Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-07-27, 22:09
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Han kanske såg kurdisk ut?

Han sa att han kom till platsen 23:40-45 och såg en mycket blodig man ligga på trottoaren.

Ja det går inte riktigt ihop med tiderna. Det uppmärksammade jag inte.

Så här såg vittnet ut i alla fall.
https://i.imgur.com/DjYVctw.jpg
Citera
2022-07-27, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Nu utgår jag ifrån att vi är OT - och inte ska uppta onödigt utrymme på det sätt som diskussionen om ammunition gjort, till ingen som helst nytta. Vill bara göra ett förtydligande kring mitt inlägg och begreppet psykopat och psykopati.

För det första beskrev jag antisocial personlighetsstörning - utifrån det allmänt vedertagna begrepp och den diagnos - som används både i psykiatrin och i rättspsykiatrin.

Vad begreppet kallats i folkmun - sociopati/psykopati, är egentligen helt egalt.

Det som däremot är betydelsefullt - är just den både 1) självständiga diagnos, samt 2) de omfattande kriterier som krävs - för att uppfylla villkoren för antisocial personlighetsstörning.

Att det skulle saknas en väl avskild diagnos och saknas kriterier för densamma, eller att det är en kombinationsdiagnos parad med narcissistisk personlighetsstörning - stämmer alltså inte.

Både ICD 10 och DSM V ger vid handen en väl avgränsad diagnos. Med omfattande och mycket specifika kriterier. Utan nödvändig inblandning med narcissistisk personlighetsstörning. Precis som prevalensen av antisocial personlighetsstörning är hög bland intagna, är förekomsten av narcissistiska personlighetsdrag även vanligt förekommande.

När det gäller just kriterierna - refererade jag till den kanadensiske forskaren och professorn Robert Hare - världsledande inom ämnet. Detta för vidare läsning, för den som vill.

Med avseende på tillvägagångssättet för Olof Palmes mördare - finns både tydliga indicier och klara vittnesmål som talar för en lejd yrkesmördare. Som tidigare påpekats - behöver inte ett väl avvägt metodiskt agerande betyda att mördaren var psykopat. Däremot är det tydligt, att gärningsmannen har ett överväldigande mått av både vana och extrem känslokyla. Det märks kanske allra tydligast i förhören av AB.

/.

Vad jag försökte säga är att psykopati och antisocial personlighetsstörning inte är synonymt och det vidhåller jag. Hare må för tillfället vara en auktoritet men gränserna för personlighetsstörningar och andra psykiatriska diagnoser är ständigt flytande och under omarbetning. Det finns de facto ingen konsensus kring att psykopati är samma sak som antisocial personlighetsstörning.
Så länge vi inte kan mäta psykiatriska diagnoser med samma krav på validitet och reliabilitet som inom naturvetenskapen kan vi inte fastslå att Hare eller någon annan har rätt.
Men som sagt, det är på gränsen till OT och vi kommer sannolikt inte vidare. Vi har väl läst olika texter antar jag.
Citera
2022-07-27, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Okej, missade hans fyllesändningar, men såg hans längre klipp där han ifrågasatte hela COVID-pandemin, tyckte något i stil med att "vi journalister måste hålla ihop, berätta sanningen, ifrågasätta och yada yada", oerhört pinsamt.

Han har väl gjort ett par vettiga intervjuer (främst den med ambulansföraren), annars tycker jag det är lågvatten kring MOP tyvärr, han påminner mest om en knatte-reporter för Barnjournalen tycker jag (ålderdomlig referens kanske), framstår som oerhört oinsatt när han pratar med folk av typen Wall, Borgnäs Lena Andersson exempelvis. Får ju för mig att Otto åtminstone vill väl med sin kanal, det tvivlar jag på gällande Matte tyvärr - han känns mer som en Hedberg-figur. Usch.

Att Ekevi haft synpunkter på covid i betydelsen att det är en världsomspännande konspiration som behöver avslöjas har jag totalt missat och det var ju sorgligt för då är han i stort sett diskvalificerad.
Han må vara underhållande men så mycket mer är det knappast. Han har gjort en del intressanta intervjuer och han borde kanske hålla sig till det om han har andra ambitioner än att vara underhållande.
Det finns ju tyvärr en skara journalister - om man nu kan kalla dem det - men vissa är faktiskt utbildade som antingen är svagbegåvade eller försöker slå mynt av allehanda vansinniga konspirationsteorier eller möjligen både och. De är i kategorin som tar Hedberg på allvar och det gör ju även Ekevis vapendragare Matte som antingen har gått på särskola eller tycker att han har hittat ett sätt att tjäna pengar på att ifrågasätta allt som går att ifrågasätta, och det är ju inte lite utan snarast obegränsat.
Citera
2022-07-27, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knusslig
Nej, det strider faktiskt inte alls mot hur planerade attentat vid den tiden såg ut. Alla attentat ser olika ut, men det finns några liknande fall.

Nja, det handlar inte om att bedöma något i efterhand. Föreställer du dig hela scenariot så är det svårt att se hur mördaren skulle kunna bli gripen eller identifierad utifrån det sätt han agerade på. Och det är ju det sätt mördaren agerar på som vi ändå måste analysera och bedöma. Javisst, en random knarkare skulle med ren tur kunna bete sig som en yrkesmördare, men det är inte särskilt troligt.

Med risk för att upprepa mig så folk vissnar så hade gärningsmannen tur. En polisbil kunde mycket väl ha funnits i kön vid rödlysena. Han kunde också ha träffat på vem som helst eller vilka som helst på vägen från Dekorimahörnan och upp till David Bagares om vi bortser från alternativet att gärningsmannen kanske inte var den mannen. Han kunde ha hotat eller skjutit sig ur en sådan situation men det kunde också ha misslyckats.
Att retrospektivt konstatera att han måste ha varit i åtminstone någon mån professionell eftersom han kom undan blir helt skevt. Han agerar utifrån minst av allt optimala förutsättningar då han inte har kontroll över sin omgivning.

Jag håller dock med dig om att attentat kan se olika ut. De som varit inblandade från amerikanskt håll som Ressler och andra inom FBI tenderar att utgå från förhållanden i USA. Att alla presidentkandidater och presidenter som mördats eller varit utsatta för mordförsök varit ensamagerande förutsatt att man accepterar Oswald som ensam gärningsman har givetvis framför allt en bäring på amerikanska förhållanden med allt vad det innebär.
En statsminister som i princip delat landet i två läger, som är intensivt hatad av många under en period där detta hat eskalerade allt mer och som hade för vana att större delen av tiden vandra runt utan livvakter blir förstås mycket mer sårbar än en amerikansk president var och är och det öppnar upp för andra scenarier där gärningsmannen eller gärningsmännen inte låter sig passas in i olika kategorier.
Citera
2022-07-28, 07:45
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Ja det går inte riktigt ihop med tiderna. Det uppmärksammade jag inte.

Så här såg vittnet ut i alla fall.
https://i.imgur.com/DjYVctw.jpg
Hans tidsangivelse stämmer bättre med när ambulansen anlände till Sabb.
Citera
2022-07-28, 07:56
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Med risk för att upprepa mig så folk vissnar så hade gärningsmannen tur. En polisbil kunde mycket väl ha funnits i kön vid rödlysena. Han kunde också ha träffat på vem som helst eller vilka som helst på vägen från Dekorimahörnan och upp till David Bagares om vi bortser från alternativet att gärningsmannen kanske inte var den mannen. Han kunde ha hotat eller skjutit sig ur en sådan situation men det kunde också ha misslyckats.
Att retrospektivt konstatera att han måste ha varit i åtminstone någon mån professionell eftersom han kom undan blir helt skevt. Han agerar utifrån minst av allt optimala förutsättningar då han inte har kontroll över sin omgivning.

Jag håller dock med dig om att attentat kan se olika ut. De som varit inblandade från amerikanskt håll som Ressler och andra inom FBI tenderar att utgå från förhållanden i USA. Att alla presidentkandidater och presidenter som mördats eller varit utsatta för mordförsök varit ensamagerande förutsatt att man accepterar Oswald som ensam gärningsman har givetvis framför allt en bäring på amerikanska förhållanden med allt vad det innebär.
En statsminister som i princip delat landet i två läger, som är intensivt hatad av många under en period där detta hat eskalerade allt mer och som hade för vana att större delen av tiden vandra runt utan livvakter blir förstås mycket mer sårbar än en amerikansk president var och är och det öppnar upp för andra scenarier där gärningsmannen eller gärningsmännen inte låter sig passas in i olika kategorier.
Ett stort antal poliser hade förlängd kafferast på Södermalm och vissa bilar från Norrmalm blev skickade på uppdrag i Söderförort. Enligt LJ fanns i stort sett inga personer på Luntmakargatan. Bland mycket annat.
Citera
2022-07-28, 10:17
Bannlyst
Citat:
Ett stort antal poliser hade förlängd kafferast på Södermalm och vissa bilar från Norrmalm blev skickade på uppdrag i Söderförort. Enligt LJ fanns i stort sett inga personer på Luntmakargatan. Bland mycket annat.

Fast det kunde ju inte GM veta, oavsett om han agerade på egen hand eller i grupp. Platsen där mordet skedde var ju motsatsen till enslig/avlägsen plats. Luntmakargatan var ofta under uppsikt av span/polisen såväl dagtid som kvällstid, särskilt helger, för att inte tala om Malmskillnadsgatan och Oxen. Drygt 40 personer blev vittne till händelsen (eller delar av den). Restaurang Bohemia låg inne gränden. Ett under att ingen förutom LJ såg GM, såväl inifrån restaurangen som utanför. Ett otroligt korkat val av plats och flyktväg.
Citera
2022-07-28, 10:27
Medlem
Citat:
Fast det kunde ju inte GM veta, oavsett om han agerade på egen hand eller i grupp. Platsen där mordet skedde var ju motsatsen till enslig/avlägsen plats. Luntmakargatan var ofta under uppsikt av span/polisen såväl dagtid som kvällstid, särskilt helger, för att inte tala om Malmskillnadsgatan och Oxen. Drygt 40 personer blev vittne till händelsen (eller delar av den). Restaurang Bohemia låg inne gränden. Ett under att ingen förutom LJ såg GM, såväl inifrån restaurangen som utanför. Ett otroligt korkat val av plats och flyktväg.

Och varför inte. Om polischefer konspirerar emot Olof Palme kan de väl ha givit förhållningsorder som gynnade gärningsmannen rent generellt och underrättat en attentatsgrupp om planerade understödsåtgärder.

Att varje detalj inte kunde planeras är klart men det räcker långt om chefer signalerar att åtgärderna inte behöver vara alltför effektiva.
Citera
2022-07-28, 10:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Och varför inte. Om polischefer konspirerar emot Olof Palme kan de väl ha givit förhållningsorder som gynnade gärningsmannen rent generellt och underrättat en attentatsgrupp om planerade understödsåtgärder.

Att varje detalj inte kunde planeras är klart men det räcker långt om chefer signalerar att åtgärderna inte behöver vara alltför effektiva.

Det har du så klart rätt i, förstås. Om så är fallet, får jag för mig att tämligen många visste om vad som låg i görningen, att än fler personer visste efterpå, känns osannolikt att ingen läkt genom åren, det är min uppfattning.

Givetvis kan poliser fått order om att avbryta eventuella spaningar i området, att polisbilar i närheten beordrats till andra platser minuterna före mordet, osv. Dock var ju gränden (pga Bohemia, Oxen och Malmskillnadsgatan) välbesökt på kvällar, väldigt riskabel flyktväg. Och att skjuta LOP i korsningen vid Dekorima, är ingen diskret plats. Särskilt inte med en revolver i kombination med den använda ammunitionen. Men det är som sagt bara min syn på saken.
Citera
2022-07-28, 10:51
Medlem
Citat:
Jag råkade skriva en länk med fel nick så den blev raderad:

https://m.youtube.com/watch?v=0Y2PVXybp6Y%3Bt%3D15m23s&feature=youtu.be; t=15m23s

Har du kontaktat SVT ang inslaget?
Citera
2022-07-28, 11:06
Medlem
Citat:
Det har du så klart rätt i, förstås. Om så är fallet, får jag för mig att tämligen många visste om vad som låg i görningen, att än fler personer visste efterpå, känns osannolikt att ingen läkt genom åren, det är min uppfattning.

Givetvis kan poliser fått order om att avbryta eventuella spaningar i området, att polisbilar i närheten beordrats till andra platser minuterna före mordet, osv. Dock var ju gränden (pga Bohemia, Oxen och Malmskillnadsgatan) välbesökt på kvällar, väldigt riskabel flyktväg. Och att skjuta LOP i korsningen vid Dekorima, är ingen diskret plats. Särskilt inte med en revolver i kombination med den använda ammunitionen. Men det är som sagt bara min syn på saken.

Jag håller nog inte med dig riktigt där. Jag tror inte att det bland allmänheten fanns konkret kunskap om något attentatt, inte heller bland polismännen. Att det fanns ett hat mot Olof Palme och då särskilt inom de mer extrema motståndarna till honom konstituerar inte kunskap.

Om det fanns subversiva element inom de svenska säkerhetsorganisationerna SSI, RPS/Säk och möjligen ett fåtal inom den öppna polisen (som exempel den falska polisbilen på Drottninggatan eventuellt bemannad med en äkta polisman) så återstår fortfarande att avgöra om dådet var inhemskt eller från utlandet styrt och då med en planerad attentatsgrupp från utlandet understödd av de en svensk subversiv grupp.

Ett möjligt attentat kan då ha varit känt tidsmässigt någon vecka innan utan att det kommunicerades ut datum eller alternativa attentatsplatser. Dvs inte ens de som visste att något var på gång visste mer exakta tid/plats.

För egen del tror jag att attentatet var planerat och genomfört med en utländsk/svensk attentatsgrupp på mindre än cirka 10 attentatsmän på Sveavägen med en understödsgrupp från subversiva svenska säkerhetsmän polisiära/militära med sambands- logistikfunktioner.

Klartecknet för mordet kom nog i samband med att paret Palme påbörjade sin vandring söderut på Sveavägen.

För att sammanfatta tror jag inte att det var mer än 4-5 personer som kände till vem som sköt och sedan har det svämmat över beskyllningar och motbeskyllningar om vem som har varit inblandad så läckage är det inte fråga om, snarare tsunami, och vad som är falskt och sånt är upp till var och en att tro. Och naturligtvis en evigehetsdiskussion på Flashback.
Citera
2022-07-28, 11:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Jag håller nog inte med dig riktigt där. Jag tror inte att det bland allmänheten fanns konkret kunskap om något attentatt, inte heller bland polismännen. Att det fanns ett hat mot Olof Palme och då särskilt inom de mer extrema motståndarna till honom konstituerar inte kunskap.

Om det fanns subversiva element inom de svenska säkerhetsorganisationerna SSI, RPS/Säk och möjligen ett fåtal inom den öppna polisen (som exempel den falska polisbilen på Drottninggatan eventuellt bemannad med en äkta polisman) så återstår fortfarande att avgöra om dådet var inhemskt eller från utlandet styrt och då med en planerad attentatsgrupp från utlandet understödd av de en svensk subversiv grupp.

Ett möjligt attentat kan då ha varit känt tidsmässigt någon vecka innan utan att det kommunicerades ut datum eller alternativa attentatsplatser. Dvs inte ens de som visste att något var på gång visste mer exakta tid/plats.

För egen del tror jag att attentatet var planerat och genomfört med en utländsk/svensk attentatsgrupp på mindre än cirka 10 attentatsmän på Sveavägen med en understödsgrupp från subversiva svenska säkerhetsmän polisiära/militära med sambands- logistikfunktioner.

Klartecknet för mordet kom nog i samband med att paret Palme påbörjade sin vandring söderut på Sveavägen.

För att sammanfatta tror jag inte att det var mer än 4-5 personer som kände till vem som sköt och sedan har det svämmat över beskyllningar och motbeskyllningar om vem som har varit inblandad så läckage är det inte fråga om, snarare tsunami, och vad som är falskt och sånt är upp till var och en att tro. Och naturligtvis en evigehetsdiskussion på Flashback.

Jag tänkte mer att det fanns förhandskunskaper, om att något mot OP låg i görningen, och då inte bland allmänheten i någon vidare bemärkelse, utan just inom vissa förgreningar hos polis/militär. Och jag tänker att folk rent generellt har svårt att behålla hemligheter, oavsett art och vikt. Genom åren borde detta nått fel öra vid minst något tillfälle - och sedan går djungeltelegrafen och informationen når rätt öra. Så verkar inte ha skett.

Annars känns din teori välformulerad och genomtänkt. Jag håller det förvisso mest troligt, att mordet begicks av en ensam GM, men din teori låter så klart intressant, tänkvärd och rätt trolig. Vi får väl hoppas att de som låg bakom mordet; fick det Sverige de önskade åren efter mordet, och där vi befinner oss idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in