2022-07-31, 14:28
  #191929
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Det var en liten privat ombyggd för död. Sådant här leder till att drönare kommer att bli förbjudna i väst om man inte har licens, kanske bra.


Jag har inte hunnit sätta mig in exakt men senast såg jag att 6 personer var skadade. Detta är ett stort attentat.
Så här arbetar inte Ukraina utan det är en motståndsrörelse som finns också på Krim och Krym...som är samma halvö.

Stora interna bekymmer för Ryssland. Finns ingen anledning att fira att man sitter fast efter 158 dagar och ockupationen kostar mer och mer.
Citera
2022-07-31, 14:33
  #191930
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spelbolag
Putin styr hela västvärldens ekonomi! Han kommer stänga av gasen närmare hösten och vintern så att västerlänningarna fryser arslet av sig och räntorna stiger.

Fattar inte att västerlänningarna har valt så korkade ledare i sina länder! Putin och Xi samt Modi i Indien slaktar ju hela väst sakta men säkert.

Hela samhällen polariseras och familjer splittras upp i väst medan man i öst gör precis tvärtom.

Om du inte har förstått det, så är det bara 20 % gas som flödar fortfarande. Dvs Putin har nästan spelat ut sin hand totalt. Sen är det färdigt. Problemen kommer till vårvintern. Mycket hinner ske tills det.

Men ack så illa Europa skulle ha legat till.., om Putin hade bara väntat ett år med invasionen.

-Flera kärnkraftverk i Europa skulle ha stängts under denna tid..
-NS2 skulle ha gått på full rulle..
Citera
2022-07-31, 14:34
  #191931
Medlem
KillPus avatar
Snart 6 månader av kriget. Förlusterna är stora hos båda sidor. Dvs bästa är borta, de som ersätter är nog inte så bra. Det ser man både på bilder fr ryska frivilligabataljoner samt info fr Ukraina där man börjar mobilisera folk som har problem med hälsan (tråkigt men sant).
Men tekniskt blir Ukraina bättre och bättre tack vare hjälp med moderna vapen fr Väst/NATO. Vad händer när tekniska övertaget fr UAF:s sida blir ännu större och börjar kännas?
Misstänker att ryZZnazister och putler börjar hota med kärnvapen...på mer allvarligt sätt. Dvs bombning av Ukraina med det om de inte ger upp.
Vad har Väst för svaret då?
Citera
2022-07-31, 14:40
  #191932
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Om du inte har förstått det, så är det bara 20 % gas som flödar fortfarande. Dvs Putin har nästan spelat ut sin hand totalt. Sen är det färdigt. Problemen kommer till vårvintern. Mycket hinner ske tills det.

Men ack så illa Europa skulle ha legat till.., om Putin hade bara väntat ett år med invasionen.

-Flera kärnkraftverk i Europa skulle ha stängts under denna tid..
-NS2 skulle ha gått på full rulle..


Problemet är ju att både usa och nato placerade ut militära kraftverk i ukraina sedan 2 år tillbaka. Ganska uppenbart att de ville fånga ryssland i ett jobbigt grepp.

https://omni.se/t/natos-militarovning-i-ukraina/f70f8b19-57c5-4778-b721-5f6e36ab8081

Men jag håller med dig om att Putin borde väntat något år till dock tror jag att elpriserna kommer rusa mer eftersom både serbien och ungern har begärt att få köpa mer rysk gas.

Väst är splittrat idag och därför tror jag att öst vinner kriget i slutändan.

https://www.svd.se/a/Ea8aLj/serbien-fortsatter-kopa-rysk-gas

https://www.energinyheter.se/20220722/26862/ungern-vill-kopa-mer-rysk-gas
Citera
2022-07-31, 14:41
  #191933
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
Snart 6 månader av kriget. Förlusterna är stora hos båda sidor. Dvs bästa är borta, de som ersätter är nog inte så bra. Det ser man både på bilder fr ryska frivilligabataljoner samt info fr Ukraina där man börjar mobilisera folk som har problem med hälsan (tråkigt men sant).
Men tekniskt blir Ukraina bättre och bättre tack vare hjälp med moderna vapen fr Väst/NATO. Vad händer när tekniska övertaget fr UAF:s sida blir ännu större och börjar kännas?
Misstänker att ryZZnazister och putler börjar hota med kärnvapen...på mer allvarligt sätt. Dvs bombning av Ukraina med det om de inte ger upp.
Vad har Väst för svaret då?

Tippar kärnvapen-draken kommer fram efter de ryska "folkomröstningarna". Då när man har införlivat dessa, kommer det något uttalande ifrån Putin i stil med : "-Vi ger aldrig upp en tum, utav Ryskt territorium. Även om det innebär kärnvapen. Det är mitt löfte !"

Dvs efter nionde september någongång..
Citera
2022-07-31, 14:44
  #191934
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Spelbolag
Putin styr hela västvärldens ekonomi! Han kommer stänga av gasen närmare hösten och vintern så att västerlänningarna fryser arslet av sig och räntorna stiger.

Fattar inte att västerlänningarna har valt så korkade ledare i sina länder! Putin och Xi samt Modi i Indien slaktar ju hela väst sakta men säkert.

Hela samhällen polariseras och familjer splittras upp i väst medan man i öst gör precis tvärtom.

Vi har åtminstone valt våra ledare. Inte blivit påtvingat ett auktoritärt ledarskap som sätter folk 15 år i fängelse för att de uttrycker sig mot den rådande diktaturen. Som i piss-ryzzland.

Normal-Sven lever över 20 år längre än normal-Ivan.

Det kan indikera genetiskt skräpmaterial.

Eller också indikerar det att piss-Ryzzland är ett sämre land att bo och växa upp i. Sämst levnadsstandard, sämst sjukvård, störst risk att dö i våldsrelaterad kriminalitet (som tredje man), störst risk att dö i trafiken, störst risk att få pungen avskuren under grundutbildningen - och numera, sedan ett halvår tillbaka - absolut störst risk att dö i förtid av en granat i huvudet eller en kulkärve genom ryggraden, på främmande territorium, helt i onödan.

I sämsta fall beror den stora skillnaden i livslängd mellan Sven och Ivan på att Ivan super ihjäl sig när han tvingas se sin tandlösa, fula kärring och sina två efterblivna ungar, dag ut och dag in.

Vad tror du är orsaken?
Citera
2022-07-31, 14:45
  #191935
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spelbolag
Problemet är ju att både usa och nato placerade ut militära kraftverk i ukraina sedan 2 år tillbaka. Ganska uppenbart att de ville fånga ryssland i ett jobbigt grepp.

https://omni.se/t/natos-militarovning-i-ukraina/f70f8b19-57c5-4778-b721-5f6e36ab8081

Men jag håller med dig om att Putin borde väntat något år till dock tror jag att elpriserna kommer rusa mer eftersom både serbien och ungern har begärt att få köpa mer rysk gas.

Väst är splittrat idag och därför tror jag att öst vinner kriget i slutändan.

https://www.svd.se/a/Ea8aLj/serbien-fortsatter-kopa-rysk-gas

https://www.energinyheter.se/20220722/26862/ungern-vill-kopa-mer-rysk-gas

Väst är inte splittrat. Blir höga priser i vinter ja. Sa det igår, och kan säga det även nu : Det enda jag kan tänka mig att tacka Putin för, är att kärnkraften kommer att börja göra en comeback tack vare Putins invasion. De gröna kommer att bli splittrade, mellan realister och greta-fanatiker !
Citera
2022-07-31, 14:51
  #191936
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Och så small det nyss till vid Beryslav. Rätt så bra med rök där.

https://twitter.com/GirkinGirkin/status/1553711038675156992

Vad kan det ha varit? Ett före detta ryskt ammunitionslager?
Citera
2022-07-31, 14:52
  #191937
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spelbolag
Problemet är ju att både usa och nato placerade ut militära kraftverk i ukraina sedan 2 år tillbaka. Ganska uppenbart att de ville fånga ryssland i ett jobbigt grepp.

https://omni.se/t/natos-militarovning-i-ukraina/f70f8b19-57c5-4778-b721-5f6e36ab8081

Men jag håller med dig om att Putin borde väntat något år till dock tror jag att elpriserna kommer rusa mer eftersom både serbien och ungern har begärt att få köpa mer rysk gas.

Väst är splittrat idag och därför tror jag att öst vinner kriget i slutändan.

https://www.svd.se/a/Ea8aLj/serbien-fortsatter-kopa-rysk-gas

https://www.energinyheter.se/20220722/26862/ungern-vill-kopa-mer-rysk-gas


Militära kraftverk? Vad är det? De nämns inte i din länk.

Är det kanske en översättningsmiss från din sida?
Citera
2022-07-31, 14:53
  #191938
Medlem
donald12s avatar
Ryzzarna häller betong på bron vid Kherson. Så nu belastas de kvarvarande kablarna ännu mer ;-)

https://twitter.com/WarMonitor3/status/1553721828052504577?t=McxCtE83EK70m2YepvEuG5bk4-wR-baglGOo7V-9uAU&s=19
Citera
2022-07-31, 14:54
  #191939
Medlem
HomoDeuss avatar
Ur energipolitisk synvinkel så tycker jag också att det är bra att vi får problem med gasflödet till EU nu. Det blir ett billigare uppvaknande än om det väntat.

Likaså så är det bra om regeringar vänder i kärnkraftsfrågan. Problemet är väl att de flesta regeringar behöver vända och satsa på självförsörjning. Svensk framtida kärnkraftsel kommer annars attt säljas dyrt till marknader där elpriset är högt, varpå vi drabbas iaf. Om än troligtvis i mindre omfattning.

Så tack Putin för det.
Citera
2022-07-31, 14:55
  #191940
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Nej, vad gäller korruption så må det finnas problem i Ukraina, men det var värre innan Maidan, under putains lydiga, korrupta, hund yanukovych: https://transparency.eu/corruption-opulence-and-decadence-in-ukraine/

Vad gäller länder som kan betecknas som "corrupt shitholes" så ligger dock ryssland t.o.m. under Ukraina: https://en.wikipedia.org/wiki/Corruption_Perceptions_Index

Som tidigare sagt; att putain, som f.d. KGB överste, blev rysslands Store Ledare efter sovjetunionens kollaps är att jämföra med om en GESTAPO överste hade blivit förbundskansler i Tyskland efter andra världskriget. En GESTAPO överste som ansåg att tredje rikets fall var den största geopolitiska katastrofen som någonsin inträffat...

Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Transparancy international är bekostade av västländer. Varför skulle dom vara objektiva?

Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Har du något som helst belägg för att Transparency International INTE är "objektiva"? Hävdar du att ryssland (under diktator putain) INTE är mer korrupt än Ukraina? Är du oemottaglig för fakta p.g.a. din blinda tillbedjan av den psykotiske dvärgen i kreml?

Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Det går inte att lita på någon sk ”objektiv” NGOs vare sig dom är från USA, Europa eller Ryssland. Speciellt inte när dom är finansierade av t ex SIDA och liknande institutioner.

Jaha, det går alltså inte att "lita" på några som helst källor...

Som sagt, har du något som helst belägg för att uppgifterna om putains lydiga, korrupta, hund yanukovych skulle vara felaktiga? Hävdar du att ryssland (under den psykotiske dvärgen i kreml) INTE är mer korrupt än Ukraina?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in