2022-07-19, 22:00
Medlem
Hejsan! Jag ska göra prövningar till hösten så söker lite material jag kan utgå från så att jag kan börja redan nu. Jag undrar om någon har uppdrag för följande kurser:

Ungdomskulturer
Svenska 1
Historia 1b
Naturkunskap 2
Engelska 6
Citera
2022-07-20, 04:02
Medlem
Någon som erfarenhet av att hoppa av en kurs? Fuckade upp rejält med prokrastinering här, kommer verkligen inte hinna göra klart uppgifterna innan 21 dagar har passerat. Dumt jag vet, känner verkligen inte för att förlänga deadlinen, avbryter hellre kursen.

Bättre att ringa kontaktpersonen i hemkommun för att avbryta kursen eller ska man bara låta tiden rinna ut? Stod att kursen blir förlorad om man inte lämnar in uppdrag efter 21 dagar och det är en dag kvar. Tanterna på komvux blir pissig antar jag?

Citat:
Ursprungligen postat av sfemj
Hejsan! Jag ska
Du behöver minst 50 inlägg för att kunna skicka och ta emot pm
Senast redigerad av DenKonstigaFlaskan 2022-07-20 kl. 04:08.
Citera
2022-07-20, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whatifgodseesyou
För att underlätta lite då. Om någon behöver hjälp med kurserna nedanför med betyg A-B så hojta till:

Datorteknik 1a
Datorteknik 1b
Dator & Nätverksteknik
Programmering 1
Nätverksteknik
Geografi 1
Geografi 2
Naturkunskap 1
Naturkunskap 2
Biologi 1
Näthandel 1
Inköp 1
Logistik 1
Samhällskunskap 1b

Tjena hade varit jätte tacksam ifall du skulle kunna skicka lite info om datorteknik 1a specifikt uppdrag 2 som jag är på nu. Kan tyvärr inte skicka ett privat meddelande till dig eftersom att detta är mitt första konto. Tack!
Citera
2022-07-27, 09:40
Medlem
Hej alla! Kan någon vänlig själ dela med sig av frågorna i alla 3 uppdrag i Samhällskunskap 2? Tack på förhand!
Citera
2022-08-01, 00:43
Medlem
Någon som kan dela med sig av sitt sista uppdrag från uppdrag 3 på Naturkunskap 2? Eller berätta vad som kom på er ME?
Citera
2022-08-02, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hickoryy
Hej alla! Kan någon vänlig själ dela med sig av frågorna i alla 3 uppdrag i Samhällskunskap 2? Tack på förhand!

Uppdrag 1

Fråga 1

a) Vilken faktor anser du har störst påverkan när vi skapar vår identitet, kön, klass eller etnicitet? Varför? Är det samma för alla?

b) I demokratiska samhällen där mänskliga rättigheter genomsyrar samhällsbilden är individen fri att själv välja sin identitet. Hur tror du identitetsskapandet hämmas av att leva i en diktatur som lider brist på de mänskliga rättigheterna?

Glöm inte att motivera ditt val av källor med ett källkritiskt resonemang i slutet av ditt svar.

Fråga 2

a) Studera Sveriges befolkningsutveckling i diagrammet i studieguiden. Förklara hur mortalitet, nativitet och befolkningstillväxten utvecklas under perioden 1830-1930. Vad har påverkat mortalitet och nativitet under perioden. Använd de demografiska termer du tycker är lämpliga. Vilket skede tycker du Sverige verkar befinna sig i under denna period?

b) Beskriv problem kopplade till den globala befolkningsökningen. Hur skiljer sig denna ökning mellan ett generellt I-land och ett generellt U-land? Ge förslag på lösningar till problemen och koppla dessa till begreppen makt, hållbar utveckling och jämställdhet.

Glöm inte att motivera ditt val av källor med ett källkritiskt resonemang i slutet av ditt svar.

Uppdrag 2

Fråga 1

a) Redogör för Sveriges demokratiska utveckling och diskutera varför den har fungerat så smärtfritt i relation till många andra länders utveckling mot demokrati.

b) Man brukar säga att det krävs en allmän skola, en fungerande infrastruktur och fri opinionsbildning för att få en fungerande grogrund för demokrati. Varför är dessa delar så viktiga samt kan du komma på någon ytterligare sak som skulle kunna underlätta för ett lands utveckling mot demokrati?

Fråga 2

a) Läs fallstudien på sidorna 342 - 343 i läroboken (E-bok: Kapitel 16 avsnitt "Case: Finns det rättfärdiga krig?). Hittar du inte fallet kan du hitta det här som pdf-fil. Vad är riskerna med att stater inte respekterar folkrätten och enskilda staters suveränitet? Diskutera utifrån olika exempel som tagits upp i boken eller egna exempel som du själv tycker fördjupar din analys.

b) Välj en av konflikter nedan. Din uppgift är att analysera konflikten utifrån analysschemat a – d. Här skall du presentera dina resultat i skriftlig form för att vid den muntliga examinationen som avslutar kursen redogöra/diskutera vad du kommit fram till. Du måste också kunna svara på vart du hittat din information det vill säga hur källkritisk du varit både skriftligt och muntligt. Under fråga 4 kan du lämna in ditt svar i form av ett textdokument, dvs. som en bifogad fil.

Analysschema:

1a) Beskriv situationen genom att kort förklara ’vad?’, ’när?’, och ’hur?’ som hänt

1b) Beskriv tänkbara orsaker till konflikten. Tex; historiska, politiska, ideologiska, religiösa, personliga orsaker m.m.

1c) Redogör för konsekvenserna av konflikten för exempelvis: individer/grupper, samhället, omvärlden, maktbalansen, miljön, ekonomin m.m

1d) (a) Beskriva åtgärder som vidtagits (och vem som vidtagit dem).

(b) Beskriv vidare åtgärder som du anser borde vidtas (och av vem) för att

(1) mildra konsekvenserna

(2) undanröja orsakerna

(3) att få stopp på konflikten.

Konflikter du kan välja mellan är:

Israel/Palestina-konflikten
Kina/Taiwan-konflikten
Kashmir-konflikten (Indien/Pakistan)
Nordkorea/Sydkorea-konflikten
Marocko/Västsahara-konflikten
Kina/Tibet-konflikten

Uppdrag 3

Fråga 1

1a) Varför uppstår lågkonjunktur enligt keynesianismen och monetarismen och hur bör staten agera i en lågkonjunktur, enligt de både teorierna?

1b) Hur ser det svenska konjunkturella läget ut idag och vad bör/kan Sverige göra för att bromsa alternativt sätta hjulet i rullning igen?

Fråga 2

2a) WTO och Antiglobaliseringsrörelsen har olika syn på globaliseringen. Hur skiljer sig deras syn åt samt hur vill de se att världen organiseras i framtiden?

2b) Att den internationella ekonomin är ojämlik är ingen nyhet, men hur denna skall lösas är inte alla överens om. Vilken utvecklingsskola eller tillvägagångssätt tror du mest på och vad är det som gör att detta alternativ övertrumfar de andra strategierna?

Citera
2022-08-15, 16:24
Medlem
Någon som nyligen haft muntliga examinationen i Svenska 1? Muntlig presentation och även romanerna man läst vet jag kommer upp och ens uppdrag man gjort men är det något mer ska tänka på?
Citera
2022-08-27, 17:30
Medlem
Hej, är det någon som läst Franska 4 på Hermods. Vilka uppdrag hade ni/gjort? Är tacksam om ni skriver.
Citera
2022-09-19, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whatifgodseesyou
För att underlätta lite då. Om någon behöver hjälp med kurserna nedanför med betyg A-B så hojta till:

Datorteknik 1a
Datorteknik 1b
Dator & Nätverksteknik
Programmering 1
Nätverksteknik
Geografi 1
Geografi 2
Naturkunskap 1
Naturkunskap 2
Biologi 1
Näthandel 1
Inköp 1
Logistik 1
Samhällskunskap 1b

Hej,
Jag läser nu programmering 1 på Hermods då jag behöver den kursen för att bli behörig till en utbildning. Jag undrar om du har kvar koderna till samtliga uppgifter och hade velat skicka dem till mig? Bara för att man ska kunna ha ett hum om hur koden kan se ut.
Hade varit jättetacksam för hjälp då jag känner stress just nu över att hinna lära mig allt innan kursens slut. Tänker att jag kommer lägga mer tid på att lära mig under tidens gång men blir stressad av tidspressen.

tack på förhand!
Citera
2022-09-19, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emmsiiee
Hej,
Jag läser nu programmering 1 på Hermods då jag behöver den kursen för att bli behörig till en utbildning. Jag undrar om du har kvar koderna till samtliga uppgifter och hade velat skicka dem till mig? Bara för att man ska kunna ha ett hum om hur koden kan se ut.
Hade varit jättetacksam för hjälp då jag känner stress just nu över att hinna lära mig allt innan kursens slut. Tänker att jag kommer lägga mer tid på att lära mig under tidens gång men blir stressad av tidspressen.

tack på förhand!

Sitter i samma båt, även intresserad av uppgifterna till Programmering 1! Det är ett tag sedan man höll på med det och Hermods är.. Hermods
Citera
2022-09-19, 16:34
Medlem
Hej

Är det någon som vet vad läraren kommer att fråga om på muntlig examination inom sociologi via hermods?
Citera
2022-09-19, 18:21
Medlem
Jag ska snart göra muntliga examinationen i biologi 2 och är asstressad!! Jag har endast fokuserat på uppdragen hittills och är orolig för att andra frågor kommer ställas. Känner inte att jag hinner läsa igenom boken. Är det någon som nyligen gjort kursen och vet vad för slags frågor som kommer? Lärare är Jessica.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in