Citat:
Låt oss anta nystartade Snälla Banken AB som inte skall ta ut någon vinst. Och därmed är speciellt tilltalande för Stopp.Belagg.
Stopp.Belagg blir första kund hos Snälla Banken.
Stopp.Belagg beviljas ett blanco-lån på 10000 kr och får dessa krediterade på sitt nyöppnade avista-konto.
När Stopp.Belagg går ut ur banken så har han en skuld till banken på 10000 kr. Samtidigt har han en tillgång på 10000 kr. Där det senare är en fordran på banken.
Så balansräkningen för Stopp.Belagg är ok. Den har ökat med 10000 kr på båda sidor.
Men nu har det ju uppstått en insättning. Stopp.Belagg har ju en insättning på sitt avistakonto.
När Stopp.Belagg lånade av Snälla Banken så gjorde Stopp.Belagg en insättning av lånebeloppet på sitt nyöppnade konto.
Iom att låntagaren skapar en insättning när denne lånar så blir det precis lika mycket insatt på bankerna som utlånat.
Det är pga detta som bankerna har lika stor in/upp-låning som utlåning.
Stopp.Belagg blir första kund hos Snälla Banken.
Stopp.Belagg beviljas ett blanco-lån på 10000 kr och får dessa krediterade på sitt nyöppnade avista-konto.
När Stopp.Belagg går ut ur banken så har han en skuld till banken på 10000 kr. Samtidigt har han en tillgång på 10000 kr. Där det senare är en fordran på banken.
Så balansräkningen för Stopp.Belagg är ok. Den har ökat med 10000 kr på båda sidor.
Men nu har det ju uppstått en insättning. Stopp.Belagg har ju en insättning på sitt avistakonto.
När Stopp.Belagg lånade av Snälla Banken så gjorde Stopp.Belagg en insättning av lånebeloppet på sitt nyöppnade konto.
Iom att låntagaren skapar en insättning när denne lånar så blir det precis lika mycket insatt på bankerna som utlånat.
Det är pga detta som bankerna har lika stor in/upp-låning som utlåning.
Det är väl så att pengarna skapades i samma stund som lånet skapades? Det var inte så att det låg 10 000 kr lagrade i ett bankfack som gavs till låntagaren, utan dessa 10 000 kr blev tillgängliga i systemet (skapades) när låntagaren tog emot dem. Varken banken eller låntagaren kunde handla med dessa 10 000 kr innan, och dessa pengar har nu alltså tillförts systemet.
Enligt min uppfattning (jag är ej ekonom) så skapas nya pengar varje gång ett nytt lån beviljas, och pengar "förstörs" vid varje amortering. I ditt exempel så är låntagarens nya fordran till banken de nya pengarna som skapats. Jag har inte kollat, men skulle gissa att den totala summan lån i SEK ökar i samma takt som pengamängden.
(Jag fattar inte varför du har så väldigt svårt för att ta till dig allas olika exempel, trots att du verkar ha koll på mycket och inte verkar direkt korkad. Det är som att du inte vill förstå vad folk menar alls? Är det så att det du ser som "pengar" är skiljt från vad andra ser som pengar?)
rna.