2022-07-27, 22:39
Medlem
Citronitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Fler dör skrev jag och tycker lika synd om ryska som ukrainska unga män för att inte tala om alla civila. Ryssland har sedan längre redan vunnit men väst förlänger lidadet och kan inte acceptera förlusten, det ukrainska folket måste kämpa vidare för annars kommer inga fler dollar och euro.

Ja, Ryssland har vunnit hur ni än vrider er i smärtor över det. Hade det inte varit för mer pengar och vapen från väst skulle Kiev-regimen kapitulerat för länge sedan. Nu ser det också ut som att Ukriana förlorar mer territorium än dom skulle ha gjort om dom fått skött detta själv utan inblanding av USA och UK.

Du ser väl korruptionen i Kiev, guldreservern är borttransporterad och ett jättebedrägeri blåser upp runt naftagaz. Krig är lönsamt för en del och snart sitter dom med drinkar i ett soligt Florida.

Haha, eller hur. Var får du allt ifrån?
Citera
2022-07-27, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reservoiru
Hur mycket förlorade väst på flykten från Ryssland
-McDonald's förlorade 1,2 miljarder dollar
-British American Tobaccos nettovinst sjönk 1,7 gånger under första halvåret
-Ericsson förlorade 130 miljoner dollar
-H&M förlorade över 22 miljoner dollar i framtida vinster
-BP förlorade 24 miljarder dollar
-Renault Groups förluster uppskattas till 2,2 miljarder euro
-Shell förlorade 5 miljarder dollar

McDonalds verkar gå som tåget trots engångskostnaden att lämna Ryssland. Dom rapporterade häromdagen och aktien stärktes.
Vad menas med att BAT’s nettovinst sjönk 1,7 gånger?? Vad betyder det ens??

Inte för att nått av det du vill förmedla betyder något men framförallt handlar det nästan enbart om engångskostnader. Ryssland är numer ett isolerat U-land och sakta men säkert kommer befolkningen gå mot samma vardag som befolkningen i USSR fick genomlida under många år.
Citera
2022-07-27, 22:43
Medlem
Citat:
Om du nu inte förstår pengars värde från början, så varför försöka använda dem som vapen i din hand emot de som förstår dem? Som en annan sade - peanuts, simply peanuts. Vad ville du egentligen ha sagt?......???? Eller ville du bara presentera oss lite siffror från MASSA Putin som skulle kunna få oss till att plötsligt bli omvända.......pågrund utav siffrorna i sig självt? Självklart var detta ditt syfte, men du missade publikens efterfrågan där......IDIOT! Presentera växelpengar som om att de skulle vara förfallet för dig, mig, EU eller gud fan han självt. Gå nu och ta dig ett bad och borsta tänderna innan besöket hos tandläkare Mengele imorgon. FULLSTÄNDIGT OT FÖRÖVRIGT eftersom att denna tråden handlar om konflikten i UKRAINA och inte om hur mycket mer permanenten kommer kosta dig när du fixar till skalpen din
Citera
2022-07-27, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Att väst inte skickar ännu mera vapen och framför allt inte öppet går in med egna "boots on the ground" (vilket hade gett en helt annan slgraft) beror väl på att de är oroliga för en upptrappning till ett större krig som skulle involvera hela NATO, ett WW3. Dessutom litar de nog inte på den ukrainska militärens förmåga att ta hand om vapnen och bevaka dem, både Kiev och Pentagon verkar ju medvetna om att korrupta mellanled och underbefäl ibland säljer vidare västliga vapen och försändelser på svarta marknaden istället för att använda dem i strid. (När vapnen väl har kommit över den ukrainska gränsen är det nästan ingen NATO-personal på plats som kan bevaka och administrera deras färd mot fronten, utan de hamnar direkt i ukrainska händer)

Det fnns en tydlig målkonflikt på det sättet: Väst vill pumpa upp Ukraina och hjälpa dem militärt, men man vill eller kan inte göra det på ett sätt som hade fungerat effektivt och verkligen gett fullvärdiga resultat. Ändå fortsätter mångmiljardrullningen av vapen till landet.

Någon sorts löften har Ukraina fått på förhand, visst, men det är oklart hur stadiga. Jag är mest förvånad över att EU inte gjorde klart på förhand för Kiev att man inte tänkte riskera hela Europas energiförsörjning och industrier för Ukrainas skull. Det är ju paradoxalt att det utfattiga Ukraina, som inte ens är medlem i vare sig EU eller NATO, kan tvinga EU till så pass långtgående åtgärder mot den store grannen i öster.
Ja, jag skulle gissa på att orsaken till varför NATO/EU inte skickar mer vapen beror på att de är rädda för en upptrappning. De vill gärna slåss till den sista ukrainaren men de tänker inte riskera något själva. Det är därför de skickar små kvantiteter av vapensystem och ofta ej efterfrågade vapen. Jag läste någonstans att NATO och EU har tillräckligt stora lager av överskottsmaterial av den typ de kan och vill skicka. I synnerhet inte EU. Jag tror inte NATO och EU kommer knappast plocka av sitt ordinarie material. Jag håller också med dig om att det med största sannolikhet finns mycket inkompetens, okunskap och korruption i Ukrainas militär. Det samma kan sägas om det ryska försvaret men situationen är antagligen betydligt värre i Ukraina. I synnerhet nu under svåra tider.

Någonstans tror jag att västvärlden måste agera proaktivt. Jag menar - i slutändan måste västvärlden bestämma sig. Antingen skickar de mer och korrekta vapen (och i förlängningen sina egna) och riskerar tredje världskriget eller så tvingar de Ukraina att skriva på ett fredsavtal. Som det ser ut nu så har ukrainarna endast lyckats sakta ned Rysslands framfart. Vad jag förstår förväntas hela Donetsk vara taget i slutet av augusti och sedan antar jag att Ryssland. Som det ser ut nu gör tjetjener, legosoldater och milistrupperna krigandet medan ryssarna hjälper till där det behövs. När ryssarna skickar in de egna kan det gå mycket fort. Förhoppningsvis är det här kriget över snart.

Hur som helst. Idag såg jag ett bra samtal mellan Alex Christoforou och Alexander Mercouris om EU:s ekonomi och energipolitik.

https://www.youtube.com/watch?v=wkPisDkFPSk

Det är riktigt bra och i synnerhet är Alexander Mercouris bra och som bäst när han pratar om politik, ekonomi och internationella relationer. Det ser ut som det är något kaosartat i EU. De liberala eliterna i EU trodde att Ryssland skulle kollapsa i och med sanktionerna men istället går Ryssland hyfsat medan EU däremot inte går särskilt bra. Snacka om att ha underskattat sin hand. Å andra sidan var det väntat - västerländska liberala eliten är inkompetenta. Jag menar den enda försiktiga och basalt intelligenta politiska ledaren i EU verkar vara Victor Orban. Sedan tror jag att den liberala ideologin är en stor förklaring till varför Ryssland och Kina lyckas spela sina kort så pass bra.

Sverige dräneras ekonomiskt, socialt och kulturellt av massinvandring, massutbildning till jobb som inte finns, progressiv pedagogik, klimatpolitik, vuxendagis, dåliga former av privatisering, tjänstemän, fel typ av skatter, woke kultur osv. Jag varnade för två år sedan i tråden om mediekriget om mångkulturen (och många i samma tråd varnade för detta för ett decennium sedan) - att västvärlden inte klarar av mer liberalism och mer inkompetens.

Nu har västvärldens system stress-testas av Ryssland och det visar sig att våra system är bräckliga på en systematisk och institutionell nivå - vilket betyder att problemen sträcker sig bortom inkompetenta ledare. I och med att USA tänker trycka till Kina genom att göra Taiwan till en proxy precis som de gjort med Ukraina kan detta verkligen skörda ekonomisk storm. I synnerhet om USA och EU skulle införa sådana sanktioner de infört mot Ryssland. Det är uppenbart att våra liberala eliter vill ha Kalla kriget 2.0 men den här gången tror jag västvärlden förlorar. Givet de etno-demografiska förändringarna är det nu högst diskutabelt om västvärlden kommer finnas kvar om ett hundratal år. Det betyder att Kina och Ryssland vinna i vilket fall. Jag menar - vad är det den pro-ukrainska sidan i tråden hejar? De hejar på amerikansk hegemoni, nyliberalism, massinvandring och globohomo och det är vad de tror att Ukraina representerar när det egentligen så att Ukraina inte är mer än en amerikansk proxy som när den inte behövs kommer dumpas precis som USA alltid dumpar sina proxys när de inte behövs. Tragiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av OnceUponACreek
Som svar på det av mig fetade - 1 - Nej, varför Ryssland inte använder sig utav bombmattor har inte att göra med etik och ännu mindre att göra med att undvika att få "dålig PR". De är fullständigt på det klara med att de inte kan få sämre PR än vad de redan har fått/skaffat sig, så anledningen är mycket mer fundamental och teknisk. Ryssland har inget bombplan som skulle kunna utföra sådana uppdrag utan att bli nedskjutna utav vilket 60-tals LV-system som helst. Sedan att du gärna vill dra det till att det har med annat att göra, visar inte bara på DIN okunskap, utan dessutom hur du chansar på att andra vet ännu mindre än dig. Rysslands bombplan i tjänst är ENDAST till för att bära robotar utav olika modeller och med olika stridspetsar. Att fälla bombmattor med dessa år 2022 är som att kapa vingarna innan start. Men servera oss gärna motsvarande fakta du såååååå kunnige mästare.
Ryssland har tre bombare. Dessa är; Tupolev Tu-22M, Tupolev Tu-95 och Tupolev Tu-160

Om Tupolev Tu-22M beväpning;

Citat:
Guns: 1 × 23-mm GSh-23 cannon in remotely controlled tail turret

Hardpoints: wing and fuselage pylons and internal weapons bay with a capacity of 24,000 kg (53,000 lb) of

Up to 18 × FAB-500 general-purpose bomb in weapons bay and on wing pylons or
Up to 3 × Kh-22/Kh-32 missiles in weapons bay and on wing pylons or
Up to 6 × Kh-15 missiles on a MKU-6-1 rotary launcher in its bomb bay, plus 4 × Raduga Kh-15 missiles on two underwing pylons for a total of 10 missiles per aircraft.
Up to 4 × Kh-47M2 Kinzhal

Various sea mines and freefall bombs – 69 × FAB-250 or 8 × FAB-1500 might be typical.
The Kh-55 (AS-15 Kent) long-range cruise missile was tested on the Tu-22M but apparently not used in service.

https://en.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-22M

Tupolev Tu-160 kan ta 45,000 kg bomber. Där bland dumma bomber som jag antar används för "carpet bombing". De släppte förövrigt sådana över fabriken i Mariupol.

https://www.thetimes.co.uk/article/supersonic-russian-jets-drop-dumb-bombs-on-mariupol-steel-plant-fddsd2bb5

Jag undrar varför inte de ukrainska LV-systemen sköt ned dem. Jag menar - ett LV-system från 1960-talet kan ju det. Jag antar att Tupolev Tu-95 också kan släppa dumma bomber. Vad du uppenbarligen inte vet är att ryska, amerikanska och kinesiska bombare kan både bära robotar och dumma bomber. Du kanske skulle ha gjort din research innan du gav dig på mig. I synnerhet eftersom det var basala wikipedia-kunskaper - där av hänvisningen till wikipedia. Det andra du skriver är bara oförskämt och personangrepp. Jag står över sådant.
Senast redigerad av Edgerton 2022-07-27 kl. 22:53.
Citera
2022-07-27, 22:50
Medlem
Citat:
Putin May Be Saving Aerial Strength for Attacks on NATO
https://www.newsweek.com/putin-may-saving-aerial-strength-nato-attacks-report-1728524

Sverige=NATO ?

Sverige är inte med i NATO och Ryssland har aldrig haft något som kan ens tolkas för att vara ”aerial strength” jämfört med NATO.

Du verkar mer än lovligt förvirrad.
Citera
2022-07-27, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Så efter detta känsloutbrott kanske du kan förklara vad som är skrivet och hur det är fel?

Generellt är det väl bra att man varnar och visar upp exempel på det dumma att åka till ett land och kriga som man inte kan språket i eller har någon anknytning till. Vårt land är ju dåliga på det och låter svenskar och "svenskar" åka till både Ukraina och mellanöstern där en del tyvärr begår krigsbrott.

Sen ligger inte vårt land i krig med någon utan det här är Rysslands och Ukrainas angelägenheter. Den orsak jag hört mest är att man åker dit för att stoppa ryssarna för att komma hit och kriga vilket är löjeväckande. Man åker dit för att krig är spännande helt enkelt men många åker därifrån för det blev för spännande där i granatregnet.

Trist för just den här svensken men han är inte ensam att dö i ett meningslöst krig men skicka gärna mer vapen så fler dör. Å andra sidan så har jag mycket mer respekt för dessa utländska krigare i Ukriana än jag har för många gaphalser i denna tråd som enbart uppmanar Ukrainska unga män att dö för oss i väst så vi senare kan glida in och plundra landet. Dom här killarna åker åtminstone ner och hjälper till och ger sitt liv jämfört med många andra slöa jävlar. Bäst vore om dom stannade kvar hemma ifall vi behöver dom.

Som sagt, den totala oförmågan att förstå omvärlden demonstreras konstant. De förstår inte att de skämmer ut sig
Citera
2022-07-27, 22:55
Medlem
Jr.Sopranos avatar
Citat:
Putin May Be Saving Aerial Strength for Attacks on NATO
https://www.newsweek.com/putin-may-saving-aerial-strength-nato-attacks-report-1728524

Sverige=NATO ?
Ryssarna verkar rekrytera sin armé på Samhall, låt dem komma. Vid minsta antydan till övertramp förvandlar NATO med glädje Moskva till en nukleär sophög, i dagsläget är det bara en vanlig sophög. Ryssarna har ju misskött sin invasion så fatalt att det är mer lyteskomedi än någonting annat. Synd att så många goda ukrainare får betala priset, varje död ryss är en anledning att fira.
Citera
2022-07-27, 22:56
Medlem
Aldrig förstått folk som önskar död åt andra... verkligen mysko... Tycker ryssarna gjort fel som invadera Ukraina men hur många tror dessa soldater verkligen vill döda deras likar... Till syn o synes e ukrainare o ryssar typ samma sak... Ni som inte inser det är riktigt skadade... Hemskt med alltihop..
Citera
2022-07-27, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trorjaefull
Aldrig förstått folk som önskar död åt andra... verkligen mysko... Tycker ryssarna gjort fel som invadera Ukraina men hur många tror dessa soldater verkligen vill döda deras likar... Till syn o synes e ukrainare o ryssar typ samma sak... Ni som inte inser det är riktigt skadade... Hemskt med alltihop..

Man får väl lite förlåta den som trots detta vill försvara sitt land mot invasion eller rädda sin familj
Citera
2022-07-27, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Ja, jag skulle gissa på att orsaken till varför NATO/EU inte skickar mer vapen beror på att de är rädda för en upptrappning. De vill gärna slåss till den sista ukrainaren men de tänker inte riskera något själva. Det är därför de skickar små kvantiteter av vapensystem och ofta ej efterfrågade vapen. Jag läste någonstans att NATO och EU har tillräckligt stora lager av överskottsmaterial av den typ de kan och vill skicka. I synnerhet inte EU. Jag tror inte NATO och EU kommer knappast plocka av sitt ordinarie material. Jag håller också med dig om att det med största sannolikhet finns mycket inkompetens, okunskap och korruption i Ukrainas militär. Det samma kan sägas om det ryska försvaret men situationen är antagligen betydligt värre i Ukraina. I synnerhet nu under svåra tider.

Någonstans tror jag att västvärlden måste agera proaktivt. Jag menar - i slutändan måste västvärlden bestämma sig. Antingen skickar de mer och korrekta vapen (och i förlängningen sina egna) och riskerar tredje världskriget eller så tvingar de Ukraina att skriva på ett fredsavtal. Som det ser ut nu så har ukrainarna endast lyckats sakta ned Rysslands framfart. Vad jag förstår förväntas hela Donetsk vara taget i slutet av augusti och sedan antar jag att Ryssland. Som det ser ut nu gör tjetjener, legosoldater och milistrupperna krigandet medan ryssarna hjälper till där det behövs. När ryssarna skickar in de egna kan det gå mycket fort. Förhoppningsvis är det här kriget över snart.

Hur som helst. Idag såg jag ett bra samtal mellan Alex Christoforou och Alexander Mercouris om EU:s ekonomi och energipolitik.

https://www.youtube.com/watch?v=wkPisDkFPSk

Det är riktigt bra och i synnerhet är Alexander Mercouris bra och som bäst när han pratar om politik, ekonomi och internationella relationer. Det ser ut som det är något kaosartat i EU. De liberala eliterna i EU trodde att Ryssland skulle kollapsa i och med sanktionerna men istället går Ryssland hyfsat medan EU däremot inte går särskilt bra. Snacka om att ha underskattat sin hand. Å andra sidan var det väntat - västerländska liberala eliten är inkompetenta. Jag menar den enda försiktiga och basalt intelligenta politiska ledaren i EU verkar vara Victor Orban. Sedan tror jag att den liberala ideologin är en stor förklaring till varför Ryssland och Kina lyckas spela sina kort så pass bra.

Sverige dräneras ekonomiskt, socialt och kulturellt av massinvandring, massutbildning till jobb som inte finns, progressiv pedagogik, klimatpolitik, vuxendagis, dåliga former av privatisering, tjänstemän, fel typ av skatter, woke kultur osv. Jag varnade för två år sedan i tråden om mediekriget om mångkulturen (och många i samma tråd varnade för detta för ett decennium sedan) - att västvärlden inte klarar av mer liberalism och mer inkompetens.

Nu har västvärldens system stress-testas av Ryssland och det visar sig att våra system är bräckliga på en systematisk och institutionell nivå - vilket betyder att problemen sträcker sig bortom inkompetenta ledare. I och med att USA tänker trycka till Kina genom att göra Taiwan till en proxy precis som de gjort med Ukraina kan detta verkligen skörda ekonomisk storm. I synnerhet om USA och EU skulle införa sådana sanktioner de infört mot Ryssland. Det är uppenbart att våra liberala eliter vill ha Kalla kriget 2.0 men den här gången tror jag västvärlden förlorar. Givet de etno-demografiska förändringarna är det nu högst diskutabelt om västvärlden kommer finnas kvar om ett hundratal år.

Ryssland har tre bombare. Dessa är; Tupolev Tu-22M, Tupolev Tu-95 och Tupolev Tu-160

Om Tupolev Tu-22M beväpning;

Tupolev Tu-160 kan ta 45,000 kg bomber. Där bland dumma bomber som jag antar används för "carpet bombing". De släppte förövrigt sådana över fabriken i Mariupol.

https://www.thetimes.co.uk/article/supersonic-russian-jets-drop-dumb-bombs-on-mariupol-steel-plant-fddsd2bb5

Jag undrar varför inte de ukrainska LV-systemen sköt ned dem. Jag menar - ett LV-system från 1960-talet kan ju det. Jag antar att Tupolev Tu-95 också kan släppa dumma bomber. Vad du uppenbarligen inte vet är att ryska, amerikanska och kinesiska bombare kan både bära robotar och dumma bomber. Du kanske skulle ha gjort din research innan du gav dig på mig. I synnerhet eftersom det var basala wikipedia-kunskaper - där av hänvisningen till wikipedia. Det andra du skriver är bara oförskämt och personangrepp. Jag står över sådant.
99% av ditt svar till mig gällande återkopplingar till DINA påståenden om Bombflyg såsom hur värdelösa ALLA vi andra i denna tråden är fullständigt nonsens som inte har med dina påståenden och än mindre mina svar att göra.Det tog alltså dig 2 timmar och 41 minuter att svara på att Ryssland har tre bombare? Ok, så låt oss diskutera dem, eftersom att du känner till deras betäckningar....sigh. Vill du vara så snäll att beskriva hur TU-22 och 95 skall kunna göra det du beskriver? Och nej, du behöver inte dela med dig utav länkar eller dylikt eftersom att jag fick äran att spaka dessa hemska kreationer under några år(84-87). Sedan nämner du en siffra om hur mycket faktisk last TU-160 KAN bära ja.....menar du att detta är lasten i sig själv, i siffror mätt, gör att det vore ett plan gjort för bombmatteuppdrag i UKRAINA eller NÅGON ANNANSTANS? I så fall kan du ju istället för att ägna två timmar på att försöka verka intellektuell med svar om allt annat än saken i sig självt, dela med dig utav dina expertkunskaper och anledningen till att TU-160'or inte användts eller kommer till att användas i UKRAINSKT luftutrymme. Du ägnade med andra ord över två timmar till att försöka få din hävdan accepterad utan den MINSTA återkoppling till VARFÖR DEN INTE är sann. Du upplysta speciella mästare du....förklara för mig/oss hur en TU-160 skulle kunna utföra en raid med bombmattor. Tack på förhand....
Senast redigerad av OnceUponACreek 2022-07-27 kl. 23:03.
Citera
2022-07-27, 23:01
Medlem
iDiot5s avatar
Citat:

Frågan är hur mycket Ryssland förlorat på kriget? Mångdubbelt och långvarigt!
Citera
2022-07-27, 23:07
Medlem
Citronitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
I det stora hela sannolikt exakt så.

Kortsiktigt så får man dock ha i åtanke att Kreml arbetar väldigt målmedvetet med att väcka just avsky; denna pissnation har ett (väldigt) begränsat kapital att avkasta egennyttigt på och tar vad man har. Ren strategi. "Titta hur onda de är" när folk helt naturligt spyr ut sitt hat gentemot allt och alla som genomför och försvarar de brott mot mänskligheten ryssen begår och begått under denna invasion.

Vid ett tillfälle under mitt deltagande i denna tråd kom jag mer eller mindre (mer mest) önska alla putinister till döden medelst långsam hängning efter att på bakfyllen mottats av skål-emojis inför bilder av söndertrasade barn (efter bombningar långt från fronten och militära mål) publicerades. Något som jag egentligen inte menar men i blind förtvivlan över ondskan som utspelar sig behövde projicera på nått vis. De fick mig således precis dit de ville.

Försöker sedan dess hålla mina smädelser i schack och låta verkligheten komma ikapp både ondskans advokater och deras kära terrorstat.

Ja, jag har också kokat inombords många gånger, men som du säger, man får räkna till 10 innan man kommenterar istället för att sjunka till deras nivå.
Men det är svårt när bilden av ett barnlik dyker upp på näthinnan (en liten flicka i en ljus klänning som låg högst upp i en hög civila lik) som jag såg i början av invasionen.
Sen dess tittar jag inte på bilder på civila som publiceras, inte ens soldater, eftersom jag inte vill låta hatet mot de ryska svinen ta över. Men karma kommer komma ikapp dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in