Citat:
Ursprungligen postat av
Edgerton
Ukraina befinner sig i en kaosartad situation och uppenbarligen vet inte Volodymyr Zelenskyy och hans administration hur de skall hantera den här situationen på ett bra sätt. Å andra sidan är det förståeligt. Det är rätt uppenbart att Zelenskyy blivit lovad stöd av USA, NATO och EU i händelse av en rysk intervention men det stöd som kommit från väst räcker inte bortom att fördröja rysk framfart. Det resulterar naturligtvis i mer (dålig) propaganda från både Ukraina och västerländsk liberal media men detta vinner inte segrar på slagfältet. Det är möjligt att USA, NATO och EU inte är villiga att vinna kriget i Ukraina. Jag vet inte. För mig förfaller det underligt att väst inte skickar de vapen (i kvantitet) som Ukraina gång på gång efterfrågar och som faktiskt skulle kunna resultera i en ukrainsk seger.
Att väst inte skickar ännu mera vapen och framför allt inte öppet går in med egna "boots on the ground" (vilket hade gett en helt annan slgraft) beror väl på att de är oroliga för en upptrappning till ett större krig som skulle involvera hela NATO, ett WW3. Dessutom litar de nog inte på den ukrainska militärens förmåga att ta hand om vapnen och bevaka dem, både Kiev och Pentagon verkar ju medvetna om att korrupta mellanled och underbefäl ibland säljer vidare västliga vapen och försändelser på svarta marknaden istället för att använda dem i strid. (När vapnen väl har kommit över den ukrainska gränsen är det nästan ingen NATO-personal på plats som kan bevaka och administrera deras färd mot fronten, utan de hamnar direkt i ukrainska händer)
Det fnns en tydlig målkonflikt på det sättet: Väst vill pumpa upp Ukraina och hjälpa dem militärt, men man vill eller kan inte göra det på ett sätt som hade fungerat effektivt och verkligen gett fullvärdiga resultat. Ändå fortsätter mångmiljardrullningen av vapen till landet.
Någon sorts löften har Ukraina fått på förhand, visst, men det är oklart hur stadiga. Jag är mest förvånad över att EU inte gjorde klart på förhand för Kiev att man inte tänkte riskera hela Europas energiförsörjning och industrier för Ukrainas skull. Det är ju paradoxalt att det utfattiga Ukraina, som inte ens är medlem i vare sig EU eller NATO, kan tvinga EU till så pass långtgående åtgärder mot den store grannen i öster.