Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Varför inte det då? Fartyget skall frakta svenska medborgare till en svensk hamn.
Problemen med konstruktionen och incidenterna med bogporten var om inte allmänt kända så möjliga att ta reda på vad jag förstår, och vem utom en svensk sjöfartsmyndighet skall hindra farliga fartyg att gå med svenska passagerare i reguljär trafik på svenska hamnar? Jaså, utländska ägare i Sverige, ja varsågod då att orsaka katastrofer och döda tusen människor på svenskt territorium. Vilka orimliga krav allmänheten har att myndigheter skall vara ansvariga och styra upp sådant.
Är det den idén med sjöfartsinspektörer utan allt ansvar?
Det är självklart inte möjligt för en svensk tjänsteman att hindra ett estnisktflaggat fartyg att lämna en estnisk hamn, den frågan var helt retorisk. Iden är helt absurd om man ägnar ett ögonblicks tanke till den. Ett fartyg är en förlängning av flaggstaten (Estland), så svensk tjänstemans befogenhet på ett estniskt fartyg i en estnisk hamn är så nära noll man kan komma.
En annan fråga är om en svensk sjöfartsinspektör skulle kunna meddela kaptenen på det estniska fartyget att det inte kommer tillåtas lägga till i svensk hamn. Det är också ett mycket långtgående beslut, och såvitt jag vet är grundprincipen att fartyg i internationell trafik skall tillåtas anlöpa hamn under nästan alla förhållanden. Det finns undantag som t.ex. smittsam sjukdom där karantän kan beordras, men jag vet inte vad som kan åberopas i övrigt. Om du har kännedom om något liknande fall så är du välkommen att dela med dig.
Nu är frågan såvitt jag vet rent akademisk, eftersom jag inte sett några belägg på att några riktigt allvarliga brister hittades 27/8 1994. Om du har sådan information får du gärna dela med dig av den. Observera att brister som skulle kunna åberopas för att förklara ett fartyg icke sjövärdigt inte inkluderar madrasser vid bogporten och liknande slitage. Snarare är det spruckna svetsfogar vid låsen och liknande som skulle komma i fråga, men jag har inte sett något som tyder på att inspektionen i Tallin vare sig försökte eller kunde hitta sådana brister.