Citat:
Ursprungligen postat av
Rullgardajna
Så roligt och chockerande var inte mitt inlägg.
Är du medveten om hur många sorters EDS och liknande bindvävssjukdomar det finns? Att den kan vara både ärftlig och uppstå genom nymutation?
För det första: Du känner två personer med varianter av en sjukdom. De har jättebra hy. Har bra hy någon som helst relevans för bedömning av ”säreget utseende”.
För det andra: Det har diskuterats kring hjärnblödning och då är väl just den vaskulära varianten den som ligger närmast till hands at gissa på.
Ska dock erkänna att jag hade lite mycket Marfan i huvudet när jag tänkte på utseendet.
Jag har träffat ungefär ett dussin totalt som jag vet är diagnostiserade med EDS och alla dom ser ut som vilken annan Svensson som helst, så jo det var ganska förvånande och lustigt att du påstod att de som har EDS har ett säreget utseende.
Nej jag har inte full koll på det, men jag vet att hEDS är betydligt vanligare än vEDS och därmed ser majoriteten med sjukdomen helt normala ut på utsidan. Tills man börjar dra och böja i leder åtminstone..
Det har det inte, och det var poängen! Majoriteten med EDS ser helt normala ut, de har
inte ett säreget utseende som du skrev.
Diskussionen om hjärnblödning har jag missat, men om så vore fallet så är det absolut vEDS och inte hEDS som man kunde misstänka.
Det är en sjukdom jag aldrig hört talas om, men om man ska tro sökresultatet på Google så verkar dom absolut ha ett säreget utseende