2022-07-28, 15:28
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
Väldigt märkligt resonemang.

Höj räntorna så vi kan bygga mer, detta kommer ju ge motsatt effekt 😂😂😂

Måste vara trådens enskilt dummaste inlägg.

Det är enbart för att du läser mitt inlägg utan kontext. Jag har lagt fram ett resonemang i många inlägg som svar på en annan användare här, så du får helt enkelt läsa dessa om du vill.

Väldigt märkligt att kasta sig in i en diskussion som du gör.
Citera
2022-07-28, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarltonMars
Jo, men ränteavdraget var en jättedålig idé från första början, billiga hyresrätter är nåt som hela samhället tjänar på i längden.

Varför skulle samhället tjäna på billiga hyresrätter??

De som tjänar på billiga hyresrätter är människorna som flyttar in i hyresrätterna, de som får ränteavdrag är de som har lån.

Blir ju samma sak, alla ska bidra till skatt för att billiga hyresrätter byggs, alla ska bidra till att de med lån får ränteavdrag.

Det ena kan ju inte vara rätt om det andra är fel oavsett vilken sida man står på.

Så det blir lite jag vill gärna ha av staten men vill helst inte ge nåt.
Citera
2022-07-28, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
De skulle inte ha råd med det, men helt plötsligt skulle det finnas politisk vilja att lösa bostadsfrågan. Det är folket som röstar. Blir överhuvud taget svårt att bo för minst 20% av BR-innehavarna då de skulle gå i konkurs vid en ränta på 10%.

Enligt en studie så skulle 1 av 5 inte klara 5% i ränta idag.

Jaha? Vad exakt skulle det lösa?
Citera
2022-07-28, 15:39
Medlem
Citat:
Det är enbart för att du läser mitt inlägg utan kontext. Jag har lagt fram ett resonemang i många inlägg som svar på en annan användare här, så du får helt enkelt läsa dessa om du vill.

Väldigt märkligt att kasta sig in i en diskussion som du gör.

Har svarat på en hel del av dina felaktiga inlägg utan svar så bättre att du själv går tillbaks 👍

Men för att du ska slippa så:

Bygga billigare när det kostar mer än någonsin att bygga blir konstigt 👎

Byggföretag ska bygga med förlust blir konstigt 👎

Höja räntorna rejält och tro att detta ska bli en lösning för att få fler att bygga är väldigt konstigt och väldigt skum lösning 👎

Du verkar ha väldigt många lösningar på alla problem, tyvärr har du inte tänkt hela vägen fram så du skriver en lösning som enbart går att lösa genom enorma stödinsatser från staten som skulle kosta enorma summor.

Eller att allt ska komma genom att de som äger sitt boende ska betala för alla andra vilket såklart är en väldigt konstig lösning.

Jag kan också skriva lösningar på alla problem i världen om jag lever i en fantasivärld som du verkar göra.
Senast redigerad av kallejansson 2022-07-28 kl. 15:42.
Citera
2022-07-28, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarltonMars
Jo, men ränteavdraget var en jättedålig idé från första början, billiga hyresrätter är nåt som hela samhället tjänar på i längden.

Hyresrätter som är ”billiga” måste ha mycket lägre standard än idag. Alternativt måste man chockhöja alla skatter.

Miljonprogrammen bara i Sthlm är i miserabelt skick nu och ska enligt uppgifter behöva renoveras för 500-1000 miljarder. Vem ska betala dessa enorma summor?

Om man ska låta människor bo mycket billigare än vad det egentligen kostar att producera och underhålla måste man hitta enorma kapital för att finansiera mellanskillnaden. Var hittar du det?
Citera
2022-07-28, 15:41
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Jaha? Vad exakt skulle det lösa?

Politisk vilja.

Det är klart att alla BR-innehavare är glada om värdet ökar på deras bostad samtidigt som deras kostnader går ner.

Men om det då blir tvärtom att deras bostad går ner kraftigt i värde och deras kostnader på alla fronter går upp... jamen då behövs alternativ helt plötsligt.

Ser du inte orimligheten i att 20%+ riskera förlora sin bostad på grund av konjunkturen och ränteläget, det är alarmerande på många sätt.

Jag hoppas såklart att det inte behöver gå så långt, men jag hoppas också att vi löser denna situation, inte att vi förvärrar den.
Citera
2022-07-28, 15:44
Medlem
Citat:
Politisk vilja.

Det är klart att alla BR-innehavare är glada om värdet ökar på deras bostad samtidigt som deras kostnader går ner.

Men om det då blir tvärtom att deras bostad går ner kraftigt i värde och deras kostnader på alla fronter går upp... jamen då behövs alternativ helt plötsligt.

Ser du inte orimligheten i att 20%+ riskera förlora sin bostad på grund av konjunkturen och ränteläget, det är alarmerande på många sätt.

Jag hoppas såklart att det inte behöver gå så långt, men jag hoppas också att vi löser denna situation, inte att vi förvärrar den.

Det skulle inte lösa ett smack att höja räntan till 10%. Det byggande som finns skulle stendö och så även kostnader för befintliga bostäder. Folk skulle helt sluta konsumera och krascha ekonomin. Du skulle göra Sverige till Venezuela.
Citera
2022-07-28, 15:44
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Har svarat på en hel del av dina felaktiga inlägg utan svar så bättre att du själv går tillbaks 👍

Men för att du ska slippa så:

Bygga billigare när det kostar mer än någonsin att bygga blir konstigt 👎

Byggföretag ska bygga med förlust blir konstigt 👎

Höja räntorna rejält och tro att detta ska bli en lösning för att få fler att bygga är väldigt konstigt och väldigt skum lösning 👎

Du verkar ha väldigt många lösningar på alla problem, tyvärr har du inte tänkt hela vägen fram så du skriver en lösning som enbart går att lösa genom enorma stödinsatser från staten som skulle kosta enorma summor.

Och allt ska komma genom att de som äger sitt boende ska betala för alla andra vilket såklart är en väldigt konstig lösning.

Men

Ok.

Bygg bort problemet är en lösning.
Höj räntan till 10% är en annan lösning. (frigör en hel del bostäder)

Oavsett så behöver vi ha en långsiktig lösning på problemet och då är dagens byggpriser jävligt ointressanta.

Vi behöver politisk vilja.
Citera
2022-07-28, 15:47
Medlem
Citat:
Varför skulle samhället tjäna på billiga hyresrätter??

De som tjänar på billiga hyresrätter är människorna som flyttar in i hyresrätterna, de som får ränteavdrag är de som har lån.

Blir ju samma sak, alla ska bidra till skatt för att billiga hyresrätter byggs, alla ska bidra till att de med lån får ränteavdrag.

Det ena kan ju inte vara rätt om det andra är fel oavsett vilken sida man står på.

Så det blir lite jag vill gärna ha av staten men vill helst inte ge nåt.

Det är stor skillnad, med billiga hyresrätter slipper en större del av inkomsten gå till hyra eller räntor till banken. Mer pengar att spendera på annat betyder att mer pengar går in i ekonomin, alltså en god cirkel.

Dessutom är det lättare att starta egen business om du slipper oroa dig för att du sitter fast med ett stort lån.

Ränteavdraget är det mest banker och mäklare som tjänar på.

Kolla upp ”rent seeking” om du är intresserad.
Citera
2022-07-28, 15:48
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Det skulle inte lösa ett smack att höja räntan till 10%. Det byggande som finns skulle stendö och så även kostnader för befintliga bostäder. Folk skulle helt sluta konsumera och krascha ekonomin. Du skulle göra Sverige till Venezuela.

Haha. Nej vi skulle inte bli Venezuela, men 20% skulle gå i personlig konkurs och lågkonjunkturen skulle bli ganska utdragen. Det skulle vara förjävligt, men sen vänder det såklart och förhoppningsvis så vänder det inte till att bostadspriserna rusar igen, utan att vi får en stabilare marknad med sundare priser och bättre valmöjligheter baserat på livssituation.

Man ska inte bli rik på att bo, punkt slut! Ska du bli rik ska du producera något!
Citera
2022-07-28, 15:49
Medlem
Citat:
Ok.

Bygg bort problemet är en lösning.
Höj räntan till 10% är en annan lösning. (frigör en hel del bostäder)

Oavsett så behöver vi ha en långsiktig lösning på problemet och då är dagens byggpriser jävligt ointressanta.

Vi behöver politisk vilja.

Fast frigör en del bostäder för att andra ska flytta in eller 😂😂😂

Var ska de som bor i bostaden ta vägen, 3 personer flyttar ut 3 flyttar in lösningen på bostadskrisen vi har samma antal som behöver bostad.

Äh blir väldigt dumt, bättre du funderar ut bättre lösningar.
Citera
2022-07-28, 15:51
Medlem
Citat:
Hyresrätter som är ”billiga” måste ha mycket lägre standard än idag. Alternativt måste man chockhöja alla skatter.

Miljonprogrammen bara i Sthlm är i miserabelt skick nu och ska enligt uppgifter behöva renoveras för 500-1000 miljarder. Vem ska betala dessa enorma summor?

Om man ska låta människor bo mycket billigare än vad det egentligen kostar att producera och underhålla måste man hitta enorma kapital för att finansiera mellanskillnaden. Var hittar du det?

Du sa det själv; höjda skatter. Plus att staten kan låna till investeringar, mycket bättre än att privatpersoner gör det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in