2022-07-27, 22:46
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 786jhsghjksgh
har du tappat förståndet. inflation är att kronan blir världelös
I begreppet dö ligger att SEK försvinner, det är väl, snarast det påståendet jag undrade över.
Citera
2022-07-27, 22:48
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganjaslummen
Kronan dör inte pga av inflation. Däremot kommer dess värde eroderas pga inflation.
Din lön, dina tillgångar i övrigt kommer att eroderas av inflation, du blir bara fattigare, sen att du inte förstår det är uppenbart, men du är inte direkt ensam i tråden.
Citera
2022-07-27, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Härligt Blir extramöte 0.5% i augusti+0.5-0.75% höjning i september av Ingves eller åtminstone 0.75% i sep.
Rörlig boränta på minst 3.75% i slutet av sep, om vi har tur kan det banne mig gå till 5% rörligt redan till jul.
Från 1.4% boränta till 5% på 7-8 mån, snacka om ränteraket!

Rörlig boränta ligger redan idag på nästan 3.75%, Swedbank har exempelvis 3.59% 3-mån listränta.

STIBOR 3-mån har gått från 0.5% till 1.5% senaste 30 dagarna.
Citera
2022-07-27, 23:19
Medlem
Citat:
Rinkeby, Tensta, Husby, Akalla, Bredäng, Rågsved, Hässelby, Vällingby, Vårberg, Östberga, Solberga, Sandsborg mfl. Alla dessa ingår i Stockholms stad. Skulle nog säga att 46k är rätt hög medellön med alla utanförskapsområden som inkluderas. Du kan nog räkna med att medellönen är högre i innerstan.

Du vet att det finns massa blattar som lyfter 30-35 NETTO i bidrag varje månad? Långt mycket mer än vad många svennar tjänar.
Citera
2022-07-27, 23:19
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FakeNews123
Rörlig boränta ligger redan idag på nästan 3.75%, Swedbank har exempelvis 3.59% 3-mån listränta.

STIBOR 3-mån har gått från 0.5% till 1.5% senaste 30 dagarna.

Ok nice, jag brukar kolla mest på SBAB:s rörliga ränta som referensvärde, den ligger ungefär i mitten av storbankerna och bolåneutmanarna Stabelo etc.

Storbankerna har högre rörlig på pappret men högre prutmarginaler.
Citera
2022-07-27, 23:21
Medlem
Citat:
Ok nice, jag brukar kolla mest på SBAB:s rörliga ränta som referensvärde.

Storbankerna har högre rörlig på pappret men högre prutmarginaler.

Ja så är det nog
Citera
2022-07-27, 23:30
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Rinkeby, Tensta, Husby, Akalla, Bredäng, Rågsved, Hässelby, Vällingby, Vårberg, Östberga, Solberga, Sandsborg mfl. Alla dessa ingår i Stockholms stad. Skulle nog säga att 46k är rätt hög medellön med alla utanförskapsområden som inkluderas. Du kan nog räkna med att medellönen är högre i innerstan.

Vad är det för fel på Vällingby, Solberga och Sandsborg, känner flera polare där som jobbar inom reklambranschen och IT med 47-50 brutto i både hyres och BR. Lugnt och fint 50-tals område i Solberga, vandrat igenom områdena sena helgkvällar flera ggr med starköl i handen och vi var väl de värsta ligisterna på byn.Hagsätra är även lugnt, har en nära vän där som jag brukar plocka upp i Porschen, iaf dagtid. Väldigt berikat dock. Högdalen centrum är riktigt sunkigt med nergångna utslagna människor och invandrare, fyfan, området är som en helt annan värld än den villa/radhus förort jag växte upp i (Tyresö). Nästan surrealistiskt. Ville bara därifrån pronto.

Medellönen i Innerstans bättre delar är 45-46000 brutto.
Senast redigerad av slemhog 2022-07-27 kl. 23:50.
Citera
2022-07-28, 00:12
Medlem
slemhogs avatar
Sossarna går vidare med "beredskapsskatt" för de som har det bäst ställt.

Det blev inga marknadshyror, räntorna går till över 5% och bubblan kraschar och nu får Flanders, kurt-sune, Liksom-fb och pk-medelklassen betala försvarsupprustningen på 0.7% BNP, ca 40-50 miljarder. Jag tror även ränteavdraget kommer börja skruvas ner närmaste åren till 15-20%. Det blir nog ungefär som jag förutspådde och förespråkat i många år. Riktigt gött
Senast redigerad av slemhog 2022-07-28 kl. 00:16.
Citera
2022-07-28, 01:29
Medlem
slemhogs avatar
DNs ledaredaktion, en riktig tung spelare, propagerar nu Slemhogs åsikter, för ett införande av fastighetskatten, slopade räntebidrag och mer och förenklat byggande. Mycket riktigt påpekar dom inget annat europeiskt land är så korkat att införa en regressiv fastighetskatt som bananrepubliken i norr. Sverige, det enda landet som curlar borgerliga livsodugliga missfoster med vällingflaska.
Fastighetskatten är bra, för den kan inte skattesmitande nyliberala profiler här i tråden mygla undan.

ibland kan man nästan börja tro, att personal på tidningsredaktioner och politiker, är inne och läser slemhogs alster, för de går hela tiden åt det hållet

F ö kan man se kommentarsfältet är mer positivt till fastighetskatt än för 1-5 år sen. Folk börjar tröttna på prisbubblan och vansinnet alliansen skapat som påverkar många negativt nu.

https://www.dn.se/ledare/vill-ni-att-sverige-ska-vaxa-snabbare-aterinfor-fastighetsskatten/
Senast redigerad av slemhog 2022-07-28 kl. 01:53.
Citera
2022-07-28, 08:08
Medlem
Citat:
Sossarna går vidare med "beredskapsskatt" för de som har det bäst ställt.

Det blev inga marknadshyror, räntorna går till över 5% och bubblan kraschar och nu får Flanders, kurt-sune, Liksom-fb och pk-medelklassen betala försvarsupprustningen på 0.7% BNP, ca 40-50 miljarder. Jag tror även ränteavdraget kommer börja skruvas ner närmaste åren till 15-20%. Det blir nog ungefär som jag förutspådde och förespråkat i många år. Riktigt gött

Flera partier är fortfarande positiva till marknadshyror.
Så detta är väl fortfarande väldigt aktuellt beroende på hur det går i valet.

Nu lär det ju inte hända närmaste året men detta skulle jag tro börjar komma fram någon gång nästa år beroende på hur valet slutar.
Citera
2022-07-28, 08:08
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Vad händer rimligen när du låter folk bo snorbilligt på de bästa adresserna bara du har myglat till dig en lgh, köpt den svart eller mot förmodan köat i 25 år??? Det som går att efterfråga på en normal marknad (BR) ökar kraftigt i pris. I Köpenhamn och Oslo har man inte samma galna hyresreglering och där är också BR billigare ån i Stockholm trots att de INTE har fler bostäder. Samtidigt är ALLT 20-40% dyrare i övrigt i dessa länder och även så mkt högre löneläge.

Har själv flera bekanta och kollegor som gärna hyrt, men eftersom man inte vill ha ett skakigt andrahandskontrakt så köper man.

Med marknadshyror hade alla med ett jobb haft råd med en etta på Östermalm. Det hade varit dyrare än idag men hade ändå gått.

Du låter självsäker, men du kunde inte redogöra för dina påståenden utan att bryta mot de regler jag satte upp, nämligen; jämför inte med andra länder och hävda inte saker utan att visa med exempel.

Marknadshyror är bra i teorin, men de ska fungera i praktiken också. Nu har vi hyresreglering och om vi tar bort den, vad händer med de som inte har råd med nya hyran? Det finns både barnfamiljer och ensamstående i den säcken människor... ska de kastas i sjön?

Hur blir det med segregationen, som varit ett stort problem under årtionden? Fattiga studenter, sjukpensionärer, pensionärer, invandrare, låginkomsttagare m.m. - ska de bara placeras i periferin och tvingas pendla 3-5h om dagen för att ta sig till jobb och skola?

Hur kommer de nya hyrorna se ut? Kollar man på nyproduktion i kranskommuner idag så finner man att priserna är i spannet 8000-18 000kr/mån vilket inte är hållbart för låginkomsttagare eller någon av de andra grupperna. Nyproducerad etta om 38kvm i Uppsala för strax under 10 000kr/mån...

Med dessa priser i åtanke, vad tycker du är rimligt för en etta om 38kvm på Östermalm? 20 000kr/mån? Vad ska en trea kosta på Söder tro? 35 000kr/mån?

Vi har inkomstkrav för att få hyra i de flesta bolag, där du måste tjäna 3 gånger månadshyran. Så en trea på söder behöver vägas upp av över 100 000kr/mån. Jag vet inte vad du har för uppfattning om det generella löneläget i Stockholm, men 100 000kr är det inte många familjer som drar in bara sådär.

Sen är frågan vilka bostäder den skaran som inte har råd med innerstan och närmaste kranskommuner ska slåss om? Då finner vi ganska snabbt att man inte byggt tillräckligt och nu har vi dessutom tagit bort incitament för bostadsbolag att bygga, då bara billiga bostäder efterfrågas för hyresgäster man inte önskar ha.

Anledningen till bostadsbristen är ju oftast att det inte byggs tillräckligt och bygger man bort bristen så vi har mycket mer än vad som efterfrågas, ja då kraschar bostadsmarknaden. Vi vill helt enkelt inte bygga bort bostadsbristen, lika lite som vi vill ha en arbetslöshet på 0% då det vore förödande för arbetsmarknaden.
Citera
2022-07-28, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Din lön, dina tillgångar i övrigt kommer att eroderas av inflation, du blir bara fattigare, sen att du inte förstår det är uppenbart, men du är inte direkt ensam i tråden.

Förstår inte riktigt vad du försöker få fram. Jag skrev att värdet av kronan eroderas. Sedan skriver du här att jag inte förstår det. Vad yrar du om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in