2022-07-30, 20:29
  #191545
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Usa klubbade nyss igenom en lag att Ryssland är en terroriststat

https://twitter.com/nexta_tv/status/1552612177109991424?t=N_M47_2UdlGctzyBD5-GJw&s=19

Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Vad innebär det i praktiken? Alltså vilka följder kommer det få?

Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Jag misstänker det öppnar för mer åtgärder för att övervaka ryssar i USA ungefär som deras jakt på Alkaida och ISIS.

OK, tack! Det låter sannolikt.

Har du, eller någon annan, hört några ryska reaktioner på detta än? Tror inte de uppfattar det som direkt smickrande att klassas som en terroriststat... Deras mål har ju länge varit att få respekt betraktas som en viktig stormakt.
Citera
2022-07-30, 20:31
  #191546
Medlem
El-Knoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Varför tror du att det går sämre och sämre för Ryssland?

Om man är någorlunda insatt i situationen så kommer Ukraina (och Europa) tvingas kapitulera inom kort.

Vad innebär "inom kort"?
Pratar vi dagar, veckor, månader?
Citera
2022-07-30, 20:31
  #191547
Medlem
leachs avatar
Russian Federation is transferring their engineering equipment from Crimea
https://twitter.com/TpyxaNews/status/1553447579655995393
Citera
2022-07-30, 20:32
  #191548
Medlem
Kiddieoxos avatar
Ryssarna verkar förlora alt fler MSTA-Bs vilket är början till slutet.
Citera
2022-07-30, 20:33
  #191549
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Invektiv72
Jadu, det där kan bara du svara på.
Kan bara jag svara på varför DU förfalskar mina citat? Skäms!
Citera
2022-07-30, 20:33
  #191550
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
OK, tack! Det låter sannolikt.

Har du, eller någon annan, hört några ryska reaktioner på detta än? Tror inte de uppfattar det som direkt smickrande att klassas som en terroriststat... Deras mål har ju länge varit att få respekt betraktas som en viktig stormakt.

Efter det här debaclet i Ukraina, när de inför öppen ridå visat att de är helt inkompetenta, inte har något strategiskt, taktiskt eller operativt tänk, överhuvudtaget, när de inför hela världen visat att deras materiel i bästa fall förtjänar att stå och rosta bort på den ukrainska slätten, så tror inte jag att de längre har några ambitioner eller ens förväntningar på att något land i världen (förutom Syrien, Eritrea, Nordkorea) ser dem som en stormakt längre.

"Viktig" stormakt?

HAAAHAHAHAHHHAAAAAAAAaaahahhhaa......!!!!!
__________________
Senast redigerad av Invektiv72 2022-07-30 kl. 20:37.
Citera
2022-07-30, 20:37
  #191551
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontrollstyrelsen
Verkligen? Hursomhelst måste väst intensifiera sina vapenleveranser. Kan Sverige bidra med
fler vapensändningar och i så fall vad?
Eller ska vi fylla på den europeiska vapenfonden med ytterligare en eller annan miljard?
Friheten ska alltid försvaras, både vår och andras.

Väst levererade som mest vapen i slutet på marsmånad, sen har det avtagit sen dess.
Man verkar inte vilja försvara friheten lika mycket längre.
Citera
2022-07-30, 20:39
  #191552
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det hade varit bäst för alla om drömlandet Ryssland inte invaderat sitt grannland. Men nu blev det så.

Det finns andra användare i den här tråden som tycker att det mest naturliga vore om all Nordens fornnordiska stollar stöttade de fornnordiska stollarna i Ukraina, pga. "samma skrot och korn". En del fornnordiska stollar gjorde ju faktiskt det 2014/2015, för att de fornnordiska stollarna i Ukraina ansågs genuina. Andra fornnordiska stollar såg ett nationalistiskt projekt i separatismen i östra Ukraina.

Har noterat det schizofrena beteendet där en del lockats till Ukrainas nationalism light (pga Rysslands invasion) varpå resten av avgrundshögern finner ett oemotståndligt begär till detta:
RNE har i modern tid deltagit på de proryska separatisternas sida i den väpnade konflikten i Ukraina och de självutnämnda folkrepublikerna i Donbass.

RNE räknar judar och judendomen, samt kommunism och modernism till några av sina fiender och vidare ser de dem som fiender till ett slaviskt "narod" (ett ryskt ord för "folk" som också innefattar "land"). RNE stöder en rysk-slavisk nationalism och är militant ortodoxt kristna.

Ett av deras mål är att skapa ett "etniskt renat" Ryssland genom att totalt utesluta icke-ryska etniciteter från den ryska nationen samt införa rasideologiskt motiverade förbud mot äktenskap och barnaskaffande mellan ryssar och icke-ryssar.

RNE stöder det gamla ryska monarkiväldet men tror samtidigt inte på ett återskapande av monarki i Ryssland, utan vill hellre forma en nationalistisk diktatur för att styra hela landet.

De är kraftiga motståndare till samtida politiska liberala styren som de kallar för "degenererade", är starkt emot mångkultur och så-kallade ateistiska ideologier (till vilka bland annat feminism, bolsjevism och nyliberalism anses höra enligt dem). De anser dessa stå ivägen för att skapa ett konservativt samhälle och i RNE:s material finnes ofta en romantisk fascistoid idé om militant slavisk "enighet" som kan liknas den högerextrema termen "folkgemenskap". Deras ideologiska material innehåller frekvent genomgående rasistiska och antisemitiska idéer. De har gett uttryck för att stöda konspirationsteorin om att bolsjevismen i Sovjetunionen var ett judiskt påfund (det vill säga så-kallad "Judebolsjevism") och har uppmanat till läsning av Sions vises protokoll.

I sin kristet högerextrema propaganda har RNE upprepat angripit kommunism, demokrati och judar för att ligga bakom "ateistiska", "anti-kristna" och "sataniska" påfund som de anser hotar traditionella ryska värden och kultur. I deras flygblad syns ofta antisemitiska karikatyrer och rasistiska hetsbudskap, till exempel uppmärksammades motiv i vilka en uniformerad fascist framför ortodoxa kyrkotorn har hängt en judisk bankir bärandes på amerikanska dollarsedlar, med budskapet "rena Ryssland" undertill.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Rysk_nationell_enighet
Några tråddeltagare känner säkert igen sig i det absurda att nazist/fascist/rasister krigar mot mot varandra.
Historien visar otvetydigt att ALL organiserad nationalism är destruktiv och av ondo. Som individ kan du älska ditt land så hjärtat svider men så fort nationalismen sker i strukturerad form (eller exploateras politiskt) så är det primära att andra nationer är underlägsna emedan den egna nationen är en sekundär kuliss. Många är dom som gömmer sig bakom flaggan för att hata dom som inte är som "oss". Nationalismen är bränslet från läktarvåld till världskrig. Det finns det evolutionära anledningar till som är för långt från trådens ämne.
__________________
Senast redigerad av Taggad 2022-07-30 kl. 20:47.
Citera
2022-07-30, 20:40
  #191553
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shimona
Krigsbrott igen av Ukraina som bombar humanitära transporter!

Ukraine strikes humanitarian convoy – official
Ukrainian combat drones have destroyed cars that were part of a humanitarian convoy in the Russian-held southern city of Energodar early Saturday morning, a local official has said.

“The cars had the markings of a humanitarian mission,” Yevgeny Balitsky, the top Russia-appointed official in Ukraine’s Zaporozhye Region, wrote on his Telegram account.
https://rt.com/russia/559901-ukraine-drone-attack-convoy/

Samma händelse antar jag?:

Citat:
A Russian transport truck (along with repurposed civilian vehicles) was destroyed in Enerhodar, #Zaporizhzhia Oblast, after a Ukrainian strike.

https://twitter.com/UAWeapons/status/1553347827480367104
Citat:
Three units of Russian invaders’ equipment were destroyed overnight in temporarily occupied Enerhodar. The vehicles were parked near the SU ZNPP hotel where the occupiers lived.

https://mil.in.ua/en/news/explosions-near-hotel-harboring-invaders-in-enerhodar/

En av bilarna är tydligt märkt med ett Z. Så det tyder på att de användes i militära sammanhang.
Citera
2022-07-30, 20:41
  #191554
Medlem
Det är ett otyg att Ryssland har kärnvapen. Man kan dock fråga sig om de vågar använda dem.
Sen är det så att taktiska kärnvapen av måttlig styrka är mindre farliga än till exempel ett
totalt reaktorhaveri - jämför Tjernobyl.
Strategiska interkontinentala kärnvapen är något annat förvisso, dem ska vi akta oss för.
Med detta sagt - kan väst riskfritt angripa Ryssland i stor skala?
Eller blir det under alla omständigheter för stort mänskligt lidande? Ekonomiska sanktioner är
såklart bra, men verkar inte ta skruv ordentligt.
Citera
2022-07-30, 20:41
  #191555
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
OK, tack! Det låter sannolikt.

Har du, eller någon annan, hört några ryska reaktioner på detta än? Tror inte de uppfattar det som direkt smickrande att klassas som en terroriststat... Deras mål har ju länge varit att få respekt betraktas som en viktig stormakt.

Tycker det borde "ringa" rejält hos media-drakarna då. Ser inget. Likaså inget på https://www.whitehouse.gov/

Likaså är det nog en upptrappning ifrån USA`s sida. Man har ju sagt att man balanserar på eggen.., och inte önskar en eskalering. Personligen är jag skeptisk, sammanträder ens senaten i Juli, på en lördag ?
Citera
2022-07-30, 20:44
  #191556
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Har noterat det schizofrena beteendet där en del lockats till Ukrainas nationalism light (pga Rysslands invasion) varpå resten av avgrundshögern finner ett oemotståndligt begär till detta:
RNE har i modern tid deltagit på de proryska separatisternas sida i den väpnade konflikten i Ukraina och de självutnämnda folkrepublikerna i Donbass.

RNE räknar judar och judendomen, samt kommunism och modernism till några av sina fiender och vidare ser de dem som fiender till ett slaviskt "narod" (ett ryskt ord för "folk" som också innefattar "land"). RNE stöder en rysk-slavisk nationalism och är militant ortodoxt kristna.

Ett av deras mål är att skapa ett "etniskt renat" Ryssland genom att totalt utesluta icke-ryska etniciteter från den ryska nationen samt införa rasideologiskt motiverade förbud mot äktenskap och barnaskaffande mellan ryssar och icke-ryssar.

RNE stöder det gamla ryska monarkiväldet men tror samtidigt inte på ett återskapande av monarki i Ryssland, utan vill hellre forma en nationalistisk diktatur för att styra hela landet.

De är kraftiga motståndare till samtida politiska liberala styren som de kallar för "degenererade", är starkt emot mångkultur och så-kallade ateistiska ideologier (till vilka bland annat feminism, bolsjevism och nyliberalism anses höra enligt dem). De anser dessa stå ivägen för att skapa ett konservativt samhälle och i RNE:s material finnes ofta en romantisk fascistoid idé om militant slavisk "enighet" som kan liknas den högerextrema termen "folkgemenskap". Deras ideologiska material innehåller frekvent genomgående rasistiska och antisemitiska idéer. De har gett uttryck för att stöda konspirationsteorin om att bolsjevismen i Sovjetunionen var ett judiskt påfund (det vill säga så-kallad "Judebolsjevism") och har uppmanat till läsning av Sions vises protokoll.

I sin kristet högerextrema propaganda har RNE upprepat angripit kommunism, demokrati och judar för att ligga bakom "ateistiska", "anti-kristna" och "sataniska" påfund som de anser hotar traditionella ryska värden och kultur. I deras flygblad syns ofta antisemitiska karikatyrer och rasistiska hetsbudskap, till exempel uppmärksammades motiv i vilka en uniformerad fascist framför ortodoxa kyrkotorn har hängt en judisk bankir bärandes på amerikanska dollarsedlar, med budskapet "rena Ryssland" undertill.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Rysk_nationell_enighet
Några tråddeltagare känner säkert igen sig i det absurda att nazist/fascist/rasister krigar mot mot varandra.
Historien visar otvetydigt att ALL organiserad nationalism är av destruktiv. Som individ kan du älska ditt land så hjärtat svider men så fort nationalismen sker i strukturerad form ( exploateras politiskt) så är det primära att andra nationer är underlägsna emedan den egna blir sekundär. Många är dom som gömmer sig bakom flaggan för att hata. Nationalismen är bränslet från läktarvåld till världskrig. Det finns det evolutionära anledningar till som är för långt från trådens ämne.

Och då står RNE ändå längst till vänster på skalan av alla ryska partier.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in