Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-03-08, 20:29
  #3961
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Mycket bra och träffande artikel (som bör läsas i sin helhet) skriven av Michael Shellenberger:


Citat:
När västvärlden befann sig i hypnotisk trans kring hur den ska läka sin relation till naturen, avvärja klimatapokalypsen och dyrka en tonåring vid namn Greta, flyttade Vladimir Putin fram sina pjäser.

Medan han expanderade kärnkraften på hemmaplan så att Ryssland kunde exportera sin värdefulla olja och gas till Europa, ägnade västerländska regeringar all tid och energi åt sitt ”koldioxidavtryck”, en term myntad av ett reklamföretag som arbetar för British Petroleum. De förbjöd plastsugrör på grund av vad ett nioårigt kanadensiskt barn kommit fram till i sin naturvetenskapliga hemläxa. De gick på "klimatångest"-terapier.

Medan Putin utökade Rysslands olje- och naturgasproduktion och sedan fördubblade kärnenergiproduktionen för att tillåta mer export av sin värdefulla gas, stängde Europa med Tyskland i spetsen ner sina kärnkraftverk, avvecklade gasfält och vägrade utveckla nya genom avancerade utvinningsmetoder som fracking.

Siffror är mest talande. År 2016 kom 30 procent av den naturgas som förbrukades i EU från Ryssland. 2018 steg den siffran till 40 procent. År 2020 låg den på nästan 44 procent och i början av 2021 var den nära 47 procent.

Trots allt sitt smicker av Putin trotsade Donald Trump redan 2018 det diplomatiska protokollet genom att offentligt utmana Tyskland för dess beroende av Moskva. "Tyskland är, såvitt jag vet, i Rysslands grepp eftersom det får så mycket av sin energi från Ryssland", sade Trump. Detta fick Tysklands dåvarande förbundskansler Angela Merkel, som fått mycket beröm i artiga kretsar för att vara den sista seriösa ledaren i väst, att säga att hennes land "kan skapa vår egen politik och fatta våra egna beslut”.

Resultatet blev den värsta globala energikrisen sedan 1973, vilket drivit upp priserna på el och bensin runtom i världen. Det är en kris som i grunden handlar om otillräcklig tillgång. Men bristen är helt konstgjord.

Européer, ledda av figurer som Greta Thunberg och ledare för europeiska miljöpartier och med stöd av amerikaner som John Kerry trodde att en sund relation med jorden kräver att energin blir en bristvara.

Genom att vända sig till förnybara energikällor skulle de visa världen hur man lever utan att skada planeten. Men det var bara söta drömmar. Man kan inte driva ett helt elnät med sol och vind, eftersom sol och vind inte är konstanta, och för närvarande är befintliga batterier inte ens tillräckligt billiga för att lagra stora mängder el över natten, ännu mindre för hela säsonger.

För att tjäna den gröna ideologin skapade de den perfekta fienden till det goda och till Ukraina.

Citat:
https://www.energinyheter.se/2022030...e-putin-maktig

Artikel om samma ämne:

Forskare ser Nord Stream 2 som en symbol för allt som gick fel:

Citat:
Det tog lång tid innan Europa insåg att energi är ett centralt säkerhetspolitiskt tema i Ryssland, enligt forskningsinstitutet Diis.

Nord Stream 2-sagan illustrerar problemet bättre än något annat, och förbindelsen blir dyr att klara sig utan, påpekar forskaren.

Europeisk naivitet

Det kan inte längre råda mycket tvivel om att energiförsörjningen också är kopplad till säkerhetspolitiken. Men i Europeiska unionen och särskilt i Tyskland borde den insikten ha nåtts mycket tidigare.

Ryssland har uppenbarligen sett gasexporten och energin under många år som ett slags vapen.

https://www.energinyheter.se/index.p...t-som-gick-fel
__________________
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2022-03-08 kl. 20:50.
Citera
2022-03-08, 21:16
  #3962
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Mycket bra och träffande artikel (som bör läsas i sin helhet) skriven av Michael Shellenberger:






Artikel om samma ämne:

Forskare ser Nord Stream 2 som en symbol för allt som gick fel:



https://www.energinyheter.se/index.p...t-som-gick-fel

Som du skrev, en mycket bra och träffande artikel om vansinnet som har härjat i Europa och världen, klimathysterin som nu indirekt är ansvarig för illdåden i Ukraina, jag hoppas på en tillnyktring från de ledare som helt har köpt sagan om den gröna revolutionen.
Citera
2022-03-08, 21:58
  #3963
Medlem
SlagenSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Så du skulle inte klaga om det var omvänt? Jag vet inte vilken Zon du bor i, men tror nog det skulle bli ett jävla gnäll om det imorn blev tvärtom närmaste 3 månaderna. Hur många skulle gå i personlig konkurs då i norrland? De skulle inte kunna ha bastun igång, inte köra full värme i huset dygnet runt, gnäll gnäll gnäll.

Och om det hade varit jul så hade de inte kunnat ha fetaste julbelysningen i norrland osv.

Vore kul om en norrlänning i alla fall för en månad fick uppleva en elräkning på 16 000 kr. Då kanske de hade vaknat till.

Bastun ska vara vedeldad annars kan det kvitta.

Priset ligger inte på 3kr hela tiden, det rör sig om toppar. Har man köpt en villa med elvärme är det tufft iaf var december det. I ärlighetens namn skiter jag i det, har man köpt hus får man ta mej fan göra lite kalkyler.
Har man inga marginaler får det bli ett billigare boende. Jag bor i lägenhet. Inte fann ska jag betala för andras överkonsumtion! Nä tack!

Du har inte missat att det är ännu dyrare el på kontinenten?

/SS
Citera
2022-03-08, 22:11
  #3964
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SlagenSvensk
Bastun ska vara vedeldad annars kan det kvitta.

Priset ligger inte på 3kr hela tiden, det rör sig om toppar. Har man köpt en villa med elvärme är det tufft iaf var december det. I ärlighetens namn skiter jag i det, har man köpt hus får man ta mej fan göra lite kalkyler.
Har man inga marginaler får det bli ett billigare boende. Jag bor i lägenhet. Inte fann ska jag betala för andras överkonsumtion! Nä tack!

Du har inte missat att det är ännu dyrare el på kontinenten?

/SS

Jo tack jag har sett utländska priser. Men södra Sverige ligger i närheten av dessa priser. Det bryr jag mig inte om. Det jag bryr mig om är de diskriminerande pris som råder i Sverige. "Ja men marknaden styr" säger folk. Det är jävla skit om du frågar mig. Vi ska inte ha ett sådant system där det kan vara 15 gånger dyrare i Karlskrona än det är i Umeå. Det är vansinne. Jag står inte heller upp för så kallade marknadspriser på hyresbostäder, det gör att priserna skenar och det blir på tok för dyrt att bo i dom. Samma med elen. Vi har billig el i Sverige, men vi säljer iväg den till bland annat Tyskland för att de är villiga att betala hutlöst, alltså blir det kvar för södra Sverige att betala lika hutlöst om vi vill behålla vår egen el.

Vad fan är det för politik? Vi lär väl främja vårt eget land först? Varför låta energi flöda ut ur vårt land som gör att våra egna elpriser rusar istället för att behålla elen i vårt land och hålla normala nivåer på priserna? Ja jag hade förstått om vi hade haft problem med vår elförsörjning, men det har vi inte. Vi har till typ 95%+ett exportbehov av el så jag skulle mycket hellre låta oss hålla elen inom landet och inte heller ta in el förrutom i extrema situationer där vi faktiskt måste importera och då ta en stor överkostnad för det elpriset.

Då det är så liten del av året det handlar om så är det lätt värt det.
Citera
2022-03-09, 02:50
  #3965
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jo tack jag har sett utländska priser. Men södra Sverige ligger i närheten av dessa priser. Det bryr jag mig inte om. Det jag bryr mig om är de diskriminerande pris som råder i Sverige. "Ja men marknaden styr" säger folk. Det är jävla skit om du frågar mig. Vi ska inte ha ett sådant system där det kan vara 15 gånger dyrare i Karlskrona än det är i Umeå. Det är vansinne. Jag står inte heller upp för så kallade marknadspriser på hyresbostäder, det gör att priserna skenar och det blir på tok för dyrt att bo i dom. Samma med elen. Vi har billig el i Sverige, men vi säljer iväg den till bland annat Tyskland för att de är villiga att betala hutlöst, alltså blir det kvar för södra Sverige att betala lika hutlöst om vi vill behålla vår egen el.

Vad fan är det för politik? Vi lär väl främja vårt eget land först? Varför låta energi flöda ut ur vårt land som gör att våra egna elpriser rusar istället för att behålla elen i vårt land och hålla normala nivåer på priserna? Ja jag hade förstått om vi hade haft problem med vår elförsörjning, men det har vi inte. Vi har till typ 95%+ett exportbehov av el så jag skulle mycket hellre låta oss hålla elen inom landet och inte heller ta in el förrutom i extrema situationer där vi faktiskt måste importera och då ta en stor överkostnad för det elpriset.

Då det är så liten del av året det handlar om så är det lätt värt det.

Då var det den lilla detaljen med EU. Fritt flöde av människor, tjänster och varor. Elen ses som vilken vara som helst. Sänks priserna av någon anledning i södra Sverige så får du se ett än större utflöde av el till kontinenten och elpriserna höjs ånyo.

Skatterna på el kan sänkas men så länge skattesänkningar av politiker beskrivs som en "kostnad" och av den indoktrinerade allmänheten också uppfattas som en "kostnad" så lär inget ske. Vi har att försörja en ofantlig sektor som är större än de flesta andra länders och då skapar ordet skattesänkning svåra konvulsioner hos en stor del av befolkningen.

Nä, vår egen energipolitik har vi mer eller mindre gett upp eller låt mig skriva tvingats sälja ut till EU. Att nu backa bandet ser jag nästan som ogörligt.
Citera
2022-03-09, 03:14
  #3966
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
.

Vore kul om en norrlänning i alla fall för en månad fick uppleva en elräkning på 16 000 kr. Då kanske de hade vaknat till.

Om det skulle inträffa så berodde det i så fall på att elproduktionen drastiskt hade dragits ner i övre Norrland eller att det skulle ha uppstått ett lokalt gigantiskt elbehov. I båda dessa fall skulle det innebära att ingen el skulle skickas till södra Sverige och att elräkningarna i södra Sverige säkerligen skulle raka i höjden långt mer än dessa 16 000 kr i norr.

Situationen med minskad produktion i övre Norrland är inte aktuell men däremot det starkt ökade elbehovet. De jättelika satsningar på miljövänlig produktion av järnmalm och stål som planeras i norr kommer i princip att sluka all tillgänglig el som produceras i norr. Bara LKAB:s satsningar kommer att innebära en ökad elförbrukning i norr i storlek med hela Danmarks nuvarande elförbrukning.

Ungefär 30%, vill minnas att det var så, av den totala svenska elförbrukningen kommer att inom några decennier ske uppe i norr.

LKAB byter på sikt ut all olja som förbränns i kulsinterverken mot el i den nya järnsvampsprocessen. Smältprocesserna i de nya planerade stålverken sker med el i st.f med kol.

Så ja, det är inte alls omöjligt att vi i norr får uppleva elräkningar på 16 000 kr. Frågan är då hur stor elräkningarna blir i södra Sverige när exporten av el från norr i praktiken kommer att upphöra?

Varför ägna sig åt kostsam elexport till perifera delar av Sverige när all elproduktion i norr kan säljas bakom husknuten?
Citera
2022-03-09, 13:50
  #3967
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlagenSvensk
Bastun ska vara vedeldad annars kan det kvitta.

Priset ligger inte på 3kr hela tiden, det rör sig om toppar. Har man köpt en villa med elvärme är det tufft iaf var december det. I ärlighetens namn skiter jag i det, har man köpt hus får man ta mej fan göra lite kalkyler.
Har man inga marginaler får det bli ett billigare boende. Jag bor i lägenhet. Inte fann ska jag betala för andras överkonsumtion! Nä tack!

Du har inte missat att det är ännu dyrare el på kontinenten?

/SS

Jahopp. Ännu ett trött hjärndött såsse-troll-konto som återupptagit arbetet.

Grattis till årets mest hjärndöda argument: 'de svenska elpriserna är inget problem, för det är ännu dyrare på kontinenten'.

Möjligen bör man också betrakta övrigt skattetryck samt energiöverföringskostnader innan man försöker sig på den typen av relativisering. Fattar man inte det är man hjärndöd. Eller medvetet bedräglig.

Oklart vilket som är den huvudsakliga orsaken i ditt fall. Ditt falska jävla äckel.
Citera
2022-03-09, 15:00
  #3968
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
energiöverföringskostnader .

Vem skulle i så fall betala en förstärkning och underhåll av elnätet om det inte togs ut en avgift för den? Kom gärna med förslag! Jag är i vart fall inte sosse utan litar på de råa marknadskrafterna till 100%.
Citera
2022-03-09, 18:36
  #3969
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Då var det den lilla detaljen med EU. Fritt flöde av människor, tjänster och varor. Elen ses som vilken vara som helst. Sänks priserna av någon anledning i södra Sverige så får du se ett än större utflöde av el till kontinenten och elpriserna höjs ånyo.

Skatterna på el kan sänkas men så länge skattesänkningar av politiker beskrivs som en "kostnad" och av den indoktrinerade allmänheten också uppfattas som en "kostnad" så lär inget ske. Vi har att försörja en ofantlig sektor som är större än de flesta andra länders och då skapar ordet skattesänkning svåra konvulsioner hos en stor del av befolkningen.

Nä, vår egen energipolitik har vi mer eller mindre gett upp eller låt mig skriva tvingats sälja ut till EU. Att nu backa bandet ser jag nästan som ogörligt.

Ja problemet är att vi är med på "den fria marknaden". Mycket bättre hade varit att aldrig gått med i EU och denna marknadoch säkrat vår egen elförsörjning, d.v.s.fortsatt byggt vindkraft när det går och aldrig lagt ner de reaktorer som lagts ner som är så viktiga för södra Sverige.

Dock borde det inte vara omöjligt att starta upp dom igen. Det snackas om hur lång tid det tar att bygga ny kärnkraft och dyrt blir det, men varför inte börja med att starta upp de reaktorer som lagts ner? Borde gå fasiken så mycket snabbare och ha mindre byråkratiska hinder som tar tid eftersom de ligger på platser som redan har eller har haft godkännande för drift av kärnkraft.
Citera
2022-03-09, 18:43
  #3970
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Om det skulle inträffa så berodde det i så fall på att elproduktionen drastiskt hade dragits ner i övre Norrland eller att det skulle ha uppstått ett lokalt gigantiskt elbehov. I båda dessa fall skulle det innebära att ingen el skulle skickas till södra Sverige och att elräkningarna i södra Sverige säkerligen skulle raka i höjden långt mer än dessa 16 000 kr i norr.

Situationen med minskad produktion i övre Norrland är inte aktuell men däremot det starkt ökade elbehovet. De jättelika satsningar på miljövänlig produktion av järnmalm och stål som planeras i norr kommer i princip att sluka all tillgänglig el som produceras i norr. Bara LKAB:s satsningar kommer att innebära en ökad elförbrukning i norr i storlek med hela Danmarks nuvarande elförbrukning.

Ungefär 30%, vill minnas att det var så, av den totala svenska elförbrukningen kommer att inom några decennier ske uppe i norr.

LKAB byter på sikt ut all olja som förbränns i kulsinterverken mot el i den nya järnsvampsprocessen. Smältprocesserna i de nya planerade stålverken sker med el i st.f med kol.

Så ja, det är inte alls omöjligt att vi i norr får uppleva elräkningar på 16 000 kr. Frågan är då hur stor elräkningarna blir i södra Sverige när exporten av el från norr i praktiken kommer att upphöra?

Varför ägna sig åt kostsam elexport till perifera delar av Sverige när all elproduktion i norr kan säljas bakom husknuten?

Jag tänkte först skriva att innan man tillåter sådan extrem elförbrukning i norr så lär väl politikerna tagit de beslut som behövs, men nu när jag tänker efter så brukar de, politikerna, just tänka efter och inte före.

Som när man la ner dessa reaktorer i södra Sverige utan att först antingen säkra och bygga ut transporten av el från norr eller(och) bygga mycket ny eltillverkning i söder.

Man bara gjorde saker utan att tänka igenom det. Lite som Tyskland som idiotisk fick för sig att lägga ner all kärnkraft, sedan ett par månader senare hade de verkligen behövt dessa kärnkraftverk om de inte ska fortsätta att vara starkt beroende av Ryssland.

Så, jag hoppas verkligen Sveriges politiker är smartare denna gång och inte tillåter någon stor elomställning för ståltillverkning INNAN de har byggt ut elförsörjningen i södra Sverige. Det skulle ta död på södra Sverige.
Citera
2022-03-09, 20:02
  #3971
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jo tack jag har sett utländska priser. Men södra Sverige ligger i närheten av dessa priser. Det bryr jag mig inte om. Det jag bryr mig om är de diskriminerande pris som råder i Sverige. "Ja men marknaden styr" säger folk. Det är jävla skit om du frågar mig. Vi ska inte ha ett sådant system där det kan vara 15 gånger dyrare i Karlskrona än det är i Umeå. Det är vansinne. Jag står inte heller upp för så kallade marknadspriser på hyresbostäder, det gör att priserna skenar och det blir på tok för dyrt att bo i dom. Samma med elen. Vi har billig el i Sverige, men vi säljer iväg den till bland annat Tyskland för att de är villiga att betala hutlöst, alltså blir det kvar för södra Sverige att betala lika hutlöst om vi vill behålla vår egen el.

Vad fan är det för politik? Vi lär väl främja vårt eget land först? Varför låta energi flöda ut ur vårt land som gör att våra egna elpriser rusar istället för att behålla elen i vårt land och hålla normala nivåer på priserna? Ja jag hade förstått om vi hade haft problem med vår elförsörjning, men det har vi inte. Vi har till typ 95%+ett exportbehov av el så jag skulle mycket hellre låta oss hålla elen inom landet och inte heller ta in el förrutom i extrema situationer där vi faktiskt måste importera och då ta en stor överkostnad för det elpriset.

Då det är så liten del av året det handlar om så är det lätt värt det.

har ni elbrist i södra sverige när priset ligger så högt? varför?

det kommer inte finnas 1 kw att skicka från norra sverige söderut när lkab och andra kör för fullt på fossilfri produktion

vilket vansinne att lägga miljarder på att bygga ut överföringskapaciteten

använd istället miljarderna till att bygga ut vindkraften eller kärnkraften i södra sverige
Citera
2022-03-09, 20:40
  #3972
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
har ni elbrist i södra sverige när priset ligger så högt? varför?

det kommer inte finnas 1 kw att skicka från norra sverige söderut när lkab och andra kör för fullt på fossilfri produktion

vilket vansinne att lägga miljarder på att bygga ut överföringskapaciteten

använd istället miljarderna till att bygga ut vindkraften eller kärnkraften i södra sverige

Jag tar för givet att politikerna inte återigen är så puckade att de tillåter LKAB och andra att dra enorma mängder el innan de löst elproduktionen i södra Sverige. De har redan gjort den missen en gång när de la ner kärnkraft utan att ta i beaktande att det inte finns kapacitet att överföra el från norra Sverige.

Har mycket, MYCKET svårt att se att de gör liknande misstag igen, men det är ju puckon vi har att göra med så allt är möjligt.

Vindkraft, nej tack, men ja tack till att återstarta de reaktorer som lagts ner. Vind är billigt och bra, men de funkar bara när det blåser mellanmycket, ger ingen el när vinden står stilla och ger inte heller någon el när det blåser för mycket. Blir det storm så stoppas dom av säkerhetsskäl.

Kärnkraft och vattenkraft är det enda jag litar på och det funkade riktigt bra i Sverige under så många år tills idioterna till politiker började lägga ner kärnkraft och tro att de kunde ersätta den med vindkraft.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback