2022-07-29, 07:11
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Undrar varför det står spädbarn? Eller hur länge kallas en baby för spädbarn?
Spädbarn är de till ca 1 års ålder. När barnet börjar gå är det istället ett "koltbarn".
Citera
2022-07-29, 07:13
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBeets

Mamman (*****) är släppt av polis men finns kvar som misstänkt i utredningen för mindre allvarliga anklagelser tillsvidare.
Det är väldigt vanligt att oskyldiga människor finns kvar i utredningen under en lång tid utan att bli avförda. Polis och åklagare måste först ta reda på vad som hänt. Det förekommer t.ex. att en part tar på sig en brottslig handling som det visar sig sedan att fler varit inblandade i. Mamman blir avförd när man är säker på att hon inte deltagit på något vis, men polisen måste då ha hela bilden klar för sig.

Jag tror för övrigt inte ett ögonblick på att mamman varit delaktig. Varför skulle hon det? Sannolikheten är bra mycket större att vinna tio miljoner på Lotto än att två föräldrar gemensamt och i samförstånd slår ihjäl sitt barn.

Citat:
Ursprungligen postat av MrBeets
Jag har garanterat missat något trots att jag läst varje inlägg men det är en jävla massa information att filtrera i den här tråden.

Komplettera gärna om jag missat något.
Det finns en del av det vi kallar "trådsanningar" på Flashback. En trådsanning uppstår när någon spekulerar, för vidare lösa rykten eller rentav ljuger. Den del av Flashback som inte förstår källkritik för sedan vidare det som fakta. Det vi egentligen vet om vad som hände är väldigt lite.
Citera
2022-07-29, 07:23
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vi vet inte ens om hon var borta den natten.
Jo, hen försvarar Lukas och skyller på en olycka med hunden. Att det inte rör sig om det kan vi vara ganska övertygade om - för då hade han inte häktats på den grund som gjorts, dessutom har han inte pratat med Lukas eller fått hans version eftersom Lukas suttit anhållen och då har de inte kontakt med yttervärlden.
Jag tycker det är olyckligt när folk som inte har förstahandskällor påstår sig veta. Jag tycker det låter som en blandning av saker som skulle kunna vara sant och häpnadsväckande rykten. Hen medger att hen inte känner de inblandade. Det är vanligt här på Flashback att rykten sprids genom metoden typ "min kusins polares syster känner NN och berättar minsann att...". Att barnen i förhör (som bara polisen borde känna till) talar om några tält gör ju att man bör hålla sig lite skeptisk till resten av historien. Hur pappan lägger upp sitt försvar (kvävd av hund!!) är ju något som bara polis, åklagare och försvarsadvokat känner till i nuläget. Det är lite synd att rykten sprids då inte alla här inne har förmågan att vara källkritiska och filtrera information.
Citera
2022-07-29, 07:29
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Jag tycker det är olyckligt när folk som inte har förstahandskällor påstår sig veta. Jag tycker det låter som en blandning av saker som skulle kunna vara sant och häpnadsväckande rykten. Hen medger att hen inte känner de inblandade. Det är vanligt här på Flashback att rykten sprids genom metoden typ "min kusins polares syster känner NN och berättar minsann att...". Att barnen i förhör (som bara polisen borde känna till) talar om några tält gör ju att man bör hålla sig lite skeptisk till resten av historien. Hur pappan lägger upp sitt försvar (kvävd av hund!!) är ju något som bara polis, åklagare och försvarsadvokat känner till i nuläget. Det är lite synd att rykten sprids då inte alla här inne har förmågan att vara källkritiska och filtrera information.
Jag instämmer helt i det du skriver. Jag tycker också att det är olyckligt att det i princip alltid sker försök att sabla ner mammans rykte och förskjuta skuld till henne. Vi vet inte vad som hänt och man bör ju invänta information från rätt källor innan man ger sig på sörjande människor.
Citera
2022-07-29, 07:44
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
Med tanke på att LE anhölls först efter lunch har han höll rimligtvis befunnit sig på sjukhuset ihop med barnets mamma. Sedan anhölls båda föräldrarna.

Varför vissa är så arg här inne förstår jag inte, går man inte ha olika teorier här på FB? Hövligt mkt onödigt off topic också.

Mina tankar, personen som påstår sig veta har väl inte orimliga påståenden.
Med tanke på att föräldrarna var fria fram till mitt på dagen kan ju de pratat med alla möjliga anhöriga, vänner mm.
Är väl inte konstigt man ringer och berättar. Mamman har väl trott på pappans story eller misstänkte hon också direkt.

Huruvida detta är sant eller inte kommer tids nog men GG inlägg är det första med någorlunda substans.
Nej, det är inte särskilt troligt att föräldrarna följde med dottern till sjukhuset eftersom det direkt fanns misstanke om att det kunde röra sig om misshandel. De åkte inte ambulanshelikopter tillsammans med henne till sjukhuset, så släpp det. Att anhållandet kommer senare på dagen är så man gör och det betyder inte att en misstänkt varit fri under den tiden. För först grips man av polisen. Senare beslutar åklagare om att anhålla de misstänkta om misstankarna är starka. Det kan alltså ta några timmar från att man blir gripen till anhållandet.
Citera
2022-07-29, 07:54
Medlem
Skuggvarelses avatar
Som i så många andra fall med skada och död på små små barn är en man, biologisk pappa eller ej, alldeles för involverad (ex. föräldraledig eller ensam hemma natt osv) och en biologisk mamma som yrkesarbetande, vet inte hur många FUP och domar jag läst om detta i modern tid men det slår visst aldrig fel samt var min första tanke när jag läste om detta fall samt såg mannens obehagliga instagram. En liten bebis som borde ligga och sova skönt intill sin mammas mjuka mjölkfyllda bröst och trygga hjärtslag, ligger istället på rygg som en sköldpadda och sprattlar på en vattenfylld plastmadrass som används för att träna nackmuskulatur (när bebisen ligger på mage) mitt i natten med en tafatt spenslig karl. Hur jävla svårt kan det vara? Det finns många toppenpappor men det är verkligen inte optimalt som mamma att lämna så mycket bebisansvar på en man. Han uppvisar ungefär noll procent omhändertagande förmågor och skulle under normala omständigheter, dvs i en samtid där kulturmarxistiska vanföreställningar om "jämställdhet" inte råder, inte lämnats ensam med ett spädbarn under stora delar av dygnet. Små späda barn ska vara i mammans ständiga närhet, med självklar avlastning och hjälp från flockens övriga kvinnor (mormödrar, systrar osv). Män är sämre med små barn, av helt naturliga skäl. Av samma skäl ska man förstås inte ha regnbågsfamiljer då män är ännu sämre med andras barn...

Fruktansvärt obehagligt fall, som alltid när små barn far illa. Sterilisering och långa arbetsstraff i gruvor i norr är lämpligt, möjligen dispens för modern då hennes andra barn behöver henne. Men de behöver inga fler syskon...
Citera
2022-07-29, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallamakaronen
Du skriver först vad du vet.

Sen skriver du vad du tror - din hypotes.

Jag blir förvirrad.
Han skriver det han vet. Sen vad han tror är orsaken…
Citera
2022-07-29, 08:22
Medlem
Citat:
Jo, hen försvarar Lukas och skyller på en olycka med hunden.
I din psyksjuka verklighet har han försvarat lukas och skyller på hunden, i själva verket står det såhär:

Citat:
Ursprungligen postat av GringeGoof
Pappans berättelse går ut på att han vaknat på natten av att ett av de andra barnen varit törstigt. Han ska då ha gått upp för att hämta vatten. Under tiden ska familjens hund (som inte är död) ha lagt sig på bebisen och därmed kvävt henne.

Det är såklart otroligt av flera skäl. Dels är hundar relativt intelligenta djur och vanan vid barn bör ha gjort att hunden inte lagt sig på en bebis utan att reagera för bebisens självbevarande, automatiska skrik och rörelser. Dels hade bebisen kraftiga hjärnskador till följd av syrebrist - det uppstår inte på nån minut när man hämtar ett glas vatten.
dvs inte alls något försvar av Lukas, tvärtom.
Citera
2022-07-29, 08:39
Bannlyst
Citat:
Om person 2 inte varit i närheten av händelsen och inte ingår i de som bor i huset är den personen inte särskilt intressant att förhöra.

De pratar inte med folk för att de "liksom kanske känner" varandra.

Fast de stora barnens pappa räknas knappast till någon som de ”liksom kanske känner”

Hans barn bor varannan vecka med en(i början två) misstänkta gärningsmän. Det är definitivt rimligt att barnen skulle nämnt konstigheter hos mamma för pappan. Pappan har även levt tillsammans med mamman som till en början var misstänkt, och även utifrån det är det inte orimligt att han blivit förhörd.

Angående tiden för barnens ev förhör, barnen kan självklart ha blivit förhörda redan. Det har gått flera dagar sen den aktuella händelsen, Måndag-torsdag så fyra dagar. Det finns många fall där barn blivit hörda inom fyra dagar.
Citera
2022-07-29, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallamakaronen
Enligt Afronbladet dog barnet igår - onsdag.

Fruktansvärt! Lilla tjejen....Vad hände egentligen? Tycker inte pappans IG är konstig. Flickan såg välmående ut.
Citera
2022-07-29, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triippi
Fast de stora barnens pappa räknas knappast till någon som de ”liksom kanske känner”

Hans barn bor varannan vecka med en(i början två) misstänkta gärningsmän. Det är definitivt rimligt att barnen skulle nämnt konstigheter hos mamma för pappan. Pappan har även levt tillsammans med mamman som till en början var misstänkt, och även utifrån det är det inte orimligt att han blivit förhörd.

Angående tiden för barnens ev förhör, barnen kan självklart ha blivit förhörda redan. Det har gått flera dagar sen den aktuella händelsen, Måndag-torsdag så fyra dagar. Det finns många fall där barn blivit hörda inom fyra dagar.
Tack!
Skönt att det är någon här som använder hjärnan haha!

Tänk bara på att det är emot reglerna att outa medlemmar här eller posta tillräckligt med information om medlemmar för att kunna avslöja identiteten.
I detta fallet rör det ju sig om en användare som nästan är självoutad pga all info men det kan vara bra att hålla i minnet!
Citera
2022-07-29, 08:48
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triippi
Om han inte var på plats så är han i inledningsskedet inte intressant att förhöra. Vad skulle han berätta?
Att samla in mer allmänna uppgifter från människor i bekantskapskretsen är något som sker senare i utredningen - inte första dagen/dagarna.
Var han på plats så bör ju han också vara misstänkt.

Citat:
Det är inte orimligt att han kommer att bli det - däremot inte sannolikt att han skulle blivit hörd redan i det här skedet.

Citat:
Ett ordnat förhör på ett barn som är vittne och inte direkt drabbat brukar ta längre tid innan det genomförs.
Men visst kan de har hörts -- det är fortfarande inget som en utomstående kan ha insyn i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in