2022-07-29, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det kan du inte säga med ett gott samvete. Det var Ryssland som valde att invadera. Ukraina hotade inte Rysslands existens på något sätt.

Utan det var "bullshit" snack om donbas. Dit FN, läkare utan gränser, Amnesty blev nekade utav de ryska skojarna. Likaså BBC som önskade att komma dit och rapportera om "övergreppen" mot den rysk-talande befolkningen.., blev ett "-Njet" ifrån de styrande där (flera gånger). Framkommer under BBC`s intervju med Lavrov för ca 4-6 veckor tillbaka.

Ingen aning i detaljer. Det jag vet är att Zelensky garanterade att han hade en väldigt bra plan för att införa minsk2 och sluta fred i hela Ukraina.
Men sen gick det åt helvete, antgligen ljög han?
Citera
2022-07-29, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleochchokladfabriken
Hur skulle du definiera en rysk, respektive ukrainsk vinst i detta krig?
Mitt ärliga svar är att jag inte vet eftersom jag inte är säker på vad parternas mål är med konflikten. Jag litar förövrigt inte på någon sida eftersom jag får motstridiga uppgifter. Som jag har tidigare skrivit har jag inte tillgång till hemlighetsstämplade dokument. För egen del tycker jag att ryssarna kan få Donbas och Krim men i utbyte om Ukraina får gå med i NATO och EU. Jag tror det är viktigare för Ukraina att få ett slut på kriget och sedan gå med i EU (och NATO) än att utkämpa ett krig de inte kan långsiktigt vinna. I synnerhet inte över små provinser med en rysk majoritet.

Å andra sidan hävdar många i tråden att Ukraina kan vinna kriget. Många säger också att ryssarnas mål är med omfattande än vad de officiellt säger att det är. Det kanske stämmer. Det finns tecken på det och därför kanske det motiverar att inte förhandla. Jag har som sagt inte tillräckligt med information för att göra en korrekt bedömning om varken den politiska eller militära delen av här konflikten. Jag kan bara spekulera. Förövrigt är allt jag skriver och skrivit på Flashback är spekulationer, gissningar, åsikter, tankar och oftast har jag inte tillräckligt på fötterna. Jag producerar analys och idéer och drar slutsatser men eftersom jag inte har tillräckligt med information kan jag inte heller dra tvärsäkra slutsatser. Det förefaller mig underligt så många gör det trots den uppenbara brist om information som finns kring den här konflikten. Förövrigt tillhör jag den där kategorin av människor sitter i sin tweedkavaj i sitt elfenbenstorn eller om så vill sitter på läktaren - och klagar. Det är min roll.
Senast redigerad av Edgerton 2022-07-29 kl. 22:13.
Citera
2022-07-29, 21:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av shimona
Ukrainsk disinformation.
Här kan du annars se en video där HIMARS delarna ligger inne på fängelsegården!
https://twitter.com/Tasha26Rodina/status/1553100558600470529/video/1

Och de kan inte ha planterats där?
Citera
2022-07-29, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Dom kan men dom vill inte är svaret du kommer få
Nä för det har aldrig varit deras mål, utan fortfarande en avledningsmanöver
Citera
2022-07-29, 21:42
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
I praktiken ändrar det inte på något alls inför fortsättningen, för om Ukraina håller på och återtar Kherson, så kommer istället ryssarna att spränga broarna. Så sprängda kommer broarna att vara, oavsett. Det är helt oundvikligt.

Ukraina gör helt rätt som koncentrerar sig på en etapp i taget. Att spränga broarna nu ger dem en fördel när Kherson ska tas, eftersom ryssarna får svårare att få in förstärkningar. Så naturligtvis ska de spränga broarna.

Hur de går vidare sen, blir en ny etapp, som beror väldigt mycket på hur den första etappen gått.

Inga problem, Ryzzland luftlandsätter bara förstärkningar. För luftherravälde har man ju...eller inte.

Får starka idolvibbar här från WW2 när Luftwaffe inte klarade av att etablera luftherravälde trots tekniskt avancerade flyg så var Görings Luftwaffe en katastrof.

Sergey Dronov kollar nog sina kalsingar en extra gång nuförtiden...
Citera
2022-07-29, 21:44
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyUW
Oavsett vilket känns det ju som Zelensky lurat folk lite när han sa att han hade en speciell plan för att det skulle bli fred i hela landet och sen allt han gjorde blev katastrof.
Kan det vara så att han tog sig vatten över huvudet

Läs igen. Zelenskij hade inget val. Han mötte Putin 2019 tillsammans med Macron och Merkel 2019 för fredsförhandlingar. https://www.youtube.com/watch?v=LEVmRtVGhMU

Initialt såg det hela bra ut. Men till slut backade Zelenskij från Putins motkrav. Och det förstår man. Att avstå en 15% av en suverän nations landmassa som motkrav hade ingen annan ledare i hela världen gått med på Om vi i Sverige hade haft en minoritet dansktalande i skåne, och Danmark bestämde sig för att "befria" sina danska nationalister som kastad bomber på en svensk militär under 8 år för de fått för sig att bli "självständiga", och sedan så kommer den danska presidenten och säger : Ok, nu kan vi gör fred. Vi danskar tar hand om vissa skånska provinser och i gengäld så kastas inga fler bomber. Hade du gått med på ett sådant ruttet avtal ?

Det enda som händer nu är att den ryska fasciststöveln försöker att ta territoriet genom folkmord. Och då är "All bets off" som engelsmännen säger. Allt är totalt kaos och det finns inga vägar någonstans till några förhandlingar alls. Ryssarna har tänt Ukrainas krigsgud och stackars rysspack säger jag då bara
Naturligtvis inte. Putin har i en massa år beväpnad en milis i Donbas för att på så sätt knycka en bit av Ukraina, trodde han. Nu är det något helt annat. Det handlar om folkmord. Regelrätt folkmord för att lägga vantarna på Europas kornbod som dessutom har stora outnyttjade underjordiska gas och oljelager
Senast redigerad av Opaque 2022-07-29 kl. 21:48.
Citera
2022-07-29, 21:45
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ingen aning i detaljer. Det jag vet är att Zelensky garanterade att han hade en väldigt bra plan för att införa minsk2 och sluta fred i hela Ukraina.

Man kan nog "anklaga" Zelensky för att vara en skådis i grund och botten.., men han inte en "Machiavelli". Det skulle ha märkts tidigare i hans liv. (please, ta inte upp bs-snack om koks, ferraris, etc..)
Citera
2022-07-29, 21:46
Avslutad
Citat:

Saker kan gå åt helvete? Självklart ville han undvika ett krig i sitt land som dock startade 5 år innan han blev president.
Citera
Medlem
OSS117s avatar
Citat:
I praktiken ändrar det inte på något alls inför fortsättningen, för om Ukraina håller på och återtar Kherson, så kommer istället ryssarna att spränga broarna. Så sprängda kommer broarna att vara, oavsett. Det är helt oundvikligt.

Ukraina gör helt rätt som koncentrerar sig på en etapp i taget. Att spränga broarna nu ger dem en fördel när Kherson ska tas, eftersom ryssarna får svårare att få in förstärkningar. Så naturligtvis ska de spränga broarna.

Hur de går vidare sen, blir en ny etapp, som beror väldigt mycket på hur den första etappen gått.
Ja vi kan i alla fall konstatera att den upptrappade offensiven på alla fronter som Sjojgu beordrade för 2 veckor sen har helt haltat!

Nån ryzzrunkare i tråden hävdade först att de bara roterade personal och att offensiven skulle gått igång för typ 5 dagar sen?
Citera
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jaja, du drömmer om att USA:s samlade militära resurser skulle stå till Zlenskys och Ukrainas förfogande och behändigt flyttas över till centrala Ukraina. Precis den slags fantasier som gubben själv och hans regering brukar ägna sig åt.

Absolut inte . USA har exakt samma problem som Ryssland med att hålla sig " hemma " De är exakt lika dåliga på att läsa kartor under sina " gruppresor " som Ryssar är .

Jag är fullkomligt nöjd med om Ryssland hittar hem igen och betalar notan efter sig när de lämnar . Givetvis ska de kriminella först avtjäna sina straff

Vad ni sedan gör med Putin och hans hantlangare struntar jag i då det är en intern rysk problematik som rättrådiga ryssar nog kan finna bot på .
Citera
2022-07-29, 21:48
Medlem
Citat:
Om det är Wagner-gruppen som låg bakom attacken så förändras förutsättningarna helt och hållet. De kan ha helt andra motiv bakom attacken än de jag nämnde i förra inlägget.

I denna artikel listas ett par motiv upp:
Men jag vet inte om det här stämmer. Kanske. Kanske inte. Men det var en oväntad vändning.

Man kan ha teorier om allt. Jag tror det mest troliga är att Ryssarna helt enkelt flyttat runt på Azov i sin bas och satt dom i ett hus som tidigare varit ammunitionslager eller helt enkelt djävlats och läckt falska uppgifter till SBU att det är ett lager.
Och sen fnissat när Ukraina sprängt sina egna krigshjältar i luften.

Eller så har Ukraina helt enkelt skjutit fel.
Att Ryssarna gjort det själva eller Ukraina vill tysta folk som för mycket tycker jag låter långsökt även om Ukrainarna ofta dödar sina egna "förrädare".
Senast redigerad av HappyUW 2022-07-29 kl. 21:55.
Citera
2022-07-29, 21:52
Medlem
leachs avatar
Partisanerna jobbar på

Explosions at Mospyne
https://liveuamap.com/en/2022/29-july-explosions-at-mospyne

Pissryssen kommer aldrig att vinna detta krig. Ukraina må kapitulera och pissryssen utropa sig som segrare.
Folket kommer aldrig att acceptera detta isåfall. Motståndet kommer att fortgå!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in