Citat:
Du säger att det är bostadsbrist som måste byggas bort. Hur bygger man bort så alla som vill kan bo till 30% av disponibel inkomst var de vill?
Hur är Ösmo med pendeltåg 40 min till Sthlm C orimligt om man jobbar i city eller söder om stan? Har massor av kollegor som har längre pendling än så.
Hur är Ösmo med pendeltåg 40 min till Sthlm C orimligt om man jobbar i city eller söder om stan? Har massor av kollegor som har längre pendling än så.
Korrekt! Vi måste bygga mycket mer och inom alla olika priskategorier utan att smälla upp hus i skogen, vi måste bygga smartare och dra ner pendlingstiden och allra helst inte vara så beroende av bil, vilket innebär att vi måste bygga tätare. Det bör finnas boenden för rika som inte kan efterfrågas av mindre bemedlade osv, självklart, men det fanns innan priserna rusade. Jag känner att standarden och storleken på bostaden ska styra mer än läget vad gäller den saken.
40min pendling till city ja, men alla jobbar inte i city och som sagt så kostar det en hel del tid att pendla så att det i princip blir svårt att orka med vardagssysslor efter jobbet. Personligen har jag över 3h restid per dag om jag vore galen nog att åka kommunalt, men då jag har råd så tar jag bilen och sparar över 2h restid på det (det är 27km till jobbet).
Alla har inte råd med bil, i synnerhet inte idag så de är tvungna att slösa kanske 30-40% av sin lediga vakna tid på att pendla, de ska handlas och kanske hämtas barn och allt annat. Man måste ha lite förståelse för andra än en själv när man pratar om bostadsmarknaden förstår du.
Men det är antagligen för mycket begärt i detta samhälle. Det finns lösningar men ingen politisk vilja och jag har full förståelse för det med tanken på hur mycket "rikare" vi blivit på uppgången.