2022-07-28, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Det har du såklart rätt i - beklagligt att så många i tråden inte greppat dessa bakgrundsfakta.
Dessa SÅKALLADE BAKRUNDSFAKTA är lika ihåliga som de gröna gubbarna som höll semester i KRIM 2014. Tror du på något sätt att den RIKTIGA världen har missat detta? Eller menar du att 3819 olika medier från SAMMA väst, alla har missat det hela? SLUTA återupprepa det felaktiga mantrat här! RYYSSLAND ANEKTERADE med hjälp och stöd till separatiska rörelser KRIM 2014. Sedan dess har rövhålen fått lov betalt i brödkakor för att sprida sig vidare VÄSTERUT. VARFÖR flyttade de inte 2014 när de fick både pass och erbjuden FRI bostad i Ryssland?
Citera
2022-07-28, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Jag kan inte vidimera bortom en extern källa. Jag har ingen insyn i hur ett ryskt bombplan fungerar men givet vad den formella beskrivningen så ser det onekligen ut som att ryska bombplan kan användas till just bombmattor. Du hävdar att du har erfarenhet av flyga dessa flygplan och där med kan mer än mig. Då är min fråga - kan du fördjupa detta så vi som inte har militär bakgrund kan förstå mer om dessa flygplan?

Det är väl NMR som stödjer Ukraina eller har någonting ändrats?

Det finns en anledning till att västvärlden opererar 0st strategiska bombplan förutom USAs mycket säregna B-2 som finns i hiskliga 20st exemplar. Även B-1 och B-52 och till viss del B-2 ska ersättas med B-21 Raider av den enkla anledningen att B-1 och B-52 fyller ingen som helst taktiskt funktion mot en motståndare som har fungerande luftvärn.

Det finns en väldigt bra anledning till varför B-2 ser ut som den gör och varför inte 60-tals konstruktioner fungerar såvida det inte kan garanteras totalt fritt luftrum som är såpass säkert att man kan flyga sportflygsklubbens Cessna 206 utan att riskera få robotlåsning från ett LV batteri.

Rysk bombflyg kan säkerligen operera 2-3 sjömil in mot kustnära städer i Ukraina. I huvudsak använder Ryssland bombflyget för att avfyra kryssningsrobotar in mot Ukraina från ryskt territorium. Det är vad man kan använda dessa operativt mot Ukraina utan att det blir ett självmordsuppdrag mot UAF eller Ukrainskt fungerande LV (Som det inte finns mycket av)
Citera
2022-07-28, 00:52
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Onekligen så.

För egen del, när bilderna kablades ut på dessa djupt obildade (inte att förväxla med ointelligenta) unga krakar; fockade marginalinvånare - "buddistiskt avfall" i ryskt sinne - klev in i sina jävla knullbussar till stolt avvinkande familjer utan en endaste susning (om verkligheten) påhejjade av direkta fittor i (ryska) väst tillsammans med gelikar likt det putinistiska direkta avskum som visar sina fula trynen i denna tråd så var det av någon anledning den enda gången jag var nära till lipen i denna sorti.

Långskott, men hoppas diverse sibiriska oblast med cyniskt utnyttjade urinvånare samlar kraft nog att bryta sig loss från Kreml-psykopatins portföljbajsande bojor detta århundrande. Kreml kan istället gott skicka packet vi alla har erfarenhet av under solsemestrarna att utföra sina brott mot mänskligheten. Precis ingen kommer att sakna dem. Ingen. Särskilt inte deras päron. Fäderna har fullt upp med att ratta sina nyproducerade haverade cringe-Lador medan man sedan några år tillbaka lagligt agar upp kärringen som stolt dammsuger hallen med donet de fick i utbyte för sina söner. Tragiken är bortom sans men de trivs onekligen i den så ge dem mer. Ge dem allt de önskar och gör det nu.

Hela skiten är bara så https://youtu.be/Im6wqgSjV74

Exakt. Tragedi och misär utgör ett fundament i ryssens liv. Den är deras förvridna livselixir, källan till humor och litteratur. Det är ett väldigt väldigt trasigt folk. Och jag håller med - ge dem mer.
Citera
2022-07-28, 00:58
Medlem
Hur går det för Ukraina?
Citera
2022-07-28, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Jag kan inte vidimera bortom en extern källa. Jag har ingen insyn i hur ett ryskt bombplan fungerar men givet vad den formella beskrivningen så ser det onekligen ut som att ryska bombplan kan användas till just bombmattor. Du hävdar att du har erfarenhet av flyga dessa flygplan och där med kan mer än mig. Då är min fråga - kan du fördjupa detta så vi som inte har militär bakgrund kan förstå mer om dessa flygplan?

Det är väl NMR som stödjer Ukraina eller har någonting ändrats?

Mitt i detta bladder får vi inte glömma att tråden handlar om Rysslands angrepp på Ukraina 24/2-22.
Det mördande av ukrainska kvinnor och barn som sker är helt Rysslands ansvar

Vämjeligt att Efgerton och övriga ryssar här stöder detta dödande .
Skämmes tamefaan!
Citera
2022-07-28, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Intressant inlägg. Särskilt stycket om hur väst (inte Visegrad mf l då) till synes medvetet försvagat sig själva de senaste decennierna. Rysslands intresse av Ukraina står klart liksom motiven bakom kriget. Men USAs? 1. Olja och gas? (Redan på 90-talet var det tydligt i Kaukasus). 2. Försvaga Ryssland genom krig? (Redan prövat i Syrien och dessutom kostar det för dem själva + kostnaden att hålla Turkiet kvar på egna sidan). 3. Bygga en buffert i Kaukasus och Ukraina mot Kina? 4. Säkra "southern gas corridor - med förgrening till Kazakstan?(Att USA skiter fullständigt i stackars ukrainare och deras kultur är självklart, precis som de skiter i Houthis eller pashtuner. Hade ukrainare stått på fel sida hade de bombats. Ni vet "intervention")
Efter Sovjetunionens fall 1991 etablerade USA sig själv som en hegemonisk supermakt. USA är på väg att förlora sin hegemoniska position. USA kommer fortfarande vara en supermakt om trettio år men de kommer inte ha en hegemonisk status och det skrämmer dem. Framtiden kommer vara multipolär där USA är bara en av flera större spelare. Detta är något som USA vill förhindra och det enda sättet att förhindra detta är att besegra Kina och Ryssland.

De kan inte göra det militärt men de kanske kan göra det ekonomiskt. I synnerhet om så sker inom ramen för ett nytt kallt krig. Jag skulle tro att USA använder Ukraina som en proxy för att skada Ryssland. Vidare har det varit uppe för diskussion om Ukraina skall införlivas i EU och NATO som en buffert. Vad jag förstår finns det visst motstånd mot detta givet kostnaden att bygga upp Ukraina. Andra anser att Ukraina skall fortsätta vara en proxy på samma sätt som kurdiska nationalister i Syrien och Irak. Jag tror det finns olika uppfattningar om vad Ukraina ska användas till. Som det ser ut nu verkar Ukraina endast användas som en proxy. Jag tror inte USA och EU ser några ekonomiska intressen i Ukraina utan det handlar primärt om geopolitik. Vad jag kan se och jag kan ju naturligtvis ha fel i detta.

Citat:
Ursprungligen postat av OnceUponACreek
Skall ge ett lika kort och consist svar som jag gjorde LÅNGT innan du frågade mig om att VIDIVERA mitt svar till dig oh store mästare - JAG VET och så gör mina vingar, så nu tar du och REDIVERAR dina påståenden som du inget av vet. IDIOT!
Med all respekt. Detta är ett forum. Jag presenterar källor för mina påståenden medan du hävdar att du har flugit ryska bombplan och därför "vet". När jag sedan frågar dig om du kan fördjupa detta kallar du mig för idiot - med stora bokstäver. Vidare förstår jag inte varför du använder versaler på det där sättet. Det blir inte lättare att läsa det du skriver och du får inte heller mer rätt. Snarare framstår det som underligt.

Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Det finns en anledning till att västvärlden opererar 0st strategiska bombplan förutom USAs mycket säregna B-2 som finns i hiskliga 20st exemplar. Även B-1 och B-52 och till viss del B-2 ska ersättas med B-21 Raider av den enkla anledningen att B-1 och B-52 fyller ingen som helst taktiskt funktion mot en motståndare som har fungerande luftvärn. Det finns en väldigt bra anledning till varför B-2 ser ut som den gör och varför inte 60-tals konstruktioner fungerar såvida det inte kan garanteras totalt fritt luftrum som är såpass säkert att man kan flyga sportflygsklubbens Cessna 206 utan att riskera få robotlåsning från ett LV batteri. Rysk bombflyg kan säkerligen operera 2-3 sjömil in mot kustnära städer i Ukraina. I huvudsak använder Ryssland bombflyget för att avfyra kryssningsrobotar in mot Ukraina från ryskt territorium. Det är vad man kan använda dessa operativt mot Ukraina utan att det blir ett självmordsuppdrag mot UAF eller Ukrainskt fungerande LV (Som det inte finns mycket av)
Jag håller med dig om att traditionella bombplan inte är lämpliga i modern krigsföring. Vad som diskuterades var huruvida Ryssland har dem och vad jag kan se så är svaret ja. Robotar har sedan länge varit standard och detta kommer naturligtvis inte ändras. Vidare tror jag inte att så kallad "carpet bombing" är strategiskt och etiskt begåvat. Jag tror inte det ger önskad effekt. Som sagt - i det här kriget drar båda sidor i väg robotar från luft, vatten och mark mot varandra eftersom det är så modern krigsföring ser ut.

Citat:
Ursprungligen postat av YerBlues
Mitt i detta bladder får vi inte glömma att tråden handlar om Rysslands angrepp på Ukraina 24/2-22. Det mördande av ukrainska kvinnor och barn som sker är helt Rysslands ansvar. Vämjeligt att Efgerton och övriga ryssar här stöder detta dödande. Skämmes tamefaan!
Jag är inte ryss och det jag skrev var on-topic.

Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Problemet med Tyskland i dag är att det tycks helt oförmöget att välja självständighetens väg. Det självständiga Europas. Är det inte det ena så är det det andra. Först kyssa amerikanska fötter i ett halvsekel och därefter göra sig beroende av rysk gas. Fast jag ska inte sticka under stol med att jag myser lite just nu när jag vet vad Tyskland ställer till med. NATO är väl i praktiken intressant i kraft av det kärnvapenparaply man tänker sig att NATO tillhandahåller. Alltid de där satans kärnvapnen. Hade det inte varit för dem hade fler konflikter lättare kunnat lösas på ett långt mer effektivt sätt.
Skälet till varför Europa har satsat på rysk gas beror på att den är renare och billigare samt för vissa länder mer lämplig än kärnkraft. Jag tror den här klimatpolitiken verkligen har undergrävt Europas självständighet när det kommer till energi och det har naturligtvis gynnat Ryssland. Det tragiska med Sverige är att vi kan producera vår egen energi genom bland annat vattenkraft. Vi har inte alls samma beroende av utländsk import av energi som till exempel Tyskland. Trots det har politikerna skurit ned på vår inhemska produktion av energi i syfte att signalera klimatpolitik. Det är så man tappar fattningen. Till och med Expressens ledarsidor fattar detta - vilket kanske säger något.
Senast redigerad av Edgerton 2022-07-28 kl. 01:20.
Citera
2022-07-28, 01:19
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Onekligen så.

För egen del, när bilderna kablades ut på dessa djupt obildade (inte att förväxla med ointelligenta) unga krakar; fockade marginalinvånare - "buddistiskt avfall" i ryskt sinne - klev in i sina jävla knullbussar till stolt avvinkande familjer utan en endaste susning (om verkligheten) påhejjade av direkta fittor i (ryska) väst tillsammans med gelikar likt det putinistiska direkta avskum som visar sina fula trynen i denna tråd så var det av någon anledning den enda gången jag var nära till lipen i denna sorti.

Långskott, men hoppas diverse sibiriska oblast med cyniskt utnyttjade urinvånare samlar kraft nog att bryta sig loss från Kreml-psykopatins portföljbajsande bojor detta århundrande. Kreml kan istället gott skicka packet vi alla har erfarenhet av under solsemestrarna att utföra sina brott mot mänskligheten. Precis ingen kommer att sakna dem. Ingen. Särskilt inte deras päron. Fäderna har fullt upp med att ratta sina nyproducerade haverade cringe-Lador medan man sedan några år tillbaka lagligt agar upp kärringen som stolt dammsuger hallen med donet de fick i utbyte för sina söner. Tragiken är bortom sans men de trivs onekligen i den så ge dem mer. Ge dem allt de önskar och gör det nu.

Hela skiten är bara så https://youtu.be/Im6wqgSjV74

Ja när man såg dom aningslöst kliva på bussarna rakt in i döden påhejade Moskvas vidriga lögner så var det bara bottenlös tragik som utspelade sig.
Citera
2022-07-28, 01:24
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Ett intressant ämne :

" Zelensky revokes citizenship for oligarch donor (kolomoisky) under FBI investigation"

Enligt rykten så är alltså Kolomoisky en av alla i den senaste rensningen av oönskade individer samt ryska kollboratörer i den Ukrainska ledningen. Hur mycket av det beror det på motprestationer till vapenleveranserna ? Och hur många visste att FBI eftersökte sagde Kolomoisy och ville ha honom utlämnat till USA, för att väcka åtal för penningtvätt ?

https://www.washingtonexaminer.com/policy/foreign/zelensky-revokes-citizenship-donor-subject-fbi-investigation

Googlade på Kolomoisky och fick upp den här artikeln. Vad fan skall man tro om den?

https://politanalityk.com/en/media-about-us-en/kolomoisky-withdrew-one-billion-hryvnias-through-zelensky-s-companies-gazeta-ua.html
Citera
2022-07-28, 01:32
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnceUponACreek
... VARFÖR flyttade de inte 2014 när de fick både pass och erbjuden FRI bostad i Ryssland?

Oavsett vad man tycker om Ryssland eller USAs utrikespolitik i ukrainafrågan måste man förstå att svaret på din fråga är att Krim är deras hem och hembygd.

Om Tage Erlander hade skänkt Skåne till Danmark 1956 och landskapet åter blivit en del av Sverige (oavsett metod) - skulle då alla skåningar plötsligt flytta till Småland?
Senast redigerad av StuG 2022-07-28 kl. 01:46.
Citera
2022-07-28, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YerBlues
Ryssland har VALT att bomba dessa barn o kvinnor !
Japp så är det. De kan inte komma ifrån detta enkla faktum.
Citera
2022-07-28, 02:02
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Betänk att Afghanistan hölll på 20 år. Sanslöst - jämför med 2VK...Irak 10 år. Syrien nu 11 år! Och Ukraina sedan 2014

Ämnar inte att ge mig in i denna diskussion helhjärtat men gör mig samtidigt skyldig till ett medvetet självmål på så vis att jag inte kan hålla mig från att betona det faktum att Afghanistan var ett otroligt cyniskt träningsläger. Teori och praktik. Otroligt äckligt men så verkligheten ser ut.

Du kan läsa all teori, alla textböcker, om hur balett dansas som bäst men när du väl masar dig upp ur soffan efter sju grogg full i fan närd av en jumbopåse ostbågar och skrider till verket så kommer du sannolikt behöva ringa 112 ganska omgående före ambulanspersonalen till tonerna av nötkäpparen trycker i dig hästdoser av smärtstillande innan kofoten åker fram.

Armeér måste hänga med i tidevarvet och teori+textböcker räcker inte. För att hänga med måste krigföring konstant underhållas praktiskt. Utvärderas. Vad funkade, vad fungerade inte. Ingen armé vill gå i krig utan att ha ett enda befäl utan erfarenhet av faktiskt krig i leden. Ryssen är inne på fjorton grogg och två jumbopåsar som det ser ut i detta nu. Lite så.
Citera
2022-07-28, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
En oberoende vetenskaplig studie av rysslands ekonomi. Det ser inte ljust ut för ryssarna:

https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=4167193&fbclid=IwAR1WAEGgTG N44PN--WEqNywTEYNJmV2xBfmfsn_WD1qkI76X-VQPX_5dYDE
Yale oberoende? Skämtar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in