Citat:
Ursprungligen postat av
Perfecthairline
Tack!
Jag har för mig att nya kaminer är bättre på att behålla värmen i huset?
Finns det någon mått för detta? Som exempelvis för luftvärmepump, att 1 kwh in ger 4-5 kwh ut.
80% verkningsgrad är väl en typsiffra för moderna kaminer eller kakelugnar... alltså 10 in = 8 ut??
Men min erfarenhet är att det är viktigt att
A) ha något som hjälper till att lagra lite värme, t ex sten som hettas upp.
B) försöka få till en bra värmespridning i huset. Annars har man lätt 24 grader i rummet man eldar men 18 i annat rum.
C)
torr ved.
Man får annars en onödigt hög snitttemperatur i huset vilket ju leder till ökad vedförbrukning.
De knep jag sett är t ex takfläkt som hjälper till att vispa runt luften i huset. Några tar upp kanaler i väggarna mellan rummen under taket... men det gör ju huset jädrigt lyhört också.
Eller så installerar man sonika två kaminer i huset.