Citat:
Ursprungligen postat av
Sam.Boyd
Troligtvis.
Vakterna i tunnelbanan ger jag inte mycket för.
Det är en skam att T-bane poliserna togs bort,
Det galna är att det från början inte var meningen att ersätta t-bane polisen med ordningsvakter. Tanken var att ordningsvakter skulle avlasta polisen under en begränsad period medans det utbildades tillräckligt med poliser.
Journalisten Kolbjörn Guwallius har skrivet en bok i ämnet: ”Ordningsvakter: Nödlösningen som blev permanent”, en bok jag absolut kan rekommendera. Speciellt nu när det är på tapeten att ytterligare utöka ordningsvakternas befogenheter.
Avseende det aktuella fallet tycker jag vaktbolagets vd:s uttalanden innan vakterna anhölls visar en hel del på hur ytterst ansvariga blundar och försöker skydda sina anställda. Istället för att hävda ordningsvakternas oskuld innan de greps borde han givetvis avböjt att kommentera överhuvudtaget så som han gör nu efter att de anhållits. Sen vet jag inte hur det är idag men CSG hade ett ganska skamfilat rykte vid millenniumskiftet och det var väl flera i företagsledningen som var dömda för olika våldsbrott?
Trist att det slutade som det gjorde, hoppas och tror på en gedigen polisutredning och tyvärr tror jag den kommer visa att ordningsvakterna agerat fullständigt vettlöst. Att någon förr eller senare skulle dö var väntat, det är snarare förvånande att det inte skett tidigare.
Ansvariga politiker måste tänka till och ta sig en funderare på lämpligheten att ge människor med 2veckors utbildning det ansvar och befogenheter ordningsvakter har. Kroppskameror bör vara en självklarhet och dessa ska rulla inte endast vid de tillfällen ordningsvakterna själva väljer. Regelbundna drogtester bör också genomföras.
Det är tragiskt att en människa dött och jag hoppas innerligt att ordningsvakterna åker dit ordentligt. Det för att jag sett och hört allt för mycket skit genom åren kring deras tilltag, synd att det ska krävas ett dödsfall men folk och ansvariga måste vakna upp och se att verkligheten kring ordningsvakters beteende i regel är långt ifrån Femmans program ”Tunnelbanan” där bilden av ”snälla” ordningsvakter som bjuder uteliggare på kaffe och dylikt basuneras ut trots noll relevans till verkligheten. Har inte hunnit läsa hela tråden än så det har säkert framgått lite mer kring själva händelsen, än sålänge är jag dock hyfsat säker på att ordningsvakterna på ett eller annat sätt agerat fel.