2022-07-27, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LonelyF18
Man utreder inte EDS på små barn om det inte är den vaskulära formen mamman har. Då tar man gentest. Annars brukar man fastställa diagnoserna kliniskt efter en lång lista. Den hypermobila kan bara fastställas så då man inte hittat gendefekten för den typen. Å alla små barn är överrörliga därför brukar ingen utredning ske på små barn fast man har hög misstanke om det.

Min kusin och hela den familjen har EDS. De ser ”normala” ut men vissa typer av EDS eller tex Marfans syndrom kan ge ett säreget utseende. Lång, smal, långa armar, stora ögon m.m.

Okej tack!
Citera
2022-07-27, 17:07
Medlem
Citat:
Man utreder inte EDS på små barn om det inte är den vaskulära formen mamman har. Då tar man gentest. Annars brukar man fastställa diagnoserna kliniskt efter en lång lista. Den hypermobila kan bara fastställas så då man inte hittat gendefekten för den typen. Å alla små barn är överrörliga därför brukar ingen utredning ske på små barn fast man har hög misstanke om det.

Min kusin och hela den familjen har EDS. De ser ”normala” ut men vissa typer av EDS eller tex Marfans syndrom kan ge ett säreget utseende. Lång, smal, långa armar, stora ögon m.m.

Men om det nu visar sig att mamman eller pappan inte alls har det så kan man ju utesluta det spåret också. :-)
Citera
2022-07-27, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunny5
R? Joh*n heter väl den morsan är gift med...Är inte det pappan till 2 av barnen?

Jag vet inte vem hon har vart gift med men pappan till dom två äldsta är R.J.
Citera
2022-07-27, 17:51
Medlem
https://www.instagram.com/p/CcuxX4couJG/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

Ingen blåtira?
Citera
2022-07-27, 17:54
Medlem
Sockss avatar
Vilket jäkla tjat om att Peab inte har nattjobb!

Börjar hon kl sju bör hon åka senast 6.30 för det tar iaf 20 min från Vagnhärad centrum till Södertälje där närmsta Peab ligger om jag inte minns fel. Vid den tiden är det säkert lite köer också, så d får hon åka ännu tidigare. Konstigare än så är det inte.

Är hon ute på ett bygge så kan hon dessutom likväl ha Strängnäs, Nyköping eller Stockholm som arbetsplats och då måste hon åka ännu tidigare.
Vissa byggen börjar dessutom tidigare än kl 7. På min mans bygge där han är nu gör de det för att kunna åka 15.30 och komma undan köerna på em.

Om föräldrarna blir misstänkte för synnerligen grov misshandel så bör det ju ha funnits synliga skador på barnet, så pass att de ansåg att helikopter är befogat. Några blåmärken borde inte ge den reaktionen om det inte bara syntes blåmärken men barnet dessutom var alldeles slappt och/eller medvetslöst.

Polisen har säkrat föremål, ja det kan vara vad som helst. Om de misstänker att pappan (eftersom mamman tydligen är släppt nu) för att ha slagit barnet med ett tillhygge eller försökt strypa barnet osv så kan det vara det, misstänker de att pappan slagit barnet och varit drogpåverkad (någon påstod att han var knarkare, jag säger varken bu eller bä till det för jag har ingen aning, jag kände honom bara som litet barn) då kan de ha velat säkra de droger som använts osv.

Det finns massor med olika scenarion som kan vara det rätta.
Citera
2022-07-27, 17:58
Medlem
Sockss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrHolden
https://www.instagram.com/p/CcuxX4couJG/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

Ingen blåtira?

Det ser faktiskt ut som en blåtira. Dock kan den ha uppstått på en mängd olika sätt som inte alls har med att någon med vilje brukat våld mot den lilla.

En lite för hård och kanske lite tung skallra i handen på bebisen själv eller på ett syskon tex.
Citera
2022-07-27, 18:07
Medlem
Att mamman jobbade natt och har EDS är trådsanningar? Eller finns något säkert på det?
Citera
2022-07-27, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
Att mamman jobbade natt och har EDS är trådsanningar? Eller finns något säkert på det?

Någon påstod att mamman inte var hemma och hon jobbar med bygg/PEAB och är arbetsledare numera (enligt föräldrarnas instagram).
Hon är medlem i grupper för EDS på Facebook. Det tyder på att hon eller åtminstone något barn har/misstänks ha det.

Så 50/50.
Citera
2022-07-27, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socks
Det ser faktiskt ut som en blåtira. Dock kan den ha uppstått på en mängd olika sätt som inte alls har med att någon med vilje brukat våld mot den lilla.

En lite för hård och kanske lite tung skallra i handen på bebisen själv eller på ett syskon tex.

Men bebisens andra öga är också blålila och huden är väldigt genomskinlig. Hela skuggningen på bebisens högra sida är blålila därför känns det som att det kan vara en förstärkt skugga av det man också ser på barnets vänstra öga. Ett blekt barn med tunn, genomskinlig hud.

Blåmärken kan de ge sig själva, eller få av ett klumpigt syskon. Det händer och är sällan farligt. Det ser värre ut än det är. Men jag känner mig inte alls säker på att det är blåmärke på den bilden.
Citera
2022-07-27, 18:27
Medlem
Sockss avatar
Citat:
Men bebisens andra öga är också blålila och huden är väldigt genomskinlig. Hela skuggningen på bebisens högra sida är blålila därför känns det som att det kan vara en förstärkt skugga av det man också ser på barnets vänstra öga. Ett blekt barn med tunn, genomskinlig hud.

Blåmärken kan de ge sig själva, eller få av ett klumpigt syskon. Det händer och är sällan farligt. Det ser värre ut än det är. Men jag känner mig inte alls säker på att det är blåmärke på den bilden.

Jag är inte heller 100% säker. Som jag skrev är det ju inte heller säkert att det är gjort med uppsåt OM det nu är en blåtira. Men jag tycker faktiskt att det mer liknar en blåtira än en skugga.
Citera
2022-07-27, 18:58
Medlem
Citat:
Någon påstod att mamman inte var hemma och hon jobbar med bygg/PEAB och är arbetsledare numera (enligt föräldrarnas instagram).
Hon är medlem i grupper för EDS på Facebook. Det tyder på att hon eller åtminstone något barn har/misstänks ha det.

Så 50/50.
Tack! Det styrker EDS- spåret
Citera
2022-07-27, 19:04
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norris1234
Personen släpptes idag kl 12.
Citat:
Brottsmisstankarna mot den person som nu släppts på fri fot är inte formellt nedlagda men de har försvagats under utredningens gång, säger vice chefsåklagare Ola Björstrand.

Den andra personen som är frihetsberövad i ärendet är fortsatt anhållen på sannolika skäl misstänkt för synnerligen grov misshandel. Senast i morgon torsdag kl. 12 måste åklagare besluta om den personen ska begäras häktad eller försättas på fri fot.
https://www.aklagare.se/nyheter-press/pressmeddelanden/2022/juli/anhallen-for-synnerligen-grov-misshandel-i-trosa-i-helgen-nu-forsatt-pa-fri-fot/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in