är det inte ovanligt med puckon som sänker taket i sekelskift och sätter in spottar. Snacka om pärlor åt svin. Så kan man dra av 10k per kvm direkt när man ska sälja.

Vissa tycks tro att deras spottar och klickgolv är värdehöjande i äldre lägenheter. Ofta är det en värdesänkning då de flesta med smak river ut dessa fula tak och golv.
Citera
2022-07-31, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Man ser det som förlorade pengar och stannar envist kvar på orimliga nivåer. Tror dock det kommer röra på sig under vintern när elpriserna slår och folk inte har mycket till val än att sälja. Lägenheterna/Villorna i Stockholm och Villorna i Skåne ligger nog ganska risigt till. Västra Götaland klarar sig nog lite bättre då dessa tycks vara generellt bättre konstruerade med bra uppvärmningssystem på plats. Oroväckande många villor som sitter på Luft/Luft som bäst och Direktel som värst.

Intressant påstående att villor i Stockholm skulle vara sämre än i Västra Götaland. Vad har du för belägg för detta?

Jag tänker mig att konstruktionen har mest att göra med när det byggdes. 50-60-talskåkar är generellt dåligt isolerade eftersom oljan var i princip gratis då. Däremot har de husen vattenburna värmesystem. På 70-80-talet var det mycket direktverkande el som gällde, vilket är trist att ha idag. Antingen får man en hög elräkning eller ta en hög kostnad för att konvertera till vattenburet system.
Citera
2022-07-31, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ByByBiden
Intressant påstående att villor i Stockholm skulle vara sämre än i Västra Götaland. Vad har du för belägg för detta?

Jag tänker mig att konstruktionen har mest att göra med när det byggdes. 50-60-talskåkar är generellt dåligt isolerade eftersom oljan var i princip gratis då. Däremot har de husen vattenburna värmesystem. På 70-80-talet var det mycket direktverkande el som gällde, vilket är trist att ha idag. Antingen får man en hög elräkning eller ta en hög kostnad för att konvertera till vattenburet system.

Så är det. Folk har i 95% av fallen inte konverterat sin direktverkande el heller.
Citera
2022-07-31, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imaloser
Lol, det spelar precis ingen roll hur verkligheten faktiskt ser ut när man är "stjärnmäklare", självklart kommer man ej förutspå nedgångar och skrämma iväg potentiella klienter.

Ja, det är lite märkligt att media ständigt kommer undan med att hänvisa till dessa mäklare som några allvetande orakel vad gäller bostadsmarknaden. De är säljare och har ett egenintresse i att det fortsätter med business as usual. Men aldrig att de får några kritiska frågor.
Citera
2022-07-31, 15:47
Medlem
Marknaden för attraktiva objekt är fortfarande urstark, men så handlar det ju också om ett segment för vilka några procent hit och dit i bolånekostnad är fullständigt försumbar.
Citera
2022-07-31, 16:03
Medlem
Jag såg att Carolas ”lyxvilla” i Bromma såldes nyligen för 12 miljoner kr istället för begärda 14 miljoner. Låter som ett bra köp för den som köper en ”lyxvilla”. Med lyxvilla antar jag att de menar antingen sjöutsikt, pool, eller ovanligt stor. Har den inget av det är det bara en vanlig villa. I Nacka såldes det förra året helt vanliga villor utan något extra lyx för 12 miljoner kr. En lyxvilla i Bromma låter mer prisvärt för de pengarna.

Edit. Har hittat hennes Ig-post nu, ”idag - visning på söndag!”. Men det är inte bilder på villan till salu hon postar, det är bilder på henne själv. Fina bilder, om man gillar Carola. Men svårt att avgöra om det är en lyxvilla baserat på hennes ansikte och klänningar.
Senast redigerad av ealdorman3 2022-07-31 kl. 16:11.
Citera
2022-07-31, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ealdorman3
Jag såg att Carolas ”lyxvilla” i Bromma såldes nyligen för 12 miljoner kr istället för begärda 14 miljoner. Låter som ett bra köp för den som köper en ”lyxvilla”. Med lyxvilla antar jag att de menar antingen sjöutsikt, pool, eller ovanligt stor. Har den inget av det är det bara en vanlig villa. I Nacka såldes det förra året helt vanliga villor utan något extra lyx för 12 miljoner kr. En lyxvilla i Bromma låter mer prisvärt för de pengarna.

Edit. Har hittat hennes Ig-post nu, ”idag - visning på söndag!”. Men det är inte bilder på villan till salu hon postar, det är bilder på henne själv. Fina bilder, om man gillar Carola. Men svårt att avgöra om det är en lyxvilla baserat på hennes ansikte och klänningar.

Det är en helt vanlig kåk I Brommas sämsta område (dock inte dåligt) en kåk I de bättre delarna av Bromma på rätt sida västerled med pool, 200 kvm och 1000 kvm tomt får du betala över 30m för
Citera
2022-07-31, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ByByBiden
Ja, det är lite märkligt att media ständigt kommer undan med att hänvisa till dessa mäklare som några allvetande orakel vad gäller bostadsmarknaden. De är säljare och har ett egenintresse i att det fortsätter med business as usual. Men aldrig att de får några kritiska frågor.

Ingen i tråden verkar ens ha läst artikeln så hur vet du vad de ens pratar om?
Citera
2022-07-31, 17:03
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Det är en helt vanlig kåk I Brommas sämsta område (dock inte dåligt) en kåk I de bättre delarna av Bromma på rätt sida västerled med pool, 200 kvm och 1000 kvm tomt får du betala över 30m för

Ja och det är helt orimligt, därför ska priserna NED.

Som höginomtagare med 50 brutto/37netto kan man spara 240 000 kr/år om man lever väldigt sparsamt.

på 30 års tid, som en akademiker karriär brukar vara, sparar man 7.2 miljoner, inte ens 1/4 del av vad en Villa i Västerled går för. Under hela sin yrkeskarriår och lever som ett snik har man knappt råd med kontantinsatsen, trots man snålar hela livet! Det är meningen man nästan ska kunna köpa en villa i västerled kontant om man sparar 30 år. De flesta hus där är inte speciellt märkvärdiga och har typ hög takhöjd ofta vilket är trevligt, thats about it.
Den sparsamma Höginkomstagaren kommer så ledes aldrig ha möjlighet köpa och inte heller avbetala en villa i Bromma västerled. Hur fan är det rimligt? Varför ska man som sparsam höginkomstagare aldrig kunna bo i en villa i västerled vad man än gör?
Eller det kanske inte är ett område en höginkomstagare platser i ens, inte ens som supersparare i 30 år?!
Priserna ska ner till 7.5 miljoner på en sund marknad! En vanlig villa i Huddinge eller Värmdö ska kosta 2.5-3 miljoner. Exceptionella arkitektritade stora lyxvillor i Västerled ska kosta 10-15 miljoner.
Nybyggda hyresrätter ska ha en hyra på omkring 6700 för 55 m2 och 9000 för 80 m2. 1 or ska kosta max 5000 kr.

Politikerna måste ta sitt ansvar och kraftigt reformera bostadsmarknaden alternativt krascha den.

Det behövs ett nytt parti i Sverige som vill förvandla Sverige till Danmark i många avseenden, sänka arbetstid, mer semester, 130 på motorvägen, fri öl och vin försäljning, legaliserad prostistution, ökad promille halt på vägar och i synnerhet för fritidsbåtar, sänka bomarknaden totalt, expecetionella program för storskalig byggnation, statliga byggbolag, ta bort alla meslagar och ideologi, stabil energiförsörjning med kärnkraft, stoppa massinvandringen och skicka hem massor av utomeuropeer. Det här går inte längre. SD har ju totalt säckat ihop och har ingen politik längre för lösa de stora problemen.
Senast redigerad av slemhog 2022-07-31 kl. 17:20.
Citera
2022-07-31, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Ja, det låter väl rimligt att revisorer får sköta detta.

Revisorer har ju ett egenintresse i att behålla föreningen som kund. Det ska antingen vara staten eller en typ av företag som endast arbetar med detta som utför kontroller, så att det finns noll incitament att fuska med siffrorna.

Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Marknaden för attraktiva objekt är fortfarande urstark, men så handlar det ju också om ett segment för vilka några procent hit och dit i bolånekostnad är fullständigt försumbar.

Det är för väldigt få som några procent är försumbart. Även om du är en höginkomsttagare med 100k brutto in i hushållet så sitter dessa personer ofta med leasingbilar, dyra abonnemang, hockey och ridning för barnen, thailandsresa betalat med lån på kåken etc. 1-2 procentenheter slår rätt rejält när priser på ALLT går upp samtidigt som löner står stilla. Fatta när såna personer hittar mögel i huset, värmepannan pajar eller taket har börjat ruttna, då är det panik. Dessutom så står vi ju inför kraftigt höjd arbetslöshet om det går helt åt helvete och nu finns det inte ens städjobb att få eftersom negrerna tar de jobben (iofs betalar ju ingen för städning när räntan går upp).

Säg att du har lån på 4 mil totalt, en person får kicken och ni står helt plötsligt med typ 60% av disponibel inkomst. Samtidigt går lånet ut snart och det är dags för ny ränta som hoppar upp från 1.5% till 4%. Jag hade fan hängt mig.
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Ja och det är helt orimligt, därför ska priserna NED.

Som höginomtagare med 50 brutto/37netto kan man spara 240 000 kr/år om man lever väldigt sparsamt.

på 30 års tid, som en akademiker karriär brukar vara, sparar man 7.2 miljoner, inte ens 1/4 del av vad en Villa i Västerled går för. Under hela sin yrkeskarriår och lever som ett snik har man knappt råd med kontantinsatsen, trots man snålar hela livet! Det är meningen man nästan ska kunna köpa en villa i västerled kontant om man sparar 30 år. De flesta hus där är inte speciellt märkvärdiga och har typ hög takhöjd ofta vilket är trevligt, thats about it.
Den sparsamma Höginkomstagaren kommer så ledes aldrig ha möjlighet köpa och inte heller avbetala en villa i Bromma västerled. Hur fan är det rimligt? Eller det kanske inte är ett område en höginkomstagare platser i ens, inte ens som supersparare i 30 år?!
Priserna ska ner till 7.5 miljoner på en sund marknad! En vanlig villa i Huddinge eller Värmdö ska kosta 2.5-3 miljoner. Exceptionella arkitektritade stora lyxvillor i Västerled ska kosta 10-15 miljoner.

Politikerna måste ta sitt ansvar och kraftigt reformera bostadsmarknaden alternativt krascha den.

Det behövs ett nytt parti i Sverige som vill förvandla Sverige till Danmark i många avseenden, sänka arbetstid, mer semester, sänka bomarknaden totalt, expecetionella program för storskalig byggnation och stoppa massinvandringen. Det här går inte längre. SD har ju totalt säckat ihop och har ingen politik längre för lösa de stora problemen.

Word på varenda jävla ord. Så befriande att vi är några i tråden som ser Sverige för vad hon är och vad hon behöver.
Citera
2022-07-31, 17:22
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Lägenheter är delar av ett hus, det är i regel bostadsrättsföreningen som betalar uppvärmning av hela huset/husen och då även uppvärmning av vatten.
Men det är nog billigare att värma flerbostadshus men hur stor skillnaden är vet jag inte, större hus är i regel energieffektivare.
Förstår inte varför du känner behovet att förklara för mig att lägenheter är delar av ett hus eller vem som väljer och underhåller uppvärmningssystemet men ekvationen ser ut ungefär så här; 4 våningar anses vara mest optimalt för energieffektivitet. Högre än så blir det jobbigare att pumpa upp vatten, tjockare isolering krävs och mer omfattande grundarbete krävs. Finns studie på detta som jag inte orkar gräva upp just nu men om intresse finns kan jag ta på mig att gräva fram den vid ett senare tillfälle.

Citat:
Edit, jag kan nog tänka mig att en ny villa är billigare att värma än ett flerfamiljshus byggt innan 60-talet, äldre hus hamnar ofta i energiklass E-F, har även sett ett antal G-hus när jag kollat på hemnet.
Ja, det är självklart att ett net zero hem är mer energieffektivt än äldre hus, och ja, det finns gott om flerbostadshus i energiklass E, F och G - det är nog snarare regel än undantag.
Citera
2022-07-31, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Förstår inte varför du känner behovet att förklara för mig att lägenheter är delar av ett hus eller vem som väljer och underhåller uppvärmningssystemet men ekvationen ser ut ungefär så här; 4 våningar anses vara mest optimalt för energieffektivitet. Högre än så blir det jobbigare att pumpa upp vatten, tjockare isolering krävs och mer omfattande grundarbete krävs. Finns studie på detta som jag inte orkar gräva upp just nu men om intresse finns kan jag ta på mig att gräva fram den vid ett senare tillfälle.

Ja, det är självklart att ett net zero hem är mer energieffektivt än äldre hus, och ja, det finns gott om flerbostadshus i energiklass E, F och G - det är nog snarare regel än undantag.
Du skrev att lägenheter är billigare att värma upp än hus vilket är konstigt och felaktigt påstående.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in