Citat:
Ursprungligen postat av
Chalice
Hemkommen från tre veckors familjesemester runt medelhavet. Är till vardags en typisk måttlighetsdrickare och konsumerar kanske 1–2 flaskor vin i veckan. Dock har det som så ofta under semestern blivit en hel del mer. En halv flaska vin till lunch, ytterligare en halv till middagen sen kanske 2-3 öl under dagen. Aldrig märkbart berusad och ingen bakfylla. Möjligen har jag sovit förvånansvärt dåligt då jag är avstressad och i semesterläge.
Nu hemkommen känner jag mig lättirriterad med lätt ångest, huvudvärk och rastlöshet. Har även ett milt psykologiskt sug efter att ta ett glas. Detta har nu hållit i sig i fyra dager efter hemkomst.
Kan detta vara abstinens? Fysisk sådan, ett steg mot fysiskt beroende? Hur länge kan jag räkna med att det tar innan det går över? Finns det ngt jag kan göra för att lindra och/eller snabba på?
Har haft liknande konsumtion under semestrar tidigare men aldrig upplevt det på samma sätt. Har dock just passerat 50 år, kan det spela in?
Det är förmodligen abstinens. Alkohol är beroendeframkallande men dricker man "normalt" för en svensk, låt säga 1-2 ggr/vecka utan att bli jättefull och kanske lite oftare på semestern, då dröjer det många år innan abstinensen börjar bli ett problem. Jag tror att många "normal-drickare" råkar ut för detta förr eller senare i livet.
Det bäst är nog som redan har föreslagits att nu ta åtminstone en vit månad och att framöver ha mer respekt och försiktighet med alkohol. Vem som helst kan bli alkoholist och ju mer beroende du är desto svårare blir det att sluta. För en riktigt sjuk alkoholist som har varit det i åratal är det extremt svårt, nästan omöjligt, att sluta.
Jag rekommenderar att lyssna på Craig Beck om alkoholism vs problematiskt drickande:
https://www.youtube.com/watch?v=e_J0ETHGGuA&ab_channel=StopDrinkingExpert