2022-07-28, 11:35
  #157
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Hej Flashback!

I dessa tider av rekorddyr el så gör man vad man kan för att minska på sina elräkningar.

Har funderat lite på kamin till huset och undrar om det är en bra investering? Syftar inte på om värdet höjs på huset utan undrar hur mycket man får i effekt?

Är medveten om att solceller är bättre men det är inte aktuellt just nu.

Ber om ursäkt om TS ligger i fel forum.

Då får du skynda dig. Staten har lagt förslag om att nyinstallationer av kaminer ska förbjudas i Co2 namn.
Citera
2022-07-28, 11:35
  #158
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Nog lönar det sig om man köper i större mängd. Dock tar det ett antal år att betala investeringen. Men det krävs ju nästan att man har släpkärra att köra hem det med.
Skogsbönder har ofta hemkörning. Köper man någon kubik åt gången kanske man får betala extra för det dock.

Ordningen är;
Beställ i februari!
Hämta/ få utkört när det passar! (Har man liten tomt kan de bokade säckarna ofta stå kvar hos bonden).
Elda tidigast efter midsommar, helst vänta ett år till!

Problemet är folks (frånvarande) framförhållning. Att köpa ved till vintern NU blir svindyrt.
Citera
2022-07-28, 12:12
  #159
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
En hög miljöskatt på ved tror jag hade varit bra. Göra det olönsamt att elda för uppvärmning så blir det bara myseldning som det var tänkt

Det finns en sak miljömuppar som du inte förstår och det är att ved som är olönsamt att ta hand om blir kvar i skogen..

Blir det kvar i skogen ruttnar det och CO² utsläppen blir samma som vid eldning. Bör man inte gynna ett mer effektivt skogsbruk där skogsbrukets restprodukter användas? Askan bör givetvis gå tillbaka till skogen.

Det är emellertid olyckligt att energipriserna rusar, det gör att skog som kunde använts bättre kommer eldas i fjärrvärmeverken i vinter och det tycker även jag är beklagligt även om jag tjänar på det (om det håller i sig för jag planerar inga avverkningar eller större gallringar just nu).
__________________
Senast redigerad av Vishking 2022-07-28 kl. 12:15.
Citera
2022-07-28, 15:09
  #160
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vishking
Det finns en sak miljömuppar som du inte förstår och det är att ved som är olönsamt att ta hand om blir kvar i skogen..

Blir det kvar i skogen ruttnar det och CO² utsläppen blir samma som vid eldning. Bör man inte gynna ett mer effektivt skogsbruk där skogsbrukets restprodukter användas? Askan bör givetvis gå tillbaka till skogen.

Det är emellertid olyckligt att energipriserna rusar, det gör att skog som kunde använts bättre kommer eldas i fjärrvärmeverken i vinter och det tycker även jag är beklagligt även om jag tjänar på det (om det håller i sig för jag planerar inga avverkningar eller större gallringar just nu).


Ruttnade ved är bra för mikroorganismer o insekter så bra det får ligga kvar i skogen.

Nu var problemet skadliga partikelutsläpp som orsakar stora hälsoproblem. Vedeldning är alltså ett folkhälsoproblem o måste minskas kraftigt.
Citera
2022-07-28, 21:33
  #161
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Ruttnade ved är bra för mikroorganismer o insekter så bra det får ligga kvar i skogen.

Nu var problemet skadliga partikelutsläpp som orsakar stora hälsoproblem. Vedeldning är alltså ett folkhälsoproblem o måste minskas kraftigt.

Insikter behöver dött grövre timmer och gärna stor artvariation. Klenved och grott finns redan i mängder, det finns områden på flera Ha där det är riktigt eländigt att gå för folk och djur..

Med din politik kommer lövskog dedutom bli än mer olönsam. Kolla i en ren granskog och jämför med en blandskog så ser du hur man gynnar allt från bakterier till stora däggdjur.

Jasså hur många dör av vedeldning? Folkhälsoproblem... kyss mig i röven..

Du pratar om sådant du inte har förstånd till
__________________
Senast redigerad av Vishking 2022-07-28 kl. 21:38.
Citera
2022-07-28, 22:17
  #162
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Ok, vi har forskare som konstaterar att det är ett folkhälsoproblem och en bidragande orsak till demens samtidigt som amatörtyckare säger att det är ofarligt.

Då har vi extremt många folkhälsoproblem... En av de största faktorerna för folks hälsa är ekonomi och din politik sabbar människors ekonomi och därmed deras hälsa mer än någonting annat.

Du är en betacuck som rapar ur dig vad som helst för att få komma in i värmen och bli accepterad.

Starta upp lite kärnkraftverk så folk kan värma upp sina hus utan ved och vedkaminer. Annars får vi nog tåla en liten ökad nivå av demens hos befolkningen som ändå redan bör ha levt sina bästa år.

Tråden handlar dock inte om det utan huruvida det är en bra investering och det är det. så håll dig till ämnet din cuck!
Citera
2022-07-28, 22:29
  #163
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Hej Flashback!

I dessa tider av rekorddyr el så gör man vad man kan för att minska på sina elräkningar.

Har funderat lite på kamin till huset och undrar om det är en bra investering? Syftar inte på om värdet höjs på huset utan undrar hur mycket man får i effekt?

Är medveten om att solceller är bättre men det är inte aktuellt just nu.

Ber om ursäkt om TS ligger i fel forum.

Luftvärmepump är bättre. Om du i dagsläget kör annan elvärme än värmepump, så drar en modern luftvärmepump knappt en tredjedel av nuvarande värmekostnad jämfört med direktverkande el.

Luftvärmepump av välrenommerat märke kostar cirka 20000 installerat och klart. Sparar in 67% av energikostnaderna.
Funkar också fin-fint som AC när det ibland blir över 30 grader, som det blev förra veckan.

Vedpanna kräver både att du behöver hugga ved, ha tillgång till ved, samt om du bor i tätort godkännande av kommunen. (-För att inte tala om sura grannar som skäller på dig om och när du eldar med sur ved). Plats på tomten för ett rejält vedupplag behövs också. Krävs enorma mängder av ved för att "elda" i normal svensk vinter).

Jag har bara vedeldning på landet, och då som "mysfaktor", inte som primär energikälla.
Har värmepump på landet som primär värmekälla. Vedeldningen som "mysfaktor", men givetvis även som en typ av "om kriget kommer"-faktor. Alltså "beredskap".
Citera
2022-07-28, 22:42
  #164
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vishking
Fetma, rökning och stillasittande mm är folhälsoproblem inte vedeldning.

Jo all förbränningsrök är dålig för hälsan men att kalla det ett folkhälsoproblem är ju bara löjligt!

Torr ved och eldning när det är kallt så går röken rakt upp ingen skadas. Problemet löst.

Han har faktiskt rätt i det han säger om eldning, tyvärr. Sök på det då får du se. Jag trodde inte heller det. Eldar själv och kommer så att göra i fortsättningen också😁
Citera
2022-07-28, 23:16
  #165
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Han har faktiskt rätt i det han säger om eldning, tyvärr. Sök på det då får du se. Jag trodde inte heller det. Eldar själv och kommer så att göra i fortsättningen också😁

Det spelar inte så stor roll för min del, jag bor på det riktiga landet så det är bara jag som påverkas av min eldning (och oftast blåser det dessutom bort från mitt hus om man ser från skorstenen&#128521.

Anledningen till att jag gick igång var att idioten ville införa en "hög miljöskatt" bara för att man ska vara emot vedeldning. Personen är desutom helt omedveten om skogsbruket och var råvaran och restprodukterna tar vägen och vad det innebär för klimatet.

Den dagen vi har en vettig energipolitik så är det bara snåla nötter som du och jag som orkar elda. Det är ju faktiskt dagens politik som gjort att människor investerar i nya kaminer ihop att få ner sina elkostnader en aning.
Citera
2022-07-28, 23:43
  #166
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vishking
Det spelar inte så stor roll för min del, jag bor på det riktiga landet så det är bara jag som påverkas av min eldning (och oftast blåser det dessutom bort från mitt hus om man ser från skorstenen&#128521.

Anledningen till att jag gick igång var att idioten ville införa en "hög miljöskatt" bara för att man ska vara emot vedeldning. Personen är desutom helt omedveten om skogsbruket och var råvaran och restprodukterna tar vägen och vad det innebär för klimatet.

Den dagen vi har en vettig energipolitik så är det bara snåla nötter som du och jag som orkar elda. Det är ju faktiskt dagens politik som gjort att människor investerar i nya kaminer ihop att få ner sina elkostnader en aning.

Det är samma här bor också ute på landet, långt ifrån allt jävla skit😁 och eldar för fullt här ute vintertid.
Vill gynna elbolagen så lite som möjligt och det visade dig i vintras, tack vare det så hade jag låga elräkningar.

Energipolitiken är helt åt helvete i Sverige. Snåla vet jag inte om vi ska kalla oss, ekonomiska och kloka är bättre😊 sen kan miljömupparna och trädkramarna dra åt h-lvete.
Citera
2022-07-30, 09:58
  #167
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Just det som du skriver tycker jag är den stora nackdelen med solpaneler.

Man vill ju ja värma huset dec-feb och då har solceller ingen verkan. På sommaren för man ett stort elöverskott men då behövs den inte. Visst att man kan sälja överskottet men så måste man ändå betala skatt och elnätsavgift för att man nyttjar nätet.

Ska iofs skaffa solpaneler om 4-5 år efter takbyte men tycker att kalkylen för solpaneler inte är lika bra som det känns inititalt. Å andra sidan är elen så dyr just nu de flesta investeringar som minskar beroendet av köpt el är bra!

Beroende på var man bor i Sverige så är det givetvis skillnad också. Dyrare i söder, risk för att man börjar tillämpa planerade elavbrott och så vidare. Då kan det vara skönt att kanske ändå ha lite el från solenergi för att ladda upp mobil och åtminstone ha någon lampa tänd.

Men kamin ger ingen el egentligen utan värmer bara upp huset vid elavbrott.

Som husägare behöver man kombinera lite för att få det bra i olika situationer och fler skulle nog göra så om inte de initiala kostnaderna var såpass höga att det tar flera år innan det lönat sig.
Citera
2022-07-30, 11:03
  #168
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Beroende på var man bor i Sverige så är det givetvis skillnad också. Dyrare i söder, risk för att man börjar tillämpa planerade elavbrott och så vidare. Då kan det vara skönt att kanske ändå ha lite el från solenergi för att ladda upp mobil och åtminstone ha någon lampa tänd.

Men kamin ger ingen el egentligen utan värmer bara upp huset vid elavbrott.

Som husägare behöver man kombinera lite för att få det bra i olika situationer och fler skulle nog göra så om inte de initiala kostnaderna var såpass höga att det tar flera år innan det lönat sig.
Ja, låter vettigt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in