I tråden där det efterfrågas liknande filmer är halvt regelbundet tidernas actionrulle First Blood (1982) utgångspunkten, men märkligt nog har ingen av dom som frågat fått förslaget på den mycket liknande filmen Death Hunt (1981) som kom bara året före, som dessutom innehåller scener som är närmast identiska med dom i Stallone's senare, bl. a..
..drivande av den jagade mot en klippa/hopp till gran/flygande fordon som det skjuts ifrån mot han som gömmer sig vid granen.
Den jagade spelas av Charles Bronson, sheriffen på jakt av Lee Marvin, och till sin hjälp har han bl a nyligen bortgångne Carl Weathers vilket var varför jag nyss såg om denna pärla. Skillnaden mot First Blood är att den utspelar sig 50år tidigare och i mycket mer snö. Som bonus lyckas även Angie Dickinson hitta in i handlingen. Regisserad av Bond-klipparen/2'nd unit/regissören Peter R. Hunt, och detta är nog hans bästa film ihop med On Her Majesty's Secret Service (1969).
Till skillnad från David Morrell's roman Tvekampen (1972) bygger Death Hunt på en verklig story, om jakten på en man i snön, och den har i sin tur filmatiserats två gånger tidigare i form av dokumentären The Mad Trapper (1972) och Challenge to Be Free (1975) ifall man vill fördjupa sig.
För dom First Blood-fans som missat den innan så bör Death Hunt verkligen ses.
Citat:
Ursprungligen postat av dinmorsa
Film som är lik First Blood? typ fällor och bängjage i skogen
Citat:
Ursprungligen postat av Muppenro
Kanske låter lite udda, men letar efter filmer där miljön är lik Rambo First Blood (Skogen). Gärna lite vildmark ute i USA/Alaska.
Citat:
Ursprungligen postat av zala'
Letar efter någon film som Rambo: First Blood. Tänk guerrilla warfare.
Citat:
Ursprungligen postat av Morning.Glory
Letar efter filmer som har samma miljö och feeling som Rambo 1:First Blood.
Alltså: bra filmer med som utspelar sig i någon håla i nordvästra usa:s skogar.
Citat:
Ursprungligen postat av up2you
Söker filmer som liknar Mud, The Deer Hunter, First Blood e.t.c, alltså filmer som utspelar sig i Amerikas "backwoods" typ Louisiana/Tennessee/Alaska o.s.v. Genre spelar ingen roll, allt går bra.
Citat:
Ursprungligen postat av KjelleBenchpress
Jag söker filmer i stil med Rambo och The Hunted. Alltså filmer som handlar om survivalister ute i skogen. Det är alltså inte att de ärjagade som är huvudpoängen utan den är att de lever i skogen av vad som finns där mer eller mindre.
Oavsett lån hit och dit är "First Blood" fortfarande en bra 80-talare.
De som är vänner av filmer i vildmarksmiljö får sitt lystmäte, de som vill ha pang-pang får även de sitt.
Flykt-scenen från den lilla fiktiva hålan Hope på en pinad Yamaha XT250 är bra filmatiserad action!
(Och har säkert hjälpt många ägare av en dylik två-taktare ur en trängd ekonomisk situation, via försäljning av en äkta "Rambo-hoj" till filmens starkaste anhängare med MC-licens!)
I tråden där det efterfrågas liknande filmer är halvt regelbundet tidernas actionrulle First Blood (1982) utgångspunkten, men märkligt nog har ingen av dom som frågat fått förslaget på den mycket liknande filmen Death Hunt (1981) som kom bara året före, som dessutom innehåller scener som är närmast identiska med dom i Stallone's senare, bl. a..
..drivande av den jagade mot en klippa/hopp till gran/flygande fordon som det skjuts ifrån mot han som gömmer sig vid granen.
Den jagade spelas av Charles Bronson, sheriffen på jakt av Lee Marvin, och till sin hjälp har han bl a nyligen bortgångne Carl Weathers vilket var varför jag nyss såg om denna pärla. Skillnaden mot First Blood är att den utspelar sig 50år tidigare och i mycket mer snö. Som bonus lyckas även Angie Dickinson hitta in i handlingen. Regisserad av Bond-klipparen/2'nd unit/regissören Peter R. Hunt, och detta är nog hans bästa film ihop med On Her Majesty's Secret Service (1969).
Till skillnad från David Morrell's roman Tvekampen (1972) bygger Death Hunt på en verklig story, om jakten på en man i snön, och den har i sin tur filmatiserats två gånger tidigare i form av dokumentären The Mad Trapper (1972) och Challenge to Be Free (1975) ifall man vill fördjupa sig.
Ser ettan mer som en dramafilm med actioninslag medans del 2 och 3 är pang pang mest hela tiden.
Håller helt med när jag var grabb så såg jag Rambo två och tre innan jag såg ettan, då blev jag nog lite besviken på ettan då det inte riktigt var så actionspäckad som man hade tänkt, idag tycker jag dock ettan är den bästa Rambo filmen.
Ser ettan mer som en dramafilm med actioninslag medans del 2 och 3 är pang pang mest hela tiden.
Jag har inte sett tvåan och trean, men jag håller med om att första filmen är mer en dramafilm (samt thriller) med actioninslag.
Men det tackar jag för, då jag inte är förtjust i renodlade actionfilmer med massvis av actionscener. Därför tycker jag den här filmen är bra.
Jag har inte sett tvåan och trean, men jag håller med om att första filmen är mer en dramafilm (samt thriller) med actioninslag.
Men det tackar jag för, då jag inte är förtjust i renodlade actionfilmer med massvis av actionscener. Därför tycker jag den här filmen är bra.
Oj ovanligt att inte se allal filmer i en trilogi, tycker ändå du skulle se tvåan och trean. De har sina stunder dom också även om det är mest fokus på action. De två senaste kan du skippa helt.
Oj ovanligt att inte se allal filmer i en trilogi, tycker ändå du skulle se tvåan och trean. De har sina stunder dom också även om det är mest fokus på action. De två senaste kan du skippa helt.
Jag är generellt extremt skeptisk till uppföljare. Speciellt om en film har ett bra slut, så tycker jag det känns onödigt med en till.