Citat:
Ursprungligen postat av
Karnivoren
Ja, det är ju just det där. Man hör många gasta om att man bara ska skeppa de senaste eller ballaste vapensystem utan tanke på vem som ska ratta systemen eller hur underhåll och förbrukningsmaterial ska ordnas.
Många entusiaster som gormat om A-10: an (inte så modern, men många tycker den är rätt ball där den kommer strykande på relativt låg höjd och fjärtar död framåt). Men det känns som ett sällsynt dåligt val. Särskilt om det finns mig-29 och liknande plan där de redan har piloter och etablerade försörjningslinjer.
Ja, prio 1 måste vara plan de redan vet hur man flyger, tankar, laddar och reparerar. Om de av någon anledning ”tar slut”, då är det dags att titta på alternativ. Och då lär man välja plan som man kan skicka i stor mängd, är ”enkla” för Ukrainarna att lära sig, och som passar deras nuvarande situation.
Det enklaste valet är nog F16. Finns i tillräcklig mängd, hyfsat bra takeoff om inte full-lastad, bra support, massa reservdelar osv.
Men jag kan absolut se stora fördelar med ett plan som Gripen C för dem. Det är egentligen ett bättre plan på alla sätt för Ukraina. Frågan är numerär. Kan de få Tjeckiens och Ungerns, samt ett gäng från oss så kan de kanske komma upp i 50 individer, vilket inte riktigt räcker. Idealiskt vore närmare 200 plan för ett land i Ukrainas storlek.
Men alla plan behöver ju inte vara samma sort, så jag ser egentligen inget hinder för att de kan ha båda.