2022-07-27, 23:09
Medlem
seranoskinkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ratioa
Om man arbetar på ett företag med mer än 1 anställd kan utebliven lön enbart betyda bedrägeri eller extrem ekonomisk totalkris. Löneutbetalningarna är den första funktionen man får på plats och den sista utgiften man håller inne på när det kniper. Om företaget på grund av en "administrativ miss" missar en löneutbetalning och dessutom inte gör allt i sin makt för att omedelbart lösa problemet bör man ta sitt pick och pack och dra alldeles oavsett.
är ju dag 4 imorgon så tycker själv pengarna senast bordat varit på kontot IDAG, om det hade varit en miss och dom brytt sig.
Citera
2022-07-27, 23:11
Medlem
seranoskinkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Det är din arbetsgivares ekonomiska fiasko, du har "bara" blivit drabbad. Nu återstår att tjata på löneavdelning morgon, middag, kväll tills du har pengarna...
Japp. lär ju fokusera mera imorgon på mobilsamtal än arbete vill jag säga
Citera
2022-07-27, 23:19
Avstängd
LostinDarknesss avatar
Jag hamnade i en liknande sits en gång. Skällde ut chefen efter notor. (Ringde han när jag redan var förbannad). Slutade med att jag fick låna en del av lönen av chefen tills att lönen kom in på kontot. O när lönen kom så betalade jag tillbaka såklart.
Citera
2022-07-27, 23:26
Medlem
seranoskinkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LostinDarkness
Jag hamnade i en liknande sits en gång. Skällde ut chefen efter notor. (Ringde han när jag redan var förbannad). Slutade med att jag fick låna en del av lönen av chefen tills att lönen kom in på kontot. O när lönen kom så betalade jag tillbaka såklart.
Problemet är ju dels det att chefen gått i pension så är inte hans ansvarsområde egentligen, utan den nya chefens. Men den nya chefen har inte heller någon koll, utan lönen har hamnat lite mellan bänken. Min kontaktperson på firman var en depå chef 40mil härifrån som fick sin utskälllning, men hon hänvisade mig endast till EKO, där dom sa att dom ej fått några inlagda timmar.
Citera
2022-07-28, 07:53
Medlem
sinnpajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seranoskinkan
tack för din delade frustration. Är ett sköntsamt företag och aldrig haft sturlet förr. Anledningen är att chefen skall gå i pension på slutet av denna månad, och glömt sätta in mina timmar på Juni. Så nya chefen har aldrig fått dem, och inte heller Eko. (obs, detta är på deras ansvar, vi sätter ej timmar in själva, uta jobbar heltid med med timlön istället för månads.). Avtalet är tydligt och klart, betalas den 25e följande månad. Är väll mest jobbigt att måsta leva knapert en till vecka, har liksom redan levt en månad utan lön (CSN betalas inte ut i juli) och Junilönen kommer som sagt nu i Juli. Och som studerande är man inte direkt rik dessa tider.

Spelar ingen roll om man är rik som ett troll, man ska ha sin lön ändå per avtalat datum men fattar vad du menar. Inte alla som har en nödfallsbudget att nypa utav heller. Har du fått en redig ursäkt/förståelse från ledningen eller är det mer axelryckning och man går vidare? Jag hoppas på det förstnämnda
Citera
2022-07-28, 07:57
Medlem
sinnpajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ratioa
Om man arbetar på ett företag med mer än 1 anställd kan utebliven lön enbart betyda bedrägeri eller extrem ekonomisk totalkris. Löneutbetalningarna är den första funktionen man får på plats och den sista utgiften man håller inne på när det kniper. Om företaget på grund av en "administrativ miss" missar en löneutbetalning och dessutom inte gör allt i sin makt för att omedelbart lösa problemet bör man ta sitt pick och pack och dra alldeles oavsett.
Håller helt och fullt med! Alltid löner prio.

Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Det är din arbetsgivares ekonomiska fiasko, du har "bara" blivit drabbad. Nu återstår att tjata på löneavdelning morgon, middag, kväll tills du har pengarna...
Tjata i den benämningen att ge ledningen huvudvärk(dock välförtjänt) men pengarna kommer absolut inte snabbare för det. Som någon annan skrev här, det är semestertider, saker ska attesteras, betalningar ska registreras etc. Vi snackar ju inte månader här men, aa..
Citera
2022-07-28, 08:01
Medlem
Låna pengar av päronen bara?
Citera
2022-07-28, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seranoskinkan
Kollegorna har fått lön, snackat med dem. är ju en miss det vet jag, då jag pratat med dem. Frågan är om det går att knapra fram en ersättning på några lappar pga, ja. Vet inte riktigt pga av vadå men känns som det borde finnas något dom brytit mot

Möjligen ränta på några kronor. I övrigt har du väl knappast lidit någon ekonomisk skada, verkar inte ens som det kommer resultera i någon påminnelseavgift på räkningarna.
Citera
2022-07-28, 10:41
Medlem
Solferinos avatar
Tycker gott att du kan lägga på den tiden du har fått spendera på att ringa hyresvärd + andra företag på din nästa tim-rapport samt ev. påm.avifter.

Helt oacceptabelt att gå på semester och inte se till att alla löner ligger klara.

En jäkla sits att sitta i för att någon inte gjort sitt jobb. Hoppas du får pengarna snart.
Citera
2022-07-28, 11:18
Medlem
sinnpajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solferino
Tycker gott att du kan lägga på den tiden du har fått spendera på att ringa hyresvärd + andra företag på din nästa tim-rapport samt ev. påm.avifter.

Helt oacceptabelt att gå på semester och inte se till att alla löner ligger klara.

En jäkla sits att sitta i för att någon inte gjort sitt jobb. Hoppas du får pengarna snart.
Verkligen! Tycker företaget själva bör komma med det förslaget faktiskt
Citera
2022-07-28, 21:49
Medlem
seranoskinkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinnpaj
Spelar ingen roll om man är rik som ett troll, man ska ha sin lön ändå per avtalat datum men fattar vad du menar. Inte alla som har en nödfallsbudget att nypa utav heller. Har du fått en redig ursäkt/förståelse från ledningen eller är det mer axelryckning och man går vidare? Jag hoppas på det förstnämnda
Blev nog tyvärr mera en axelryckning och en ursäkt i form av ”semestertider”. Tänker lite som, antäller man semesterarbetare så får man väll se till att lönen ska fram till som också, inte kommit idag heller. Fick juridisk råd där advokaten sa att jag kan skita i att betala fakturorna som faller efter 25e, alla avgifter som kommer får företaget stå för.
Citera
2022-07-28, 21:49
Medlem
seranoskinkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
Låna pengar av päronen bara?
Ja hade man kunnat men då de har konton utanför europa så tar det flera dagar med överföring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in