Citat:
Ursprungligen postat av
AverageRetarded
Ah, du kör samma taktik som psychicsailor och Blot-Sven: Om det finns 100 tydliga anledningar som talar för Ryssland men en osannolik anledning som talar emot, då måste man vara "neutral".
Neutral är ett konstigt ord här. Jag har hävdat sedan krigets start att jag tror ryssen uppnår sina militära mål från februari: Erövra Donbass och någon form av landbrygga till Krim och trygga vattenförsörjningen.
Jag står fast vid bedömningen. Men ryssarna kan ha kört fast. Det är inte säkert att de når sitt militära mål med nuvarande insats. Det som kan hända är att de eskalerar genom mobilisering, tyngre användning av stridsflyg, ökar sina egna förluster, ökar civila förluster, ökar användning av mercenaries eller andra icke-ryska trupper, ännu tyngre bombardemang.
Eller så går det bättre än vad det ser ut att göra senaste månaden. Det kan heller inte uteslutas. Oavsett vad så tar de sina ursprungliga militära mål, och kanske ytterligare. De nya kan man inte uttala sig om, för ryssarna verkar ha anammat principen - ju längre kriget blir, ju mer kommer vi ta, för att "uppmuntra" till ett vapenstillestånd. Troligen var det också precis vad de sa när de drog sig tillbaka från Kiev.
Denna troliga utgång är vad det är. Ukraina är ett skitland, Ryssland är ett skitland. Det är långt från säkert att Ukraina utvecklas positivt om de skulle återta allt land. Därför är jag neutral till sidorna (Zelensky/Putin) krigets utgång, förutom att det skulle vara bra om USA misslyckades med sina intriger. En önskvärd avslutning är ett snabbt slut på kriget; det slösar liv men räddar sannolikt inte liv i framtiden (Nej, Ryssland kommer inte försöka erövra Berlin). Vi ska ge så mycket pengar som möjligt till positiva ändamål (sjukvård, utbildning) och så lite som möjligt till krig. De som vill att kriget ska fortsätta saknar ofta en förståelse för hur mycket man istället skulle kunna ha fått i Europa.
Alltså min position:
Ryssland kommer nå militära målet Donbass och säkrande av Krim. Det är varken en önskad eller oönskad utgång. Det önskade är ett snabbt slut på kriget.