2022-07-27, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
EDS är ju ärftligt och finns i olika grader. Har bebisen det kan hon blivit hur skadad som helst från ingenting. Det är ju en bindvävssjukdom som bla kan få stora kärl att brista helt utan anledning (tänker hjärna). Frakturer, blåmärken, trasiga leder etc. etc. Tror DNA-testningör EDS kan ta tid så kanske bebisen ännu inte har diagnos (OM hon nu har sjukdomen). Plisen och soc måste ju ta det säkra före det osäkra i det första skedet även om misstanke om EDS finns. Om mamman har EDS kan det förklara den prematura födseln. Dock brukar man ju ha lite säreget utseende vid EDS och vara lång och ranglig. Mamman ser inte ut så.

Haha ursäkta va?!
Säreget utseende? Den vaskulära möjligen, men den vanliga hEDS syns inte utanpå törs jag lova.
Är det nåt som syns utanpå med hEDS så är det möjligen att huden är slätare än normalt, vilket är sant i båda mina vänners fall. En av dom har hud som påminner om en bäbis trots att hon närmar sig 50.

hEDS testas inte med provtagning, men det kanske vEDS gör?

I vilket fall så kan det, som du skriver, eventuellt förklara misstänksamma skador på barnet.
Citera
2022-07-27, 20:51
Medlem
Citat:
Har en bekant som har EDS och har massor av skador som uppkommit utan anledning. Vill inte outa hen och mig för mkt med detaljer. Tror ingen tänker att mamman pga sin ev. EDS skadat bebisen utan att bebisen kan ha en massa skador utan att ha blivit misshandlat OM hon nu ärvts mammans EVENTUELLA EDS. Man anhåller/häktar i avvaktan på vidare utredning (förundersökning). Detta hände för ngra dagar sedan och det råder som vanligt förundersökningssekretess. Föräldrarna är MISSTÄNKTA för grov misshandel. Det betyder inte att de faktiskt gjort sig skyldiga till brottet. Gäller såklart samma för barnmisshandel som andra brott: en person kan misstänkas i ett tidigt skede men sen visar det sig att hen var oskyldig.

Precis så!
Citera
2022-07-27, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeepRoses
Den person jag svarade gjorde gällande att EDS kunde ligga bakom mammans agerande som följaktligen lett till att hon gripits på "sannolika skäl misstänkt för grov misshandel".

Va? Jag har aldrig skrivit något om mammans agerande? För jag antar att du syftar på mig..
Citera
2022-07-27, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norris1234
Nej det har vi redan avhandlat ett par sidor bak. Gick att göra gentest för en variant men i övrigt ställer man diagnos senare när barnet är äldre om jag minns rätt :-)

Läste det efter jag svarat.. jag hade inte hunnit läsa så långt när jag skrev
Citera
2022-07-27, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Det är lite väl många snillen i tråden som spekulerar utan att fråga sig om det är rimligt. Och så någon som kallar sig "konstnär" som påstår sig vara expert på skuggor. Och så är det vi andra som fattar att det vore extremt korkat att på Instagram publicera ett foto på sin dotter som man nyss gett en blåtira. Inte ens den största idioten gör något sådant, men det verkar vara svårt för de lågbegåvade snillena på Flashback att förstå att något sådant skulle bli rejält ifrågasatt av omgivningen och följarna på Instagram.

Kanske får vi fler svar i morgon vid häktningsförhandlingen? Under tiden får vi nog leva med vidlyftiga spekulationer

Han kan mycket väl ha förklarat bort blåtiran vid frågor om den, precis som en del andra här försöker med förklaringar att bebisen bankat sig själv i ögat med en skallra.
Synnerligen grov misshandel betyder att bebisen hittades allvarligt skadad, men kan också haft äldre blågula märken från tidigare skador.
Pappan har lagt upp flera bilder (3) på sina blodiga skadade händer, han tycker väl det är ok med sådana bilder, inte konstigt då att lägga upp bebi med blåtira, han kanske tyckte det passade in i flödet, vad vet jag.
Menar att det finns en del våld i instaflödet.
Och vad hände med hans hund som han skaffade våren 2019 men var död våren 2021?
Spekulerar bara.
Citera
2022-07-27, 21:22
Medlem
WallabeJoys avatar
Att barnet är allvarligt skadat är en no brainer… annars flyger man inte barnet. Samt att misstanke om brott uppkom omedelbart.

Och som vi många påpekat i tråden eftersom mamman är släppt var hon förmodligen inte hemma. Annars hade de nog hållit henne också.
Citera
2022-07-27, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rudan88
Haha ursäkta va?!
Säreget utseende? Den vaskulära möjligen, men den vanliga hEDS syns inte utanpå törs jag lova.
Är det nåt som syns utanpå med hEDS så är det möjligen att huden är slätare än normalt, vilket är sant i båda mina vänners fall. En av dom har hud som påminner om en bäbis trots att hon närmar sig 50.

hEDS testas inte med provtagning, men det kanske vEDS gör?

I vilket fall så kan det, som du skriver, eventuellt förklara misstänksamma skador på barnet.

Så roligt och chockerande var inte mitt inlägg.

Är du medveten om hur många sorters EDS och liknande bindvävssjukdomar det finns? Att den kan vara både ärftlig och uppstå genom nymutation?

För det första: Du känner två personer med varianter av en sjukdom. De har jättebra hy. Har bra hy någon som helst relevans för bedömning av ”säreget utseende”.

För det andra: Det har diskuterats kring hjärnblödning och då är väl just den vaskulära varianten den som ligger närmast till hands at gissa på.

Ska dock erkänna att jag hade lite mycket Marfan i huvudet när jag tänkte på utseendet.
Citera
2022-07-27, 23:03
Medlem
Sockss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Det är väl klart att ambulans inte kallats för ett par blåmärken. Barnet måste ha varit medvetslös och när de såg blåmärken eller andra synliga skador på barnen, fanns stark misstanke om att barnet blivit grovt misshandlad. Svårare än så lär det knappast vara?
En del här pratar om blåmärken, att bebisen kanske fått i sig medicin osv.

Ville bara tydliggöra ännu mer att enbart blåmärken inte gör att helikopter tillkallas.
Citera
2022-07-27, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huspahav
Om pappan verkligen hade slagit barnet så de fick en blåtira, skulle han verkligen lägga ut bild när de syns på Instagram??
Låt oss inte glömma Hailey Abrahamsson och dennes foto-intresserade mamma som lade ut retuscherade bilder på misshandlat barn. Dock knäppt
Citera
2022-07-27, 23:33
Medlem
Citat:
Så roligt och chockerande var inte mitt inlägg.

Är du medveten om hur många sorters EDS och liknande bindvävssjukdomar det finns? Att den kan vara både ärftlig och uppstå genom nymutation?

För det första: Du känner två personer med varianter av en sjukdom. De har jättebra hy. Har bra hy någon som helst relevans för bedömning av ”säreget utseende”.

För det andra: Det har diskuterats kring hjärnblödning och då är väl just den vaskulära varianten den som ligger närmast till hands at gissa på.

Ska dock erkänna att jag hade lite mycket Marfan i huvudet när jag tänkte på utseendet.

Jag har träffat ungefär ett dussin totalt som jag vet är diagnostiserade med EDS och alla dom ser ut som vilken annan Svensson som helst, så jo det var ganska förvånande och lustigt att du påstod att de som har EDS har ett säreget utseende.

Nej jag har inte full koll på det, men jag vet att hEDS är betydligt vanligare än vEDS och därmed ser majoriteten med sjukdomen helt normala ut på utsidan. Tills man börjar dra och böja i leder åtminstone..

Det har det inte, och det var poängen! Majoriteten med EDS ser helt normala ut, de har inte ett säreget utseende som du skrev.

Diskussionen om hjärnblödning har jag missat, men om så vore fallet så är det absolut vEDS och inte hEDS som man kunde misstänka.

Det är en sjukdom jag aldrig hört talas om, men om man ska tro sökresultatet på Google så verkar dom absolut ha ett säreget utseende
Citera
2022-07-27, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Det är praxis. Visa ett fall där spädbarnsmord gett livstids fängelse

Citat:
Ursprungligen postat av belf
Nej det är sant. Barn värderades lähre uttrycklugen i äldre lagstiftning, sk barnamord, men rättstänkandet kring mord på spädbarn lever kvar och mord på spädbarn ger korta straff, ett par år ofta.
Och anledningen till det är inte att ett spädbarns liv värderas lägre än en vuxens, utan att det anses vara synd om kvinnor som begår (vålds-)brott.

Det är historiskt flest kvinnor som gjort sig skyldiga till barnamord, och det finns alltid en eller annan förmildrande omständighet när kvinnor begår brott.

I lagens ögon kan inte kvinnor och barn förväntas hållas ansvariga för sina handlingar. Både kvinnor och barn är icke vuxna.
Citera
2022-07-27, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rudan88
Jag har träffat ungefär ett dussin totalt som jag vet är diagnostiserade med EDS och alla dom ser ut som vilken annan Svensson som helst, så jo det var ganska förvånande och lustigt att du påstod att de som har EDS har ett säreget utseende.

Nej jag har inte full koll på det, men jag vet att hEDS är betydligt vanligare än vEDS och därmed ser majoriteten med sjukdomen helt normala ut på utsidan. Tills man börjar dra och böja i leder åtminstone..

Det har det inte, och det var poängen! Majoriteten med EDS ser helt normala ut, de har inte ett säreget utseende som du skrev.

Diskussionen om hjärnblödning har jag missat, men om så vore fallet så är det absolut vEDS och inte hEDS som man kunde misstänka.

Det är en sjukdom jag aldrig hört talas om, men om man ska tro sökresultatet på Google så verkar dom absolut ha ett säreget utseende

Jag tycker det här är off-topic men jo, många med EDS har ett speciellt utseende som i jämförelse med andra utmärker dem. Långa armar, spindelfingrar (långa och smala), ärrbildningar, mycket bristningar på ovanliga ställen som på ryggen, fötter kan ha speciella fettknölar till exempel. Det har därför varit och är kriterier vid diagnos.
https://patient.info/bones-joints-muscles/ehlers-danlos-syndrome-leaflet

Det betyder inte att alla ser ut så men tillräckligt många. Till exempel stretchig hud, men det har inte alla och inte alla typer av EDS.

För den vaskulära typen beskriver man utseendet som ännu tydligare (och viktigt för läkare att tänka på för att testa för typen i tid innan patienten halvdöd kommer till akuten med sprucken aorta eller liknande som 17 åring).

”People who have vascular Ehlers-Danlos syndrome often share distinctive facial features of a thin nose, thin upper lip, small earlobes and prominent eyes. They also have thin, translucent skin that bruises very easily. In fair-skinned people, the underlying blood vessels are very visible through the skin.” https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/ehlers-danlos-syndrome/symptoms-causes/syc-20362125
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in