Citat:
Ursprungligen postat av
MrBeets
Försök till sammanfattning.
Måndag morgon kallad ambulans till Kroka, Nybygget i Vagnhärad för att hjälpa ett spädbarn, c:a 6 månader gammalt. Ambulanspersonal misstänker att något inte står rätt till och att barnet behöver snabb transport till lämplig vårdinrättning och tillkallar helikopter och Polis.
Barnet förs iväg och efter det vet vi inte mer än så om barnets status. Vi vet inte heller vilken typ av skador barnet har.
Polis spärrar av platsen, tar dit tekniker som finns där under större delen av dagen innan dom lämnar. Polisen lämnar sen uppgifter om att man bland annat beslagtagit "föremål" från platsen. Platsen är fortfarande avspärrad och väktare finns på plats.
Båda föräldrarna anhölls rätt omgående på sannolika skäl för synnerligen grov misshandel. Där sitter dom fortfarande vad vi vet?
Mamman I.P bor på samma adress som sina föräldrar JU.P och L.P. som för tillfället är utomlands?
I.P är tillsammans och har ett barn (barnet i fråga) med L.E
I.P är samtidigt gift med en J.P som inte verkar vara involverad i det här. I.P har barn från tidigare förhållanden/förhållande där åtminstone ett av barnen har någon diagnos. Vem/vilka som är fader till dom äldre barnen vet vi inte och det är väl rätt ointressant.
L.E är pappaledig från sitt arbete och ska ha varit själv hemma med barnet den här morgonen. Båda föräldrarna anhölls ändå direkt.
Det är väl ungefär det vi vet?
Sen har vi tusen spekulations inlägg från analyser av IG och FB foton.
Jag ser inget uppenbart blåmärke vid ögat på barnet. Jag ser ingen huvudskada. Jag tror att det är fontanellen man ser ovanför pannan som en "grop". En googling räckte för att se att fontanellen sitter rätt långt fram och att det finns olika typer av deformationer av skallen som gör att fontanellen kan ha udda placeringar.
På L.E Inst finns bilder när han har dottern i bilen och där va det mycket spekulationer. Babyskyddet ser ut att vara rätt monterat enligt mig om du har det i en bil där du inre har basen monterad. I bilen man oftast använder monterar man basen och klickar sedan bara i babyskyddet. Att krångla med bilens fasta bälte gör man bara när man inte har basen med sig. Är det därför hunden ligger på golvet nedanför passagerarstolen? Är det kanske en 2 sittsig skåpbil? Lånad bil?
Filmen på det "missnöjda" barnet visar väl inget annat än en förälder som filmar sitt barn göra "nattkarate". Om barnet nu gnäller och är missnöjd under dom 15 sekunderna han filmar så är det knappast något bevis för att han är en barnmisshandlare.
Vattensängen som någon tyckte va obehaglig för barnet att ligga på för att det va plast kan vara tempererad. Det finns sådana så att barnet ligger varmt och har en lugnande effekt.
Jag har garanterat missat något så eventuella klagomål hänvisas till din egen inkorg eller citera mig och komplettera själv.
I.P Isabell* Pekk*rinen
JU.P = Juh* Pekk*rinen (pappa till I.P)
L.P = Lind* Pekk*rinen (mamma till I.P
J.P = Joh*n Pekk*rinen (ex till men fortfarande gift med I.P)
L.E = Luk*s Ekd*hl (pappa till barnet och tillsammans med I.P)
* = a
Och jag försvarar inte föräldrarna så hoppa inte på mig om det. Jag känner dom inte, vet inte vilka dom är, och skiter fullständigt i det också. Försöker bara separera på vad vi vet och vad som är spekulationer.
Om dom nu verkligen gjort sig skyldiga till att medvetet skadat barnet så hoppas jag att dom båda dör och att hennes andra barn får bo under bättre förhållanden.
Citerar mig själv och försöker uppdatera med lite av den nya informationen i den här oerhört röriga tråden.
Det lilla flickebarnet dog på sjukhus till följd av hennes skador.
Mamman (Isabella) är släppt av polis men finns kvar som misstänkt i utredningen för mindre allvarliga anklagelser tillsvidare.
Pappan (Lukas) blev under torsdagen häktad för mord, alternativt grovt vållande till annans död och synnerligen grov misshandel av åklagare. Tingsrätten väljer dock att inte häkta honom för mord utan väljer dom mildare punkterna. Åklagare och polis utreder fortfarande detta som ett möjligt mord men tingsrätten ansåg att det inte finns tillräckliga bevis för en häktning under den rubriken. Detta är formaliteter i det här läget. Han kan fortfarande komma att dömas för mord om polis och åklagare kan plocka fram bevis längre fram i utredningen som styrker det.
Sen är det massa obekräftade uppgifter i tråden från folk som påstår sig sitta på information.
Mamman ska ha varit borta hela natten och åkt direkt till jobbet efter en fest?
Barnet ska ha dött av komplikationer efter syrebrist (kvävd)?
Pappan påstår att hans hund lagt sig på barnet?
Pappan är en pundare?
Dom äldre barnen ska ha varit hemma vid tillfället och mummlat till polis i förhör om något tält?
Jag har garanterat missat något trots att jag läst varje inlägg men det är en jävla massa information att filtrera i den här tråden.
Komplettera gärna om jag missat något.