2022-07-27, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Och angående bron över Dnepr som byggdes 1985 på sovjetisk räkning.
Tidigare kunde man korsa floden vid Kakhovskayas vattendammar eller med färja. Bron är inte förstörd men vägbanan är skadad med 7 - 8 mindre hål i beläggningen så att all civil trafik är stoppad. De militära transporterna fortsätter trots dessa mindre problem då larvfordon tar sig över hålen det läggs även ett plåtdäck som körplåtar. Pelarna fundamenten till bron är helt intakta.

Helt självklart eftersom ryssarna skjutit ner alla HIMARS. Fast nu säger dom att bron är skadad men inga problem, nästa steg är väl att den är totalt oanvändbar. Helt enligt rysk logik.
Citera
2022-07-27, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Ja, jag skulle gissa på att orsaken till varför NATO/EU inte skickar mer vapen beror på att de är rädda för en upptrappning. De vill gärna slåss till den sista ukrainaren men de tänker inte riskera något själva. Det är därför de skickar små kvantiteter av vapensystem och ofta ej efterfrågade vapen. Jag läste någonstans att NATO och EU har tillräckligt stora lager av överskottsmaterial av den typ de kan och vill skicka. I synnerhet inte EU. Jag tror inte NATO och EU kommer knappast plocka av sitt ordinarie material. Jag håller också med dig om att det med största sannolikhet finns mycket inkompetens, okunskap och korruption i Ukrainas militär. Det samma kan sägas om det ryska försvaret men situationen är antagligen betydligt värre i Ukraina. I synnerhet nu under svåra tider.

Någonstans tror jag att västvärlden måste agera proaktivt. Jag menar - i slutändan måste västvärlden bestämma sig. Antingen skickar de mer och korrekta vapen (och i förlängningen sina egna) och riskerar tredje världskriget eller så tvingar de Ukraina att skriva på ett fredsavtal. Som det ser ut nu så har ukrainarna endast lyckats sakta ned Rysslands framfart. Vad jag förstår förväntas hela Donetsk vara taget i slutet av augusti och sedan antar jag att Ryssland. Som det ser ut nu gör tjetjener, legosoldater och milistrupperna krigandet medan ryssarna hjälper till där det behövs. När ryssarna skickar in de egna kan det gå mycket fort. Förhoppningsvis är det här kriget över snart.

Hur som helst. Idag såg jag ett bra samtal mellan Alex Christoforou och Alexander Mercouris om EU:s ekonomi och energipolitik.

https://www.youtube.com/watch?v=wkPisDkFPSk

Det är riktigt bra och i synnerhet är Alexander Mercouris bra och som bäst när han pratar om politik, ekonomi och internationella relationer. Det ser ut som det är något kaosartat i EU. De liberala eliterna i EU trodde att Ryssland skulle kollapsa i och med sanktionerna men istället går Ryssland hyfsat medan EU däremot inte går särskilt bra. Snacka om att ha underskattat sin hand. Å andra sidan var det väntat - västerländska liberala eliten är inkompetenta. Jag menar den enda försiktiga och basalt intelligenta politiska ledaren i EU verkar vara Victor Orban. Sedan tror jag att den liberala ideologin är en stor förklaring till varför Ryssland och Kina lyckas spela sina kort så pass bra.

Sverige dräneras ekonomiskt, socialt och kulturellt av massinvandring, massutbildning till jobb som inte finns, progressiv pedagogik, klimatpolitik, vuxendagis, dåliga former av privatisering, tjänstemän, fel typ av skatter, woke kultur osv. Jag varnade för två år sedan i tråden om mediekriget om mångkulturen (och många i samma tråd varnade för detta för ett decennium sedan) - att västvärlden inte klarar av mer liberalism och mer inkompetens.

Nu har västvärldens system stress-testas av Ryssland och det visar sig att våra system är bräckliga på en systematisk och institutionell nivå - vilket betyder att problemen sträcker sig bortom inkompetenta ledare. I och med att USA tänker trycka till Kina genom att göra Taiwan till en proxy precis som de gjort med Ukraina kan detta verkligen skörda ekonomisk storm. I synnerhet om USA och EU skulle införa sådana sanktioner de infört mot Ryssland. Det är uppenbart att våra liberala eliter vill ha Kalla kriget 2.0 men den här gången tror jag västvärlden förlorar. Givet de etno-demografiska förändringarna är det nu högst diskutabelt om västvärlden kommer finnas kvar om ett hundratal år. Det betyder att Kina och Ryssland vinna i vilket fall. Jag menar - vad är det den pro-ukrainska sidan i tråden hejar? De hejar på amerikansk hegemoni, nyliberalism, massinvandring och globohomo och det är vad de tror att Ukraina representerar när det egentligen så att Ukraina inte är mer än en amerikansk proxy som när den inte behövs kommer dumpas precis som USA alltid dumpar sina proxys när de inte behövs. Tragiskt.

Ryssland har tre bombare. Dessa är; Tupolev Tu-22M, Tupolev Tu-95 och Tupolev Tu-160

Om Tupolev Tu-22M beväpning;

Tupolev Tu-160 kan ta 45,000 kg bomber. Där bland dumma bomber som jag antar används för "carpet bombing". De släppte förövrigt sådana över fabriken i Mariupol.

https://www.thetimes.co.uk/article/supersonic-russian-jets-drop-dumb-bombs-on-mariupol-steel-plant-fddsd2bb5

Jag undrar varför inte de ukrainska LV-systemen sköt ned dem. Jag menar - ett LV-system från 1960-talet kan ju det. Jag antar att Tupolev Tu-95 också kan släppa dumma bomber. Vad du uppenbarligen inte vet är att ryska, amerikanska och kinesiska bombare kan både bära robotar och dumma bomber. Du kanske skulle ha gjort din research innan du gav dig på mig. I synnerhet eftersom det var basala wikipedia-kunskaper - där av hänvisningen till wikipedia. Det andra du skriver är bara oförskämt och personangrepp. Jag står över sådant.
Jag skall vara vänlig och säga att jag inte förväntar mig ett svar på TU-160's möjlighet till att fälla bombmattor. Du är så ute och cyklar i din övertygelse och FÖRHOPPNING att ingen annan VET vad du egentligen pratar om, så det vore till och med dumt av mig att dra dina wikipedialänkar vidare till REELL verklighet och ännu mindre spakanden mellan vingar. MEN, det var DU som satt och kritiserade ALLA oss andra här för att vara okunniga idioter som inte förtjänade DIN uppmärksamhet, så därför tänker jag köra upp ett finger i röven på dig samtidigt som jag ödmjukt ber dig att hålla käften och istället ta dig tillbaks till din IT-tråd. Helt otroligt hur mycket man kan tro på sig själv sålänge sällskapet hålls tyst och återhållet. Sista gången du använder denna tråden till att negligera och ta oss för givet MR. Respektlöst och korkat så det står härliga till. VÄX UPP!
Senast redigerad av OnceUponACreek 2022-07-27 kl. 23:17.
Citera
2022-07-27, 23:21
Medlem
Grovt kriminella i Kherson straffade för sina fruktansvärda brott.

https://twitter.com/666_mancer/status/1552323452887076865
Citera
2022-07-27, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnceUponACreek
Köper du kronor för dina rubel nu?. Det vore ju en enastående affär.....eller....vänta....har du inte? awwww......rubeln speglar verkligheten i UKRAINA, så du missade den visst?
Varenda stackars okunnig ryss(SERB faktiskt) här sitter och bollar siffror som om att de vore deras försvar och förklaring till varför eller inte. Helt otroligt korkat och ödesmättat idiotiskt att hävda siffror som ens bästa vän när man inte förstår skillnaden på 1 och 4 i en cirkulärt börsnoterad kvadrat. Sedan att dessa stackare får lov att ständigt få oss andra till att gå OT pågrund utav att vi vill försvara primtal är ju ännu mer skrämmande. BINGOLOTTO ala' kramatorsk!
Citera
2022-07-27, 23:27
Moderator
-Info-s avatar
En video som visar när en rysk BMP-2 förstörs:

Citat:
A Russian BMP-2 infantry fighting vehicle was destroyed by the National Guard of Ukraine using a Skif anti-tank guided missile in Donetsk Oblast.

https://twitter.com/UAWeapons/status/1552351996178567170
Citera
2022-07-27, 23:27
Avstängd
PK-befriads avatar
Kvinna i nyligen intagna Lysychansk uttalar sig:

"Our hopes are on Putin! He is for us, the person who should rule the whole world, Putin!"
https://youtu.be/owOl1mEfUWY?t=150
Citera
2022-07-27, 23:30
Medlem
Youtubern Davy Davidov tar i sin kanal upp nyheten om attentatet mot tre ryska poliser i ockuperade Kherson. När dom körde en patt...förlåt patrulleringsrunda, exploderade plötsligt en brevlåda eller något liknande.

Dom dödades inte men blev skadade. En nyttig näsbränna för ockupanter. Motståndsrörelsen arbetar hårt.

Davidov påstår också att Tyskland levererar 100 st PZH 2000.

Jag har inte sett detta antal tidigare. Hoppas man snabbar upp leveranserna.
Citera
2022-07-27, 23:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Det är ju ryzzar som valt att delta i krig mot Ukraina o då är det bra om de dör.

Så gärna mycket vapen till Ukraina så fler ryzzar dör!

Vill ryzzar inte dö kan de åka hem till ryzzland. Så helt frivilligt av ryzzar om de vill dö eller ej
Nyfiken. Varför stavar du (och andra) Ryssland med dubbel-Z (Ryzzland)?
Är det för att den Engelska omskrivningen/förkortningen av "Nationalsozialistische" är "Nazi"? Isåfall har du/ni ett Z för mycket.
Eller är det för att du/ni tycker att Ryssland sover (zz)?
Eller stavar du/ni fel och avser "Schutzstaffel" (SS)?
Vilket med runor är "ᛋᛋ".
Om du/ni avser att anspela på SS så bör du/ni skriva "Ryssland" eller "RySSland"
Notera även att länder stavas med stor första bokstav.
Mvh.
Citera
2022-07-27, 23:32
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
ISW är grundat av och leds av Kimberly Kagan.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Kimberly_Kagan

Säkert duktig på det hon gör, tillsammans med sin make Frederick Kagan, men man skall inte förledas att tro, det neutralt klingande namnet till trots, att ISW är en oberoende neutral part.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Frederick_Kagan

Tänka sig...

Ett "härligt" gäng det där, skräckfamiljen Kagan (värda en egen tråd egentligen). Dessvärre är Washingtons inflytelserika lobbygrupper och think-tanks tryfferade av deras likar. Dessa avskyvärda neocons var i högsta grad pådrivande bakom statskuppen i Kiev 2014 och eldar idag på USA:s proxykrig mot Ryssland i Ukraina.

Det talas inte mycket om neoconsen idag, men vi svenskar borde göra det med tanke på att de blir våra nya herrar när vi går med i NATO.
Senast redigerad av Drozd 2022-07-28 kl. 00:09.
Citera
2022-07-27, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reservoiru
Detta är exempel på svenska ekonomins fall och ryska ekonomins uppgång.

Fattar inte Putin detta eller varför är han så ledsen över sanktionerna?
Varför har naziryssland förbjudet folket att växla till dollar?

Hur gick det med börsen, har den öppnat på riktigt än eller fortfarande fejk?
Citera
2022-07-27, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Vi kan rollspela. Erbjud 6 rubeln till försäljning så ser vi vad värdet är.
Blir nog inte så lätt att få ett bud va?
Jag köper dem direkt jag.... för att använda i min vedugn nu när gasen jag aldrig använt tryter. Synd och skam att dessa fanatiker skall kunna sitta i denna tråden och konstant tjata om valutor och annat som hör deras egna förluster till
Citera
2022-07-27, 23:35
Medlem
raskenss avatar
En oberoende vetenskaplig studie av rysslands ekonomi. Det ser inte ljust ut för ryssarna:

https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=4167193&fbclid=IwAR1WAEGgTG N44PN--WEqNywTEYNJmV2xBfmfsn_WD1qkI76X-VQPX_5dYDE
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in