2022-07-31, 15:18
Avstängd
Unobosss avatar
Är det fara för passagerare så får man utrymma perrongen och invänta polis.
Va fan?!
Citera
2022-07-31, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Vilka "korrekta fastlåsningstekniker" ska kunna orsaka död?

Nedläggning/fastlåsning framåt är en godkänd teknik enligt RPS anvisningar.
Det kan i sällsynta fall leda till något som heter lägesbetingad syrebrist.
Så ingen teknik som enligt RPS får användas är fullständigt ofarlig. Det handlar ju om att utöva våld mot personer som i sin tur är våldsamma.
Citera
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Jobbat med många, umgåtts med många, tränat med flera. Ej mig du svarade men att en stor del av OV i Stockholms tunnelbana är rötägg är etablerad kunskap.
Anekdotiska "bevis" ger jag inte mycket för
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Lägg din bet på att våldet var befogat trots att båda nu är gripna och misstänkta för vållande till annans död. Du skulle nog inte betta på det. Du har nog bara ett hat mot knarkare.

Du menar nog anhållna? Jag tror att de inte kommer att dömas.
Citera
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolvas
Eftersom läget är ganska oklart ännu men med den info som finns så är det 3 olika läger att ta
1. Försvara en aggressiv pundare
2. Försvara OV, personer som faktiskt har ett jobb
3. Hålla sig något neutral och avvakta mer info

Tyvärr för många utav nr 1 & 2 i tråden, jag förstår nr 2 mer än nr 1

Detta var ingen pundare. Lägg till
4. Personer som inte ens läser tråden men har starka åsikter
Citera
2022-07-31, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
När dom häktas, om det nu blir så

Kanske blir här på FB innan får vi hoppas
Citera
Medlem
Citat:
Rättssystemet skiter i din "grundorsak". Det är dödsorsaken som man tittar på samt om våldet varit befogat. Troligen inte befogat.

Rättssystemet är föråldrat och ineffektivt. Jag är väl införstådd med såväl brottsbalken som rättegångsbalken och förfaranden vid förundersökning och rättegång.

I mitt inlägg som du citerade fanns ingenting skrivet om juridiken, endast ett enkelt konstaterande att den som avlider till följd av ett gripande ej hade avlidit om de inte gjort något som föranledde gripandet. Alltså är det egna agerandet den huvudsakliga anledningen till att en person dör vid ett gripande. Hade han inte gett dem en anledning att ingripa så hade han inte dött.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ytmamz
BO betedde garanterat övervåld, framgår i artikeln att betedde sig aggressivt och misshandlade människor. Tror inte det aggressiva beteendet tog stopp när OV dök därav följande konsekvenser. De bedömde att han betedde sig hotfullt och reagerade däreftef.
Men snälla människa, en kortfattad artikel är ingen dom. Missade du att läsa den delen i artikeln där det står att båda ordningsvakterna är gripna misstänkt för vållande till annans död? Alltså finns det skäl att tro att båda kan ha använt övervåld. Det vet vi inte än. Rättssystemet skiter i dina åsikter.
Citera
2022-07-31, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Du menar nog anhållna? Jag tror att de inte kommer att dömas.
"Nu har två ordningsvakter som deltog vi ingripandet gripits av polis och misstänks för vållande till annans död."

Det tror jag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Du begär detaljer i fiktiva scenarion. Om jag, som inte gått utbildning men har sunt förnuft skulle kunna deeskalera situationen säger det en hel del om ordningsvakters existensberättigande.
Det är ett helt logiskt scenario.
Vad jag försöker förklara är att du varken kan säga bu eller bä om ordningsvakternas agerande, då du inte var där och inte vet något om situationen, mer än dina egna fördomar och tangentbordsexpertis. Vilket sällan brukar vara något att hänga i granen.
Det kan inte jag heller göra, då jag inte heller var där. Däremot har jag inte kuken i röven och förstår att allt inte är svart eller vitt.

Men vad som faktiskt är fiktivt är din egen förmåga i en situation du aldrig upplevt.
Och det kan jag rakryggat påstå då du, återigen, inte var på platsen och således inte vet ett skit hur situationen urartade.
Det är lätt att sitta svettig framför datorn och spy ur sig galla, utan att ta hänsyn till hela historien.
Därför är det tur att du sitter där du sitter, och inte jobbar inom rättsväsendet.
Citera
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Anekdotiska "bevis" ger jag inte mycket för

Nej, helt rätt. Men 100% av krogpersonal som jag arbetat med under 4-5 år är av samma uppfattning.

10 000 incidenter är inga incidenter.
Citera
2022-07-31, 15:23
Bannlyst
Citat:
Men snälla människa, en kortfattad artikel är ingen dom. Missade du att läsa den delen i artikeln där det står att båda ordningsvakterna är gripna misstänkt för vållande till annans död? Alltså finns det skäl att tro att båda kan ha använt övervåld. Det vet vi inte än. Rättssystemet skiter i dina åsikter.

De skiter i dina åsikter med. Vi bara spekulerar.

Detta är trots allt ett diskussionsforum, inte en rättssal.

Beter du dig hotfullt mot någon så får du förvänta dig samma sak tillbaka.

Ordningsvakterna gjorde sitt jobb att säkerställa platsen.

Varför tar du åt dig? Var du vän med BO?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in