2022-07-31, 11:06
  #191833
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Ja, nu rampar försvarsindustrin upp i väst o när de fått upp takten kommer det levereras mycket vapen till Ukraina.

Ett exempel är ukrainska ordrar på panzerhaubitz 2000 o Krab. Vi kommer få se fler större ordrar efter hand.

Avancerade drönare ser vi bara början på. Bayraktar o tillverkare i väst jobbar säkert med nya förfinade drönare som de vill testa i Ukraina. Den som lyckas med en riktigt effektiv drönare kommer sälja sjukt mycket

Samtidigt klagar ryssarna på undermåliga vapen.

I once heard a phrase which struck my mind – “Russia is a huge train with its locomotive in the 21st century, and its tail end in the 19th.”

This DPR People’s Militia reservist’s rifle will be 80 years old next year. The legendary Mosin-Nagant was put into service during the reign of Emperor Alexander III. There are many explanations as to why this glorious weapon ended up in the arms of a soldier in 2022 – from ease of training, to our Russian “what if” with regards to supplying of some units. Choose any, these are both fair.

But I would prefer that in the zone of the SMO there were more Russian weapons of the 21st century. For example, the ultra-modern rifles of Vladislav Lobayev.

Conductors and controllers dealing with paperwork! I’m asking you to deliver our modern technologies to all the train’s wagons as soon as possible. They are very much needed there. The boys will win with Mosin-Nagants. But they deserve holding in their hands the best of what is available. Especially since Mosins are being born on our land today.


En annan ryss kallar närvaron av Mosin-Nagant för surrealistisk skam.

…I agree. The presence of Mosin-Nagant in the hands of a militia is some sort of a surreal shame. It’s a decent thing, for its age. And generally not too bad. But that age has ended IRREVERSIBLY, together with the victory in the Second World War! And then the time of completely different weapons arrived, where the classic “bolt action” was given a substantial importance, but in a completely different role, manufacturing quality, and a different ammo.

https://wartranslated.com/russian-military-experts-on-the-effectiveness-of-mosin-nagant-rifles/
Citera
2022-07-31, 11:06
  #191834
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Enl. John Mark Dougan ska två vakter dödats. Han själv skulle ha varit på plats för intervjuer men fick ändrade planer. Han är inte säker men han menar att utländska POW:s mycket möjligt kan vara bland de döda (video):

Aiden Aslin, Alex Drueke and other POWs Dead? Murdered in Cold Blood? We need to talk!

https://youtu.be/I9mKoOLSvmc

Hursomhelst, ni får ta det för vad det är.


Ryzzarna har såklart klätt ut Ukrainska pow i fångvaktar uniform. Det är ju helt givet att ryzzen gör allt för att missleda en undersökning. Vi vet ju att ryzzar alltid ljuger o att man aldrig ska lyssna på något de påstår.
Citera
2022-07-31, 11:06
  #191835
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Det har förekommit uppgifter om att krigsfången Aiden, tillsammans med 2 andra utländska krigsfångar, ska ha avrättats. I så fall ytterligare ett krigsbrott.
Jag har inte sett någon bekräftelse på detta.
Men det skulle man ju knappats försöka mörklägga. Domarna har ju offentliggjorts.
Citera
2022-07-31, 11:09
  #191836
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Den analysen hörde jag på Denys YouTube kanal. Hade inte tänkt på det själv... Förhoppningsvis kan ukrainska soldater fortsätta följa Geneve konventionen o få fler RyZZar att ge upp.

Såg på en video av en reporter som besökte pow anläggningar i Ukraina. Ukraina har allt att vinna på att följa konventioner för att lättare kunna integreras i EU o NATO.

En alternativ teori är att RyZZland försöker få omvärlden tro att Ukraina bryter mot konventioner för att få EU att inte vilja integrera Ukraina.

Så blåsta är vare sig ledningen eller enskilda EU medborgare, förutom några tyska höger och vänster extremister.

Slava Ukraini!
Citera
2022-07-31, 11:21
  #191837
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Samtidigt klagar ryssarna på undermåliga vapen.

I once heard a phrase which struck my mind – “Russia is a huge train with its locomotive in the 21st century, and its tail end in the 19th.”

This DPR People’s Militia reservist’s rifle will be 80 years old next year. The legendary Mosin-Nagant was put into service during the reign of Emperor Alexander III. There are many explanations as to why this glorious weapon ended up in the arms of a soldier in 2022 – from ease of training, to our Russian “what if” with regards to supplying of some units. Choose any, these are both fair.

But I would prefer that in the zone of the SMO there were more Russian weapons of the 21st century. For example, the ultra-modern rifles of Vladislav Lobayev.

Conductors and controllers dealing with paperwork! I’m asking you to deliver our modern technologies to all the train’s wagons as soon as possible. They are very much needed there. The boys will win with Mosin-Nagants. But they deserve holding in their hands the best of what is available. Especially since Mosins are being born on our land today.


En annan ryss kallar närvaron av Mosin-Nagant för surrealistisk skam.

…I agree. The presence of Mosin-Nagant in the hands of a militia is some sort of a surreal shame. It’s a decent thing, for its age. And generally not too bad. But that age has ended IRREVERSIBLY, together with the victory in the Second World War! And then the time of completely different weapons arrived, where the classic “bolt action” was given a substantial importance, but in a completely different role, manufacturing quality, and a different ammo.

https://wartranslated.com/russian-military-experts-on-the-effectiveness-of-mosin-nagant-rifles/

Intressant! Artikeln innehåller och historiska jämförelse. Detta verkar ju, i praktiken, utvecklas till något som påminner om Krimkriget i mitten av 1800-talet!

Slava Ukraini!
Citera
2022-07-31, 11:21
  #191838
Medlem
Taggads avatar
Kreml raggar riktiga män till vansinnigheterna i Ukraina.
Kampanjer pågår just nu runt om i Ryssland för att få tusentals frivilliga att ansluta sig till de ryska styrkorna i Ukraina, rapporterar CNN.

Annonserna, som gått ut från landets regioner på uppdrag av Kreml, både manar till patriotism och lockar med pengar. I regionen Perm utmålas uppdraget som ”ett jobb för riktiga män” – och ”modiga, självsäkra (...) patrioter” efterlyses.
https://omni.se/
Citera
2022-07-31, 11:22
  #191839
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert

Det är snarare ryssarna själva som är desperata, avreglade som de blivit i Cherson-,regionen. Hur skall man få dessa soldater att inte kapitulera, nu när de, dessutom, är ca 25 000 st där och grannregionen? Tja, kan man få de ukrainska soldaterna så hatiska att de inte tar fångar, så måste de ryska styrkorna strida till siste man och patron. Men jag hoppas att Ukraina gör det rätta och mest effektiva. Att man följer krigets lagar.


Skulle Ukraina inringa och få 20000 ryska soldater att kapitulera pga av att man sprängt en bro? Er optimism är det inget fel på
Citera
2022-07-31, 11:22
  #191840
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Nej, jag menade populasen. Tror att vi är ungefär jämngamla, och jag vill på intet vis framställa mig som någon Einstein eller ens någon docent i statsvetenskap. Men den här mixen av doom'n'gloom och mycket entydiga moraliska narrativ har man ju sett tidigare, t ex under Kuwait/Gulfkriget 1990-91.

Citat:
Just det - men att Ukrainakriget kan komma så nära i personliga bilder, mikroreportage osv beror ju också på att väldigt många i landet har smartphones och konton på sociala medier, eller känner någon som har det. Dessutom fungerar internet och elnätet utan större problem (ryssarna kunde ha slagit ut elnätet och stora delar av telenätet på ett tidigt stadium, men det har de inte gjort, bl a därför att de inte ville skicka hela Ukraina ner i vardagskaos och få skulden för det).

I Somalia, Irak eller Afghanistan fanns det inga smartphones med i bilden, sociala medier existerade knappt för vanligt folk i dessa länder och journalisterna hade starkt begränsad rörelsefrihet, Det präglade hela rapporteringen kring dessa krig på 90-00-talen, mycket färre brinnande privathus och döda kroppar.
Det är just det som är intressant, tycker jag. Det finns hur mycket filmat material som helst, och en sabla massa vittnesmål på nätet — går inte att överblicka, men vi kan ta del av det. Samtidigt har en mycket stor del av nyheterna från Ukraina i MSM tydlig propagandaprägel.

Zelensky hit och Zelensky dit. Jag ser det som en förolämpning. De är mer förenklande och endimensionella än kanske någon krigsrapportering jag kan dra mig till minnes. Det var ju en artikel på SVT:s hemsida som var upprinnelsen till den här diskussionen, och SVT har ändå varit "bra" jämfört med många andra svenska källor. Och på vissa amerikanska sajter kan man faktiskt få sig en och annan tänkvärd analys till livs.
Citera
2022-07-31, 11:24
  #191841
Medlem
Ryssland bjuder in FN och Röda Korset efter ZZelenskys bombning av sina egna soldater.

Russia invites UN and Red Cross to investigate POW camp bombing
The Russian Defense Ministry announced on Sunday that it had officially invited independent experts from the UN and the Red Cross to investigate the shelling of a detention center in the Donetsk People’s Republic (DPR). The bombing on Friday killed 50 prisoners, and wounded dozens more.
https://rt.com/russia/559920-russia-pow-un-red-cross-ukraine/

Nu får vi se om ZZelensky släpper in FN och Röda korset!
Citera
2022-07-31, 11:26
  #191842
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Spiralen slutar inte där din jävla idiot. Ryssland har kärnvapen. Tror du verkligen inte att de kommer använda de om allt går åt helvette där?

Berätta gärna om ditt kärnvapenscenario. Betyder det att ryssarna skall tillfoga resten av världen irreparabla skador utan att ö.h.t. bli drabbade själva, det är ju i.a.f. vad dom framför på rysk TV. Det kommer väl inte att regna Minuteman över samtliga större befolkningscentra i Ryssland, som dessutom träffar sina mål. Du kan ju inte påstå att ryssarna gör några nålsticksoperationer.
Citera
2022-07-31, 11:28
  #191843
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Transparancy international är bekostade av västländer. Varför skulle dom vara objektiva?

Enbart källor bekostades av väst kan vara objektiva.

I faciststaten RyZZland är alla källor ren propaganda.
Citera
2022-07-31, 11:28
  #191844
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Om herrskapet Zelensky ställer upp med ett reportage i Vogue- eller annat magasin, så gör de sitt jobb på ett förtjänstfullt sätt. Det är en presidents jobb att göra sitt yttersta för den nation denne företräder- på vad sätt som helst, kan saken rendera i ytterligare något bidrag är det gott så. Självfallet har Putin med ledning det samma ansvar för sin nation- att göra sitt yttersta för att bli en beundrad och omtyckt nation... det finns sådana som är lite mer duktiga på sina jobb.
Jag förstår det, och mitt problem är inte att herrskapet Zelensky ställde upp när de blev tillfrågade. Mitt problem är att reportaget är en (surrealistisk) kulmen på ett större fenomen: personkulten kring V. Zelensky. Den är väldigt omsorgsfullt uppbyggd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in