2022-07-27, 11:22
  #121
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Blir som det var förr. Smog i tätorterna pga eldning.

O sen har vi hårda utsläppskrav på bilmotorer men ser mellan fingrarna på uppvärmning med ved.

Blir till att skaffa partikelmätare så man kan publicera mätvärden. Kanske kan få igång en debatt?
Eller så förmånsbeskattas alla med vedkamin!?
Visst var det en sådan skatt som gjorde att alla skogsägare satte in oljeeldning på 70 talet??
Citera
2022-07-27, 11:25
  #122
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gjgjtrjtk
Eller så förmånsbeskattas alla med vedkamin!?
Visst var det en sådan skatt som gjorde att alla skogsägare satte in oljeeldning på 70 talet??

En hög miljöskatt på ved tror jag hade varit bra. Göra det olönsamt att elda för uppvärmning så blir det bara myseldning som det var tänkt
Citera
2022-07-27, 11:31
  #123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Blir som det var förr. Smog i tätorterna pga eldning.

O sen har vi hårda utsläppskrav på bilmotorer men ser mellan fingrarna på uppvärmning med ved.

Blir till att skaffa partikelmätare så man kan publicera mätvärden. Kanske kan få igång en debatt?

Fjärrvärme enda som funkar alla måste ta kostnaden
Citera
2022-07-27, 11:45
  #124
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schulman69
Fjärrvärme enda som funkar alla måste ta kostnaden

Både värmepump o fjärrvärme fungerar. Fjärrvärme i städer o värmepumpar i glesbygd.

Högre krav på isolering är också en bra väg framåt.
Citera
2022-07-27, 11:47
  #125
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schulman69
Känner du röklukt så blir du påverkad det luktar gott som bensin men du hamnar på hemmet med blöjor och inte vet vart du är. Kolla att grannen har bygglov om det finns gå på miljökontoret hänvisa till riskerna. Vet ett radhusområde där alla ska installera detta nu har försökt varna för riskerna

Är det inte så att de flesta tätorter har restriktioner för vedeldning, och att man enbart får myselda?

Annars borde det såklart vara så, det är helt rätt med riskerna och att luftkvaliteten i tätorter riskerar en våldsam försämring i fotspåren av energikrisen.

Vedeldningen har ju annars minskat de sista 10-15 åren ju fler som gått över till värmepump. Man ser inte alls lika mycket vedförsäljning ute i markerna, men det kan fort sätta fart igen.

Men! Bor man på landsort, som jag, skall ingen fan reglera om jag eldar eller inte. Det är hälsovådligt, men inte miljöskadligt.
Citera
2022-07-27, 11:59
  #126
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Tack!

Jag har för mig att nya kaminer är bättre på att behålla värmen i huset?

Finns det någon mått för detta? Som exempelvis för luftvärmepump, att 1 kwh in ger 4-5 kwh ut.

80% verkningsgrad är väl en typsiffra för moderna kaminer eller kakelugnar... alltså 10 in = 8 ut??

Men min erfarenhet är att det är viktigt att

A) ha något som hjälper till att lagra lite värme, t ex sten som hettas upp.

B) försöka få till en bra värmespridning i huset. Annars har man lätt 24 grader i rummet man eldar men 18 i annat rum.

C) torr ved.

Man får annars en onödigt hög snitttemperatur i huset vilket ju leder till ökad vedförbrukning.

De knep jag sett är t ex takfläkt som hjälper till att vispa runt luften i huset. Några tar upp kanaler i väggarna mellan rummen under taket... men det gör ju huset jädrigt lyhört också.

Eller så installerar man sonika två kaminer i huset.
Citera
2022-07-27, 13:03
  #127
Moderator
HelgeBuks avatar
Vedpriset går också upp. Kanske inte lika mycket som el men rätt mycket. De som köper ved varje höst kommer få en jobbig överraskning i år.
Citera
2022-07-27, 13:55
  #128
Medlem
Jag och frugan försökte jaga lite ved som vi skulle ha i nödfall i vinter. Men helsike vad priserna stuckit iväg! 800-1000kr kubiken. Beroende på hur mycket man köper.

2014 köpte vi 20m3 för 400kr/m3.
Citera
2022-07-27, 14:08
  #129
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Är det inte så att de flesta tätorter har restriktioner för vedeldning, och att man enbart får myselda?

Annars borde det såklart vara så, det är helt rätt med riskerna och att luftkvaliteten i tätorter riskerar en våldsam försämring i fotspåren av energikrisen.

Vedeldningen har ju annars minskat de sista 10-15 åren ju fler som gått över till värmepump. Man ser inte alls lika mycket vedförsäljning ute i markerna, men det kan fort sätta fart igen.

Men! Bor man på landsort, som jag, skall ingen fan reglera om jag eldar eller inte. Det är hälsovådligt, men inte miljöskadligt.

Hur kan du få det till att ved försäljningen har minskat? Jag skulle säga att det är tvärtom att det har ökat. Det gäller att vara ute i god tid om man vill kunna få tag i ved då det oftast är slutsålt. Har redan ved för kommande vinter då jag vill gynna elbolagen så lite som möjligt och självklart bor jag på landet och ingen jävel ska stoppa mitt eldande😁
Citera
2022-07-27, 14:17
  #130
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Hur kan du få det till att ved försäljningen har minskat? Jag skulle säga att det är tvärtom att det har ökat. Det gäller att vara ute i god tid om man vill kunna få tag i ved då det oftast är slutsålt. Har redan ved för kommande vinter då jag vill gynna elbolagen så lite som möjligt och självklart bor jag på landet och ingen jävel ska stoppa mitt eldande😁

Utgående från observationer.

Jag vet många som kört vedpanna + acktankar som skaffat jord- eller bergvärme. Och då har man bott nära skogen och lätt skaffat ved för rimligt pris.

Det är slutsålt för att många vedhandlare lagt ner verksamheten då importveden blivit en hård konkurrent.

Veden kunde lätt konkurrera med olja, elpanna eller direktel. Men värmepumpen väl installerad har ju en driftskostnad på en tredjedel eller fjärdedel av de tre uppvärmningsmetoderna. Då sparar inte veden lika mycket kosing och merarbetet lönar sig illa.

Men ökar säkert igen med dessa elpriserna!
Citera
2022-07-27, 15:06
  #131
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Konstigt då jg eldar i mina 3 kakelugnar utan rök, och gör det på rätt sätt med bra torrt bränsle och får till rätt förbränningsgrad :/

Men jag får ta och gå tillbaka till skolan.
Nej det gör du inte…
Jag tror inte du vet vad ordet rök betyder.
Citera
2022-07-27, 15:09
  #132
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av abiz2
Jag och frugan försökte jaga lite ved som vi skulle ha i nödfall i vinter. Men helsike vad priserna stuckit iväg! 800-1000kr kubiken. Beroende på hur mycket man köper.

2014 köpte vi 20m3 för 400kr/m3.
Det är för att bensinen till motorsågen blivit så dyr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in