2022-07-26, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Låt oss anta nystartade Snälla Banken AB som inte skall ta ut någon vinst. Och därmed är speciellt tilltalande för Stopp.Belagg.

Stopp.Belagg blir första kund hos Snälla Banken.
Stopp.Belagg beviljas ett blanco-lån på 10000 kr och får dessa krediterade på sitt nyöppnade avista-konto.

När Stopp.Belagg går ut ur banken så har han en skuld till banken på 10000 kr. Samtidigt har han en tillgång på 10000 kr. Där det senare är en fordran på banken.
Så balansräkningen för Stopp.Belagg är ok. Den har ökat med 10000 kr på båda sidor.

Men nu har det ju uppstått en insättning. Stopp.Belagg har ju en insättning på sitt avistakonto.

När Stopp.Belagg lånade av Snälla Banken så gjorde Stopp.Belagg en insättning av lånebeloppet på sitt nyöppnade konto.

Iom att låntagaren skapar en insättning när denne lånar så blir det precis lika mycket insatt på bankerna som utlånat.

Det är pga detta som bankerna har lika stor in/upp-låning som utlåning.

Det är väl så att pengarna skapades i samma stund som lånet skapades? Det var inte så att det låg 10 000 kr lagrade i ett bankfack som gavs till låntagaren, utan dessa 10 000 kr blev tillgängliga i systemet (skapades) när låntagaren tog emot dem. Varken banken eller låntagaren kunde handla med dessa 10 000 kr innan, och dessa pengar har nu alltså tillförts systemet.

Enligt min uppfattning (jag är ej ekonom) så skapas nya pengar varje gång ett nytt lån beviljas, och pengar "förstörs" vid varje amortering. I ditt exempel så är låntagarens nya fordran till banken de nya pengarna som skapats. Jag har inte kollat, men skulle gissa att den totala summan lån i SEK ökar i samma takt som pengamängden.

(Jag fattar inte varför du har så väldigt svårt för att ta till dig allas olika exempel, trots att du verkar ha koll på mycket och inte verkar direkt korkad. Det är som att du inte vill förstå vad folk menar alls? Är det så att det du ser som "pengar" är skiljt från vad andra ser som pengar?)
Citera
2022-07-26, 14:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krona
Nej, banker trycker faktiskt inte pengar. Skulle de göra det så skulle allt vara väldigt annorlunda. För länge sedan gav banker faktiskt ut egna pengar. Se exempelvis 1831 och 1904 i riksbankens historieskrivning: https://www.riksbank.se/sv/om-riksbanken/historia/historisk-tidslinje/

Om banker skulle kunnat ”trycka pengar” skulle ingen bank kunnat gå i konkurs. Leman Brothers skulle enkelt kunnat trycka fram ett antal miljarder och detsamma skulle de kinesiska banker som nu är på fallrepet kunnat göra. Ingen bank skulle heller behövt vara rädd för en ”bank run” eftersom de enkelt skulle kunna trycka nya digitala pengar att betala dem som vill ha ut sina besparingar.

Sanningen är förstås att banker inte trycker pengar alls. Det de gör är inte särskilt annorlunda mot vad du och jag och för den delen Berra och Kenta som hänger utanför Systembolaget kan göra. De lånar och lånar ut.

När du vill låna av banken skapar banken samtidigt ett skuldkonto och ett tillgångskonto, där det i princip står att jag är skyldig banken 100000 Kr respektive att banken är skyldig mig 100000 Kr. Det innebär inte att de har skapat pengar även om de har utökat sin balansräkning. Du och jag kan göra precis samma sak. Säg att sin kompis Danne ska ut och festa men har ont om cash. Han kommer till dig och ber om ett lån. Du kan låna ut ett par femhundralappar och skriver på en röd lapp ”Jag är skyldig Danne 1000 Kr” och på en grön lapp ”Danne är skyldig mig 1000 Kr”. Danne pekar på den röda lappen och säger. ”Du är skyldig mig 1000 Kr och jag vill ha mina pengar nu” Du halar fram femhundralapparna och överräcker samtidigt som du stryker över 1000 och skriver 0 på den röda lappen. Det här är nämligen just vad banken gör när du lånar pengar.

Om man säger att banker kan ”trycka pengar” så måste man också gå med på att alla människor som lånar ut pengar gör samma sak. Sedan spelar det mindre roll att även privata skulder ingår i definitionen av penningmängden M3.

Hur kommer det sig att så många går på flumsnacket att pengar på något magiskt sätt ”trycker pengar”? Det är ju faktiskt samma sak när vi som privatpersoner lånar av varandra.

Ja rent tekniskt hade det varit möjligt för var konkurshotad bank att rädda situationen med att trycka pengar och ge till sig själv. Intäkter ingenstans ifrån som bygger upp eget kapital igen.

Kruxet är att det vore olagligt. Hur skulle transaktionsunderlaget se ut? Vore ju ingenting annat än en dyster resultatrapport eller rent bedrägeri.
Citera
2022-07-26, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KKND
Jag har en liten tanke som någon kanske kan hjälpa mig med.

Om alla svenskar skulle gå till bankomaten och ta ut sina pengar samtidigt, kommer banken kunna tillgodose de pengarna?

Alltså, vad jag har ”hört”(läst för länge sedan), att ca 95% av alla pengar som finns är digitala pengar och resten 5% är faktiska pengar.

Detta kan ju vara helt fel såklart.
Men om mitt påstående stämmer, betyder inte det att bankerna har skapat pengar som de inte har någon garanti för?

Kasta inte skit på mig utan förklara gärna hur detta funkar. Jag lyssnar.

Jag är amatör, men det är precis så som jag också förstår det. Banker har någon gång i tiden insett att de kan låna ut mer pengar än de har, eftersom alla människor inte behöver ha tillgång till sina inlånade pengar samtidigt. Men vid de få tillfällen då faktiskt många vill hämta ut sina besparingar samtidigt så finns inte dessa pengar hos banken, och banken kan då gå i konkurs.
Citera
2022-07-26, 15:08
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ejejj
...och banken kan då gå i konkurs.
Du har en säkerhet för dina insatta pengar, upp till typ en mille. Du kan sitta lugn i båten.
Citera
2022-07-26, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Du har en säkerhet för dina insatta pengar, upp till typ en mille. Du kan sitta lugn i båten.

Ja, jag är inte orolig. Men det är väl så att staten står för den säkerheten? Och att det då vore staten som ger mig dessa pengar vid en bankkrasch?
Citera
2022-07-26, 15:18
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ejejj
Ja, jag är inte orolig. Men det är väl så att staten står för den säkerheten? Och att det då vore staten som ger mig dessa pengar vid en bankkrasch?
Banken betalar en avgift, så det är egentligen bankerna själva som står för det hela.
Citera
2022-07-26, 15:35
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Dom kan låna ut, vi säger för enkelhetsskuld en kapitaltäckning på 8%, 12ggr mer än det har i kapital.

Så banken vill låna ut 100 kronor, då säljer banken statspapper för 108kr (el har inlåning, el lånar av annan bank, el får ägartillskott). 8kr sparas som kapitalbas, och 100 kr överförs till till gäldenär.

Gäldenär köper nått av x, som sätter in dessa 100kr på banken. Nu kan banken låna ut 92 kr, och gör så till z. Osv.

Det har fortfarande inte skapats några pengar, det har skapats en del skulder och fordringar men dessa aggregerar fortfarande till 108 kr. (-100 + 92 -81 + … =-100 kr, och KB 8kr)

Där banken har 8kr i säkerhet om nån inte skulle betala sina åtaganden.

Om vi hade haft 100% kapitaltäckning, så hade banken behövt 200kr istället - men allt annat hade varit lika. Och vi hade inte haft fraktioner.

Vi hade förövrigt samma system när vi hade guldmynt fot.

Om banken har statsobligationer värda 108 kronor så kan dessa utgöra kapitatäckning för ett lån på 1350 kronor (i fallet med krav på kaptialtäckning 8%). Banken behöver absolut inte sälja dessa. De duger bra som de är.

Banken behöver inte småhatta med 100, 92 osv kronor i taget. "Storfräsaren" Nisse kliver in på banken och lånar 1350 spänn på ett bräde. Han skriver under någon form av skuldförbindelse som blir bankens fordran med lång löptid. Samtidigt skriver banken in siffrorna 1350 i kolumnen "Nisses insättning".

Någon överföring någonstans ifrån har inte gjorts till Nisses konto. Banken har bara skrivit in att den lovar att ge Nisse 1350 spänn i kontanter om han frågar eller föra över fordran till någon annan om Nisse begär det. Dessa 1350 kronor är vad pengar är rent defintionsmässigt - en avistafordran på en bank.

När man väl förstår vad pengar är förstår man också att banken kan skapa pengar men bara åt någon annan. En banks avistafordran på sig själv vore uppenbarligen rent nonsens.

Om bankens enda kapital bestod i statsobligationer värda 108 kronor kan den nu inte låna ut mer pengar. För att göra det måste den få in mer eget kapital.
Citera
2022-07-26, 15:41
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Banken betalar en avgift, så det är egentligen bankerna själva som står för det hela.

Om nu avgifterna gjord fonden tillräckligt stor för att täcka alla insättningar som omfattas. Det finns det ingen garanti för.

Som skattebetalare bör man också vara medveten att den där "fonden" inte innebär att staten köpt några värdepapper, satt in pengarna i en utländsk bank eller så.

Pengarna som bankerna har betalat in har staten glatt spenderat på den vanliga skiten redan. Pengarna som insättarna får måste staten dra in via skattesystemet eller låna upp på marknaden. "Fonden" är bara en skuld i statens balansräkning.
Citera
2022-07-26, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KKND
Jag har en liten tanke som någon kanske kan hjälpa mig med.

Om alla svenskar skulle gå till bankomaten och ta ut sina pengar samtidigt, kommer banken kunna tillgodose de pengarna?

Alltså, vad jag har ”hört”(läst för länge sedan), att ca 95% av alla pengar som finns är digitala pengar och resten 5% är faktiska pengar.

Detta kan ju vara helt fel såklart.
Men om mitt påstående stämmer, betyder inte det att bankerna har skapat pengar som de inte har någon garanti för?

Kasta inte skit på mig utan förklara gärna hur detta funkar. Jag lyssnar.

Jag kan tänka mig att det från början gick till typ så här:

En vän ber dig förvara hans 1 kg guld i ett år. Du får göra vad du vill med guldet så länge han får tillbaka det om ett år. Han får av dig 1000 små papperslappar där det på varje lapp står att du är skyldig honom 1 gram guld. När han nu vill köpa en häst av grannen så vill grannen ha 1 gram guld i betalning. Istället för att hämta ut sitt gram guld från dig för att betala grannen så ger han helt enkelt grannen en av papperslapparna han fått av dig så att grannen när som helst kan hämta ut guldet från dig istället.

Nu kommer en annan person (Per) till dig och frågar om han får låna 100 gram guld i en månad. Eftersom din vän inte vill ha tillbaka sitt guld förrän om ett år så går du med på att låna ut lite guld till Per, men du vill att han ger dig ett extra gram guld tillbaka för besväret. Istället för att ge Per guldet rent fysiskt så får han 100 papperslappar av dig där det på varje lapp står att du är skyldig honom ett gram guld. Dessa papperslappar måste Per ge tillbaka till dig en månad senare (ni skriver ett kontrakt på det som du behåller).

Nu finns det plötsligt 1100 papperslappar att handla med, som totalt motsvarar 1,1 kg guld. Dock så finns det i verkligheten bara 1 kg guld lagrat hos dig.

När du insett att det är lätt att tjäna pengar på att lagra andra människors guld som du sen lånar ut mot betalning så gör du det till en verksamhet. Efter en tid inser du att du alltid har guld på lager som du kan låna ut i form av dessa papperslappar. Väldigt få kommer för att hämta ut sitt riktiga guld. Du inser att du då inte heller behöver hålla koll på exakt hur länge folk vill lagra eller låna sitt guld.

Efter ett tag har du inte bara lånat ut 10% mer guld än du har på lager, utan kanske 1000% mer. Plötsligt tappar du av någon anledning förtroendet som guldlagrare hos folk så många kommer under en kort period för att byta in sina papperslappar mot riktigt guld. Guldet tar snabbt slut och du går i konkurs när du inte kan betala ut det guldet du lovat.
Citera
2022-07-26, 15:46
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Om nu avgifterna gjord fonden tillräckligt stor för att täcka alla insättningar som omfattas. Det finns det ingen garanti för.

Som skattebetalare bör man också vara medveten att den där "fonden" inte innebär att staten köpt några värdepapper, satt in pengarna i en utländsk bank eller så.

Pengarna som bankerna har betalat in har staten glatt spenderat på den vanliga skiten redan. Pengarna som insättarna får måste staten dra in via skattesystemet eller låna upp på marknaden. "Fonden" är bara en skuld i statens balansräkning.
Vad pengarna som bankerna betalar går till är oviktigt. Bankerna betalar en avgift för att vara inom bankgarantin och som staten garanterar.
Citera
2022-07-26, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Om banken har statsobligationer värda 108 kronor så kan dessa utgöra kapitatäckning för ett lån på 1350 kronor (i fallet med krav på kaptialtäckning 8%). Banken behöver absolut inte sälja dessa. De duger bra som de är.

Banken behöver inte småhatta med 100, 92 osv kronor i taget. "Storfräsaren" Nisse kliver in på banken och lånar 1350 spänn på ett bräde. Han skriver under någon form av skuldförbindelse som blir bankens fordran med lång löptid. Samtidigt skriver banken in siffrorna 1350 i kolumnen "Nisses insättning".

Någon överföring någonstans ifrån har inte gjorts till Nisses konto. Banken har bara skrivit in att den lovar att ge Nisse 1350 spänn i kontanter om han frågar eller föra över fordran till någon annan om Nisse begär det. Dessa 1350 kronor är vad pengar är rent defintionsmässigt - en avistafordran på en bank.

När man väl förstår vad pengar är förstår man också att banken kan skapa pengar men bara åt någon annan. En banks avistafordran på sig själv vore uppenbarligen rent nonsens.

Om bankens enda kapital bestod i statsobligationer värda 108 kronor kan den nu inte låna ut mer pengar. För att göra det måste den få in mer eget kapital.

Det är här hela missförståndet ligger. Banken har eller skaffar 108 kr, och lånar ut 100. Det är inte så att banken lånar ut 100 kronor som den inte skaffat fram.

Sen kan den genom fractional banking, ge upphov till en kedja av kreditor och tillgodo innehavanden. Men det har inget med att skapandet av pengar att göra.

Banker skaffar hela tiden in mer kapital, de gör det oftast genom lån. Antingen har det lånar ut pengar statspapper el så lånar det av insättare eller andra banker. Det är därför mindre/nisch banker har rätt generösa räntor på sparkonton.

Det där med att det skapas två konton, debit och kredit, är bara bokföringstekniskt och skapar inga nya pengar.
Citera
2022-07-26, 16:04
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Borde väl vara enkelt för dig då att titta hur stora skulder staten har till bankerna?
Och se i bankernas balansräkningar hur stora fordringar dom har på staten.

Men du redovisar ju inte de två 0rna.

Sedan kanske det är så, att du inte vill titta efter, för du anar att du har fel. Och du fortsätter hellre att ha fel resten av livet, än att upptäcka att du har fel och slutar ha fel.

Det var dock inte det du skrev tidigare.

Sverige har väl ingen skuldklocka som denna i New York: https://i.ytimg.com/vi/ZE56RRnRFvQ/maxresdefault.jpg

Men såklart kan jag förstå att det finns en obetalbar skuld i Sverige också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in