Citat:
Ifall vindkraft hade varit det enda alternativet till fossila bränslen, så hade jag varit varm anhängare av vindkraft. Jag hade också kunnat acceptera att offra landområden till vattenmagasin för att kunna utnyttja vindkraften. Vi behöver komma bort från fossila bränslen så snabbt som möjligt.
Eftersom det finns ett bättre alternativ till både vindkraft och fossila bränslen, så vill jag naturligtvis satsa på det alternativet. Jag ser vindkraften som en distraktion som hindrar oss från att komma ur fossilträsket.
Citat:
Pumpkraftverk klarar kanske ett dygn utan vind. Tyvärr slutar det ofta blåsa längre tid än så.
Schweizarna tjänade tidigare framförallt pengar på att köpa Fransk el på natten och sälja tillbaka på dagen. Nu kanske de kan göra ännu större kap. Jag har för mig att de sa att Limmern kostade 2300 miljoner CHF att bygga.
Kinnekulle är ju rätt platt på toppen...
Schweizarna tjänade tidigare framförallt pengar på att köpa Fransk el på natten och sälja tillbaka på dagen. Nu kanske de kan göra ännu större kap. Jag har för mig att de sa att Limmern kostade 2300 miljoner CHF att bygga.
Kinnekulle är ju rätt platt på toppen...
Vattenmagasin har ju fördelen att kunna lagra energi under lång tid, utan att energin sipprar bort. Men att bygga ett vattenmagasin är en dyr investering. Då är det kanske inte så lyckat att behöva sitta med ett fullt vattenmagasin i flera veckor och vänta på att vinden avtar, innan man säljer sin produkt. Det är mer lönsamt att sälja samma produkt varje dygn, istället för att låta vattenmagasinet sitta stilla.