2022-07-28, 00:12
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Jag tror faktiskt inte att många fattar hur illa det egentligen är.

Enligt de ryska trollen blomstrar den ryska ekonomin och är starkare än någonsin.

Men verkligheten ser förstås annorlunda ut.
Citera
2022-07-28, 00:15
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Järnvägsbron är den viktiga för transporter, nästan all militär transport går på järnväg.
Kommentar: om man kan skjuta hål i vägbron så ligger rimligen järnvägsbron strax bredvid illa till också. Den kan iofs vara av stål snarare än betong, men å andra sidan är lasten högre.

Flygfotona som cirkulerade tidigare idag visade att vägbron skadats vid södra änden, så Ukraina har marginal till att nå den med vad det nu är de skjuter med (kanske haubits med 20-30 km räckvidd?). Jag tror att Ryssland för hitta ett sätt att försörja med båt eller evakuera V banken, och en gissning är att de lämnar Kherson inom en månad eller så.
Citera
2022-07-28, 00:17
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpOeNdi
Hur går det för väst vapen mot ryssen? Borde inte dessa vara utdrivna för länge sen? Med tanke på dessa gamla Sovjet skroten, försupna armé som dom krigar emot?

Well.., efter närmare ett halvt årförblöder Ryssland om du inte har märkt det. Det hela har närmast stoppat. Man är tvungen att fara och shoppa grejer ifrån Iran.., för att förhoppningsvis ändra på läget.

Medans på Ukrainsk sida så kommer "nya grejer" varje vecka. Hur det hela slutar vet jag inte men man noterar ju en Ukrainsk optimism. Så var det inte under de första sex veckorna när Zelensky återkommande bad om att träffa Putin för att "fixa fred".

Budskapet har förändrats ifrån Kiev, som du säkert har märkt.
Citera
2022-07-28, 00:22
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Samtidigt är de redan "herrar" såtillvida att regeringen i vår säkerhetspolitiska doktrin redan fastslagit att våra intressen är USAs. Offentligt och öppet för alla medborgare att läsa.

Det har du såklart rätt i - beklagligt att så många i tråden inte greppat dessa bakgrundsfakta.
Citera
2022-07-28, 00:26
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Ja, jag skulle gissa på att orsaken till varför NATO/EU inte skickar mer vapen beror på att de är rädda för en upptrappning. De vill gärna slåss till den sista ukrainaren men de tänker inte riskera något själva. Det är därför de skickar små kvantiteter av vapensystem och ofta ej efterfrågade vapen. Jag läste någonstans att NATO och EU har tillräckligt stora lager av överskottsmaterial av den typ de kan och vill skicka. I synnerhet inte EU. Jag tror inte NATO och EU kommer knappast plocka av sitt ordinarie material. Jag håller också med dig om att det med största sannolikhet finns mycket inkompetens, okunskap och korruption i Ukrainas militär. Det samma kan sägas om det ryska försvaret men situationen är antagligen betydligt värre i Ukraina. I synnerhet nu under svåra tider.

Någonstans tror jag att västvärlden måste agera proaktivt. Jag menar - i slutändan måste västvärlden bestämma sig. Antingen skickar de mer och korrekta vapen (och i förlängningen sina egna) och riskerar tredje världskriget eller så tvingar de Ukraina att skriva på ett fredsavtal. Som det ser ut nu så har ukrainarna endast lyckats sakta ned Rysslands framfart. Vad jag förstår förväntas hela Donetsk vara taget i slutet av augusti och sedan antar jag att Ryssland. Som det ser ut nu gör tjetjener, legosoldater och milistrupperna krigandet medan ryssarna hjälper till där det behövs. När ryssarna skickar in de egna kan det gå mycket fort. Förhoppningsvis är det här kriget över snart.

Hur som helst. Idag såg jag ett bra samtal mellan Alex Christoforou och Alexander Mercouris om EU:s ekonomi och energipolitik.

https://www.youtube.com/watch?v=wkPisDkFPSk

Det är riktigt bra och i synnerhet är Alexander Mercouris bra och som bäst när han pratar om politik, ekonomi och internationella relationer. Det ser ut som det är något kaosartat i EU. De liberala eliterna i EU trodde att Ryssland skulle kollapsa i och med sanktionerna men istället går Ryssland hyfsat medan EU däremot inte går särskilt bra. Snacka om att ha underskattat sin hand. Å andra sidan var det väntat - västerländska liberala eliten är inkompetenta. Jag menar den enda försiktiga och basalt intelligenta politiska ledaren i EU verkar vara Victor Orban. Sedan tror jag att den liberala ideologin är en stor förklaring till varför Ryssland och Kina lyckas spela sina kort så pass bra.

Sverige dräneras ekonomiskt, socialt och kulturellt av massinvandring, massutbildning till jobb som inte finns, progressiv pedagogik, klimatpolitik, vuxendagis, dåliga former av privatisering, tjänstemän, fel typ av skatter, woke kultur osv. Jag varnade för två år sedan i tråden om mediekriget om mångkulturen (och många i samma tråd varnade för detta för ett decennium sedan) - att västvärlden inte klarar av mer liberalism och mer inkompetens.

Nu har västvärldens system stress-testas av Ryssland och det visar sig att våra system är bräckliga på en systematisk och institutionell nivå - vilket betyder att problemen sträcker sig bortom inkompetenta ledare. I och med att USA tänker trycka till Kina genom att göra Taiwan till en proxy precis som de gjort med Ukraina kan detta verkligen skörda ekonomisk storm. I synnerhet om USA och EU skulle införa sådana sanktioner de infört mot Ryssland. Det är uppenbart att våra liberala eliter vill ha Kalla kriget 2.0 men den här gången tror jag västvärlden förlorar. Givet de etno-demografiska förändringarna är det nu högst diskutabelt om västvärlden kommer finnas kvar om ett hundratal år. Det betyder att Kina och Ryssland vinna i vilket fall. Jag menar - vad är det den pro-ukrainska sidan i tråden hejar? De hejar på amerikansk hegemoni, nyliberalism, massinvandring och globohomo och det är vad de tror att Ukraina representerar när det egentligen så att Ukraina inte är mer än en amerikansk proxy som när den inte behövs kommer dumpas precis som USA alltid dumpar sina proxys när de inte behövs. Tragiskt.

Ryssland har tre bombare. Dessa är; Tupolev Tu-22M, Tupolev Tu-95 och Tupolev Tu-160

Om Tupolev Tu-22M beväpning;

Tupolev Tu-160 kan ta 45,000 kg bomber. Där bland dumma bomber som jag antar används för "carpet bombing". De släppte förövrigt sådana över fabriken i Mariupol.

https://www.thetimes.co.uk/article/supersonic-russian-jets-drop-dumb-bombs-on-mariupol-steel-plant-fddsd2bb5

Jag undrar varför inte de ukrainska LV-systemen sköt ned dem. Jag menar - ett LV-system från 1960-talet kan ju det. Jag antar att Tupolev Tu-95 också kan släppa dumma bomber. Vad du uppenbarligen inte vet är att ryska, amerikanska och kinesiska bombare kan både bära robotar och dumma bomber. Du kanske skulle ha gjort din research innan du gav dig på mig. I synnerhet eftersom det var basala wikipedia-kunskaper - där av hänvisningen till wikipedia. Det andra du skriver är bara oförskämt och personangrepp. Jag står över sådant.

Intressant inlägg. Särskilt stycket om hur väst (inte Visegrad mf l då) till synes medvetet försvagat sig själva de senaste decennierna.

Rysslands intresse av Ukraina står klart liksom motiven bakom kriget.
Men USAs? 1. Olja och gas? (Redan på 90-talet var det tydligt i Kaukasus). 2. Försvaga Ryssland genom krig? (Redan prövat i Syrien och dessutom kostar det för dem själva + kostnaden att hålla Turkiet kvar på egna sidan). 3. Bygga en buffert i Kaukasus och Ukraina mot Kina? 4. Säkra "southern gas corridor - med förgrening till Kazakstan?

(Att USA skiter fullständigt i stackars ukrainare och deras kultur är självklart, precis som de skiter i Houthis eller pashtuner. Hade ukrainare stått på fel sida hade de bombats. Ni vet "intervention")
Senast redigerad av StuG 2022-07-28 kl. 00:33.
Citera
2022-07-28, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Ryssland har valt att inte mattbomba städer på det sätt som både de allierade och Tyskland gjorde under andra världskriget, eller som USA senare gjort i diverse "sh*thole countries". Att skicka ut bombplan långt in på fientligt område för att fälla bara ett fåtal bomber är rätt ppooänglöst när man kan göra jobbet med missiler och robotar istället.

Faktum är att Ukrainas luftvärn är i riktigt hafsigt skick, oavsett HIMARS.
Haha, ja varför använde ryssarna då sitt stridsflyg i Syrien nyligen? Och förlorade 17 ryska plan mot islamiska banditgäng utan radar.
Citera
2022-07-28, 00:32
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
från den fattiga regionen Tuva skickades några goa gubbar till kriget:

https://youtu.be/BT9W2KB7T_o

Fyra månader senare får dom åka hem , inte lika goa gubbar längre:

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1552333107008782336?t=yJVu07YitB-jSY-Yp_CmxQ&s=19

Onekligen så.

För egen del, när bilderna kablades ut på dessa djupt obildade (inte att förväxla med ointelligenta) unga krakar; fockade marginalinvånare - "buddistiskt avfall" i ryskt sinne - klev in i sina jävla knullbussar till stolt avvinkande familjer utan en endaste susning (om verkligheten) påhejjade av direkta fittor i (ryska) väst tillsammans med gelikar likt det putinistiska direkta avskum som visar sina fula trynen i denna tråd så var det av någon anledning den enda gången jag var nära till lipen i denna sorti.

Långskott, men hoppas diverse sibiriska oblast med cyniskt utnyttjade urinvånare samlar kraft nog att bryta sig loss från Kreml-psykopatins portföljbajsande bojor detta århundrande. Kreml kan istället gott skicka packet vi alla har erfarenhet av under solsemestrarna att utföra sina brott mot mänskligheten. Precis ingen kommer att sakna dem. Ingen. Särskilt inte deras päron. Fäderna har fullt upp med att ratta sina nyproducerade haverade cringe-Lador medan man sedan några år tillbaka lagligt agar upp kärringen som stolt dammsuger hallen med donet de fick i utbyte för sina söner. Tragiken är bortom sans men de trivs onekligen i den så ge dem mer. Ge dem allt de önskar och gör det nu.

Hela skiten är bara så https://youtu.be/Im6wqgSjV74
Citera
2022-07-28, 00:35
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Många av dessa s k partisaner, dvs kollaboratörer och betalda spioner för Kiev, kommer säkert att bli uppspårade, skjutna eller deporterade till lämplig ort österut.
Ordval kan vara avslöjande för någon som förnekar att han stödjer Kreml.

Att kalla en ukrainsk motståndsman för ”kollaboratör och spion för Kiev” när han/hon bekämpar den ryska ockupationsmakten är tämligen osmakligt. Och som sagt avslöjande. Du är för övrigt säkert medveten om att fortsatt motstånd mot Sovjetunionen efter ett svenskt militärt nederlag var svensk doktrin under hela kalla kriget. Törs knappt fråga hur du skulle ställt dig där.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-07-28 kl. 00:42.
Citera
2022-07-28, 00:38
Medlem
BenfriFalafels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Kommentar: om man kan skjuta hål i vägbron så ligger rimligen järnvägsbron strax bredvid illa till också. Den kan iofs vara av stål snarare än betong, men å andra sidan är lasten högre.

Den påstås ha blivit träffad också, men förmodligen inte ute ur matchen än.
https://khoda.gov.ua/%D1%96nformac%D1%96ja-shhodo-situac%D1%96%D1%97-na-hersonshhin%D1%96-stanom-27-07-22

Google-översatt:
"At night, the Armed Forces of Ukraine made precise strikes on the Antonivsky Bridge in Kherson. Local collaborators have already announced a ban on crossing the bridge. The SSU also hit a railway bridge located nearby."
Citera
2022-07-28, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Well.., efter närmare ett halvt årförblöder Ryssland om du inte har märkt det. Det hela har närmast stoppat. Man är tvungen att fara och shoppa grejer ifrån Iran.., för att förhoppningsvis ändra på läget.

Medans på Ukrainsk sida så kommer "nya grejer" varje vecka. Hur det hela slutar vet jag inte men man noterar ju en Ukrainsk optimism. Så var det inte under de första sex veckorna när Zelensky återkommande bad om att träffa Putin för att "fixa fred".

Budskapet har förändrats ifrån Kiev, som du säkert har märkt.
Och det buskapet kommer eka länge genom historiens tand och nedräkning. Vackert är det som försvarats även det som förloras, och i tidens räkning är det odödligt. Detta är vad den egoistiska jägaren(ryssen) aldrig kommer att förstå, och ej heller behöver då hans/hennes förlust var given långt innan någon av dem tog sig tid till att fråga. Ukraina måhända vara ett rövhål fött utav korruption och rysk anda, men I sanningens namn är och kommer det också bli det landet som verkligen sa - NJIET!(het) till det erbjudna vansiinets räddning från Ryssland. All de andra kunde säga nej på ett enklare sätt 1989....Ukraina fick aldrig den chansen DÅ, så de deklarerar svaret NU....klart och tydligt, och är det inte hört eller uppmärksammat så är det pågrund utav att topsen är ryskkonstruerade.
Citera
2022-07-28, 00:44
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
från den fattiga regionen Tuva skickades några goa gubbar till kriget:

https://youtu.be/BT9W2KB7T_o

Fyra månader senare får dom åka hem , inte lika goa gubbar längre:

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1552333107008782336?t=yJVu07YitB-jSY-Yp_CmxQ&s=19

Dom fick iaf åka flyg hem. Alltid något.
Fucking hell. Detta visste man om när man såg de stå i sina gummistövlar glada i hågen. Fy fan för Nazi-Ryssland!! Putain slaktar befolkningen i Ryssland för detta vansinnet. Ryssland kommer dock aldrig kunna göra nån allmän mobilisering iaf för det kommer inte finnas nåt kvar snart. Hittade en bild "före" också.

https://twitter.com/Mikka323/status/1512004223097049089
Citera
2022-07-28, 00:51
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
..,
Frankrike: Sarkozy satte punkt för en mycket förnuftig hållning (sedan 1966) till den odemokratiska, o-europeiska Atlantpakten. Långt innan dess var grannen Tyskland fullsmockad med självhatande atlanticister.
Onekligen en spännande analys att Tysklands problem är att de är ”atlanticister”, när det uppenbara problemet är att de sålt sig som en opiumslav uppkopplad på Putins gasledningar. USA varnade och varnade men Tyskland, Italien m.fl. förstod inte att den ryska skorpionen inte kan ändra sin natur. Så nu får de ligga i en kall bäddad säng.

Bättre hade varit att komma ihåg varför NATO finns och varför samtliga gamla WP-länder valt NATO på 5 röda när tillfälle gavs, trots ”vänskapsbanden” med kamraterna i Kreml.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in