2022-07-27, 19:06
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socks
Vilket jäkla tjat om att Peab inte har nattjobb!

Börjar hon kl sju bör hon åka senast 6.30 för det tar iaf 20 min från Vagnhärad centrum till Södertälje där närmsta Peab ligger om jag inte minns fel. Vid den tiden är det säkert lite köer också, så d får hon åka ännu tidigare. Konstigare än så är det inte.

Är hon ute på ett bygge så kan hon dessutom likväl ha Strängnäs, Nyköping eller Stockholm som arbetsplats och då måste hon åka ännu tidigare.
Vissa byggen börjar dessutom tidigare än kl 7. På min mans bygge där han är nu gör de det för att kunna åka 15.30 och komma undan köerna på em.

Om föräldrarna blir misstänkte för synnerligen grov misshandel så bör det ju ha funnits synliga skador på barnet, så pass att de ansåg att helikopter är befogat. Några blåmärken borde inte ge den reaktionen om det inte bara syntes blåmärken men barnet dessutom var alldeles slappt och/eller medvetslöst.

Polisen har säkrat föremål, ja det kan vara vad som helst. Om de misstänker att pappan (eftersom mamman tydligen är släppt nu) för att ha slagit barnet med ett tillhygge eller försökt strypa barnet osv så kan det vara det, misstänker de att pappan slagit barnet och varit drogpåverkad (någon påstod att han var knarkare, jag säger varken bu eller bä till det för jag har ingen aning, jag kände honom bara som litet barn) då kan de ha velat säkra de droger som använts osv.

Det finns massor med olika scenarion som kan vara det rätta.
Det är väl klart att ambulans inte kallats för ett par blåmärken. Barnet måste ha varit medvetslös och när de såg blåmärken eller andra synliga skador på barnen, fanns stark misstanke om att barnet blivit grovt misshandlad. Svårare än så lär det knappast vara?
Citera
2022-07-27, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
https://www.aklagare.se/nyheter-press/pressmeddelanden/2022/juli/anhallen-for-synnerligen-grov-misshandel-i-trosa-i-helgen-nu-forsatt-pa-fri-fot/

Som jag sa, antagligen den nyblivne pappan som tappat tålamodet
Citera
2022-07-27, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeepRoses
Betyder det att man anser sig vara expert eller kan de bero på att det var en triggerpunkt hos dig kanske? 😄

Nej verkligen inte, mest att om man uttrycker sig på det sättet du gjorde flera ggr så vill man nånstans framhäva att man har lite veto i ämnet, att det minsann är blåmärken och inte skuggor för jag som konstnär. Jag håller inte med bara. Punkt.
Citera
2022-07-27, 19:55
Medlem
Om pappan verkligen hade slagit barnet så de fick en blåtira, skulle han verkligen lägga ut bild när de syns på Instagram??
Citera
2022-07-27, 20:00
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huspahav
Om pappan verkligen hade slagit barnet så de fick en blåtira, skulle han verkligen lägga ut bild när de syns på Instagram??
Och dela med sig av den till sin syster. Skulle systern använda bilden som omslagsbild på Facebook om barnet var blåslaget...

Troligen inte.
Citera
2022-07-27, 20:17
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huspahav

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Och dela med sig av den till sin syster. Skulle systern använda bilden som omslagsbild på Facebook om barnet var blåslaget...

Troligen inte.
Det är lite väl många snillen i tråden som spekulerar utan att fråga sig om det är rimligt. Och så någon som kallar sig "konstnär" som påstår sig vara expert på skuggor. Och så är det vi andra som fattar att det vore extremt korkat att på Instagram publicera ett foto på sin dotter som man nyss gett en blåtira. Inte ens den största idioten gör något sådant, men det verkar vara svårt för de lågbegåvade snillena på Flashback att förstå att något sådant skulle bli rejält ifrågasatt av omgivningen och följarna på Instagram.

Kanske får vi fler svar i morgon vid häktningsförhandlingen? Under tiden får vi nog leva med vidlyftiga spekulationer
Citera
2022-07-27, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LonelyF18
Det kan förklara varför mamman inte var med barnet och pappan efter förlossningen. (Om den tolkningen från instagram stämmer). En sån person kan få många komplikationer i samband med en förlossning, ibland dödliga.

Om barnet ärvt syndromet kan det finnas blåmärken, skador som kroppsdelar som hoppar ur led (som kan orsaka skador). I allvarliga fall/typer av EDS kan organ gå sönder bara av att barnet rör på sig.

Småbarn med EDS är tydligen ofta bleka (barnet var ju både för tidigt född och ganska blek).

Jag läste lite på engelska och tydligen finns en debatt om syndromet också ger ökad risk för frakturer. (Studier på vuxen visar detta). Men för barn finns inte tillräckligt med studier som bekräftar eller avfärdar detta.

Det finns också många historier om child abuse som var EDS.

Vi får väl se vad som hänt i det här fallet.

Ja det var ungefär så jag tänkte också!

Det finns olika varianter av EDS, hypermobilitet (överrörlighet) som är den vanligare samt vaskulär som är en betydligt ovanligare variant.
Kan tänka mig att de som är bleka brukar vara den vaskulära varianten?
Citera
2022-07-27, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Det är lite väl många snillen i tråden som spekulerar utan att fråga sig om det är rimligt. Och så någon som kallar sig "konstnär" som påstår sig vara expert på skuggor. Och så är det vi andra som fattar att det vore extremt korkat att på Instagram publicera ett foto på sin dotter som man nyss gett en blåtira. Inte ens den största idioten gör något sådant, men det verkar vara svårt för de lågbegåvade snillena på Flashback att förstå att något sådant skulle bli rejält ifrågasatt av omgivningen och följarna på Instagram.

Kanske får vi fler svar i morgon vid häktningsförhandlingen? Under tiden får vi nog leva med vidlyftiga spekulationer

Äntligen en vettig människa 👏👏
Citera
2022-07-27, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rudan88
Ja det var ungefär så jag tänkte också!

Det finns olika varianter av EDS, hypermobilitet (överrörlighet) som är den vanligare samt vaskulär som är en betydligt ovanligare variant.
Kan tänka mig att de som är bleka brukar vara den vaskulära varianten?

Sen är ju spädbarn bleka mer eller mindre, än mer bleka om de t.ex. är lite uttorkade vilket också kan göra att det blir blåaktigt från blodkärl under den tunna huden kring ögonen..
Citera
2022-07-27, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeepRoses
Vänta nu ... Jag har EDS och lider ordentligt av den. Men inte sjutton skulle min sjukdom göra att jag skadar mitt barn då pass att jag åker dit för synnerligen grov misshandel!
Ge dig!
Det går fan att hitta orsaker i allt om man bara är påhittig.

Nej men lugn nu.. det var verkligen inte så jag menade!
Jag lever själv med EDS och har 2 vänner som också gör det så jag vet mycket väl att EDS patienter inte är mer våldsamma än andra. En av vännerna är en helt underbar mamma!

Det var en diskussion just innan jag skrev om att mamman inte var med pappan och barnet strax efter förlossningen, och att det kanske var för att hon inte mådde bra eller behövde sys efter kejsarsnitt. Jag menade på att om hon har EDS så kan hon haft ordentligt ont efter förlossningen och kanske fått hjälp med smärtlindring?

Jag är man och har inga barn själv, så jag har ingen aning vad den fysiska stressen som kroppen utsätts för under graviditeten gör mot en kropp med EDS.. man kanske t.o.m gör ett planerat kejsarsnitt bara för att bespara kroppen själva förlossningen?

Vidare så menade jag att eftersom det är ärftligt så kan spädbarnet ha ärvt sjukdomen och att om det är blåmärken som syns på bilderna (som vissa verkar övertygade om) så kan EDS vara en förklaring till det.
Citera
2022-07-27, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norris1234
OM mamman nu skulle ha EDS så borde ju det synas i journalen hennes och en utredning kring barnets eventuella ärftlighet borde ha dragits igång redan vid födseln?

Och isf hade de ju inte behövts gripas alls om en liten olycka skett fast resulterade i stora skador p g a EDS.

Nej jag tror inte på det spåret. Kan lika gärna vara nån hon känner som har EDS t.ex.

Tveksamt om man kan utreda ett spädbarn för EDS?
Ännu mera tveksamt att dom skulle starta en utredning bara för att en förälder har sjukdomen.. det var då inget som gjordes på vännens barn som är född en bit in på 2000 talet.

Men absolut kan det vara fel! Vi vet ju ingenting helt säkert.
Citera
2022-07-27, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rudan88
Tveksamt om man kan utreda ett spädbarn för EDS?
Ännu mera tveksamt att dom skulle starta en utredning bara för att en förälder har sjukdomen.. det var då inget som gjordes på vännens barn som är född en bit in på 2000 talet.

Men absolut kan det vara fel! Vi vet ju ingenting helt säkert.

Nej det har vi redan avhandlat ett par sidor bak. Gick att göra gentest för en variant men i övrigt ställer man diagnos senare när barnet är äldre om jag minns rätt :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in