2022-07-26, 16:09
Medlem
Vi pratar om grundläggande kapitalistiska principer vars utveckling bla var en förutsättning för industriella revolutionen i UK?

Dessa är nu avslöjade av alt right tomtar?

Ok, eftersom dessa principer bla är grunden till att vi dominerat hela världen i flera hundra år så får vi kanske titta på agendan bakom tramset?

Peking och Moskva kanske.....
Citera
2022-07-26, 16:22
Medlem
KungPungPats avatar
Jag tror att jag har hittat Sveriges nationella skuldklocka: https://commodity.com/data/sweden/debt-clock/

Den tickar på ganska bra.

Jävligt mycket skulder.

Även om alla betalade med sina besparingar för att betala skulden så hade det ändå blivit obetalbara skulder kvar på grund av att det är ränteskulder som banker aldrig skapade pengar för eftersom dom är ute efter panten som är personnummer dvs människor.

Vill man skapa artificiell intelligens så behöver man först ta hjärnor ur folks huvuden för att skapa medvetenheten i maskiner.

Ränteskulder är bara vägen dit.
Citera
2022-07-26, 16:26
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KKND
Jag har en liten tanke som någon kanske kan hjälpa mig med.

Om alla svenskar skulle gå till bankomaten och ta ut sina pengar samtidigt, kommer banken kunna tillgodose de pengarna?

Alltså, vad jag har ”hört”(läst för länge sedan), att ca 95% av alla pengar som finns är digitala pengar och resten 5% är faktiska pengar.

Detta kan ju vara helt fel såklart.
Men om mitt påstående stämmer, betyder inte det att bankerna har skapat pengar som de inte har någon garanti för?

Kasta inte skit på mig utan förklara gärna hur detta funkar. Jag lyssnar.
Det är inte mer konstigt än att det kan bli knas ifall alla skulle få för sig att ta bilen till affären samtidigt. System är inte konstruerade för att alla ska kunna göra precis samma sak samtidigt, inget konstigt med det.

Sen angående pengarna, vad är det som gör en bit papper mer "faktiska pengar" jämfört med en siffra i en dator? Du tittar lite på fel ställe skulle jag säga.
Citera
2022-07-26, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
De som menar att banker kan skapa pengar ur tomma intet får lov att förklara varför bankerna då inte gör det och gör sig skuldfria.
Verkar ju onödigt för bankerna att dras med en massa skulder när dom nu kan skapa pengar och göra sig skuldfria.

Det tillkommer en ränta på lånet & dom pengarna finns ju inte. Så det är blir räntebelastad skuld vilket i sin tur blir vårt betalningsmedel. Vi slåss om samma pengar, detta system är till för att göra dom Rikaste rikare på allt fler människors bekostnad. Det går även ut över vår välfärd så som skola/sjukvård etc, då pengar styr politiken.
Detta system är nu ”skuldmättat” & globalisterna försöker införa ”the great reset” istället. Ett totalt övervakningssamhälle som är mycket värre än kinas system ”you Will own nothing, but you will be happy”. Men detta kommer de förhoppningsvis aldrig lyckas med. Jag tror mer på detta scenario: https://youtu.be/zUsJM38suX4
Citera
2022-07-26, 16:37
Medlem
KKNDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ejejj
Jag kan tänka mig att det från början gick till typ så här:

En vän ber dig förvara hans 1 kg guld i ett år. Du får göra vad du vill med guldet så länge han får tillbaka det om ett år. Han får av dig 1000 små papperslappar där det på varje lapp står att du är skyldig honom 1 gram guld. När han nu vill köpa en häst av grannen så vill grannen ha 1 gram guld i betalning. Istället för att hämta ut sitt gram guld från dig för att betala grannen så ger han helt enkelt grannen en av papperslapparna han fått av dig så att grannen när som helst kan hämta ut guldet från dig istället.

Nu kommer en annan person (Per) till dig och frågar om han får låna 100 gram guld i en månad. Eftersom din vän inte vill ha tillbaka sitt guld förrän om ett år så går du med på att låna ut lite guld till Per, men du vill att han ger dig ett extra gram guld tillbaka för besväret. Istället för att ge Per guldet rent fysiskt så får han 100 papperslappar av dig där det på varje lapp står att du är skyldig honom ett gram guld. Dessa papperslappar måste Per ge tillbaka till dig en månad senare (ni skriver ett kontrakt på det som du behåller).

Nu finns det plötsligt 1100 papperslappar att handla med, som totalt motsvarar 1,1 kg guld. Dock så finns det i verkligheten bara 1 kg guld lagrat hos dig.

När du insett att det är lätt att tjäna pengar på att lagra andra människors guld som du sen lånar ut mot betalning så gör du det till en verksamhet. Efter en tid inser du att du alltid har guld på lager som du kan låna ut i form av dessa papperslappar. Väldigt få kommer för att hämta ut sitt riktiga guld. Du inser att du då inte heller behöver hålla koll på exakt hur länge folk vill lagra eller låna sitt guld.

Efter ett tag har du inte bara lånat ut 10% mer guld än du har på lager, utan kanske 1000% mer. Plötsligt tappar du av någon anledning förtroendet som guldlagrare hos folk så många kommer under en kort period för att byta in sina papperslappar mot riktigt guld. Guldet tar snabbt slut och du går i konkurs när du inte kan betala ut det guldet du lovat.

Tack! Lite så jag förstått det också. Tack för svar.

Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Det är inte mer konstigt än att det kan bli knas ifall alla skulle få för sig att ta bilen till affären samtidigt. System är inte konstruerade för att alla ska kunna göra precis samma sak samtidigt, inget konstigt med det.

Sen angående pengarna, vad är det som gör en bit papper mer "faktiska pengar" jämfört med en siffra i en dator? Du tittar lite på fel ställe skulle jag säga.

Det betyder alltså att banken inte har garanti för det de lånar ut? För systemet är riggat så? Alright.

Slutsatsen är alltså: banken lånar ut mer pengar än vad de har täckning för. Skapar pengar ur luft. Låter inte hållbart.
Men sen är jag inte heller ekonom, så jag kan absolut ha fel.

Sen att digital pengar inte är pengar. Om pengarna inte har någon garanti, så är det bara luft, det är värt vad banken säger att det är värt. Inte som förr i tiden då pengar faktiskt motsvarande ett riktigt värde - guld.
Citera
2022-07-26, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KKND
Tack! Lite så jag förstått det också. Tack för svar.

Det betyder alltså att banken inte har garanti för det de lånar ut? För systemet är riggat så? Alright.

Slutsatsen är alltså: banken lånar ut mer pengar än vad de har täckning för. Skapar pengar ur luft. Låter inte hållbart.
Men sen är jag inte heller ekonom, så jag kan absolut ha fel.

Sen att digital pengar inte är pengar. Om pengarna inte har någon garanti, så är det bara luft, det är värt vad banken säger att det är värt. Inte som förr i tiden då pengar faktiskt motsvarande ett riktigt värde - guld.

Precis. Alltså det bankerna håller på med är ett bedrägeri mot folket. De tar alltså ingen risk när de lånar ut pengar eftersom pengarna de lånar ut ej finns hos banken!
(Se länkarna i mina senaste 2 inlägg på Flashback) politikerna vet dessutom om detta, men vill ej berätta hur det ligger till då dom får dom ett helvete (dom har låtit detta pågå bakom folkets ryggar!)
Senast redigerad av Auba 2022-07-26 kl. 16:47.
Citera
2022-07-26, 18:42
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Det är här hela missförståndet ligger. Banken har eller skaffar 108 kr, och lånar ut 100. Det är inte så att banken lånar ut 100 kronor som den inte skaffat fram.

Sen kan den genom fractional banking, ge upphov till en kedja av kreditor och tillgodo innehavanden. Men det har inget med att skapandet av pengar att göra.

Banker skaffar hela tiden in mer kapital, de gör det oftast genom lån. Antingen har det lånar ut pengar statspapper el så lånar det av insättare eller andra banker. Det är därför mindre/nisch banker har rätt generösa räntor på sparkonton.

Det där med att det skapas två konton, debit och kredit, är bara bokföringstekniskt och skapar inga nya pengar.

Det är nog här jag anser att du har missförstått det hela. Banken behöver inte först skaffa fram 100 kronor för att låna ut hundra kronor. De hundra kronorna i inlåning uppstår när lånet läggs upp och 100 kronor skrivs in på låntagarens konto. De utgör ju då inlåning.

Du kan begrunda detta från Bundesbank:

Citat:
Sight deposits are an example of book money: sight deposits are created when a bank settles transactions with a customer, ie it grants a credit, say, or purchases an asset and credits the corresponding amount to the customer's bank account in return. This means that banks can create book money just by making an accounting entry: according to the Bundesbank's economists, "this refutes a popular misconception that banks act simply as intermediaries at the time of lending – ie that banks can only grant credit using funds placed with them previously as deposits by other customers".

För att lugna tvivlarna gjorde t o m några forskare för några år sedan ett mycket konkret experiment där de tog ett lån och observerade exakt vad som hände på banken gällande interna transaktioner osv. Det sker absolut ingenting med några reserver, det sker inga transaktioner från andra konton. Lånebeloppet skrivs helt enkelt bara in på låntagarens konto och så är det klart.
Citat:
...
In other words, it was apparent that upon the signing of the loan contract by both parties, the funds were credited to the borrower's account immediately, without any other activity of checking or giving instructions to transfer funds. There were no delays or deliberations or other bookings. The moment the loan was implemented, the borrower saw his current account balance increase by the loan amount.
...
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1057521914001070?via%3Dihub

(Artikeln är också läsvärd för sin allmänna genomgång av olika teorier för hur pengar skapas)

PS Sluta tänka på fractional reserve banking. Vi har inte fractional reserve banking längre, vi har zero reserve banking. Det borde då vara självklart att man inte kan förstå hur det fungerar genom att hänvisa till hur fractional reserve banking fungerar.

Reservkravet avskaffades i Sverige 1 april 1994 genom att kassakravet helt enkelt sattes till noll.
https://web.archive.org/web/20151208162104/http://www.riksbank.se/Upload/Dokument_riksbank/Kat_publicerat/PoV_sve/sv/94_2_lotsberg.pdf
Citera
2022-07-26, 19:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Vi pratar om grundläggande kapitalistiska principer vars utveckling bla var en förutsättning för industriella revolutionen i UK?

Dessa är nu avslöjade av alt right tomtar?

Ok, eftersom dessa principer bla är grunden till att vi dominerat hela världen i flera hundra år så får vi kanske titta på agendan bakom tramset?

Peking och Moskva kanske.....
Ja, det är ”kapitalistiska principer” att banker lånar ut pengar dom inte har, och när det blir kreditkris så blir bankerna bailade av skattebetalarna för att kunna överleva och fortsätta sin monkey business.

Och vi som hänvisar till vetenskapen och Sveriges Riksbank är såklart ”ryska troll”.

Jävla mongo
Senast redigerad av LaneHaj 2022-07-26 kl. 19:33.
Citera
2022-07-26, 19:29
Avslutad
Citat:
Ja, kontotillgångarna är bankens inlåning. Dvs skuld till kontohavaran.

Inlåning från allmänheten kommer in på bankens skuldsida i balansräkningen.
Kontotillgångar är bara en fordran på den juridiska person som banken är.

De som eventuellt ser en bank som en lagringslokal för kontanter har ingen som helst verklighetsförankring.
Vem har pratat om kontanter. Har du alltid lika dålig läsförståelse.
Citera
2022-07-26, 19:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Vad står det där som du anser är galet gällande våra pengar?

Tänker mig att du på något sätt är avundsjuk på alla som har en fungerande ekonomi, och att du inte riktigt förstår hur det kan komma sig.

Man måste inte ha lån till ockerränor om man har en inkomst. Jag är ingen slav, absolut inte.
Inget speciellt galet står där, bara redogörelse av systemet. Hade du försökt läsa så hade du sluppit fråga en dum fråga och ett korkat fantiserande.
Citera
2022-07-26, 19:34
Avslutad
Citat:
Men tillväxt menas att man skapar mer värde per tidsenhet med samma arbete.
Det är bara så man får högre levnadsstandard.

Ett konstant arbete som vi hade i Sverige under 500 år gav ingen ökad levnadsstandard.

Då får ju den potatis du odlade. Och så kan du gör år efter år.
Men du får det inte bättre.

Du måste ha tillväxt för att få det bättre.

Och som jag har lyft fram arbete med att ordna fram tillväxt, dvs innovationer och förbättringar, kostar för kapitalisten. Med banker och utlåning kan mer arbete med tillväxt finnas och levnadsstandarden ökar snabbare.
Ingen har pratat om ökad levnadsstandard. Läs igen.
Citera
2022-07-26, 19:34
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Inget speciellt galet står där, bara redogörelse av systemet. Hade du försökt läsa så hade du sluppit fråga en dum fråga och ett korkat fantiserande.
Om du läst så hade du förstått att ingen bank bara hur som helst bara trycker upp pengar.

Hade du inte varit så oförskämd så hade jag förklarat för dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in