2022-07-27, 11:26
Medlem
Trimmad-Katafalks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Man leker med dem, roar dem, tröstar, byter, vankar ... vad är alternativet om barnet inte vill sova
Så tycker du!
Citat:
Ursprungligen postat av hannybanny
Jo, faktiskt. Som mamma (förälder) ser och hör jag på barnet, väldigt uppenbart, man tar barnet till sin famn i detta läge. Annars saknas det något. Det bara är så. Vad vet jag inte men detta är omsorgssvikt iaf. Även att det är 15 sek.
* Att inte kunna tolka barnets signaler är en eventuell orsak, kan man inte det kan det ha sina orsaker (emotionellt skadad, funktionsnedsatt mm)
* Att inte orka bemöta barnets signaler är en annan eventuell orsak, kan man inte det kan det ha sina orsaker (deprimerad, emotionellt störd, drogabstinent, långvarig sömnbrist mm)
Man lägger heller inte ut detta på insta om man inte lyder under någon av ovan punkter
Likadant tycker denne!
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Bla bla baha ... Lägg ner skitsnacket tråden handlar inte om att du skall känna dig bra som mamma genom att fördöma andra.

Att inte kunna hålla en viss distans säger mycket om dig .. men jäkligt lite om varje enskilt foto eller varje enskild filmsnutt som dessa föräldrar lagt ut ..

Byt skiva nu.
Å du klagar på en som skriver lika duktigt om sig själv som du! Du är verkligen en schizofren plåga!
Citera
2022-07-27, 11:35
Medlem
Trimmad-Katafalks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Är väl mest troligt att de sett både gamla och nya blåmärken? Därav greps båda.
Jag är av åsikten att det krävs mer än blåmärken för att anhållna två personer "på sannolika skäl" misstänkta för "Synnerligen grov misshandel"

Kan du förklara hur "icke grov" misshandel av barn ser ut inför ambulanssköterska?
Citera
2022-07-27, 11:36
Medlem
OM mamman nu skulle ha EDS så borde ju det synas i journalen hennes och en utredning kring barnets eventuella ärftlighet borde ha dragits igång redan vid födseln?

Och isf hade de ju inte behövts gripas alls om en liten olycka skett fast resulterade i stora skador p g a EDS.

Nej jag tror inte på det spåret. Kan lika gärna vara nån hon känner som har EDS t.ex.
Citera
2022-07-27, 11:42
Medlem
Trimmad-Katafalks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Otroligt mycket spekulationer i den här tråden om hur det skulle ha gått till

Jag gissar att...
OK för dig att gissa men ej för andra i tråden?

Du förstår (inte) det blir spekulationer när det inte finns mycket fakta att gå på. Det tillstyrker du själv genom att du tillåter dig själv att flumma iväg.

Någonstans mitt i allas funderingar ligger antagligen den tragiska sanningen.
Citera
2022-07-27, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rudan88
Om man tittar på mammans Facebook under gilla-markeringar så hittar man att hon är med i flera grupper för personer som har EDS (Ehlers-Danlos syndrom). Det är en sjukdom där bindväven i kroppen inte fungerar som den ska, vilket ofta leder till en ganska allvarlig smärtproblematik. Så pass allvarlig att den ibland behandlas med morfin, jag synar dock det i hennes fall då hon verkar klara av att gå till arbetet. Det har skrivits om att mamman kanske inte mådde bra efter förlossningen, och är det hon som lider av EDS så kan det mycket väl vara anledningen.

Vidare så är EDS ärftligt OCH sjukdomen har ökad benägenhet för blåmärken som symtom.

Vänta nu ... Jag har EDS och lider ordentligt av den. Men inte sjutton skulle min sjukdom göra att jag skadar mitt barn då pass att jag åker dit för synnerligen grov misshandel!
Ge dig!
Det går fan att hitta orsaker i allt om man bara är påhittig.
Citera
2022-07-27, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Om man brister i tillsyn av ett spädbarn så antar jag att man blir vållande. Vi pratar spädbarn här! Inte större barn som leker utan vuxens tillsyn.

Ge mig länken till lagparagrafen som visar på att man själv kan åka dit för synnerligen grov misshandel utan eget agerande utan av att man inte haft uppsikt över sitt barn.
Du sitter ju bara o hittar på
Citera
2022-07-27, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeepRoses
Ge mig länken till lagparagrafen som visar på att man själv kan åka dit för synnerligen grov misshandel utan eget agerande utan av att man inte haft uppsikt över sitt barn.
Du sitter ju bara o hittar på

Man kan dömas för att ha brustit i sitt garantansvar. I de fall jag läst om blir det då vållande till kroppsskada (alternativt vållande till annans död) , aldrig till synnerligen grov misshandel. Det kräver uppsåt.
Citera
2022-07-27, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RItD
Man kan dömas för att ha brustit i sitt garantansvar. I de fall jag läst om blir det då vållande till kroppsskada (alternativt vållande till annans död) , aldrig till synnerligen grov misshandel. Det kräver uppsåt.

Nu håller vi oss till diskussionen. Jag vill ha ett underlag på att det i detta fall kan vara så att sonen på runt 10 år begått denna handling och att då föräldrarna kan gripas för "synnerligen grov misshandel"

https://www.aklagare.se/om_rattsprocessen/berord-av-brott/misstankt-for-brott/nar-barn-eller-unga-misstanks-for-brott/
Citera
2022-07-27, 12:40
Medlem
EDS är ju ärftligt och finns i olika grader. Har bebisen det kan hon blivit hur skadad som helst från ingenting. Det är ju en bindvävssjukdom som bla kan få stora kärl att brista helt utan anledning (tänker hjärna). Frakturer, blåmärken, trasiga leder etc. etc. Tror DNA-testningör EDS kan ta tid så kanske bebisen ännu inte har diagnos (OM hon nu har sjukdomen). Plisen och soc måste ju ta det säkra före det osäkra i det första skedet även om misstanke om EDS finns. Om mamman har EDS kan det förklara den prematura födseln. Dock brukar man ju ha lite säreget utseende vid EDS och vara lång och ranglig. Mamman ser inte ut så.
Citera
2022-07-27, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeepRoses
Vänta nu ... Jag har EDS och lider ordentligt av den. Men inte sjutton skulle min sjukdom göra att jag skadar mitt barn då pass att jag åker dit för synnerligen grov misshandel!
Ge dig!
Det går fan att hitta orsaker i allt om man bara är påhittig.

Har en bekant som har EDS och har massor av skador som uppkommit utan anledning. Vill inte outa hen och mig för mkt med detaljer. Tror ingen tänker att mamman pga sin ev. EDS skadat bebisen utan att bebisen kan ha en massa skador utan att ha blivit misshandlat OM hon nu ärvts mammans EVENTUELLA EDS. Man anhåller/häktar i avvaktan på vidare utredning (förundersökning). Detta hände för ngra dagar sedan och det råder som vanligt förundersökningssekretess. Föräldrarna är MISSTÄNKTA för grov misshandel. Det betyder inte att de faktiskt gjort sig skyldiga till brottet. Gäller såklart samma för barnmisshandel som andra brott: en person kan misstänkas i ett tidigt skede men sen visar det sig att hen var oskyldig.
Citera
2022-07-27, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
Har en bekant som har EDS och har massor av skador som uppkommit utan anledning. Vill inte outa hen och mig för mkt med detaljer. Tror ingen tänker att mamman pga sin ev. EDS skadat bebisen utan att bebisen kan ha en massa skador utan att ha blivit misshandlat OM hon nu ärvts mammans EVENTUELLA EDS. Man anhåller/häktar i avvaktan på vidare utredning (förundersökning). Detta hände för ngra dagar sedan och det råder som vanligt förundersökningssekretess. Föräldrarna är MISSTÄNKTA för grov misshandel. Det betyder inte att de faktiskt gjort sig skyldiga till brottet. Gäller såklart samma för barnmisshandel som andra brott: en person kan misstänkas i ett tidigt skede men sen visar det sig att hen var oskyldig.

Fyfan så fruktansvärt hemskt att sitta häktad i flera dagar utan att få träffa sitt älskade barn och vara helt oskyldig + bli uthängd som barnmisshandlare på diverse forum.. OM de nu är helt oskyldiga. Spekuleras ju om Hunden gjort något, eller något av de andra barnen? Lika frukansvärt ändå att få sitta häktad då. Men de kanske måste göra så för att inte föräldrarna ska prata ihop sig osv.. men ändå frukansvärt jobbigt.
Senast redigerad av nochance 2022-07-27 kl. 12:53.
Citera
2022-07-27, 13:01
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.expressen.se/nyheter/misshandlade-babyns-ena-foralder-slappt-/

OK, en av föräldrarna är släppt men inte helt avförd ur utredningen för det. Förmodligen mamman (men det står inte.) Polisen vill inte heller berätta hur det står till med babyn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in