Citat:
Ursprungligen postat av
Prutten12
Värmer du endast med kamin?
Vad hamnar kostnaden per år ca ?
Antar det är en rejäl kamin ?
Ja vi värmer enbart med ved.
Vintertid bor vi numera (barnen utflugna) på ca 60 kvm. Värmer med 1 vedspis och 1 liten kamin (är 1 rum+ kök och hall, ingen öppen planlösning). Mestadels går enbart kaminen på morgonen, enbart vedspisen resten av dagen. Vid -20 kan hända att vi tänder i båda.
Kör lövträ, rejält torrt och fint. I vintras gick väl ca 10 kubik, och då snålade vi inte på veden. Vi värmde även hela huset emellanåt när vi hade övernattare (har även kamin på ovanvåningen). Förra året köpte vi all ved, annars har min man tagit en del egen. Betalade 15.000 för 20 kubik, färdig till midsommar förra året, och den är inte slut ännu. I år har vi köpt 30 kubik, men den var billig pga speciella omständigheter (vi producerade själva med annans maskiner). Gissar att kostnaden för detta år blir ca 7000 totalt. Beror förstås mycket på temperaturen också.
Kort sagt är det inte så lätt att ge en exakt siffra på kostnaderna, men billigare än att köra el blir det definitivt! Oberoendet är ovärderligt, ovanpå det.
Mor min värmde åtminstone tidigare 250 kvm med två kaminer, en riktigt rejäl på nv och en modern täljsten på öv. Har för mig att det gick ca 20 kubik där, men hon hade även el som back- Up (dock väldigt låga elräkningar).