2022-07-30, 06:36
Bannlyst
Har ni aldrig träffat på högavlönade som gnäller på sina jobb? Det har jag gjort. Det har att göra med att jobben är datoriserade och det trivs inte människan med att hålla på med. Det är baksidan det med "att jobba hemma".

De har sin lön, de ser fram mot sin pension och de vet att livskvaliteten fram till dess är det inte arbetet i sig som bidrar till.
Citera
2022-07-30, 06:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av --cory
För att hela grejen med att "förverkliga sig själv" genom en karriär och att ha stor villa och Volvo är en myt. Inflationen äter upp ekonomin och jag har hellre knegar jobb som inte kräver hela hjärnkapaciteten för att handla med aktier och liknande på fritiden. Det hade jag aldrig orkat med ett högpresterande intellektuellt yrke.
Min generation kommer inte få pension, pension är bara en myt. Se bara på alla fattig pensionärer som rånas av staten på sina pengar...
Samt den enda lönen du får som högpresterande är mera arbete som beskattas ännu högre.
EKORRHJULET ÄR EN LÖGN

Ja det är det. Men främst unga förknippar jobbet de har eller vill ha med status. Och med status tror de att de får ligga mer eller ligga bättre. Det är den verkliga drivkraften, sex.
Citera
2022-07-30, 13:36
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av --cory
För att hela grejen med att "förverkliga sig själv" genom en karriär och att ha stor villa och Volvo är en myt. Inflationen äter upp ekonomin och jag har hellre knegar jobb som inte kräver hela hjärnkapaciteten för att handla med aktier och liknande på fritiden. Det hade jag aldrig orkat med ett högpresterande intellektuellt yrke.

Oavsett nivån på inflationen är det bättre att ha 10 kronor i inkomst än gem kronor.

Citat:
Min generation kommer inte få pension, pension är bara en myt. Se bara på alla fattig pensionärer som rånas av staten på sina pengar...

Vila fattigpensionärer har blivit rånade på sina pengar? Hur mycket du får i pension beror på hur mycket di har arbetat/sparar själv. Den som idag inte pensionssparar privat får skylla sig själv om man nu inte tänkt ta sitt liv innan man går i pension.
Citera
2022-07-30, 13:58
Medlem
Questioneers avatar
För mig är jobbet bara en nödvändig onska, jag vill bara tjäna så pass mycket pengar så att jag klarar mig. Jag har inget intresse att vidareutvecklas.
Citera
2022-07-30, 14:09
Medlem
M8050200s avatar
Jag har också ett "skitjobb". Kör sopbil.

Börjar 05.30, klar till 12 om dagarna. Det är underbart med "beting" jobb. Jag får min lista på vad som ska köras. Jag lägger upp min trakt som jag vill och planerar som jag vill. Förutsatt att man gör sitt jobb. Det är det chefen har som krav. Annars har man aldrig med dom att göra. Sen är det bara åka hem vid 12.30 efter man duschat och så.

För detta jobb får jag ändå 25.600 kr i månaden för.

Vet flera som började som chaufförer men numer är regionschefer, trafikledare osv. Man kan avancera utan utbildning TS. Nödvändig utbildning får man på vägen.
Senast redigerad av M8050200 2022-07-30 kl. 14:12.
Citera
2022-07-30, 16:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av M8050200

Börjar 05.30, klar till 12 om dagarna. Det är underbart med "beting" jobb. Jag får min lista på vad som ska köras. Jag lägger upp min trakt som jag vill och planerar som jag vill. Förutsatt att man gör sitt jobb. Det är det chefen har som krav. Annars har man aldrig med dom att göra. Sen är det bara åka hem vid 12.30 efter man duschat och så.

Vet flera som började som chaufförer men numer är regionschefer, trafikledare osv. Man kan avancera utan utbildning TS. Nödvändig utbildning får man på vägen.

Jag fick uppleva brevbärarjobbet när betinget var kvar. Nu 28 år sedan betinget rykte. På somrarna började alla klockan 6 och var klara typ senast ett. Lagarbete. Någon hade halvtidsbit ute på landet och var tillbaka för att gå hem före vi andra ens hade cyklat iväg ut på våra distrikt. Inte ovanligt han var helt klar för dagen klockan 10.

Kanonjobb då! Även på vintern.
Citera
2022-07-30, 17:12
Medlem
M8050200s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryskafursten
Jag fick uppleva brevbärarjobbet när betinget var kvar. Nu 28 år sedan betinget rykte. På somrarna började alla klockan 6 och var klara typ senast ett. Lagarbete. Någon hade halvtidsbit ute på landet och var tillbaka för att gå hem före vi andra ens hade cyklat iväg ut på våra distrikt. Inte ovanligt han var helt klar för dagen klockan 10.

Kanonjobb då! Även på vintern.

Ja vi kollegor som kör hjälps åt om det behövs. Det kan man ställa upp på. En vacker dag behöver man hjälp själv. 05.30 - 12 Måndag - Torsdag. 05.30 - 09.00 Fredagar. Betalt till kl 15 😺

Sommar är mer lättarbetat. Inge snö och jävelskap. Föredrar dock höst/vinter. Gillar klimatet mer, man kan springa och jaga soptunnor utan att svettas.
Citera
2022-07-30, 17:15
Medlem
Trollet420s avatar
Många trivs nog med sina skit jobb därför de stannar, pengar är inte allt här i livet
Citera
2022-07-30, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Oavsett nivån på inflationen är det bättre att ha 10 kronor i inkomst än gem kronor.

Vila fattigpensionärer har blivit rånade på sina pengar? Hur mycket du får i pension beror på hur mycket di har arbetat/sparar själv. Den som idag inte pensionssparar privat får skylla sig själv om man nu inte tänkt ta sitt liv innan man går i pension.

Det är inte värt min tid att argumentera med dig.
I said what I said. Those who get it will.
Citera
2022-07-30, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ryskafursten
Ja det är det. Men främst unga förknippar jobbet de har eller vill ha med status. Och med status tror de att de får ligga mer eller ligga bättre. Det är den verkliga drivkraften, sex.

Nej den verkliga drivkraften är pengar och rik blir man inte på vanligt arbete och att betala skatt.
Citera
2022-07-30, 18:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trollet420
Många trivs nog med sina skit jobb därför de stannar, pengar är inte allt här i livet

Hade nyligen ett babbigt skitjobb. Trivdes som fan med kundkonatakt men lugna stunder däremellan. Trivdes med alla arbetskamrater varav en del var småkufar men genuina.
Citera
2022-07-30, 19:12
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M8050200

Och jag som trodde att ”sopgubbe” var ett någorlunda välbetalt jobb. 25600 kr brutto är ju t o m lägre än vad jag har som kontorsvaktmästare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in