Citat:
Ursprungligen postat av
Inthemiddle
Vila i frid stackars lilla flicka <3
Jag försöker föreställa mig ett händelseförlopp.
Vem larmade räddningstjänsten?
Var det Luk*s själv eller det äldsta syskonet, 9-åringen?
Man undrar ju vilken situation syskonen vaknat upp till om de inte hade turen att vara hos sin pappa den morgonen.
Det som framkommit i media har varit att det inkom som ett sjukdomsfall men ändrades snabbt till misstänkt våldsbrott.
Det tolkar jag som att vid samtalet till 112 larmades det som ett sjukdomsfall men att när räddningstjänsten anlände blev det mer eller mindre uppenbart att ett brott begåtts.
Att ens försöka föreställa mig vad "synnerligen grov misshandel" av ett spädbarn, där man också beslagtagit misstänkta föremål, skulle innebära får mig att vilja kräkas.
Gissningsvis var i alla fall flickan antagligen antingen medvetslös, hade hjärtstillestånd eller krampade, som är mycket vanligt vid kraftigt våld mot huvudet, när räddningstjänsten larmades.
Dessa tre skulle först tolkas som sjukdomsfall.
Att sjukvårdspersonal sedan snabbt fattat misstankar om brott när de anlände till platsen borde inneburit kraftiga yttre skador och kanske att det även fanns "tydligt misstänkta" tillhyggen i flickans närhet?
Om man istället larmat för kraftiga yttre skador borde väl larmet tolkats som skada/brottsfall från början?
Hade det larmats som en olycka ett fall eller liknande hade sjukvården inte larmat polis så snabbt , med tanke på att det faktiskt kan ske svåra olyckor även i hemmet och med väldigt små barn som skadas