Citat:
Ursprungligen postat av
HomoDeus
Jag förstår var du kommer ifrån. Tänkte likadant själv en gång i tiden.
Men.. ryssar "väljer" sin politiska ledning genom att inte förändra samhället. Och även gemene Ivan är i regel så stereotyp, onyanserad, enkelspårig, nationalistisk, rasistisk och känslokall och självisk att det inte tjänar något gott att ge ryssar ett "benefit of doubt" i generell bemärkelse.
Omfattningen av den generella och gemensamma elakheten är sådan att det är de som gemensamt behöver bevisa sig själva.
Snälla och bra ryssar måste ta fajten med de egna skithuvudena, inte gömma sig. Det är inte bara vi som ska ta fighten och samtidigt ge dem något slags individuella frikort i väntan på att de gör bort sig. Den tiden är förbi. Alldeles för många har redan haft den chansen. Och sumpat den.. om och om och om igen. Det här är inte första gången. Exempel på hur råttorna beter sig och hur råttornas värderingar och egosim hyllas i det ryska samhället är allt för omfattande för att inte tas hänsyn till.
Det här handlar inte om en regim eller en diktator. Efter Putin kommer bara nästa. Det handlar om en kultur. Om värderingar.
Generell inställning mot gemene ryss måste vara att hen inte är normal och att hen behöver bemötas med misstänksamhet. Ska generaliserad attityd vara annorlunda så får folket bevisa sig värdiga en sådan ändrad attityd först.
Detta är inte så lätt som det låter. Vi kan jämföra Belarus och Ryssland som exempel där Lukatjenko kunde sitta kvar med nöd å näppe efter valet 2020. Ryssarna fick gå in med militär för att det ens skulle vara möjligt, annars hade den regimen fallit. Detta är också huvudskälet till varför Belarus inte kunnat "hjälpa" Ryssland med trupper i Ukraina eftersom det finns en jätterisk att det blir kuppförsök så fort delar av armén lämnar. Detta enligt aktuellt på Svt 1.
OT, Men jag är rätt säker att Belarus tillsammans med transnistrien faller om inte Ryssland vinner kriget i Ukraina, något Putin troligen vet.
När det handlar om Ryssland så har Putin lagt över 20 år på att stärka systemet i ryssland mot just demonstranter och dess makt. Att styra all sorts media tillhör givetvis också denna strategi. Hur lång tid tog det innan all sorts öppen media fick lägga ner? 1-2 veckor?
Sen har vi den äldre generationen. Jag var på en resa i Praag 2010 och såg hur många uteliggare där fanns. Jag stötte på en som flydde från praag på 80-talet från järnridån till Sverige . Han menade på att när järnridån föll så fick många människor det bättre, MEN det fanns också en baksida av det. Det som hände både i europeiska länder, men även i Ukraina och Ryssland som tillhörde Östblocket var att de rika roffade åt sig stora delar av systemets resurser. Detta gjorde att de som fick lite halvbra under Sovjet, fick det ännu värre precis när marknadsekonomin introducerades och landet samtidigt tömdes på tillgångar. Fattigpensionärer tex. Många blev uteliggare och det fanns (då) en hel del förespråkare i Tjeckien att det var bättre under Sovjet.
Jag har inga belägg för det, men det är ju inte helt osannolikt att det finns en del ryssar som fick det sämre efter fallet av Sovjet och romantiserar sig tillbaka till den tid innan -90. Dessa äldre sitter väl å hejar på tillsammans med Putins lovord och menar på att de kommer få det bättre igen om de bygger upp Sovjet. Dessutom att inte kunna kritisera Putins ord eller att det inte finns några vettiga alternativ till Putin (alla som ställer upp som motkandidat i de olika valen blir ju förgiftade eller fängslade under falska anledningar). Att hela 15 000 människor blir fängslade under nån veckas tid säger en del hur effektiv Rysslands informations -och polismyndighet är. Jag tror helt enkelt inte att den vanliga civila befolkningen kan göra en revolution utan att ha med sig polis och militär.
Sen tror jag att många av de yngre som är upplysta i samhället via västerländsk information från Internet, är just de 5000 personer som deserterade den första veckan i kriget. Även många av den högre medelklassen som också flytt är troligen mer pålästa än den gemene ryssen. Men det är inte lätt när ledaren i landet säger en sak, samma på tv och radio. Dessutom sitter farfar och morfar och säger samma sak. Hur lätt är det för den gemene ryssen att veta att det är dom som är på fel sida av historien och inte tvärtom?
Det var som under 40-talet i Tyskland. De var hjärntvättade och endast några få vågade göra motstånd i det dolda. Människan är ett flockdjur och gör som resten av gruppen. Att tro att majoriteten är självbestämmande är mer eller mindre bara en myt. De flesta vill inte sticka ut och bara följa strömmen tyvärr.