2022-07-30, 14:40
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonkeyKotte
Vissa andra är ju dock obotliga. Se bara på trådmongot lite högre upp i tråden.

Han är för rolig. Känner igen sorten på mils avstånd.

Vägrar erkänna att man har fel för då skulle självkänslan implodera. Bygger hela sin tillvaro på självbedrägeriet att man är speciell och missförstådd intellektuell (för att slippa hantera sanningen att man är ett ufo som ingen vill umgås med).

Nåväl.
Citera
2022-07-30, 14:42
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Det kan väl vara trevligt att se att man haft rätt. Synd bara att man alltjämt tvingas leva med resultatet, trots att man själv visste bättre.

Ja, det är sorgligt att vi som är vakna och såg det komma gång på gång blir kallade foliehattar och dyl. För vi måste som sagt leva med vänsterblivnas politik.
Trådmongo - bra namn lol Ja, klimatbluffen är den nya religionen och inget verkar bita på dem; varken fakta eller ens en tråd som denna som visar att de har fel.
Citera
2022-07-30, 14:59
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Gillar gamla trådar. Denna som är 10 år gammal visar att vi "kärnkraftskramare" haft rätt hela tiden. Ingen trodde 2012 att vi skulle ha elbrist och skenande elpriser. Men utan kärnkraft så är det precis det vi fått.
Grattis alla som vurmar för vindkraftssnurrorna
Man skulle ha byggt ut den förnybara energin snabbare och även elnätet.

Skenande elpriser beror inte på vindkraften, de beror på att Svenska elmarknaden har slagits ihop med Europa som länge haft högre elpriser än vi.
Citera
2022-07-30, 15:04
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Man skulle ha byggt ut den förnybara energin snabbare och även elnätet.

Skenande elpriser beror inte på vindkraften, de beror på att Svenska elmarknaden har slagits ihop med Europa som länge haft högre elpriser än vi.
Du kan omöjligt fortfarande tro på lögnerna att vindkraft kan ersätta kärnkraftverk?? Och att vindkraftverk är bra för klimat och miljö?? Du måste ha missat en hel del de senaste 10 åren då.
Citera
2022-07-30, 15:16
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Eurostat säger att du snackar skit:

https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Electricity_price_statistics

Tyskarna hade 60% högre elpriser än Frankrike under andra halvan av 2021.

Tack vare satsningen på vindkraft så är Tyskland dessutom numera Putins lilla fängelsebitch.

Trodde du att du var lite listig när du använde dom senaste siffrorna nu när Frankrike gör en massa underhållsarbete på sina kärnkraftsverk och elpriserna i Frankrike temporärt var lite högre?

Amatör...
Nej Eurostat lär leverera korrekt info i sig. Men konsumentpriserna har visar mest hur mycket staten beskattar eller subventionerar. Det har inget med frågan att göra.
Hur kan du inte förstå så enkla saker?

NordPool visar marknadspriset för el. Det är det som är relevant. Det visar vad producenterna av el erhåller.

Idag är det 397.53 EUR/MWh i Frankrike. Vilket är ungefär detsamma i öre/kWh.
Igår var det 499.49 EUR/MWh.

Franska elpriserna har varit de högsta i hela NordPool nästan alla dagar det senaste året.
Citera
2022-07-30, 15:31
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av löl
LÄS DETTA!!

Jag är så trött på era lögner

Vi har politiker som väljer sina experter efter rätt ideologi och agenda.
De vänder och vrider siffror så vi blir lurade.
Därefter tar media upp detta som det enda rätta.
Och slutligen sväljer folket betet utan att själv granska fakta. Som i så många andra områden.

Vindkraft är starkt subventionerat.
Det är politikerna som väljer vad som ska se ut att vara billigare och bättre.
Subvention, från franskans 'subvention' av latinets 'subvenire' som betyder "bistå", är ett (ofta statligt) ekonomiskt stöd med avsikt att sänka priset på en vara eller tjänst.

Elcertifikatsystemet är ett marknadsbaserat stödsystem som ska öka produktionen av förnybar el på ett kostnadseffektivt sätt. Sedan den 1 januari 2012 har Sverige Elcertifikatsystemet.
Elcertifikatsystemet är ett sätt att Försöka frångå ordet subvention

Elcertifikatssystemet är ett subventionsprogram som stödjer ny förnybar elproduktion, exempelvis vindkraftverk. Systemet finansieras genom den så kallade elcertifikatsavgiften, som läggs på elräkningen.

Under 2018 subventionerades förnybar el inom elcertifikatssystemet med 12 öre per kilowattimme. Kvotplikten var 30 procent, vilket innebar att kvotpliktiga aktörer tvingades subventionera förnybar el motsvarande 30 procent av sin egen elförsäljning. Priset för slutkonsumenten blev därmed 3,6 öre per kilowattimme (30 procent av 12 öre) och den totala subventionen var 3,3 miljarder kronor.
Dessa siffror är högre idag än år 2018.

2021 utfärdades 26 miljoner elcertifikat kopplat till vindkraft.
Vilket motsvarar nästan 70% av alla elcertifikat (biomassa, vatten, torv, sol).

Vindkraft är mer subventionerat än någonsin.
https://www.ekonomifakta.se/fakta/en.../elcertifikat/

Nedan ser ni hur ineffektivt vind är kontra kärnkraft och annan energi
https://en.wikipedia.org/wiki/Energy_return_on_investment#EROI_and_payback_perio ds_of_some_types_of_power_plants

Ovanstående betyder att stora landmassor måste avverkas för vindkraft.
Kostar enorma resurser att bygga.
Och är ineffektivt

Se även denna video från Tedtalk
Har ser ni problemen med vind och sol energi.
https://www.youtube.com/watch?v=N-yALPEpV4w

Tror du fortfarande att vinkraft är billigt och bra för miljön?
När du lipar över lögner bör du ju hålla dig till fakta och inte producera falsarier.

Elcertifikatsystemet introducerades 2003 om jag inte missminner mig. På den tiden brydde sig politikerna fortfarande om folkviljan, dvs folkomröstningen.

Elcertifikatsystemet omfördelar till icke-fossil elproduktion och icke-kärnkraft. Det går t ex till vattenkraft, till biomassa, och vindkraft. (Har du berättat det eller försöker du lura i folk att det bara går till vindkraft).

Det är vi elkonsumenter som betalar det. Verkar inte som folk som skriver här har flyttat hemifrån. Hade ni gjort det hade ni vetet om detta. Det står på elräkningen.

Tittar jag på min elräkning för Juni så utgör 0.3% av elräkningen just certifikat.
Så de finns ju, men är helt försumbart. Berättade du att det var försumbart?

Elcertifikatsystemet är gemensamt med Norge. Du bör ju helst inte blanda in omfördelningen i Norge. Har du säkerställt att du inte gjort det?

Elcertifikatsystemet är haltat för nya installationer sedan något år tillbaka. Dvs de som byggt nya vindkraftverk har inte fått ett öre, och kommer inte få något.
Har du berättat det eller har du ljugit för läsarna?
Citera
2022-07-30, 15:34
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Vindkraften har inte producerat något på mer än ett dygn nu. Kanske skulle brutit strömmen för er vindkraftsmongon?
Varför skulle inte folk kunna köpa el från vattenkraft?
Hur gick vänsterpartiets tankegångar där? Finns det någon logik? Eller är det som i Nordkorea?
Citera
2022-07-30, 16:09
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
nej nej nej... det är för att de nu återstartar vart enda jävla kolkraftverk de har. Och öppnar upp nya kolgruvor. Och öser på med rysk gas. Vind och sol ger inte ett skit.

Utifrån vad jag har förstått, så kan vindkraft producera ganska ansenliga mängder energi. Problemet är att vindkraften bara levererar ibland. Att bygga fler vindkraftverk innebär att man får mer elektrisk energi när den inte behövs.

Att lagra energin är besvärligt, och kräver stora ingrepp i miljön.

Citat:
Ursprungligen postat av martinator

Tyskland har en total energikris - och allt för att de lade ner fungerande kärnkraft.
SÅ JÄVLA KORKAT - och sverige gör nu samma misstag.

Sverige har gjort samma "misstag" men lyckligtvis inte i lika stor utsträckning som Tyskland. Jag vill inte kalla det för "misstag" eftersom det var en ytterst medveten handling att slå ut miljövänlig atomkraft. Dom "gröna" politiker som drev igenom nerläggningen, visste att det skulle vara katastrofalt för samhället och miljön. Men dom valde ändå att rasera energiförsörjningen. Det var inget misstag.

Citat:
Ursprungligen postat av löl
Ovanstående betyder att stora landmassor måste avverkas för vindkraft.
Kostar enorma resurser att bygga.
Och är ineffektivt

När man bedömmer vindkraftens miljöbelastning, så behöver man även tänka på den miljöbelastning som det innebär att lagra energin tills den behövs. För att lagra energin krävs stora vattenmagasin på hög höjd. Det innebär att stora landytor behöver offras och läggas under vatten.
Citera
2022-07-30, 16:21
Medlem
löls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
När du lipar över lögner bör du ju hålla dig till fakta och inte producera falsarier.

Elcertifikatsystemet introducerades 2003 om jag inte missminner mig. På den tiden brydde sig politikerna fortfarande om folkviljan, dvs folkomröstningen.

Elcertifikatsystemet omfördelar till icke-fossil elproduktion och icke-kärnkraft. Det går t ex till vattenkraft, till biomassa, och vindkraft. (Har du berättat det eller försöker du lura i folk att det bara går till vindkraft).

Det är vi elkonsumenter som betalar det. Verkar inte som folk som skriver här har flyttat hemifrån. Hade ni gjort det hade ni vetet om detta. Det står på elräkningen.

Tittar jag på min elräkning för Juni så utgör 0.3% av elräkningen just certifikat.
Så de finns ju, men är helt försumbart. Berättade du att det var försumbart?

Elcertifikatsystemet är gemensamt med Norge. Du bör ju helst inte blanda in omfördelningen i Norge. Har du säkerställt att du inte gjort det?

Elcertifikatsystemet är haltat för nya installationer sedan något år tillbaka. Dvs de som byggt nya vindkraftverk har inte fått ett öre, och kommer inte få något.
Har du berättat det eller har du ljugit för läsarna?

Min sekreterare har förrått mig med fel information gällande elcertifikat.
Jag ska genast straffa denna person 😂
Citera
2022-07-30, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Fan vad långsamma DN är. Stod i Sydsvenskan redan 21/7:

https://www.sydsvenskan.se/2022-07-21/svenska-kraftnat-planerar-for-kontrollerade-stromavbrott

Förstår inte problemet egentligen. Är väl bara att straffkommendera samtliga miljöpartister att ställa sig och blåsa på väderkvarnarna.

Ja. Men de har väl tillslut insett att de inte kan ignorera frågan längre. Svenskt näringsliv har förresten en rapport där man uppskattar den samhällsekonomiska kostnaden av strömavbrott av olika storlek, idag och i framtiden.
https://www.svensktnaringsliv.se/bilder_och_dokument/rapporter/gy2tab_rapport_risk-_och_sarbarhetsanalys_webbpdf_1184281.html/Rapport_Risk-_och_sarbarhetsanalys_webb.pdf
Sammanfattningsvis kan man, enligt dessa beräkningar, dra slutsatsen att om ett elavbrott på 105 timmar skulle äga rum i hela SE3 idag, skulle de totala samhälls- ekonomiska kostnaderna uppgå till 45,5 miljarder kronor.
De framtida kostnaderna är än mer skrämmande, eftersom större värden riskerar att gå förlorade vid ett avbrott i takt med ökad elektrifiering. 2045 uppskattar man att den årliga strömavbrottskostnaden kan uppgå till 195 miljarder kronor/år, i ett scenario med 100% förnybart.
Citera
2022-07-30, 17:30
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Det kan väl vara trevligt att se att man haft rätt. Synd bara att man alltjämt tvingas leva med resultatet, trots att man själv visste bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Ja, det är sorgligt att vi som är vakna och såg det komma gång på gång blir kallade foliehattar och dyl. För vi måste som sagt leva med vänsterblivnas politik.
Trådmongo - bra namn lol Ja, klimatbluffen är den nya religionen och inget verkar bita på dem; varken fakta eller ens en tråd som denna som visar att de har fel.

Jag tror verkligen inte att klimatet är en bluff. Det kan inte vara bra att mixtra med atmosfärens sammansättning. Det är den viktigaste anledningen till att jag är varm anhängare av atomkraft. Atomkraft är vägen bort från fossila bränslen. Vindkraft är en distraktion, och den distraktionen får oss att fortsätta törsta efter petroleum; i onödan.

Jag har ingen tilltro till partier och organisationer som säger sig kämpa för klimatet, men samtidigt motarbetar atomkraft. Det är dessa organisationers kamp som har skapat utsläppen av koldioxid, och därmed klimatförändringarna. Såvida vi hade storsatsat på atomkraft, så hade oljan kunnat ligga kvar under Nordsjön, på grund av bristande efterfrågan. Då hade vi sluppit klimatförändringarna.
Citera
2022-07-30, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb

Sanning med viss modifikation. Endast småskalig vattenkraft tilldelas elcertifikat, vilket utesluter 95% av all vattenkraft. Vindkraften har fått majoriteten av elcertifikaten (50,9%), följt av biomassa och biogas (36,9%), småskalig vattenkraft (10,1%), torv (1,9%) och solkraft (0,3%).
https://www.ekonomifakta.se/fakta/energi/styrmedel/elcertifikat/

Samtidigt visar vetenskapliga studier på att införandet av certifikatsystemet varit skadligt för ekonomin.
https://doi.org/10.1016/j.eneco.2019.06.024

Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag tror verkligen inte att klimatet är en bluff. Det kan inte vara bra att mixtra med atmosfärens sammansättning. Det är den viktigaste anledningen till att jag är varm anhängare av atomkraft. Atomkraft är vägen bort från fossila bränslen. Vindkraft är en distraktion, och den distraktionen får oss att fortsätta törsta efter petroleum; i onödan.

Jag har ingen tilltro till partier och organisationer som säger sig kämpa för klimatet, men samtidigt motarbetar atomkraft. Det är dessa organisationers kamp som har skapat utsläppen av koldioxid, och därmed klimatförändringarna. Såvida vi hade storsatsat på atomkraft, så hade oljan kunnat ligga kvar under Nordsjön, på grund av bristande efterfrågan. Då hade vi sluppit klimatförändringarna.

Kan inte annat än instämma. Problemet är ligger inte i problembeskrivningen. Utan i att deras påstådda lösningar är kontraproduktiva och därmed icke-lösningar.
Senast redigerad av DonkeyKotte 2022-07-30 kl. 17:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in