2022-07-26, 19:45
Medlem
Imbazs avatar
Du kommer må bättre. Hade en samma period förra året men då söp jag hela sommaren och tog ett bra tag innan jag blev bättre, trodde jag skulle må skit resten av livet men idag mår jag bra och kan till och med dricka större mängder i längre perioder utan att bli dålig.

Men alkohol är ett gift, glöm aldrig det.
Citera
2022-07-26, 19:47
Medlem
Chalices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdlerSaddler
1-2 flaskor vin i veckan,året runt låter mycket i mina öron och då är jag inte absolutist eller alloholmotståndare på något vis. Är det verkligen en genomsnittlig konsumtion? Vad baserar du det på (undrar genuint, inte dömande).

FHM menar att upp till 14 standardglas i veckan är måttlig/normalkonsumtion. 2 flaskor vin bör då vara ca 10 glas.
Citera
2022-07-26, 19:53
Medlem
Chalices avatar
Det låter betryggande, tack!

Men då borde det vara ok att återgå till middagsvinet om en vecka eller så?

Citat:
Ursprungligen postat av Batfoken
Precis som du gjort genom att inte dricka något. Viktigt att äta ordentligt och få ordning på sömnen. Ökad alkoholkonsumtion kommer leda från att dricka för att det är gott till att dricka för att lindra nån sorts ångest man inte haft tidigare, detta utvecklas till en ond cirkel som till slut spårar ur.

Nu kan det vara så att du känner ångest och hjärtklappningar för att din hjärna är van vid att få tillfört dopamintillslag genom alkohol. Du kommer må bättre snart
Citera
2022-07-26, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalice
Så du menar att man blir känsligare och känsligare för alkoholabstinens med åren oavsett om man ökar sin dos? Jag dricker som sagt 1-2 flaskor vin i veckan i vanliga fall och har inga problem med det. Inte mer än att jag under stressiga perioder kan vakna med hjärtklappning runt 4-5 på lördagsmorgonen vilket iofs är sjukt drygt men då brukar jag minska eller avstå helt.
Ja, jag upplever det så i alla fall. Det är väl individuellt och kan se olika ut. Men jag tycker att jag även märker det på andra som är 40+ att förhållandet till alkohol har blivit mer problematiskt även om man dricker betydligt mindre mängder än i 25-årsåldern.
Citera
2022-07-26, 20:03
Medlem
Chalices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Ja, jag upplever det så i alla fall. Det är väl individuellt och kan se olika ut. Men jag tycker att jag även märker det på andra som är 40+ att förhållandet till alkohol har blivit mer problematiskt även om man dricker betydligt mindre mängder än i 25-årsåldern.

Jo, jag är iaf betydligt känsligare för bakfylla än som ung, det tror jag gäller de flesta. Sen att jag kan vakan på natten med enorm hjärtklappning efter bara två glas vin. Men det har i mitt fall lett till minskad konsumtion. Är extremt sällan full. Kanske 2-3 ggr år om det är ngn särskild fest eller typ weekendresa med grabbgänget
Citera
2022-07-26, 20:05
Medlem
Citat:
Det låter betryggande, tack!

Men då borde det vara ok att återgå till middagsvinet om en vecka eller så?

Skulle råda dig att avstå en period iaf.
Citera
2022-07-26, 20:08
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary

Det är ju för kroppen har vant sig och ställt in sig efter många år. Ett varningstecken. Börjar man få problem så krävs mindre mängder och kortare perioder för att abstinensen ska vara besvärlig. Jag har haft delirium tremens några gånger. Första gången krävdes en hel månads krök. Sist jag hade skiten (vilket är snart 2, 5 år sedan) hade jag supit i en dryg vecka. Efter enstaka festkväll mår jag skit i 2 -3 dagar numera. Har minskat ner på spriten till nästan noll pga detta bland annat
Citera
2022-07-26, 20:13
Medlem
Chalices avatar
Jo, en rejäl bläcka ger ju tre dagars bakfylla numer, när jag var 20 gick jag utan problem till jobbet efter några timmars sömn.
Citera
2022-07-26, 20:51
Medlem
link71s avatar
Det har lite med åldern att göra, ger ju längre tid att bli återställd än i tidigare ålder.
Sen kanske lite abstinens, men du kommer över det
Ta hand om dina sista år ta.
Mvh
Citera
2022-07-26, 22:29
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Tänkte ta en vit vecka, tio dagar och sedan återgå till mitt normaldrickande. Har inga problem med alkohol på det sättet.
Vilket jävla trams, en halvtimme räcker
Citera
2022-07-26, 23:03
Medlem
Citat:
Hemkommen från tre veckors familjesemester runt medelhavet. Är till vardags en typisk måttlighetsdrickare och konsumerar kanske 1–2 flaskor vin i veckan. Dock har det som så ofta under semestern blivit en hel del mer. En halv flaska vin till lunch, ytterligare en halv till middagen sen kanske 2-3 öl under dagen. Aldrig märkbart berusad och ingen bakfylla. Möjligen har jag sovit förvånansvärt dåligt då jag är avstressad och i semesterläge.

Nu hemkommen känner jag mig lättirriterad med lätt ångest, huvudvärk och rastlöshet. Har även ett milt psykologiskt sug efter att ta ett glas. Detta har nu hållit i sig i fyra dager efter hemkomst.

Kan detta vara abstinens? Fysisk sådan, ett steg mot fysiskt beroende? Hur länge kan jag räkna med att det tar innan det går över? Finns det ngt jag kan göra för att lindra och/eller snabba på?

Har haft liknande konsumtion under semestrar tidigare men aldrig upplevt det på samma sätt. Har dock just passerat 50 år, kan det spela in?
Det kallar jag knappast måttligt!! Du är alkis helt klart!
Citera
2022-07-26, 23:44
Medlem
Chalices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Det kallar jag knappast måttligt!! Du är alkis helt klart!

Enligt viken definition då? Din egen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in