Citat:
Ursprungligen postat av
papperslapp2021
Det har du så klart rätt i, förstås. Om så är fallet, får jag för mig att tämligen många visste om vad som låg i görningen, att än fler personer visste efterpå, känns osannolikt att ingen läkt genom åren, det är min uppfattning.
Givetvis kan poliser fått order om att avbryta eventuella spaningar i området, att polisbilar i närheten beordrats till andra platser minuterna före mordet, osv. Dock var ju gränden (pga Bohemia, Oxen och Malmskillnadsgatan) välbesökt på kvällar, väldigt riskabel flyktväg. Och att skjuta LOP i korsningen vid Dekorima, är ingen diskret plats. Särskilt inte med en revolver i kombination med den använda ammunitionen. Men det är som sagt bara min syn på saken.
Jag håller nog inte med dig riktigt där. Jag tror inte att det bland allmänheten fanns konkret kunskap om något attentatt, inte heller bland polismännen. Att det fanns ett hat mot Olof Palme och då särskilt inom de mer extrema motståndarna till honom konstituerar inte kunskap.
Om det fanns subversiva element inom de svenska säkerhetsorganisationerna SSI, RPS/Säk och möjligen ett fåtal inom den öppna polisen (som exempel den falska polisbilen på Drottninggatan eventuellt bemannad med en äkta polisman) så återstår fortfarande att avgöra om dådet var inhemskt eller från utlandet styrt och då med en planerad attentatsgrupp från utlandet understödd av de en svensk subversiv grupp.
Ett möjligt attentat kan då ha varit känt tidsmässigt någon vecka innan utan att det kommunicerades ut datum eller alternativa attentatsplatser. Dvs inte ens de som visste att något var på gång visste mer exakta tid/plats.
För egen del tror jag att attentatet var planerat och genomfört med en utländsk/svensk attentatsgrupp på mindre än cirka 10 attentatsmän på Sveavägen med en understödsgrupp från subversiva svenska säkerhetsmän polisiära/militära med sambands- logistikfunktioner.
Klartecknet för mordet kom nog i samband med att paret Palme påbörjade sin vandring söderut på Sveavägen.
För att sammanfatta tror jag inte att det var mer än 4-5 personer som kände till vem som sköt och sedan har det svämmat över beskyllningar och motbeskyllningar om vem som har varit inblandad så läckage är det inte fråga om, snarare tsunami, och vad som är falskt och sånt är upp till var och en att tro. Och naturligtvis en evigehetsdiskussion på Flashback.